Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 5 jaar zonder auto - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

5 jaar zonder auto

140 berichten
Als er eens op een deftige manier werk zou worden gemaakt van het openbaar vervoer zouden er al vele problemen opgelost zijn, helaas is (in BE) het openbaar vervoer gewoon een lachertje....men moet zorgen dat fietsen hoe dan ook gemakkelijk meegenomen kunnen worden , op treinen en bussen....
Enkele jaren geleden kondigde men trots de aankoop aan van de dubbele bussen, de gekende bussen met scharniergedeelte, 18 m lang.....en ja ze rijden rond, maar wel leeg of toch bijna....niet normaal om te zien zoiets.....zulke bussen zien rondrijden met 5 reizigers in .....

Als men het achterste gedeelte voorbehoud aan reizigers met een fiets zouden er mijn gedacht veel meer mensen op die manier zich verplaatsen .....
Velen nemen nu de auto, want de fiets aan de bushalte of station laten staan is geen optie, niet handig en je moet al met een wrak rijden anders breken ze hem af of stelen ze hem en kom je nadien van je werk of van waar dan ook en sta je daar maar netjes.....
verder geraak je enkel met het openbaar vervoer bijna nergens......of je zou een paar keer moeten overstappen en bereid zijn hele stukken te voet te doen.....nee het openbaar vervoer werkt voor geen meter mijn gedacht op deze manier, degene die er van gebruik maken momenteel verkeren in een situatie die voor hen net goed uitkomt, de bus of trein stopt vlakbij waar ze moeten zijn.....

Voor de treinen net hetzelfde....reserveer op elke trein een wagon voor reizigers met fiets waar ze zelf bij kunnen blijven staan/zitten......

is da nu zo moeilijk allemaal??????
Zou idd niet moeilijk moeten zijn Johnny. In Nederland is het OV. Ook niet heilig maar deel van je problemen herken ik niet voor de Nederlandse situatie. In ieder geval kan je fiets goed mee in de trein op een speciaal daarvoor gereserveerde plaats waar je bij kan blijven zitten.
johnny-vs schreef:Als er eens op een deftige manier werk zou worden gemaakt van het openbaar vervoer zouden er al vele problemen opgelost zijn, helaas is (in BE) het openbaar vervoer gewoon een lachertje...
Vouwfiets? Kost niet veel en opent een wereld van opportuniteiten. (en is overigens voor bedrijven voor 120 % aftrekbaar)

Verder herhaal ik mijn punt: je kan niet het transport systeem uitbouwen rond de auto en dan proberen een goed openbaar vervoer in te richten die twee hebben teveel tegengestelde randvoorwaarden nodig om goed te werken, en nemen samen veel ruimte in (in concreto: de bredabaan). Je buren uit Brasschaat blokkeren overigens al jaren de sneltram naar Antwerpen die een snelle verbinding zou mogelijk maken.
Als men het achterste gedeelte voorbehoud aan reizigers met een fiets zouden er mijn gedacht veel meer mensen op die manier zich verplaatsen .....
Ik vind het geen stom idee, maar ik vraag me af of het zoveel succes zou hebben als wij fietsers zouden denken.
Velen nemen nu de auto, want de fiets aan de bushalte of station laten staan is geen optie, niet handig en je moet al met een wrak rijden anders breken ze hem af of stelen ze hem en kom je nadien van je werk of van waar dan ook en sta je daar maar netjes.....
Voeg daar aan toe: België heeft gigantisch veel bedrijfswagens en dus mensen die "gratis" rijden waardoor met de auto rijden goedkoper is dan het OV. Fietsdiefstalpreventie is een lachertje, en het huidige stadsbestuur stuurt aan op vlotter de stad in en uit rijden.
Voor de treinen net hetzelfde....reserveer op elke trein een wagon voor reizigers met fiets waar ze zelf bij kunnen blijven staan/zitten......
De dubbeldekker treinen (veelal op verbindingen naar brussel en de kust) hebben meestal een fiets en rolstoel rijtuig waar je gewoon naast je fiets kan zitten. Niet op elke trein dus, maar op drukke verbindingen valt het de laatste jaren best mee.
EnriceV schreef:
johnny-vs schreef:Als er eens op een deftige manier werk zou worden gemaakt van het openbaar vervoer zouden er al vele problemen opgelost zijn, helaas is (in BE) het openbaar vervoer gewoon een lachertje...
Vouwfiets? Kost niet veel en opent een wereld van opportuniteiten. (en is overigens voor bedrijven voor 120 % aftrekbaar)

Verder herhaal ik mijn punt: je kan niet het transport systeem uitbouwen rond de auto en dan proberen een goed openbaar vervoer in te richten die twee hebben teveel tegengestelde randvoorwaarden nodig om goed te werken, en nemen samen veel ruimte in (in concreto: de bredabaan). Je buren uit Brasschaat blokkeren overigens al jaren de sneltram naar Antwerpen die een snelle verbinding zou mogelijk maken.
Als men het achterste gedeelte voorbehoud aan reizigers met een fiets zouden er mijn gedacht veel meer mensen op die manier zich verplaatsen .....
Ik vind het geen stom idee, maar ik vraag me af of het zoveel succes zou hebben als wij fietsers zouden denken.
Velen nemen nu de auto, want de fiets aan de bushalte of station laten staan is geen optie, niet handig en je moet al met een wrak rijden anders breken ze hem af of stelen ze hem en kom je nadien van je werk of van waar dan ook en sta je daar maar netjes.....
Voeg daar aan toe: België heeft gigantisch veel bedrijfswagens en dus mensen die "gratis" rijden waardoor met de auto rijden goedkoper is dan het OV. Fietsdiefstalpreventie is een lachertje, en het huidige stadsbestuur stuurt aan op vlotter de stad in en uit rijden.
Voor de treinen net hetzelfde....reserveer op elke trein een wagon voor reizigers met fiets waar ze zelf bij kunnen blijven staan/zitten......
De dubbeldekker treinen (veelal op verbindingen naar brussel en de kust) hebben meestal een fiets en rolstoel rijtuig waar je gewoon naast je fiets kan zitten. Niet op elke trein dus, maar op drukke verbindingen valt het de laatste jaren best mee.
In Kopenhagen en omgeving rijdt de regiotrein de S-Tog met aan de uiteinden veel ruimte voor fietsen: 32 fietsen per treinstel. Ook daar kun je naast je fiets zitten. Fietsenvervoer is gratis: óók in de spits. Geeft geen problemen, want er rijden voldoende treinen en er is genoeg ruimte, aldus een woordvoerder van de S-Tog. Verder weet iedereen dat de deuren aan de uiteinden voor fietsers zijn.
Was ooit een proef, maar naar succes voortgezet. Van de 99 miljoen reizigers die jaarlijks in de S-Tog worden vervoerd neemt 6,2 % de fiets mee. Dit houdt in 6,4 miljoen fietsen per jaar en op werkdagen gemiddeld 20.000 fietsen per dag.
kirsten schreef:
Polling schreef:Terug naar de keuze met of zonder auto, en opties om mensen die nu in de auto zitten, meer op andere manieren van/naar werk te (laten) vervoeren, of de auto efficiënter inzetten daarbij...

Fietsafstand naar station is dan niet echt van belang. Mensen vinden die 7 km. die genoemd worden dan al gauw te ver, zeker bij niet zulk mooi weer, en vergeet niet dat die 7 km. dan ws. ook op de bestemming nog een keer moeten worden afgelegd tussen station en werkplek.
Verder denk ik niet dat 'het overgrote deel' op minder dan 7 km. van een station woont, maar daar heb ik geen cijfers van.
Mooi dat het overgrote deel minder dan 7km van een station woont, dat zijn de mensen die in de randstad wonen, maar Nederland is groter hoor, echt ik ben niet de enigste die ver van een station af woont ik heb het eens bekeken, kan kiezen uit drie stations de kortste is 35km maar daar gaan geen treinen die voor mij ideaal zijn, onlangs een nieuw spoor geopend Kampen ook nog goed voor 45 kilomter lelystad 50km. Vandaag mijn zoon 15 jaar maar weer naar Harlingen (Maritieme Academie)gereden, hij viel deze keer buiten de spits dus geen enkele aansluiting klopte dat betekent dat mijn zoon ruim 3 uur in de bus zit over een traject van 70km .Van ons dorp naar het busstation Lemmer smorgens geen vervoer, dus met de auto naar Lemmer.
En ik geloof echt niet dat wij het enigste buitengebied zijn waar geen goed openbaar vervoer is.
Nee Nederland is groter dan de randstad, openbaar vervoer is gewoon slecht.
Wij wonen heerlijk hoor, zal niet willen ruilen met de randstad
@Kirsten.
Ook buiten de Randstad zijn er stations.:idea: Friesland heeft 22 treinstations en Groningen 28. Helaas heb jij daar dus niets aan. Je hoeft je ook niet aangesproken te voelen.
Ik heb al eerder gesteld dat er altijd uitzonderingen zijn. Diverse buitengebieden zijn inderdaad slecht voorzien van OV. Opmerkelijk is dat de files meestal niet in die buitengebieden staan. Maar aan de andere kant ook verklaarbaar: slechts een minderheid van al die automobielen op de weg komt uit die buitengebieden.
De totale Noordoostpolder heeft nog geen 50.000 inwoners. Met gemiddeld slechts 100 inwoners per km2. Als je dat vergelijkt met de totale provincie Zuid-Holland met 1265 inwoners per km2.
per m2 ? das goe gestapeld dan toch :lol:
johnny-vs schreef:per m2 ? das goe gestapeld dan toch :lol:
De K was weggevallen!
EnriceV, tram sporen gaan leggen over de bredabaan naar antwerpen lijkt me ook geen goed idee ,dan geraak je nog steeds nergen, behalve dan in de stad.....

om in mijn geval te spreken, neem het ov maar eens naar ekeren......over en weer duurt da 3 uur en meer.....want das bijvoorbeeld een plek waar ik geregeld moet zijn...

nee , mijn inziens is , laat mensen hun fiets meenemen op die grote bussen, er is altijd plek met hopen , en zeker buiten de spits.....een vouwfiets zou idd kunnen ja maar ik vind dat ook maar een heel gedoe ,

en die tram sporen leggen in brasschaat...? laat het zo he, hoe lang gaan ze daar aan bezig zijn, een jaar of 5 Belgie kennende, in Nederland is zoiets zo gepiept dat weet ik, maar je weet ook dat hier alles veel en veel langer duurt he omdat er vanalles tussenkomt.....kijk maar eens hoe ze de wegen hier oplappen......smossen met het belastingsgeld ja maar er iets van bakken ahum.....
bert sitters schreef:
johnny-vs schreef:per m2 ? das goe gestapeld dan toch :lol:
De K was weggevallen!
:D :D :D
Ik doe het nu inmiddels ook alweer een jaar of 5 zonder auto na 20 jaar altijd auto gereden te hebben.
Iedere dag weer of geen weer op de fiets naar het werk, 30km op en neer. Heerlijk is dat na een dag hard werken lekker op de fiets stappen, op straat is het een grote teringzooi, druk, files, haastige mensen die allemaal volgas naar het volgende stoplicht willen.

Nee ik mis die auto niet, smorgens vroeg fiets ik om zes uur aan en nu word de natuur om me heen ook weer wakker. In de winter is het nog donker. Zie regelmatig herten, roofvogels, eenden die in het kanaal aan het bakkeleien zijn, hazen en konijnen die ervandoor gaan en dan heb ik het nog niet eens over de vliegshows van de vogels. Die 15km zijn zo voorbij.
En ach wanneer is het nou slecht weer eigenlijk nooit toch.
Heb altijd een regenpak bij me en die hoef ik maar zelden aan te trekken.

Mijn boodschappen doe ik ook op de fiets, en als ik veel nodig heb rij ik maar 2 keer, grote spullen bestel ik via internet en laat dat bezorgen. Makkelijk zat.

En ik maak ook regelmatig gebruik van de trein en de fiets gaat altijd mee. Eigenlijk nooit geen problemen mee, af en toe moet ik wel iemand wegjagen van de fietsplaats als ze niet uit zichzelf weggaan. :twisted: kleinigheidje blijf je houden.

Ik rij nu ongeveer 14000km per jaar incl. vakanties en maak nooit gebruik van een auto.

Dus Henk goed bezig man.

Eelco.
johnny-vs schreef:EnriceV, tram sporen gaan leggen over de bredabaan naar antwerpen lijkt me ook geen goed idee ,dan geraak je nog steeds nergen, behalve dan in de stad.....

om in mijn geval te spreken, neem het ov maar eens naar ekeren......over en weer duurt da 3 uur en meer.....want das bijvoorbeeld een plek waar ik geregeld moet zijn...

nee , mijn inziens is , laat mensen hun fiets meenemen op die grote bussen, er is altijd plek met hopen , en zeker buiten de spits.....een vouwfiets zou idd kunnen ja maar ik vind dat ook maar een heel gedoe ,

en die tram sporen leggen in brasschaat...? laat het zo he, hoe lang gaan ze daar aan bezig zijn, een jaar of 5 Belgie kennende, in Nederland is zoiets zo gepiept dat weet ik, maar je weet ook dat hier alles veel en veel langer duurt he omdat er vanalles tussenkomt.....kijk maar eens hoe ze de wegen hier oplappen......smossen met het belastingsgeld ja maar er iets van bakken ahum.....
Op het eiland Funen in Denemarken hangen haken achter de bus om fietsen op te hangen. Deze haken hangen ook op diverse Zwitserse postbussen die over de passen gaan.
Polling schreef:
[quote="Polling"]Terug naar de keuze met of zonder auto, en opties om mensen die nu in de auto zitten, meer op andere manieren van/naar werk te (laten) vervoeren, of de auto efficiënter inzetten daarbij...

Fietsafstand naar station is dan niet echt van belang. Mensen vinden die 7 km. die genoemd worden dan al gauw te ver, zeker bij niet zulk mooi weer, en vergeet niet dat die 7 km. dan ws. ook op de bestemming nog een keer moeten worden afgelegd tussen station en werkplek.
quote]

@polling
7 km ver? Zie de reactie van Driekleur :!:
Het regent slechts zo'n 6,2 % van alle tijd. Wat is slecht weer? Tegen slecht weer kun je je ook kleden.
Van station naar werk hoeft niet altijd 7 km te zijn. Bij veel belangrijke werkgebieden zijn stations, zoals Amsterdam-Zuid op de Zuidas. Tal van mensen uit de regio die in Amsterdam werken hebben er een tweede fiets staan. Er zijn OV-fietsen. Er zijn vouwfietsen. Met een beetje creativiteit kom je al snel een heel eind.
Je kunt ook denken aan de Kopenhaagse oplossing. Zie elders in dit draadje.

Je zou ook kunnen werken aan een oplossing voor mensen in de buitengebieden die niet op fietsafstand van een station wonen. Naast de dichtsbijzijnde stations bij die buitengebieden meer P.R.-voorzieningen realiseren, zodat men van die afgelegen woonplek in het buitengebied met de auto naar een station kan en vervolgens met de trein naar het centrum van een grotere stad of de werkgebieden.
Je moet dan wel stimuleren dat mensen dan ook echt van die mogelijkheid gebruik gaan maken door pull- en push-maatregelen.
7 km maximale fietsafstand? Ik heb bijna 5 jaar 14 km enkele reis naar mijn werk overbrugd (4 dagen in de week) door weer en wind. Met de zuidwester op mijn hoofd, een goede Gore Tex regenjas, een regenbroek en overschoenen ging dat prima, zelfs in de stromende regen. Met mooi, zacht weer was het genieten: net voor de spits uit vanuit Noord het centrum van Amsterdam in. In mijn gewone kantoorkloffie. Van het voorjaar tot laat in de herfst op een semi-racefiets (Gazelle Tourist Race). Toen deze na bijna 20 jaar versleten was op een Giant Expedition en in de sneeuw en pekelperiode op een Gazelle Primeur met 3 versnellingen, trommelremmen en trekstangen. Dat scheelde dan wel meteen ruim 5 minuten in reistijd, enkele reis.

Conclusie: de fijnste manier om naar je werk te gaan. 's Ochtends geleidelijk wakker worden, relaxen op de pont over het IJ en 's avonds na een hele dag binnen zitten, uitwaaien en je hoofd leegmaken. En je hoeft niet naar de sportschool om je conditie op peil te houden. En in mijn vrije tijd genieten van fietstochten puur voor het plezier.
@Riny: ik doe dat nu sinds een aantal maanden, 17-18 km enkele reis. Heerlijk. Maar meteen helemaal zonder een auto gaat me wat ver, ook al heb ik hem afgelopen zaterdag voor het eerst in twee weken weer eens gebruikt.
bert sitters schreef: Het regent slechts zo'n 6,2 % van alle tijd. Wat is slecht weer? Tegen slecht weer kun je je ook kleden.
Van station naar werk hoeft niet altijd 7 km te zijn. Bij veel belangrijke werkgebieden zijn stations, zoals Amsterdam-Zuid op de Zuidas. Tal van mensen uit de regio die in Amsterdam werken hebben er een tweede fiets staan. Er zijn OV-fietsen. Er zijn vouwfietsen. Met een beetje creativiteit kom je al snel een heel eind.
Maar Bert toch, straks ga je nog verwachten dat burgers hier zelf enige verantwoordelijkheid in gaan nemen en niet zomaar alles afschuiven op de overheid die hun een perfecte (liefst volkomen gratis) oplossing moeten bieden.
bert sitters schreef: Je moet dan wel stimuleren dat mensen dan ook echt van die mogelijkheid gebruik gaan maken door pull- en push-maatregelen.
Het is (de spijtige) realiteit dat meestal inderdaad zowel stimulerende als remmende dwingende' nodig zijn of m.a.w. honing en azijn. Maar op het moment dat men een 'azijnmaatregel' suggereert dan beginnen velen te klagen over een bemoeizuchtige overheid, te weinig vrijheid, te weinig alternatieven, ... Dat betekent niet dat iedereen, altijd goede alternatieven heeft voor de wagen maar het is een gegeven dat er veel gewoonte-autogebruik is en als mensen bij elke rit waar ze wel een degelijk alternatief voor hebben (waarbij ik ook multimodale alternatieven met o.a. een vouwfiets in rekening breng) de auto zouden laten staan, vele door het huidige autogebruik veroorzaakte problemen zouden smelten als sneeuw voor de zon.

Renaat
LHTJoost schreef:Zou idd niet moeilijk moeten zijn Johnny. In Nederland is het OV. Ook niet heilig maar deel van je problemen herken ik niet voor de Nederlandse situatie. In ieder geval kan je fiets goed mee in de trein op een speciaal daarvoor gereserveerde plaats waar je bij kan blijven zitten.
Als je buiten de spits reist wel ja.
bert sitters schreef:Polling schreef:
[quote="Polling"

Fietsafstand naar station is dan niet echt van belang. Mensen vinden die 7 km. die genoemd worden dan al gauw te ver, zeker bij niet zulk mooi weer, en vergeet niet dat die 7 km. dan ws. ook op de bestemming nog een keer moeten worden afgelegd tussen station en werkplek.
quote]

@polling
7 km ver? Zie de reactie van Driekleur :!:
Het regent slechts zo'n 6,2 % van alle tijd. Wat is slecht weer?
[/quote]
Ik vind het niet ver, ik weet dat mensen die de keuze moeten maken om over te stappen van de auto naar fiets-OV-combinatie het ver vinden. Het meenemen van de fiets in de bus is dan een van de oplossingen denk ik.
Wij hoeven elkaar niet te overtuigen... Wat we moeten doen, is optimaliseren, zodat we ook de niet natuurlijke fietser overtuigen vaker de auto te laten staan. En dat zal moeilijk zijn. Het benoemen van onze ideale fietsafstand gaat daar niet bij helpen, is mijn ervaring met mijn collega's. Die rijden zelfs binnen Zaltbommel met de auto van huis naar werk... Kan nooit meer zijn dan 3 km.
Het kan nog erger. Jaren geleden was ik als uitzendkracht bijrijder op de vrachtwagen. Ik reed vaak mee met een chauffeur die op ongeveer 300 meter van het bedrijf waar wij werkten woonde: een afstand die ik niet eens de moeite waard vind om de fiets uit de schuur te trekken. Lopen is ook wel zo fijn als je de hele dag op je krent in die wagen zit en er alleen uit komt om spullen naar de winkel te sjouwen.

Mijn chauffeur ging met de auto naar het werk. Hij mankeerde niks aan benen of rug. Zijn vrouw, die huisvrouw was, moest dus de boodschappen halen met de fiets, ook als het beestenweer was. Kortom, er zullen wel altijd types blijven die niet te redden zijn.....
Riny Visser schreef:Kortom, er zullen wel altijd types blijven die niet te redden zijn.....
Dat klopt. Er zijn de 'autoverslaafden' die nooit te verleiden zullen zijn tot het laten staan van de wagen en dat enkel zullen doen als de nadelen (b.v. de kosten) zeer groot worden. Aan de andere kant bestaan er ook de (bewust) autolozen die sowieso niet of nauwelijks van de auto gebruik maken.
Ook kan men een indeling maken naargelang de auto-afhankelijkheid, waarbij men aan de ene kant mensen heeft die vergaand auto-afhankelijk zijn en aan de andere kant mensen die totaal niet afhankelijk zijn van de wagen (maar vaak wel totaal afhankelijk van bepaalde alternatieven, denkt b.v. aan mensen met een bepaalde handicap, blinden, ... maar ook veel ouderen).

De eerste twee groepen zijn niet echt interessant voor de overheid en zij die bezig zijn met mobiliteitsbeleid omdat hun gedrag niet gewijzigd hoeft te worden en/of moeilijk te wijzigingen is. Auto-afhankelijken kan men minder auto-afhankelijk proberen te maken (en men kan proberen deze groep te verkleinen), o.a. door een verbeterde ruimtelijke ordening. Maar dat is grotendeels langetermijnwerk.

Maar tussen deze beperkte groepen is er 'de grote massa', die wel degelijk voor een (belangrijk) deel van hun verplaatsingen zowel keuzemogelijkheden hebben en zich wel degelijk (in bepaalde mate) laten beïnvloeden. Voor deze grote groep kunnen er effectieve maatregelen genomen worden om hun verplaatsingen te verduurzamen. Dit heeft zowel te maken met stimulerende maatregelen waarbij men goede alternatieven aanbiedt en het gebruik van die alternatieven stimuleert maar ook met onvermijdelijke remmende maatregelen waarbij men het onnodig autogebruik remt door het oninteressant te maken (rekeningrijden, financiële ongunstmaatregelen, ...).

Renaat