frank bueters schreef:Na enthousiaste berichten op dit forum heb ook ik een Oregon 300 gekocht. Het is een plezierig- vlot werkend apparaat waar je voor een klein vermogen aan kaarten bij kunt kopen (de meegeleverde kaart van de 300 is als fietskaart niet zo erg bruikbaar). Het enige echte minpunt vind ik het slecht afleesbare scherm. Regelmatig moet de schermverlichting aan. Dat kost stroom. Ik denk dat 16 uur (min één of twee uur verkoop-overdrijving) wel ongeveer klopt als je geen schermverlichting zou hoeven gebruiken. Veel hangt ook af van de kwaliteit batterijen.
Een ander-, minder minpunt vind ik de USB aansluiting. Prima voor data overdracht tussen pc en gps maar niet zo geschikt als stroomkabel op de fiets. Klein, kwetsbaar en allerminst waterdicht. Ik heb Garmin gevraagd om een extra rubber afdichtklepje zodat ik daar de stekker van de usb kabel door zou kunnen steken maar daar werd niet erg hulpvaardig op gereageerd, en dan druk ik me voorzichtig uit.
Groet, Frank
Ik heb ook (enkele weken geleden) een Oregon 300 gekocht, samen met een Onroute fietskaart 1.61. Na enige tijd spelen is mijn ervaring 'heel redelijk'.
Inderdaad is de afleesbaarheid, m.n. bij fel zonlicht, een beetje vervelend punt. Ik heb dat wel sterk kunnen verbeteren door hem precies in het midden van het stuur te monteren, waar hij een betere zichthoek heeft. Het is goed om daar mee te experimenteren, want het luistert blijkbaar nogal nauw. Ik heb ook de indruk dat ik na enkele keren gebruiken meer gewend ben aan het apparaat.
In het donker is het juist een heel goed hulpmiddel, als je de bewegwijzering op straat niet meer goed kunt zien, en kaartlezen lastig wordt. Een baken in de nacht.
Ik heb ook de verlichting meestal zo sterk mogelijk aan. Tracks vind ik gemakkelijker te zien bij het nafietsen als je in de Oregon onder 'Track beheer' -> 'Set Color' de kleur Magenta kiest. Standaard is de kleur lichtblauw. Maar dat is misschien persoonlijk.
De batterijduur heb ik kunnen verbeteren door het kompas uit te zetten. Het lijkt erop dat die nogal veel stroom eet. Ik gebruik het kompas toch niet, omdat ik een fietsbel met kompas heb. Ook het waarschuwingspiepje bij links of rechts afslaan heb ik uitgezet. Hoeveel stroom dat scheelt weet ik niet, maar ik vond het niet nodig, en iedere besparing is meegenomen.
In de praktijk valt het batterijgebruik wel mee, is mijn ervaring. Op een lange dag fietsen moet ik wel reserve-batterijen mee, maar dat vind ik geen probleem.
Bij Waypoint heb ik me een Ansmann snel-lader met NiMh 2850 mAh batterijen laten adviseren. Die bevallen op zich goed, al heb ik geen vergelijkingsmateriaal. Volgens hun waren die de beste, en ik geloof ze op hun woord.
Ik heb de gps tot nu toe alleen nog in NL gebruikt. De Onroute fietskaart is heel redelijk. Je kunt een adres intypen, en daar routeert hij je prima naar toe, langs af een toe verrassende routes. Hij heeft al diverse keren heel aardige routes gegeven, waar ik zelf nog niet opgekomen was. De dekking van Nederland lijkt me prima, de meeste straten lijken er in te staan. Ik kan me diverse 'zoek-incidenten' uit het verleden herinneren waar het apparaat zeer van pas zou zijn gekomen
.
Om de kortste route te vinden gebruik ik de fietsrouteplanner van de Fietsersbond, en sla de berekende route op als track, die je dan kan nafietsen met de gps.
Ik geloof nog steeds dat ik een juiste keuze heb gemaakt met de Oregon 300. Je kunt 10000 trackpoints in een track opslaan, en ik heb al ervaren dat dat geen overdreven aantal is. Oudere apparaten lijden aan het algemene euvel van technische achterstand (soms geen usb-kabel, klein geheugen), en bovendien onderhoudt Garmin de firmware in het apparaat vaak niet meer. Dat laatste is ook een belangrijke overweging om mee te nemen bij het kopen van een gps.
Het is aan te bevelen een apparaat te kopen bij een bedrijf die ook een serieuze helpdesk heeft. Ik heb om die reden de Oregon bij Waypoint gekocht, omdat ik op fora consistent lees dat ze een behoorlijke service hebben.
Dat is ook gebleken: de Oregon 300 (althans, mijn exemplaar) heeft een bug waardoor je onderweg in de POI's geen restaurants kunt vinden, terwijl dit wel een categorie zou moeten zijn.
Garmin zelf kon geen oplossing aandragen, en leek ook niet erg behulpzaam. Bij Waypoint hebben ze doorgezocht, met meerdere mensen, en hebben ze uiteindelijk een fix bedacht.
Dat maakt echt verschil. Zeker bij dit soort apparaten, waar gebruiksvriendelijkheid niet al te groot is, en kinderziektes en bugs voorkomen, is dat geen overbodige luxe.
Wat dat betreft is het nieuws dat Google gratis navigatie-software gaat aanbieden goed nieuws. Het Garmin-aandeel heeft een kwart van z'n waarde verloren, dus hopelijk leidt de nieuwe concurrentie tot een verhoogde inzet bij Garmin om sneller betere en goedkopere produkten te maken, en z'n service op orde te maken. Wat concurrentie-leven in de brouwerij kan geen kwaad.
frank bueters schreef:Een ander-, minder minpunt vind ik de USB aansluiting. Prima voor data overdracht tussen pc en gps maar niet zo geschikt als stroomkabel op de fiets. Klein, kwetsbaar en allerminst waterdicht.
De usb-kabel als stroomkabel op de fiets? Hoe doe je dat?