Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoe komt het dat..... - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

hoe komt het dat.....

203 berichten
Klopt, in mijn theorie is voor de massa eerder evolutionaire technologische ontwikkeling regel, en is revolutionaire technologie eerder niche, en dan met name gezien de wijze waarop het gebruikt wordt. De auto borduurt voort op de koets, de mountainbike op de fiets, de fiets op het paard, de trein en het spoor op kar en karrespoor (zie het spaceshuttle voorbeeld). In Amerika roep je nog steeds 'shotgun' als je met een groep in een auto stapt en op de bijrijders stoel wil zitten. Op de postkoets was de plaats naast de menner namelijk gereserveerd voor degene die het geweer onder zijn hoede had :)
Echt innovatie zoals de magneetzweefbaan heeft als nadeel dat het niet alleen het vervoermiddel, maar ook de infrastructuur moet vervangen.

Roef
Rongyos: als je dit echt interessant vindt, moet je eens iets van de franse techniekfilosoof Gilbert Simondon gaan lezen, vooral "Du mode d'existence des objets techniques". Helaas is dat werk tot nog toe alleen nog maar in het Duits vertaald, maar ik heb eventueel wel een nederlandstalige inleiding van Paul Gimeno in pdf voor je liggen.
Klinkt interessant, kun je me de pdf sturen? Ik geef je m'n e-mail adres wel even via een PB.

Roef
De tovenaar schreef:
Petervd schreef:De evolutie van de fiets http://www.nrc.nl/nieuws/2014/03/27/vid ... ersmiddel/
Ligfiets ? :wink:
Afbeelding
Duidelijk voorbeeld van vis evolutie naar duikboot, alleen de laatste fase ontbreekt nog :D
Peter_K schreef:
Riny Visser schreef:De UCI bepaalde toen in zijn ondoorgrondelijke wijsheid dat de ligfiets niet meer werd toegestaan in wielerwedstrijden.
Maar goed ook. De invloed van de tegenwind/rijwind maakt het wielrennen juist tot de sport die het is.
Dat hoor je wel vaker. Gek genoeg nooit van iemand die daadwerkelijk wel eens een ligfietswedstrijd heeft gereden.

Grtjs,
Walter
Zelf heb ik beperkte ervaring met de ligfiets, maar de echte ligfietsadepten hebben een ding voor op de sceptici: zij spreken uit eigen ruime ervaring en daardoor zijn zij zo lyrisch over deze manier van fietsen. Ik heb een dag op een Batavus Relaxx gezeten: een simpele uitvoering van een model van Flevobike met 7 versnellings Nexus-naaf. Na enig wennen vond ik het heerlijk rijden. Zitten in een luie stoel, maar duidelijk sneller dan een vergelijkbare sportieve stadsfiets. I.v.m. revalidatie na een zware hernia heb ik bijna een jaar een USVA Comfort gehad, een aangepaste versie van een model van Sinner: 3-wieler. Niet snel, wel comfortabel en heerlijk fietsen. Het ultime cabrioletgevoel!
waltertje schreef:... Gek genoeg nooit van iemand die daadwerkelijk wel eens een ligfietswedstrijd heeft gereden.

Grtjs,
Walter
Ik zou wel eens een massasprint van ligfietsers willen zien. En stáán op die pedalen he!
Misschien interessant leesvoer: http://www.racefiets-ligfiets.nl/
Een interessant en uitgebreid artikel dat ik enige tijd geleden heb gelezen. Dit verhaal bevestigt wat je ook leest in reisverhalen en andere ervaringen van ligfietsers: in het algemeen is de ligfiets sneller dan een vergelijkbare 'gewone' fiets.
Riny Visser schreef:Een interessant en uitgebreid artikel dat ik enige tijd geleden heb gelezen. Dit verhaal bevestigt wat je ook leest in reisverhalen en andere ervaringen van ligfietsers: in het algemeen is de ligfiets sneller dan een vergelijkbare 'gewone' fiets.
Mij persoonlijk interesseert snelheid me niet meer zo, comfort daarentegen wel. Als ik in dezelfde tijd met minder moeite en zonder last van polsen en zitvlak dezelfde afstand afleg als op de gewone fiets ben ik blij. Die 2 of 3 km/u die ik misschien sneller zou zijn, is op een fietsdag van 4 a 5 uur nou niet echt iets om opgewonden over te raken. We heten niet allemaal Walter, voor hem is het neerzetten van een prestatie onderdeel van zijn zoektocht naar geluk.

Een ligfiets is dus meer dan snelheid alleen.
Dat ben ik met je eens. Mijn eigen ervaring is dat ik vooral van het comfort van mijn ligfiets heb genoten. Snelheid kan voor een toerfietser wel een argument zijn. Je bent eerder op de plaats van bestemming, of kunt in dezelfde tijd een grotere afstand afleggen. Zo'n 3 km. per uur verschil scheelt al heel wat na pakweg 5 uur fietsen of langer.
Riny Visser schreef:[...] echte ligfietsadepten hebben een ding voor op de sceptici: zij spreken uit eigen ruime ervaring en daardoor zijn zij zo lyrisch over deze manier van fietsen.
Wie zegt dat sceptici geen ervaring hebben op de ligfiets? Deze argumantatie houdt geen steek.
_Peter_ schreef: Mij persoonlijk interesseert snelheid me niet meer zo, comfort daarentegen wel. Als ik in dezelfde tijd met minder moeite en zonder last van polsen en zitvlak dezelfde afstand afleg als op de gewone fiets ben ik blij. Die 2 of 3 km/u die ik misschien sneller zou zijn, is op een fietsdag van 4 a 5 uur nou niet echt iets om opgewonden over te raken. We heten niet allemaal Walter, voor hem is het neerzetten van een prestatie onderdeel van zijn zoektocht naar geluk.
De prestatie is voor mij zeker belangrijk, en zowel het betere comfort als de hogere snelheid helpen daarbij. Samen zorgen ze ook voor een grotere actieradius, wat best interessant is als je niet oneindig veel tijd hebt voor je reis.

Maar wat ik écht belangrijk vind, is het uitzicht. Dat is op een ligfiets werkelijk fenomenaal. Ik ga tenslotte op reis om mooie dingen te zien. Asfalt en voorwielen vallen daar niet onder.

Groetjes,
Walter - met de rode schoen in beeld
Ik beweer nergens dat de sceptici geen ervaring hebben op de ligfiets. Maar dat ligfietsadepten dat in ieder geval wel hebben en vaak in ruime mate. Zij weten waar ze het over hebben. Uit verschillende reacties in dit topic blijkt dat er diverse fietsers zijn die helemaal niets van ligfietsen willen weten. Ook uit eigen ervaring blijkt dat veel mensen die niets zien in de ligfiets er bij wijze van spreken nog niet eens een van dichtbij hebben gezien.
waltertje schreef:
Maar wat ik écht belangrijk vind, is het uitzicht. Dat is op een ligfiets werkelijk fenomenaal. Ik ga tenslotte op reis om mooie dingen te zien. Asfalt en voorwielen vallen daar niet onder.
Alsof je op een traditionele fiets naar het asfalt en je voorwiel zit te staren. Op de fiets ( net als vroeger op de motor) zie ik veel meer dan bv in de auto. Laat die gemiddelde hoogte van een auto nou aardig overeen komen met die van een ligfiets. Dus het uitzicht op een ligfiets zal prima zijn en anders maar echt niet per definitie beter.
LHTJoost schreef:
waltertje schreef:
Maar wat ik écht belangrijk vind, is het uitzicht. Dat is op een ligfiets werkelijk fenomenaal. Ik ga tenslotte op reis om mooie dingen te zien. Asfalt en voorwielen vallen daar niet onder.
Alsof je op een traditionele fiets naar het asfalt en je voorwiel zit te staren. Op de fiets ( net als vroeger op de motor) zie ik veel meer dan bv in de auto. Laat die gemiddelde hoogte van een auto nou aardig overeen komen met die van een ligfiets. Dus het uitzicht op een ligfiets zal prima zijn en anders maar echt niet per definitie beter.
Dat je überhaupt op dat argument reageert... :D
Wonderbaarlijk voor waltertje dat niet alle bukfietsers verongelukken, omdat ze het verkeer om hen heen niet zien. :lol:
Op dezelfde manier zou je kunnen zeggen dat een ligfietser naar zijn voeten kijkt. :twisted:
LHTJoost schreef:
waltertje schreef:
Maar wat ik écht belangrijk vind, is het uitzicht. Dat is op een ligfiets werkelijk fenomenaal. Ik ga tenslotte op reis om mooie dingen te zien. Asfalt en voorwielen vallen daar niet onder.
Alsof je op een traditionele fiets naar het asfalt en je voorwiel zit te staren. Op de fiets ( net als vroeger op de motor) zie ik veel meer dan bv in de auto. Laat die gemiddelde hoogte van een auto nou aardig overeen komen met die van een ligfiets. Dus het uitzicht op een ligfiets zal prima zijn en anders maar echt niet per definitie beter.
Ik heb ruim genoeg ervaring met traditionele fietsen om te weten dat het uitzicht op een ligfiets vele malen beter is. Zeker wanneer je moe wordt, tegenwind en/of regen hebt.

Maar je hoeft me niet te geloven hoor.

Walter
Bedankt Walter, doe ik.
Ik zou wel eens een massasprint van ligfietsers willen zien. En stáán op die pedalen he!
In die wens is al lang voorzien: Cycle Vision bestaan al weer enige jaren en wordt ook dit jaar gehouden.
http://www.ligfiets.net/commissie/cycle ... e2014.html
Ik merk eigenlijk weinig snelheidsverschil tussen mijn ligfiets (nazca pioneer 2x26" 50mm banden) en mijn rechtop fiets (VSF T100, 2x28" 47mm). Bij tegen/zijwind voel ik wat verschil, anders zo goed als niks.

Ik apprecieer vooral het comfort aan kont, en handen en het uitzicht. De meeste wegen (ook kasseien en onderhouden gravelpaden) rollen heerlijk op de ligfiets. Slechts één maal toen ik in de Eifel op een mountainbike pad vol putten en wortels terechtkwam had ik liever op mijn rechtopfiets gezeten.

In de stad rijden is ook niet leuk op de ligfiets, maar dat doe ik dan ook nooit.