Bepakking
Ook mij lijkt het dat je teveel bepakking meeneemt. Wanneer je het een beetje slim aanpakt moet het niet al te moeilijk zijn om je voordrager (-en tassen) thuis te laten.
Zou wel willen, maar denk niet dat me dat gaat lukken. Twee achtertassen, een topbag en een stuurtas. Zal proberen of daar alles in past (ook qua compactheid). Zou wel mooi zijn als ik geen voortassen hoef mee te sjouwen, scheelt ook weer het gewicht van de voordragers.
Een van de dingen waar je meteen al op kunt besparen is die Flightbag – waarom niet de fiets goed beschermen en in een kartonnen doos verpakken. Een fietsdoos voor de terugweg scoren moet ook niet al te moeilijk zijn.
Fiets gaat in een doos, de 4 fietstassen in een flightbag om zo als 1 stuk bagage te laten tellen: stuurtas als handbagage (max 6kg). Bagage voor vluchten in economyclass naar de Verenigde Staten en Canada moeten gaan volgens het stuksconcept. Eén stuks ruimbagage van max 23kg en dan kan de fiets in doos voor 50 euro als extra mee. Als ik het goed begrepen heb althans.
Wij gebruikten spanbanden ipv snelbinders, ’s avonds bind je er een paar aan elkaar om je tas(sen) tegen berenbezoek in een boom te hangen.
Goede tip, zal ik zeker meenemen.
Lekke banden
Na meer dan 20 lekke banden ben ik de tel kwijt geraakt. Ik had tijdens mijn GDMBT er Extremes op liggen en ik heb met zowel de voor- en achterband veel lekke banden gehad. Als gevolg van het slechte wegdek werd het canvas tussen de noppen al heel snel zichtbaar. Halverwege heb ik de band vervangen met een no-name brand band van 10 omgerekend Euro en de tocht hiermee zonder problemen uitgereden. (Achteraf de banden opgestuurd naar Schwalbe. Zij weten het aan een produktiefout en hebben de zaak verder netjes afgehandeld en je zou mogen verwachten dat de band inmiddels verbeterd is.)
Neem voldoende plakkers mee. Zelfklevende bandenplakkers zijn een slecht plan.
Ik dacht dat de Schwalbe Extremes zo goed als niet lek gingen? Had je veel last van cactusnaalden, dat soort dingen?
Ketting
Een stukje reserveketting lijkt me praktischer dan een hele reserveketting. Onderweg zul je (bijna) geen fietsenmakers tegenkomen die Rohloff onderdelen hebben, dus de afnemer en easyset lijken me wel handig en wegen niet veel. ‘t Zelfde verhaal voor Magura.
Ben geneigd om de Magura en Rohloff als onkreukbaar te beschouwen..... net als de wielen en het frame. Denk dat als er iets met deze dingen gebeurt dat het dan einde oefening is. Net niet technisch genoeg om het allemaal zelf te repareren. Weet niet of het een te grote gok is.
Kaartmateriaal
Zorg ervoor dat je de kaarten up to date brengt middels de updates op de Adventure Cycling site.
Deze kaartenset is binnen, erg mooie kaarten.
Heel misschien neem ik als backup een Dakota 20 mee, maar misschien laat ik dat hele electronica gadget verhaal ook wel zitten. Kleven nogal wat nadelen aan gps op zo'n lange meerdaagse reis. Meeste apparaten komen niet verder dan 10.000punten of zoiets. Enfin allemaal moderne gecompliceerdheid. Lang leve de kaart en het verdwalen .
Water
Op sommige delen van de route is water schaars en zul je voor meerdere dagen water mee moeten nemen. Een 10 liter waterzak is geen overbodige luxe.
En dan gaan we besparen op de tent, maar nemen wel 10kg water mee .
Kees, heb jij geen waterfilter gebruikt dan?
Regenkleding
Ik was niet blij met mijn waterdichte handschoenen. (ik kreeg ze na een pauze weer moeilijk aan wanneer de handschoen van binnen nat van het zweet was)
De sealskinz of skinzeals, zijn in ieder geval waardeloos. Na langdurig in ijsregen te hebben gefietst was ik en onderkoeld en ook nog kletsnat. Weg ermee
FYI, ik ben momenteel zelf bezig met de Scarp 2 van Tarptent waarvan later deze maand de vernieuwde versie met de verbeteringen à la Scarp 1 uitkomt. Zeker met de huidige dollarkoers een goedkope tweepersoonstent van nog geen twee kilo die je evt zelfdragend kunt maken. Op Youtube staat een review van het 2009 model.
Mooi tentje die Scarp2, maar ben er nog niet over uit of ik voor de zwaardere Exped Orion ga of de lichtere Exped Vela 1. Voor meerdaags kamperen is die Orion zoveel prettiger. Maar goed, wel zwaar dus. Goed voor de vetverbranding
Eten
Wij sloegen vriesdroogmaaltijden in wanneer we meerdere dagen geen winkels tegenkwamen. Wil je dit ook doen dan moet je deze maaltijden op tijd (= in een grotere plaats) inslaan.
Heb je geen rijst of gedroogde pasta's meegenomen?
De tocht is zwaar, uitdagend en het wegdek bij tijd en wijle gevaarlijk (slecht). Alles is echter relatief, ik heb verleden jaar ook nog in Yellowstone en langs de Westkust gefietst en m’n 3 angstigste fietsmomenten waren op asfalt en niet gedurende de GDMBT.
Heb je ook nog nieuwsgierige beren gezien? Of gevaarlijke bejaarden in RV-vehicles?
Veel plezier met de voorbereiding!
dankje!, de voorbereiding is minstens zo leuk...... hoop ik.