Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ultralight kamperen - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

ultralight kamperen

210 berichten
@DennisM; de Tarptent scarp is bijna anderhalve kilo, en dus bijna zo 'zwaar' als een Akto, en zeker niet passend in het rijtje 'voor 1600 gram heb je ook tent + slaapzak + mat + kookgerij'.
Het zal allemaal best kunnen, voor 1600 gram, maar als ik nu in november ga fietsen, neem ik een slaapzak mee die tenminste 800 gram weegt, en waarschijnlijk iets meer, als je het niet koud wilt hebben. Voeg daar aan toe een fatsoenlijk warme mat, en een kookset met pannen/brander etc, en ik zou niet weten hoe je dat in ruim anderhalve kilo wilt krijgen.

Wat betreft de vergelijking tussen de diverse tentbouwers; het zullen allemaal prima tentjes zijn, maar bijvoorbeeld TN gebruikt een dunnere boogstok dan Hilleberg, om over de sterkte van het doek nog niet te beginnen. Er is hoe dan ook een compromis nodig om ultralicht te gaan. Daar ontkom je niet aan. Hooguit kun je zeggen dat Hilleberg met bijvoorbeeld een Akto, een voor het gebruik in veel situaties een te sterke tent heeft gebouwd. Maar dat maakt het nog niet een tent die kwalitatief gelijk is aan de lichtere tenten. Ook Hilleberg zelf zal toegeven dat de sinds kort verkrijgbare lichtere 'Enan' niet even sterk is als een Akto.
Wellicht 'over-engineered', voor de doorsnee fietser/wandelaar, dat zou je kunnen stellen.

Ik blijf het interessant vinden, lichtgewicht, maar het is voor mij, als niet-bikepacker, al heel wat als ik (inclusief een voorraad ontbijt/avondeten!) onder de 13-15 kg totaal blijf. En je zult toch ook wat kleding moeten meenemen, zeker in dit seizoen. En aangezien ik bijvoorbeeld Ortliebtassen gebruik, zijn mijn tassen (twee achter, stuurtas) al bijna 2,5kg! Maar daar krijg ik wel veel gebruiksgemak voor terug. Bikepacking-tassen zijn licht maar ze lijken me minder handig/toegankelijk dan het traditionele werk.

Minder kan, maar dan weet ik er nog 1; de creditcard. Die is nog lichter!

NB; @ Bert van Sprang; waarom zou je een tent in een compressiezak doen? Kan toch gewoon op de achterdrager?
Waar moet ik dan mijn tassen mee vullen? Mijn achterdrager houd ik graag vrij zodat ik makkelijk in mijn tassen kan en ik ruimte heb om aan het eind van de dag mijn eventuele waterzak en boodschappen onder te brengen.

Zolang het niet vriest is voor mij een extra isolerende slaapzak en mat niet noodzakelijk en blijft gewicht van tent - zak - mat - kookgerei beperkt tot 2,5 kg. Inderdaad: 1,6 kg haal ik ook niet, die optelsom zou ik wel eens willen zien!
Bert van Sprang schreef:Bivvy-bag klinkt leuk, maar een waterdichte bivvy-bag is toch echt minder ademend als een slaapzak en zal dan ook altijd klam aanvoelen. En hoe wil je bij baggerweer droog in je bivvy-bag komen en waar laat je je natte kleren. Buiten je bivvy-bag onder de tarp? Dan ben je de volgende morgen echt niet blij als je ze weer aanmoet.
Mijn bivvy hoeft niet waterdicht te zijn. Bij goed weer slaap ik buiten in de bivvy (mét insektengaas). Bij kwakkelweer slaap ik onder de tarp (MLD trailstar) in de bivvy op licht schildersplastiek. Kleren stop ik in mijn tassen (of in de slaapzak). Het is niet bepaald lichter dan een 1-persoonstent maar wel veelzijdiger.
Ik gebruik qua kookspul een set van Primus duo gasbrander, een 230grams tankje en twee kleine pannen. Dat is zo al 900 gram. Ik ben benieuwd hoe de echte ultralight types dan koken.
Wat betreft gewicht zou ik graag lichtere fietstassen op de markt zien komen. Maar de Duitsers houden traditioneel van zwaar en degelijk, zo ook Ortlieb.
spiritusbrander 30 gram
spiritus 200 gram
pannensetje 100 gram
aansteker 10 gram
olie 5 gram
sponsje 5 gram
samen 350 gram
^ een soort mini-Trangia dus?
Ik stel me altijd voor dat spiritus knoeit, niet stabiel staat en heel langzaam verhit, is dat zo?
Mijn gasbrander is heel snel. (ik alleen wat minder, op de fiets, door het gewicht;-))
Georg schreef:@DennisM; de Tarptent scarp is bijna anderhalve kilo, en dus bijna zo 'zwaar' als een Akto, en zeker niet passend in het rijtje 'voor 1600 gram heb je ook tent + slaapzak + mat + kookgerij'.
Dat beweer ik ook niet. Ik geef een vergelijkbaar (dus ook qua gewicht) alternatief.
Wat betreft de vergelijking tussen de diverse tentbouwers; het zullen allemaal prima tentjes zijn, maar bijvoorbeeld TN gebruikt een dunnere boogstok dan Hilleberg, om over de sterkte van het doek nog niet te beginnen. Er is hoe dan ook een compromis nodig om ultralicht te gaan. Daar ontkom je niet aan.
Absoluut. Maar een compromis (tov een zwaardere tent) wil niet zeggen dat een tent niet deugt. Ook een tent gemaakt van lichter materiaal kan naar behoren functioneren.
Hooguit kun je zeggen dat Hilleberg met bijvoorbeeld een Akto, een voor het gebruik in veel situaties een te sterke tent heeft gebouwd. Maar dat maakt het nog niet een tent die kwalitatief gelijk is aan de lichtere tenten. Ook Hilleberg zelf zal toegeven dat de sinds kort verkrijgbare lichtere 'Enan' niet even sterk is als een Akto.
Wellicht 'over-engineered', voor de doorsnee fietser/wandelaar, dat zou je kunnen stellen.
Ik beweer ook niet dat Akto kwalitatief gelijk is aan lichtere tenten. Jij maakte zelf een vergelijking op basis van duurzaamheid met o.m. de Nordisk Telemark, terwijl deze laatste van (veel) lichtere materialen is gemaakt en bedoeld is voor een ander doeleinde en gebruiker.
Ik blijf het interessant vinden, lichtgewicht, maar het is voor mij, als niet-bikepacker, al heel wat als ik (inclusief een voorraad ontbijt/avondeten!) onder de 13-15 kg totaal blijf. En je zult toch ook wat kleding moeten meenemen, zeker in dit seizoen. En aangezien ik bijvoorbeeld Ortliebtassen gebruik, zijn mijn tassen (twee achter, stuurtas) al bijna 2,5kg! Maar daar krijg ik wel veel gebruiksgemak voor terug. Bikepacking-tassen zijn licht maar ze lijken me minder handig/toegankelijk dan het traditionele werk.
Ik vind 13-15 kg heel netjes! Zeker als hier ook eten en drinken bij inbegrepen is.
spiritusbrander: whiteboxalcoholstoves.com http://whiteboxalcoholstoves.com/

En inderdaad: spiritus knoeit, brand minder snel en het brandertje is wat wiebelig, maar het is leuk, warm en ik hoef niet meer op zoek naar blikjes.
(ik heb er nog een paar in de aanbieding!)
Bert van Sprang schreef:Bivvy-bag klinkt leuk, maar een waterdichte bivvy-bag is toch echt minder ademend als een slaapzak en zal dan ook altijd klam aanvoelen. En hoe wil je bij baggerweer droog in je bivvy-bag komen en waar laat je je natte kleren. Buiten je bivvy-bag onder de tarp? Dan ben je de volgende morgen echt niet blij als je ze weer aanmoet.
Begrijpelijk dat je vragen hebt over andere methoden dan je gewend bent. Daarom wat antwoorden.

Een waterdichte bivy (zonder tarp) is inderdaad vreselijk. Eens gedaan, maar na een paar regendagen kom je daar snel op terug. Daarom is de bivy die ik noemde niet waterdicht aan de bovenkant, slechts winddicht en bij het hoofd zelfs slechts gaas. Daardoor wel mugdicht en erg goed ademend. Ook is de stof aan de onderzijde 2x zo zwaar als dat aan de bovenzijde.
De tarp doet de rest van het werk: voor 200 gram (plus nog een paar haringen) een droge plek waar je je springend kunt aankleden, afhankelijk van hoe je deze ophangt. Bevestiging hiervan met een elastiek welke je overdag gebruikt om een tas op je drager te bevestigen. Dubbele functie dus voor dat elastiek. Wel hopen dat de wind niet draait, of zo ophangen dat dit geen invloed heeft op het droog blijven.

Qua kleding is het ook niet zo moeilijk. Waterdichte kleding (nat of droog) gaat buiten de bivy bag maar onder de tarp. Niet-waterdichte kleding (vochtig) kan bij het hoofdeinde in de bivy of (kletsnat) hang je te drogen onder de tarp maar buiten je bivy. Door de lichaamswarmte kan vochtige kledij wat drogen. Voordeel van de compactheid van de bivy is dat je lichaam weinig hoeft te verwarmen (i.v.m. een 1-persoonstent). Overigens hoeft niet-waterdichte kledij ook niet kurkdroog te zijn. Hetzij wordt het dat vanzelf bij redelijk weer tijdens het fietsen (<10 minuten), hetzij zal het vochtig blijven bij aanhoudend slecht weer. Maar als je dan droge kleding aan gaat doen wordt dat ook weer nat. Maakt dus an sich vrijwel niets uit en door je eigen lichaamswarmte voelt het al gauw niet erg verkeerd aan. Mits je de juiste kledingkeuze hebt gemaakt. Dit principe is de oer-softshell immers opgebaseerd (Buffalo, Montane, Marmot, Rab).

Al met al is er best goed langdurig met een dergelijke combo te reizen. Zo lang je maar voorzichtig bent met je materiaal. Voordeel is ook dat het eenvoudig is om er met 2 of 3 mensen onder te liggen en dus behoorlijk licht. Ik schat dat met 3 personen moet kunnen (al is het dan niet ruim) en dan ben je voor 900 gram klaar. Voor 1 persoon met hooguit 500 gram is ook niet verkeerd. Alleen hooggebergte en woestijnen kunnen voor uitdagingen zorgen. :wink: Zoals met alles, je moet dus weten wat je doet.
Bert van Sprang schreef:spiritusbrander 30 gram
spiritus 200 gram
pannensetje 100 gram
aansteker 10 gram
olie 5 gram
sponsje 5 gram
samen 350 gram
Even nieuwsgierig; die 200ml brandstof, hoe lang is daar op te koken? Ik gebruik zo'n 230g gastank ruim meer dan een week. Hoeveel spiritus is nodig voor bijvoorbeeld een week kamperen voor 1 persoon? (ik gebruik de brander ook voor het ontbijt)
Voor een week kamperen gebruik ik ruim een halve liter spiritus.
Dat komt aardig overeen met mijn ervaring, al gebruik ik misschien een klein beetje meer. Op spiritus koken is erg licht in gewicht voor iets van een lang weekend, omdat de brander zo licht is. Ga je langer dan heb je meer brandstof nodig, en dan wordt gas naar verhouding weer een lichtere optie omdat de calorische waarde van de brandstof hoger is. In die situatie is het voordeel van spiritus wel dat het in veel landen in Europa (en ook in de VS) relatief makkelijk te krijgen is. In de praktijk moet je dan wel een fles van 1 liter gebruiken want dat is de hoeveelheid die je koopt.
Mijn gasbrander is rond de 120 gram, niet erg verschillend van een Trangia die 110 gram weegt volgens de Trangia-site. Qua brandstof ook weinig verschil denk ik, een 230 grams gastankje of een fles spiritus.
Conclusie; ik heb loodzware pannen. (rond 300 gram voor 1L pot en bijpassende mini-pan van Primus)
Voor reizen met meer personen lijkt me een Trangia wel een fraai systeem, met name vanwege de stabiele stand en de windbestendigheid. Kan ook op gas als ik het goed heb.
Ik ben erg blij met Trangia: een 27 voor solo gebruik en een 25 voor 2-3 personen. Voor solo gebruik is de spiritusbrander snel genoeg, maar met 2-3 personen duurt het wat lang. Erg licht is het systeem niet. De bijbehorende pannen zijn wel erg licht, en lekker laag en breed. Dat is efficiënt, en maakt een relatief breed en dus bruikbaar deksel als koekenpan mogelijk. Het is vooral een mooi systeem als je echt eten wilt klaarmaken in plaats van alleen maar wat opwarmen.
DennisM schreef: Ik zeg niet dat de Akto geen goede tent is. Integendeel. Alleen ultralichtgewicht is ie niet. En daar gaat het in deze topic over.

Yep! Helemaal mee eens, eigenlijk ben ik met alles wat je zei het eens. :)
Georg schreef:Ik vind de Akto soms al net iets te krap in sommige opzichten (hoogte 90cm). De relatief riante luifelruimte is een sterk punt. Ook daar is een Photon met 26cm heel minimaal. Maar ik meet dan weer 187cm, en dat is iets heel anders dan de 171cm die ik Yopie elders zag optekenen...Heel bepalend voor je eisen aan de afmetingen van een tentje.
Ik ben idd niet zo lang en breed en kan me ook makkelijk opvouwen want de helft van mij zijn lange benen. :) Tis ook maar net wat je in een tentje zoekt want toen ik een wintertent zocht kwam ik ook uit op de Akto, ik twijfelde toen erg tussen die en de Unna, maar 't werd toch de Unna doordat ie net wat groter is (erg belangrijk bij winterkamperen) en vooral dat ie zelfstandig staat, dat is toch wel een groot voordeel in sneeuw, op rotsbodem etc. Dat ie daardoor iets zwaarder is is jammer maar winterkamperen kun je toch niet ultralight noemen, dat is gewoon zo, helaas ja.
Knap hoor, 5 kg!
Is mij nog niet gelukt. Maar ik doe niet aan bikepacken; ik werk met gewone fietstassen en een niet heel lichte fiets.
Juist dan loont het. Ik heb ook een zware fiets (fatbike), met dragers weegt ie 18.8kg en door de vette noppenbanden trapt ie niet echt licht. En zelf ben ik maar een dun meissie dus ben erg blij met elke gram gewichtsvermindering. Ik heb ook altijd medelijden met zwaarbeladen fietsers, vooral voor de vrouw die met een bezweet rood hoofd de helling opzwoegt terwijl manlief al boven staat en uit de bidon lurkt. Gezellig samen op vakantie .. Een paar kg lichter en het fietsen wordt zoveel leuker.
Wat betreft gewicht zou ik graag lichtere fietstassen op de markt zien komen. Maar de Duitsers houden traditioneel van zwaar en degelijk, zo ook Ortlieb.
Ik heb Arkel Dry-Lites, een setje weegt 520gram en ze hebben 28L inhoud. Mss is dat wat?
Georg schreef:Ik gebruik qua kookspul een set van Primus duo gasbrander, een 230grams tankje en twee kleine pannen. Dat is zo al 900 gram. Ik ben benieuwd hoe de echte ultralight types dan koken.
Ik heb ook een spiritus brandertje, de mini Trangia, 330gr voor compleet pannensetje, brander etc. Tis een klein pannetje en bakpannetje maar als ik honger heb maak ik gewoon twee porties, tis meestal toch alleen maar water over het droogvoer gieten, of een ui bakken ofziets. :)
Georg schreef: Even nieuwsgierig; die 200ml brandstof, hoe lang is daar op te koken? Ik gebruik zo'n 230g gastank ruim meer dan een week. Hoeveel spiritus is nodig voor bijvoorbeeld een week kamperen voor 1 persoon? (ik gebruik de brander ook voor het ontbijt)
Is moeilijk te zeggen, ligt eraan hoe koud het is, hoeveel het waait, hoeveel je eet, wat je kookgewoonte is en vooral welk seizoen het is.
Ik hou bv niet van koken (op reis doe ik liever niet dingen die ik thuis al moet doen), ik drink wel veel koffie maar voor de rest is het simpel droogvoer of iets waar nog geen naam voor verzonnen is. In de winter moet ik eerst sneeuw smelten (1L sneeuw geeft circa 1dl water) en van stilzitten krijg je het koud dus dan wil ik al helemáál niet koken. Maar water bevriest en je moet toch drinken dus moet helaas toch een brander/pan mee, en veel brandstof.

Ik heb ook een MRS allesbrander (gas/benzine etc) maar die weegt zonder gastankje/benzinefles/pannensetje al 550gr dus ultralight kun je dat absoluut niet noemen. Daarbij is gas ongeschikt voor het echte winterwerk, net als spiritus trouwens want dat is niet heet genoeg zodat sneeuw smelten erg lang duurt (kost je ook een liter brandstof in 2 dagen). Daarom wil ik het deze winter proberen met fotogen (is geloof ik petroleum in nederlands?) en ook met Esbit Solid blokjes want die lijken me wel handig mee te nemen. Iemand ervaring met deze blokjes? Ze zijn iig superlicht. :)
Nou ja, ik zou zeggen: lees ook zeker even de link die ik hierboven gaf. De beste man is met alle brandstoffen op pad geweest, ook Esbit.

In het kort:
  • Duur;
  • Duur;
  • Duur;
  • Niet geschikt voor echt wintergebruik (<-15 graden C);
  • Erg lastig aan te steken;
  • Functioneler (lichter en efficiënter) dan alcoholbranders;
  • Alleen voor sologebruik;
  • Ongeschikt om uitgebreid te koken, puur om water te koken.
Van gevriesdroogde maaltijden ben ik geen fan, ik kook graag enigszins 'normaal' als ik met de fiets weg ben. Maar ik fiets dan ook niet in winters Zweden.

De eenstokstent blijft een (gewicht)compromis. Een vrijstaand model koepel-type met minstens twee bogen is duidelijk beter bestand tegen wind en sneeuw. De Hilleberg Niak lijkt ook goed in dat opzicht, hoewel niet ultra-lichtgewicht. Terra nova is wel weer aanzienlijk gunstiger geprijsd, behalve hun echt ultralichtgewicht tenten, die zeer kostbaar zijn. Valt me wel op dat TN op hun site bij het tentgewicht de haringen niet meetelt, om met heel lage gewichten te kunnen adverteren. Een setje (10) goede haringen is toch ook honderd gram.

Overigens begin ik te beseffen dat ultra-lichtgewicht en lichtgewicht blijkbaar twee verschillende 'kampen' zijn. Ik dacht dat deze draad over lichtgewicht ging, maar ik zie nu het doorslaggevende woordje 'ultra'.
Met mijn opmerkingen over bijvoorbeeld een Akto bedoelde ik uiteraard niet de vergelijking met tentjes van een halve tot drie kwart kilo, die, zoals ik ze kan vinden op de sites van de genoemde fabrikanten, zonder uitzondering (aanzienlijk) minder ruimte bieden, en kwetsbaarder materialen.
Laat ik het zo zeggen, 1600 gram voor een tent is naar mijn idee nog altijd heel acceptabel lichtgewicht, maar gezien de teneur van deze discussie inderdaad niet 'ultra'-lichtgewicht. Met gewichten van tegen de halve kilo zullen de grenzen van wat met dubbeldaks tentjes mogelijk is toch wel bereikt zijn, denk ik zo.
Tja, niet voor niets dat de openingspost naar informatie als deze pagina verwijst. Misschien voortaan ook maar de openingspost lezen, voordat je in een onderwerp mee gaat praten?
He Bladerdeeg, waarom kunnen we je geen PB sturen?