Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Testrapport Rohloff - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Testrapport Rohloff

188 berichten

Frank schreef: Een riem in combinatie met een Rohloff naaf lijkt me wel mogelijk.
Alles kan, maar is het verstandig:
volgnes Rohloff:
Rohloff und Zahnriemen?
Immer wieder erreichen uns Anfragen, ob es in Zukunft eventuell einen Zahnriementrieb für die SPEEDHUB geben wird.
Wir sind der Auffassung, dass der Zahnriemen in Kombination mit der SPEEDHUB vom Wirkungsgrad keineswegs attraktiver ist.
Ziel bei der Entwicklung der SPEEDHUB war es einen möglichst hohen Wirkungsgrad zu erzielen. Dies wurde auch erreicht.
Es wäre nicht sinnvoll diesen durch den Einsatz eines Zahnriemens herab zu setzen! Hinzu kommt noch ein technisch recht hoher Aufwand, der eine enge Zusammenarbeit zwischen Rahmenhersteller und Rohloff erfordern würde.
Mit einem normalen Rahmen ist so etwas nicht möglich, ...

mario schreef:Sorry, dit is wat ik bedoelde. Was ook een tijdje geleden.

kan mij voorstellen dat niet iedereen die v-snaren mag maken ivm octrooi en dat Rohloff daar niet echt blij mee is.

denk wel dat over ongeveer 10 jaar niemand meer op kettingen fiets.

mario
Waarom denk je dat? Zonder versnellingen begin ik er al niet aan.

Groetjes,
Frank

Frank schreef:Ik neem aan dat Rohloff er niet blij mee is omdat ze ook kettingen maken, maar dat is slechts de mening van een standhouder.

Zelfs met een aandrijfriem heb je versnellingen nodig (behalve voor een eenvoudige stadsfiets), een derailleur is dan niet toepasbaar. Je hebt daarom een ander systeem nodig. Een riem in combinatie met een Rohloff naaf lijkt me wel mogelijk. Als je dit combineert met een speciaal frame dat nodig is, dan denk ik dat vanwege de kosten, in vergelijking met een derailleurfiets, over tien jaar de meeste mensen nog steeds met een fiets met een ketting rondrijden. Bovendien is de fietsenbranche nogal conservatief.
Die frame's zijn er dus al, zie de foto een paar postings hierboven. Wat Mario gezien heeft was waarschijnlijk op de Fiets en Wandelbeurs in RAI in Amsterdam. Daar stond Bridgestone met een dergelijke aandrijving. Het frame is via een boutje bij de linkerachtervork te open om een eventuele nieuwe riem te monteren. Hebben we het destijds ook al over gehad. Is hier nog wel ergens te vinden.

Haike schreef:Die frames zijn er dus al .... Daar stond Bridgestone met een dergelijke aandrijving
Sinds het vroege begin van de vorige eeuw staan dergelijke uitvindingen al op belangwekkende beurzen. Het is net kernfusie: al sinds het begin der tijden staat de techniek op het punt van doorbreken en zal over één of enkele decennia algemeen worden toegepast en zullen de huidige wetten der fysica slinks omzeild zijn.
Leon

Mijn ervaringen met de Rohloff-naaf (weer on-topic).

Frame
Ik heb een hiervoor gemaakt frame met een excentrische bracket om de ketting te spannen. Het is inderdaad wennen dat er geen derailleurs meer in het zicht zijn. Maakt de fiets qua uitstraling wel lekker basic. Het wiel achterwiel is er makkelijk uit te halen, nadat je de versnellingskabels heb losgehaald. Hier heb ik nog wat moeite mee en aangezien met verkleumde handen mijn precisie in mijn handen waardeloos is, moet ik nog oefenen om een makkelijke manier te vinden. Voor de rest is het een makkie.

Excentrische bracket
Ik heb mijn KMC ketting pas na 1700 km voor het eerst opgespannen. Het kon ook wel iets eerder. Een keer was de ketting er afgelopen en bij de tweede keer zou ik het karweitje doen, maar dat gebeurde niet. De ketting loopt er blijkbaar niet zo snel af. Het verdraaien van de excentrische bracket was even puzzelen. Het lukte me niet in een keer tot ik bedacht dat Marten hier een stuk gereedschap voor had. Deze stak je in de twee gaten van de bracket en daarmee kon je hem verdraaien. Dit stuk gereedschap heb ik nu van een tentharing gemaakt en het werkt ideaal. Ketting spannen: een fluitje van een cent.
(Tool: een tentharing (zo'n pen) eerst helemaal rechtbuigen. Dan er een grote V van maken en de onderste 5 mm van ieder uiteinde haaks buigen)

sterkte wiel (exal sp19)
De beroemde 32 spaken: Geen enkel probleem. Ik ben zwaar (90+) en reis in mijn eentje (wat meer bagage). Het achterwiel heeft echt zware klappen gehad, maar geen krimp gegeven.

geluid
De naaf maakt geluid. Het geluid neemt af met in fietsen. Het infietsen is daardoor best leuk. Bij één versnelling die ik voor de eerste keer gebruikte hoorde ik het geluid afnemen in een paar honderd meter tot geruisloos! De laagste versnellingen blijven geluid maken, maar daar zit je niet zoveel in en het is voor mij niet hinderlijk. De zevende versnelling maakt een geluid alsof er veel weerstand is. De gedachte aan veel weerstand in de naaf doet je denken dat deze ook werkelijk bestaat. Later toen ik veel over gruiswegen reed en de banden het geluid overstemde had ik niet het gevoel dat ik meer weerstand had.

Schakelen
Ergens bij de 11/12 schiet ie soms in de verkeerde versnelling en ook bij de 7/8. Die laatste kan vervelend zijn omdat als je van 8 naar 7 terugschakelen (lichter trappen ) in de 14 komt (zwaar). Even trappers terug en je zit goed. Went heel snel.
Ik heb een racebocht met een Mittelmaier greep. Het schakelen doe je door een stuk rvs pijp met ingesneden ribbels te verdraaien. Met verkleumde handen had ik niet genoeg kracht om dit te verdraaien en kon ik niet meer schakelen. Ik zit er nu over te denken hoe ik meer grip op de greep krijg. Ik dacht bijvoorbeeld een slangklem er om heen te doen. Moet dan wel een beetje mooie slangklem vinden. Ook ondervond ik problemen met de greep toen ik het achterwiel er uit had gehad en de versnellingskabels had losgemaakt. De kabels verschoven in de greep en een tijdje zitten klooien om ze weer goed te krijgen.

welke tandwielen?
Er ligt bij mij nu 44X17 op. De laagste versnelling is voor mij ruim voldoende. sneller kan ik niet trappen en als ik langzamer ging viel ik om. Ik kan tot 50 km/h nog bijtrappen (maar ik kan ook een hoge trapfrequentie halen, veel spinnen). Ik heb stukken moeten lopen, maar het was technisch en conditioneel niet haalbaar (tegenwind op 20+% onverhard).

Sjirk
(fiets is te bewonderen op een site van een fietsenbouwer in het noorden van het land (die lichtblauwe en bij de topic waar ieder zijn fiets laat zien)

Nog even "off-topic" met betrekking tot de getande riem. Omdat een getande riem zeer strak gespannen moet worden om doorslippen te voorkomen, is er ook een groter rendements verlies als bij een goed gesmeerde ketting. (hence het antwoord van Rohloff)

Als rendements verlies minder belangrijk is kun je natuurlijk ook nog altijd voor een shaftdrive kiezen ;-)

Afbeelding

Trouwen, met betrekking tot het moeten bij spannen van de ketting. Een goedkope ketting die slecht gesmeerd is kan inderdaad makkelijk al na 500Km weer bijgespannen moeten worden. Mijn Rohloff SL99 ketting span ik waarschijnlijk rond de 1000Km (of iets meer), bij. Maar goed ik houd er dan ook niet van als het zaakje te veel rammelt.

Groet,

Stijn

Na tienduizenden kilometers met de Rohloffnaaf gefietst te hebben hebben we toch twee minpuntjes gevonden. Geen punten waarom we niet met de naaf zouden fietsen maar als iets rond de 1000 euro kost mag je wel iets meer kritisch zijn dan bij een naafje ergens gekocht op een lokale markt in China.

1. Commandeur verslijt
Hitte, vocht en zweet (wellicht het meest dat laatste) zorgen ervoor dat het materiaal van de commandeur ("rubber") verslijt. Het gevolg is dat de vorm langzaam maar zeker rond wordt en dat de indexering slijt waardoor je niet meer kan lezen in welke versnelling je fietst. Gevolg: lastig schakelen omdat je minder grip hebt en een beetje "gokken" in welke versnelling je fietst.

2. Kabels
Kabels, kabels, kabels.....sinds we hydraulische remmen gebruiken begrijp ik niet meer waarom er nog kabels op een fiets worden gebruikt. Het lijkt een beetje een techniek uit de vorige eeuw te zijn. Net zoals bij de doorsnee versnellings- en remkabels komt er ook water/stof/zand/rotzooi in de kabels van de rohloffnaaf terecht (en ja, we hebben buitenkabels van commandeur tot naaf). Na verloop van tijd wordt het schakelen zwaarder en dan is het enige echte goede middel het vervangen van de kabels. Hoewel dit een werkje is van ongeveer 20 minuten voor een ervaren techneut vind ik wel dat dit niet bij een dure naaf thuishoort.
Kortom: gooi de kabel eruit en maak het hydraulisch. Inplaats van "trekken" aan de kabel wordt het dan "duwen" tegen een oliecolom maar dat maakt in principe niets uit. Het gevolg is wel dat het geheel noch minder onderhoudsgevoelig is.....en da's altijd mooi.

Slijtage na tienduizenden kilometers is een minpunt?

Volgens mij een doodgewoon normaal verschijnsel. :)

Marco Meijerink schreef:Na tienduizenden kilometers met de Rohloffnaaf ...
1. Commandeur verslijt
Hitte, vocht en zweet (wellicht het meest dat laatste) zorgen ervoor dat het materiaal van de commandeur ("rubber") verslijt.
11 euro, en je hebt een nieuwe kabeltrommel

weet ut....weet ut.....(en jij weet waarschijnlijk ook dat ik dat weet :) ) maar als je iets test moet je ook volledig zijn dus mag het vermeld worden.

Tja, het zou héél mooi zijn als Rohloff eventueel in samenwerking met Magura een hydraulische commandeur zou ontwikkelen voor de Rohloff versnellingsnaaf. Eentje waarvan je de schakelweerstand zou kunnen instellen. En als die dan ook nog op de bestaande naven te monteren zou zijn. En als de buiten diameter van de kabels hetzelfde zou zijn als de huidige kabels zodat deze door de kabelnokken van de huidige fietsen zou passen. Tja, ik zal dan een van de eerste zijn die de commandeur van mijn fiets ombouwt naar een hydraulisch systeem. Wordt mijn fiets nog comfortabeler en minder storinggevoelig dan die al is. Wie weet, misschien wordt de fietscomponenten industrie door dit forum wel aangezet om een dergelijk machientje te ontwikkelen. Zou toch leuk zijn :wink: .
Fiets ze, Roger.

Hoi Marco,

Bedankt voor je update, zitten jullie nog steeds in Azie, waar precies?

De gripshift slijt inderdaad. Toen ik een tijd met handschoenen reed ging het erg snel, maar zonder zie ik eigenlijk weinig slijtage meer. Wat de index numbers betreft, daar kijk ik persoonlijk nooit naar, en ik schakkel meer naar de hoeveelheid krachts inspanning ik wil/moet leveren.

Als we het over een nadeel van iets hebben dan moet dat in contrast staan met iets anders. Dus als we de naaf vergelijken met een derallieur. dan zouden de kabels van een derallieur het zelfde euvel hebben met betrekking to stof en eventueel verslijten van de gripshift. Dus ik zie jouw genoemde punten niet als een nadeel, maar meer als normaal slijtage van een fiets, banden en remblokjes slijten ook zal ik maar zeggen.

Ook zou ik waarschijnlijk nog steeds voor een kabel kiezen in vergelijking tot een hydraulisch (sorry), zelf als het verkrijgbaar was. Om de zelfde reden dat ik mijn Magura hydraulische remmen weer vervangen heb voor normalle V-brakes. Om een paar voorbeeld te noemen, mijn Avid single-7 V-brakes heb ik binnen 5 minuten tot in het kleinste onderdeel uit mekaar en schoon en met mijn Magura was de afstelling nooit exact goed en lastig, de pistons waren vaak ongelijk waardoor de remblokjes aanliepen. Ik weet niet hoe zich dit zou vertalen naar Rohloff hydraulisch versus kabel, maar dat weten we pas als het op de markt is.

Trouwens, fietsen jullie met een "Seilbox"? Ik heb die laatst gemonteerd en ik heb de indruk dat deze minder stof gevoelig is en hij schakelt ook erg lekker.

Groet,

Stijn

Aangezien hydrolisch (nog) geen oplossing is hiervoor kan je natuurlijk wel een ander type kabel gebruiken. Ik denk aan Nokon kabels (http://www.nokon.de), maar er zullen er vast nog andere bestaan. Op mtbr.com zag in onder de testrapporten van Rohloff staan dat de ATB mannen de standaard Rohloff kabels van bedenkelijke kwaliteit vonden dus...

Electriciens gebruiken van die rubbertjes die je over een buis steekt en dan met een aansteker verwarmt. Misschien is dit wel een oplossing op het boeltje nog wat exta te sealen.

Misschien iets voor een volgend testrapport?

na wat verder opzoekingswerk
hier heb je in ieder geval al veel info: mtbr draadje
als ik het draadje las van op mtbr ontdekte ik ook dit: ebay advertentie
deze zou blijkbaar nog beter zijn dan nokon. Nog een voordeel aan de 2de is dat je zonder tools je kabel kan inkorten of verlengen! Het moet weer van Zwitserland komen... Op het forum van http://www.mountainbike.be vind je ook nog veel informatie.

PS: gebruik Google Translate of Systran voor de ebay advertentie als je geen Duits verstaat

Ik heb de Rohloffnaaf nog niet zo lang, maar als ik flink aanzet dan ratelt de naaf best wel. Het lijkt een ander geluid dan het meer schurende geluid die je hoort bij de 1-6 verzetten. Hoort dit bij het inrijden (< 500 km) of zou de kettingspanning (ik heb een dichte kettingkast) niet goed zijn?

Dirk

10 tegen 1 dat het de kettingkast is.
de ketting kast is behoorlijk kritisch t.a.v. de kettingspanning.
zeker in het begin rekt de ketting behoorlijk en is het belangrijk je ketting goed op spanning te houden!
(excenter met gebruikmaking van idworx-tool)

Of je ketting is te schoon.

Ik denk dat het inderdaad de ketting - kettingkast is. Aanspannen hielp wel iets, maar het geratel is niet weg. Misschien moet ik de peperdure kettingkast iets bijbuigen.

Bedankt Dirk

Is er niemand meer met rohloff ervaringen die de moeite van het delen waard zijn?

John.

Ik heb een rondje Nederland gedaan met de Rohloff. Ging het goed? Een paar keer sloeg hij weer voor een heel kort moment door. Weer `n LF tocht gedaan van totaal 1000 km en, tot mijn verrassing, geen last gehad. Door het bericht van John kom ik tot die conclusie.

Een week in de Alpen gefietst. Op de 7e versnelling na was het erg prettig om vanuit stilstand weg te kunnen fietsen als je even bent gestopt (wat ik vaak doe). Nog geen problemen gehad met de R.