Dat advies om naar een breder stuur te gaan, lijkt me krankzinnig. Ik heb op de racefiets een tijdlang gereden met een stuur van 420 mm en kreeg voortdurend last van schouderpijn. Na een fietsmeting overgeschakeld naar 400 mm - en hup! op wonderlijke wijze verdwenen de klachten.
Toegegeven, deze klachten werden pas ergerlijk als ik verschillende dagen na elkaar lange afstanden aflegde, maar dat doe je toch als vakantiefietser? De breedte van een stuur moet vooral bij je lichaamsbouw passen, meen ik.
Voorovergebogen klimmen geeft je inderdaad meer power. Dat ik vind ik dan weer waar. Het is wat anti-intuïtief in het begin, je hebt spontaan de neiging om rechtop te gaan zitten. Maar ik heb in de voorbije jaren lichtbepakt op de racefiets tochten gemaakt in Frankrijk en klimmen ging het beste met de handen bovenop de remgrepen.
(Op de vlakten van de Champagne-streek, met een vervelende tegenwind, was ik bovendien erg blij dat ik onderin de bochten van mijn racestuur kon hangen - het maakte een merkelijk verschil.)
Toegegeven, deze klachten werden pas ergerlijk als ik verschillende dagen na elkaar lange afstanden aflegde, maar dat doe je toch als vakantiefietser? De breedte van een stuur moet vooral bij je lichaamsbouw passen, meen ik.
Voorovergebogen klimmen geeft je inderdaad meer power. Dat ik vind ik dan weer waar. Het is wat anti-intuïtief in het begin, je hebt spontaan de neiging om rechtop te gaan zitten. Maar ik heb in de voorbije jaren lichtbepakt op de racefiets tochten gemaakt in Frankrijk en klimmen ging het beste met de handen bovenop de remgrepen.
(Op de vlakten van de Champagne-streek, met een vervelende tegenwind, was ik bovendien erg blij dat ik onderin de bochten van mijn racestuur kon hangen - het maakte een merkelijk verschil.)