Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ultralight op de racefiets - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Ultralight op de racefiets

187 berichten
Veel plezier Yopie! Ziet er goed uit allemaal!
Eelco schreef:Veel plezier Yopie! Ziet er goed uit allemaal!
Hee Eelco, ben je weer terug! Had ik al gezegd dat je geweldig bent? Heb je hele reis gevolgd, soms kroop en soms vloog je vooruit, geweldig!
Hoeveel gram had je bij je? hoeveel km in hoeveel dagen? koud gehad? regenkleding? eten? wat zou je anders doen??
We willen natuurlijk graag alles weten!

Ik heb een paar dagen geleden Finland verlaten (was geloof ik circa 1200km op de teller) en zit nu ergens hoog in Lappland.
De racer geeft geen krimp, de wielen draaien als een zonnetje en het gaat zo lekker dat ik van de route ben afgegaan en wat hoger het binnenland in ben gegaan. Anders ben ik nl veel te snel weer thuis.

En voor mij is het UL op de racer zeer geslaagd, mis soms wel de echte ruige weggetjes (hoe ruiger hoe mooier) maar die komen wel weer een andere keer.

Oja Eelco; waar heb jij je gps zitten?
Door een ligstuurtje en een km-tellertje is er bij mij op het stuur geen ruimte meer en vroeg me af of die ook op de dikke bovenbuis zou kunnen.

Groetjes uit het hoge Noorden!
Ha Yopie,

Dank voor je lovende woorden :)

Heb het heerlijk gehad hoor, in totaal 3400km in 14dagen (en 14 uur), zo rond de 230km per dag dus?

Schat dat ik tussen de 4 en 5kg aan bagage bij had. Maar daarbij ook naafdynamo+lamp, achterdrager, etc, dus zal in totaal iets zwaarder geweest zijn. Regenkleding heb ik altijd bij; jasje, overschoenen. Ook dit keer mutsje meegenomen tegen de regen, maar werkte niet echt. Doe ik dus niet meer.

Eten gewoon onderweg, in hotel, supermarkt, restaurantje. Wel zo makkelijk. Owh, en af en toe een paar vijgen van de boom natuurlijk :)

Route had ik twee foutjes in gemaakt, die tijdtechnisch allebei uiteindelijk wel verregaande consequenties hadden. In Italie daardoor een nacht doorgefietst, en door verkeerde route in Albanie uiteindelijk een volledige dag verloren. Moet ik dus niet meer doen..

GPS zit midden op stuur met een softplate(.nl), over de stuurpen heen. Erg mooi en stabiel. Weet niet of je dat systeem ook op bovenbuis kan monteren, lijkt me iets te dik daarvoor. Met een paar dikke tie-rips zou je misschien de Garmin houder wel kunnen monteren, maar die vind ik zelf iets te gammel en onbetrouwbaar (in volle vaart gps verloren destijds, word je niet blij van). Wel weet ik dat je losse opzetstukjes op je stuur kan zetten om meer ruimte voor je apparatuur te creëren (zo'n T-vormig geval). Net hetzelfde als je met een vakantiefiets zou doen bv.

Iedere dag 40 graden, dus echt koud heb ik het niet gehad. Eerder moeite om er voor te zorgen dat ik iedere dag voldoende vocht binnen kreeg (en lastig om niet onder een siesta uit te kunnen komen, tijd..)

Mooi dat je het zo lekker naar je zin hebt in Lappland, vond ik zelf de Finse kant het mooiste van, maar je kan ook overwegen lekker door te steken naar Noorwegen om een paar fjorden mee te pakken?

Heel veel plezier!
Sorry Eelco voor de late reactie..
40° en dan toch meer dan 200km per dag?! Begrijp eigenlijk niet hoe je dat voor elkaar krijgt. Ik fiets nu meestal tussen de 150-200km per dag maar dr zijn ook dagen dat ik de 100 niet haal, dan wil het lichaam niet meer, erg lastig.

En Noorwegen zat ik ook even aan te denken maar tis al zo laat in het jaar en ben bang voor veel regen en wind .. dus dat wordt een andere keer. Net als Fins lapland, ben nu wel nieuwsgierig geworden ja..

Bedankt voor de GPS tip, zal bij thuiskomst zeker googlen!

Groetjes,
Yopie
En, Yopie, heb je al een ijsbeer aan de haak geslagen?

.tsooJ
Alien schreef:En, Yopie, heb je al een ijsbeer aan de haak geslagen?

.tsooJ
:)
Nee maar wel bijna een rendier! Hij stond boos op de weg en wilde me niet doorlaten, schraapte als een woedende stier met zijn voorpoot over het asfalt, schudde z'n gigantische gewei en brålde 'Helvete!'. Tja nu kon ik altijd nog in een boom klimmen maar m'n racer?! Gelukkig zijn er langs de weg al van die twee meter lange sneeuwstokken geplaatst die ik altijd als lans kon gebruiken maar dan moest ik eerst m'n ene voet nog uitklikken en dat harde geluid lijkt verdacht veel op het spannen van een jachtgeweer. Ja toch? En het rendier zou dat wel eens kunnen opvatten als het startschot om de racer te vermorzelen dus bleef ik stil staan, staarde hem strak aan en zei 'Hallå rendjur'. Dat werkte trouwens wel want hij bleef verbaasd staan. Tot er opeens in de verte een ander mannetje brålde wat blijkbaar voor deze stoere kerel teveel was want hij sprong gelijk weg, hops het bos in, achter zijn rivaal aan want het is geloof ik rendierpaartijd ofzo.
Heb nu toch wel meer ontzag voor ze gekregen, zou hij trouwens harder gaan dan een bange racefietser? Vast niet.
Maar het leven van een fietser in Lappland zit vol gevaren; woedende rendieren, verraderlijke kuilen in de weg, glibberige rotsen waar je met spd-schoenen vanaf glijdt, erg verleidelijke kaneelbroodjes en heb als vegetarier het zongedroogde rendiervlees ontdekt. Erg taaie dunne reepjes vlees waar je superlang op kunt fietsen, een soort pemmikan ofzo.

En vandaag valt de regen met bakken uit de hemel dus heb ik een rustdag genomen.

Groetjes!
Yopie schreef:[...]heb als vegetarier het zongedroogde rendiervlees ontdekt. Erg taaie dunne reepjes vlees waar je superlang op kunt fietsen, een soort pemmikan ofzo.
Erg lekker inderdaad. Ik deelde in 2003 met 2 Zweedse dames een hut tegen de Noorse grens. 1 dame was dochter van een Sami-/Samenvrouw en had dus 'onbeperkt' toegang tot deze lekkernij. Ik kreeg ook wat en vond het ook erg lekker.
Het Botnische Golf fietsrondje met een uitbraak in het Zweedse Lappland is helaas weer achter de rug; de vrijheid, de eenzaamheid, het ruige landschap en de vele kilometers, het was heerlijk!
Heb enorm veel energie gekregen maar voel me ook enigzins bedroefd en incompleet; het lijkt alsof ik weer een stukje van mezelf in Lappland heb verloren wat dringend terug gevonden moet worden.
Ik heb een soort ongeneeslijke hang naar eenzaamheid en ruimte, een blijvende fascinatie voor het Noorden en ben er door gevangen; zoals het noorderlicht de hemel in vuur en vlam zet zo speelt het hoge noorden met mij en ik word er een beetje raar van. Wil dus het liefst gelijk terug en het kilometervreten voortzetten; eerst langs de Noorse kust met zijn fjorden en eilanden, dan door de bergen naar de Lapse toendra en vervolgens naar de Russische taiga en daarna weer vrolijk terug.
Misschien volgend jaar..

De racer heeft zich prima gedragen, heeft alleen wat krasjes en een beschadigd stuurlint gekregen.
Het ligstuurtje was erg fijn; niet alleen dat je van houding kunt wisselen, het langer volhoudt, sneller gaat, meer uit de kou/wind ligt (en stoer staat) maar je kunt er ook prima de kaart onder klemmen en wasgoed (sokken, fietsbroek, overschoenen) schuif je over de handvaten en het wappert tijdens het fietsen vrolijk droog. Heb er een plaatje van, zal hem opzoeken.

Ik had wel duidelijk te veel kleding mee en voor koken is naast al dat fietsenfietsen gelukkig toch geen tijd dus pot&pan blijven de volgende keer zeker weten ook thuis.
Scheelt weer heel wat grammen. 8)

Weet niet meer van wie de lange handschoenen tip kwam maar daar was ik erg blij mee. Vooral in de ochtend als het net tegen 't vriespunt was en alles is wit/nat/koud .. brr om dan met 50 km per uur naar beneden te suizen .. op een gegeven moment kun je met die koude gevoelloze vingers niet meer schakelen dus lange handschoenen gaan vanaf nu op de volgende UL racetochten altijd mee.

En ik wil bredere pedalen.
Een paar Finse wegen waren nl een verschrikking. Men noemt het een fietsroute maar dan wordt het opeens een zeer drukke autoweg met vrachtwagens die met 100km per uur voorbij razen en het fietspad is dan de witte streep van 20cm breed. Ben zodoende een paar keer de greppel ingedoken en heb zo wel wat schuiverds gemaakt. Kwam bij zo'n glijpartij ook niet op tijd uit de klikpedalen en dat was toch minder leuk want dan val je nog lelijker. Probeerde nog uitgeklikt te fietsen maar m'n pedalen zijn te klein en de schoenen hebben geen grip dus dat was ook geen succes. Misschien dus voor de volgende keer bredere pedalen zoeken (als die bestaan) want dit was echt waardeloos.

Overnachtingen:
Zo laat in het jaar waren hoog in het noorden veel campings al gesloten, er hangt wel een telnr maar ik had toch vaak geen mobiel bereik dus dat hield op. Soms heb ik daar m'n tentje gewoon neergezet maar als de wasruimte gesloten is heb je er weinig aan.
Heb wel andere tips:
. Folkshuset of Bystugan; het verenigingshuis van het dorp, vaak gesloten maar als je iemand aanklampt gaan ze gelijk het hele dorp afbellen tot de sleutel is gevonden. Voor circa 10€ heb je dan een kamer, vakantiehuisje of gewoon het hele gebouw met keuken, sportzaaltje en sauna natuurlijk.
. Bo på landet; voor circa 10€ een kamer bij de boer.
. Vandrarhem; vaak in je eentje een compleet jeugdherberg/hostel voor circa 15€
. en langs de kant van de weg staan bordjes met 'Stuga hyres'; vaak prima blokhutjes voor weinig geld, met soms een ontbijtje erbij.

Het helpt wel als je wat Zweedse woorden kunt stamelen, zijn de Zweden wel gevoelig voor.

Wat mij verder opviel was het verschil tussen de zweedse en finse vrouw.
De Finse vrouw begon vaak het gesprek met: 'waar kom je vandaan, waar ga je naar toe en ben je niet bang alleen?'
En de Zweedse vrouw: 'waar kom je vandaan, waar ga je naartoe en wat studeer je?'
Opvallend of toeval?
bergbeklimmer schreef:Wie denk je daar in het koude noorden allemaal tegen te komen? Verwacht je dat je daar een half peleton wereldfietsers gaat inhalen of zo?
Ik ben in totaal één andere fietser tegenkomen. Had die dag al vele km's gefietst, nog niemand gezien, alleen wat verlaten huizen en veel bomen, rotsen, rendieren en zwevende roofvogels. En plots, uit het niets een wielrenner!
Zongebruind en tegen de drie meter lang (ik had hoogstwaarschijnlijk onder zijn benen kunnen doorfietsen zo lang waren die). Ik werd gelijk aan de kant gezet want er moest natuurlijk gepraat worden. Hij was een echte kenner: 'åj je hebt wel weinig spaken' 'åj het zijn Zonda's' en 'åj mooi ligstuurtje'. Maar toen hij m'n km-tellertje zag viel ie bijna van zijn fiets want d'r stond 312km op de dagteller (ja ik vergeet hem soms op nul te zetten). :D
Maar we hebben een tijd staan lachen en kletsen om niets en toen hij vervolgens weer weg reed moest ie natuurlijk laten zien hoe snel hij was: staand op de pedalen en zoefzoef weg was ie (ja lekker makkelijk zonder bagage, zo kan ik het ook).
Maar ik kon op het vrolijke praatje iig weer een paar uurtjes na grinniken, want in dat verlaten landschap is een mens snel tevreden.

Maar het was een erg geslaagd ultralichte racefietsreis en dit smaakt zeker weten naar meer!

Het handige stuurtje met kaart en de zo snel drogende overschoenen:
Afbeelding


Hier nog een keer, bij een van de vele zweedse rivieren waar de zalmen hun best doen om je pan in te springen. Maar dan moet je wel laarzen hebben want met spd-plaatjes spartel je snel ook in het water en dat is errug koud. Maar ja, ultralight en lieslaarzen gaan helaas niet samen.
Afbeelding
hee Yopie, wat een leuk verslag. Goed om weer iets van je horen. Ik begon me al zorgen te maken dat je door een wild rendier van de weg was geramd of zo. En ook goed dat de Zonda's het hebben gehouden. Mijn doem theorie blijkt dus vooralsnog niet waar. Maar waarom heb je die spd plaatjes nooit gemeld? Dat zijn draken van dingen op lange afstanden. Hoe kleiner het plaatje, hoe meer druk op je voet en dat terwijl er zoveel andere goede systemen op de markt zijn.

Wat is de volgende tocht?
bergbeklimmer schreef: Maar waarom heb je die spd plaatjes nooit gemeld? Dat zijn draken van dingen op lange afstanden. Hoe kleiner het plaatje, hoe meer druk op je voet en dat terwijl er zoveel andere goede systemen op de markt zijn.
Maar eigenlijk fietsen ze best wel lekker, trap er vele km's mee weg en geen probleem met de voeten hoor.

Ik moet wel zeggen dat ik de racer pas een jaar heb, fietste eerst gewoon op m'n hardloopschoenen en heb pas deze zomer spd-pedalen. Dus heb totaal geen ervaring met andere systemen.
Had er wel thuis veel km mee gefietst want ik wilde nl onderweg absoluut geen plotselinge lichamelijke ongemakken krijgen (ook geen zadel-, achillespees pijn en andere ellende) dus dacht dat ik toch wel goed bezig was en tja wat zou er nu onderweg kunnen gebeuren?
Doodgereden worden of m'n nek breken in een stomme greppel vol grind doordat m'n pedalen onhandig zijn daar had ik inderdaad niet over nagedacht.

Waar ik me ook in had vergist was het elke dag kilometers vreten. Dat lukte me toch niet want toen ik na Finland weer de heuvels van Zweden in reed kreeg ik het nl toch wel ff moeilijk. Gaf eerst de schuld aan het slechte wegdek, de wind, die ellendige heuvels maar ik was gewoon moe en was niet meer vooruit te branden.
Tja, zo kom je jezelf toch weer tegen.

Bergbeklimmer, wat raad jij aan voor pedalen?
Elk type pedaal waarbij je voet vastzit kent een afstap-gevaar, zeker in noodsituaties en zeker in het begin.
Als ze lekker fietsen kan je mi beter spd's behouden, dan opnieuw te moeten wennen aan een ander mechanisme.
Yopie schreef:Het Botnische Golf fietsrondje met een uitbraak in het Zweedse Lappland is helaas weer achter de rug; de vrijheid, de eenzaamheid, het ruige landschap en de vele kilometers, het was heerlijk!
Heb enorm veel energie gekregen maar voel me ook enigzins bedroefd en incompleet; het lijkt alsof ik weer een stukje van mezelf in Lappland heb verloren wat dringend terug gevonden moet worden.
Ik heb een soort ongeneeslijke hang naar eenzaamheid en ruimte, een blijvende fascinatie voor het Noorden en ben er door gevangen; zoals het noorderlicht de hemel in vuur en vlam zet zo speelt het hoge noorden met mij en ik word er een beetje raar van.
Mooi, Yopie! Ik wilde al die kant op voor de mooie plaatjes, maar als er zulke spirituele ervaringen te vinden zijn kan ik helemaal niet meer wachten...
Jeuu schreef:Elk type pedaal waarbij je voet vastzit kent een afstap-gevaar, zeker in noodsituaties en zeker in het begin.
Als ze lekker fietsen kan je mi beter spd's behouden, dan opnieuw te moeten wennen aan een ander mechanisme.
Klopt.
Maar ik zou zeker van spd's afgaan. Ik heb ze gehad en ik vond het waardeloos.

Bij elke type klikpedaal is het risico van afstappen aanwezig. En overal geldt ook dat je de veer kan aanspannen of losser kan zetten. En een beetje smeren helpt ook. Daarnaast is het belangrijkste dat je er aan went. Je zalt echt niet de eerste zijn die al ingeklikt voor een stoplicht omvalt omdat je je voet niet los krijgt. Dat is mij ook overkomen maar dat gebeurt nu na jarenlange ervaring niet meer. Ik zelf vond spd's waardeloos omdat het plaatje zo klein is. Ik kreeg last van mijn voorvoeten door die irritante kleine plaatje. Het enige voordeel van spd's is dat je het plaatje in de zool kan verzinken zodat je ook profiel op de zool hebt om door de blubber te rennen. Ideaal voor mountainbikers of vakantie fietsers die naast fietsen ook graag door dorpjes wandelen. De zool van fiets/wandel schoen is echter ook een stuk slapper. Ik vind dat ook een net niks oplossing. De zool is nog te stijf om goed op te kunnen wandelen en voor fietsen is een onbuigbare zool het prettigst. Daarom zweer ik bij wielren schoenen, liefst met een carbon zool en grote plaatjes. Ik rij zelf met Look maar er zijn meerdere systemen met grotere plaatjes.
Veel randonneurs zetten het plaatje wat verder naar achteren. Dat belast je voet wat minder. Dat bevalt mij prima (met spd). Eerlijk gezegd vind ik klikpedalen minder eng dan de oude toeclips.
Wim
bergbeklimmer schreef:
Jeuu schreef:Elk type pedaal waarbij je voet vastzit kent een afstap-gevaar, zeker in noodsituaties en zeker in het begin.
Als ze lekker fietsen kan je mi beter spd's behouden, dan opnieuw te moeten wennen aan een ander mechanisme.
Klopt.
Maar ik zou zeker van spd's afgaan. Ik heb ze gehad en ik vond het waardeloos.

Bij elke type klikpedaal is het risico van afstappen aanwezig. En overal geldt ook dat je de veer kan aanspannen of losser kan zetten. En een beetje smeren helpt ook. Daarnaast is het belangrijkste dat je er aan went. Je zalt echt niet de eerste zijn die al ingeklikt voor een stoplicht omvalt omdat je je voet niet los krijgt. Dat is mij ook overkomen maar dat gebeurt nu na jarenlange ervaring niet meer. Ik zelf vond spd's waardeloos omdat het plaatje zo klein is. Ik kreeg last van mijn voorvoeten door die irritante kleine plaatje. Het enige voordeel van spd's is dat je het plaatje in de zool kan verzinken zodat je ook profiel op de zool hebt om door de blubber te rennen. Ideaal voor mountainbikers of vakantie fietsers die naast fietsen ook graag door dorpjes wandelen. De zool van fiets/wandel schoen is echter ook een stuk slapper. Ik vind dat ook een net niks oplossing. De zool is nog te stijf om goed op te kunnen wandelen en voor fietsen is een onbuigbare zool het prettigst. Daarom zweer ik bij wielren schoenen, liefst met een carbon zool en grote plaatjes. Ik rij zelf met Look maar er zijn meerdere systemen met grotere plaatjes.
Ik kreeg in het begin ook brandende voeten van die plaatjes maar dat ging vrij snel weg. En ben blij met de mtb-schoenen anders kom ik met fiets ook niet van huis naar de asfaltweg. Dat zou vooral in de lente lachen worden want als de asfaltwegen al spijkerband vrij zijn, zijn de bospaden nog een maand lang bedekt met een dikke ijslaag. Heb dan ook spikes onder mijn schoenen anders kom ik niet ver.

Zou het wel eens willen proberen (stijve wielren schoenen), gewoon om het verschil te proeven en geloof je meteen dat het lekkerder fietst maar denk niet dat ze geschikt zijn voor UL reizen. Tenminste niet voor mijn reisjes die waarschijnlijk vaak in het hoge Noorden zullen zijn. Dat is toch wildkamperen, hobbelen door de blubber, de bidon in beekjes onderdompelen en wat nu als je een rendier achter je aan hebt zitten?? dat wordt dan moeilijk boomklimmen (ook voor een bergbeklimmer :D )

Maar ik zoek voor die vakantiereisjes alleen maar een breder pedaal waar eventueel (in noodsituaties) ook uitgeklikt op gefietst kan worden. Want als je uitgeklikt de greppel in glijdt val je toch wat beter.
Ik vond het nl echt waardeloos, al die vrachtwagens die het shirtje van m'n lijf bliezen, heb ook heel wat gevloekt en getierd, middelvinger opsteken lukte helaas niet doordat ik het stuur niet los durfde te laten.

Zag net spd-pedalen met een kooi erom heen, misschien is dat wat. Zien er iig breder uit.
Wim schreef:Veel randonneurs zetten het plaatje wat verder naar achteren. Dat belast je voet wat minder. Dat bevalt mij prima (met spd). Eerlijk gezegd vind ik klikpedalen minder eng dan de oude toeclips.
Wim
Ik had in het begin het ene schoenplaatje ook iets meer naar achteren dan de ander, nou dat heb ik gemerkt. Het gevolg was een dikke pijnlijke kuitspier en m'n knie begon ook al te protesteren, zou ik dus toch mee uitkijken. Het is volgens mij toch wel echt mm-werk.

En toeclips? Die liggen toch in een fietsmuseum, naast de houten wielen? Of zijn ze weer in de mode en loop ik achter?
bergbeklimmer schreef: Wat is de volgende tocht?
Volgend reisje zou ik graag door héél Lapland willen ronddwalen. Dus het aller-noordelijkste gedeelte van Noorwegen, Zweden, Finland en Rusland.
Oeioei dat lijkt mij wel wat ja.
Yopie schreef:Maar ik zoek voor die vakantiereisjes alleen maar een breder pedaal waar eventueel (in noodsituaties) ook uitgeklikt op gefietst kan worden.
De goeie ouwe Shimano M324? Ene kant spd, andere kant kooi. Het is denk ik onder de wereldfietsers zo'n beetje het meest gebruikte pedaal. Licht zijn ze niet. Er zijn ook andere en lichtere modellen.
Afbeelding
Op de betere stukken fiets ik ingeklikt. In afdalingen, op onverhard en in de bebouwde kom fiets ik liever niet ingeklikt, ook na 15 jaar.

Leuk om je overwegingen te lezen trouwens, over rendieren achter je aan :D

Leon
Goed om te horen dat je hebt genoten van je tocht, Yopie! Leuk he, zo'n wasrek waar je ook op kunt rijden? :wink: Ik citeer even een beetje creatief om een en ander overzichtelijk op een rijtje te hebben:
Yopie schreef: Kwam bij zo'n glijpartij ook niet op tijd uit de klikpedalen
Vervelende ervaringen - en zonde van je stuurlint. Hoe heb je de veerspanning staan? Zelf ruk ik me in een schrikreactie altijd vanzelf los uit mijn SPD-pedalen; ik heb de door Leon getoonde PD-M324's en daarvan heb ik de veerspanning heel los ingesteld.
Yopie schreef:Heb enorm veel energie gekregen maar voel me ook enigzins bedroefd en incompleet; het lijkt alsof ik weer een stukje van mezelf in Lappland heb verloren wat dringend terug gevonden moet worden.
Misschien helpt het om er een winter door te brengen en dagenlang geen daglicht te zien? :wink:
Yopie schreef: ...voor koken is naast al dat fietsenfietsen gelukkig toch geen tijd...
...Gaf eerst de schuld aan het slechte wegdek, de wind, die ellendige heuvels maar ik was gewoon moe en was niet meer vooruit te branden...
Zou het een niet met het ander te maken kunnen hebben?

Bedankt voor je verslag en de foto's,

Carl
Carl schreef: Hoe heb je de veerspanning staan? Zelf ruk ik me in een schrikreactie altijd vanzelf los uit mijn SPD-pedalen; ik heb de door Leon getoonde PD-M324's en daarvan heb ik de veerspanning heel los ingesteld.
Heb geen moeite met uitklikken, val ook nooit om enzo alleen bij noodsituaties is het toch een ander verhaal. Als je bv opeens moet uitwijken, gelijk in dik grind zit waardoor het voorwiel opeens stil staat, het achterwiel opzij klapt en je half wordt gelanceerd tja dan is er weinig tijd om uit te klikken.
En als je op zulke momenten niet met je voeten vast zit kun je ook beter je evenwicht bewaren, tenminste lijkt mij.

De tip van Leon is dan ook waarschijnlijk het beste.
Bedankt!
Carl schreef:
Yopie schreef:Heb enorm veel energie gekregen maar voel me ook enigzins bedroefd en incompleet; het lijkt alsof ik weer een stukje van mezelf in Lappland heb verloren wat dringend terug gevonden moet worden.
Misschien helpt het om er een winter door te brengen en dagenlang geen daglicht te zien? :wink:
Nou dat is juist ook een aantrekkelijk onderdeel van het hoge Noorden. :D
Heb nu al heel wat winters maar een paar uurtjes zonlicht per dag gehad (soms 3 tot 4 uurtjes) maar door de witte sneeuw lijkt alles om je heen toch heel licht. Okee, als je naar buiten gaat zonder goede schijnwerper struikel je vaak over je eigen voeten zo donker is het maar wat een prachtige sterrenhemel! en die stilte, het geknars van je laarzen in de sneeuw, de dikke vrieskou die je als het ware kunt snijden, de vele dierensporen en de heerlijke geur van op berkenhout gestookte kachels. En alles is bedekt met een dik wit sneeuwtapijt, een heel andere wereld, prachtig mooi!
Je moet alleen zorgen dat je ook echt kunt genieten van de mooie omgeving (dus wintersport, ijsvissen, sneeuwscooteren etc), doe je dit niet dan heb je kans dat je treurig wordt (zeg maar diep depressief).
Carl schreef:
Yopie schreef: ...voor koken is naast al dat fietsenfietsen gelukkig toch geen tijd...
...Gaf eerst de schuld aan het slechte wegdek, de wind, die ellendige heuvels maar ik was gewoon moe en was niet meer vooruit te branden...
Zou het een niet met het ander te maken kunnen hebben?
Ik geloof zelf niet zo in koken, zou niet weten waarom het warm nou beter is. Waarom eerst een paprika, tomaat etc in stukjes snijden, bakken en vervolgens opeten als je het ook gelijk kunt opeten, lijkt me toch een stuk makkelijker. Ja toch?
Heb welgeteld één keer gekookt, onder het toeziend oog van een Fin die ook erg onder de indruk was van mijn kookkunst :D : pasta koken en hop een schep yoghurt er door: pasta met roomsaus. Als variatie doe ik er kaas bij: pasta met romige kaassaus of een schep sambal: pasta met pittige roomsaus. Erg lekker hoor. :wink:
Ik at dus vnl veel rauwkost, fruit, roggebrood, muesli met dikke yoghurt en af en toe pizza/pasta/rijst in een eethuisje ofzo. En natuurlijk veel vis: zalm en visssoorten waarvan ik de nederlandse vertaling niet weet, ook erg lekker.
Verder ontdekte ik de Finse donut, een heerlijke aanrader, 10cm dik en heerlijk zoet.

Maar ik fietste meestal tussen de 100 tot 200 km per dag, dat lag aan het weer, het wegdek en vooral aan de hoogte van de heuvels. Maar af en toe een rustdag had ik blijkbaar toch nodig en dat had ik niet verwacht. Ja ben helaas toch geen Superwoman, valt weer vies tegen.
Yopie schreef: Heb geen moeite met uitklikken, val ook nooit om enzo alleen bij noodsituaties is het toch een ander verhaal. Als je bv opeens moet uitwijken, gelijk in dik grind zit waardoor het voorwiel opeens stil staat, het achterwiel opzij klapt en je half wordt gelanceerd tja dan is er weinig tijd om uit te klikken.
En als je op zulke momenten niet met je voeten vast zit kun je ook beter je evenwicht bewaren, tenminste lijkt mij.
Achteruitkijkspiegeltje misschien? Kun je vantevoren inschatten of je al dan niet weg moet duiken voor zo'n vrachtschip :).