Additionally, paste this code immediately after the opening tag: super led licht - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

super led licht

JohanB schreef:
alecgold schreef:
Leopard schreef:Even een primeur posten. Vergelijking tussen E delux en IQ Fly. Ik ga enkel de foto posten daar het volledige artikel schending van copyright is. Maar in de test zijn ze er heel duidelijk over. Iq fly is zeer goed maar E delux is gewoon een klasse beter.
Dank je voor deze post! Wel een fraaie afbeelding. Ik ben wel nieuwsgierig hoe het hele artikel gaat! Welk tijdschrift is het?
Google eens op "helle kopfe e-delux" :D
Of lees de tweede regel in de intro ;)

:S tijd voor een ander onderwerp :)
Iig hartelijk dank voor de suggesties!

Wim schreef:Ja, en voor minder geld: de genoemde nieuwe Schmidt lamp. Die moet 80 lux gaan leveren. De Supernova is bovendien bij mijn weten vooralsnog niet goedgekeurd is voor de Duitse wegen, omdat de bundel rotatiesymmetrisch was en dus tegenliggers teveel verblindt. Hij verlichtte de bomen in plaats van de weg. Er zou een legale versie komen met een andere reflector, maar ik heb nog niet gezien dat dat ook daadwerkelijk gebeurd is (op de website staat nog alleen "zal" i.pv. "is"). Juist dat richten van het licht is technische het moeilijkste kunstje.
Wim
Afgelopen vrijdag op de Messe ifma Eurobike in Keulen geweest.
Praatje gemaakt met de jongens van Supernova lichting Systems.
Nou, hij is er, de dynamolamp met asymetrische lens.
Deze schijnt meer op de weg dan de versie met een rotationsymmetrische lens, die zich weer beter leent voor mountainbike nachts in het bos.
Overigens ze hebben er een condensator in gestopt met standlicht voor het voor en achterlicht.
220 lumen licht opbrengst en de E3 triple uitvoering 550 lumen licht bij 25 km per uur!
Hebben ze op tijd een antwoord op de Schmidt Edelux (ook mooi trouwens).
Gr. Roger.

Voor een vergelijking van de lichtbundels van vele moderne lampen, waaronder de rotatiesymmetrische E3 en de Edelux van Schmidt, zie:

http://www.peterwhitecycles.com/headlights.asp

De Edelux is evident de felste van alle, met een prachtig brede en mooi naar boven afgeschermde niet verblindende bundel. Kenmerkend voor de E3 is de veel meer diffuse bundel. Dat verblindt de tegenligger, verkwist licht om de hemel te verlichten, maar helpt goed bij onverhard rijden. Inmiddels is er eindelijk ook een asymmetrische versie, die minder verblindt, en meer licht op de weg brengt. Zie p 14 van deze folder:

http://www.supernova-lights.com/newsite ... a_2009.pdf

Het resultaat lijkt ergens tussen de symmetrische E3 en de Edelux in te liggen.

Mijn vrouw heeft al weer even een Edelux, en ik vind het resultaat spectaculair. Al bij heel weinig snelheid komt er een stoot licht, en flikkeren doet het licht eigenlijk zelfs niet bij heel lage snelheid, ondanks het feit dat we een SON 20 gebruiken, eigenlijk bedoeld voor 20 inch wielen. Daarvoor moet je in theorie harder fietsen, maar in de praktijk is daarvan niets te merken. Het voordeel van de SON 20 t.o.v. een SON 28 is een nog lagere weerstand, zowel belast als onbelast. De sensor schakeling laat de lamp al aangaan in de schaduw onder een boom. Aanvankelijk vond ik dat wat veel van het goede, totdat ik me realiseerde dat het je ook overdag veel beter zichtbaar maakt op van die plekken met hoge licht contrasten.

De techniek gaat snel verder. Supernova heeft nu een triple aangekondigd, naar het schijnt overigens vooral met een voor off road gebruik geoptimaliseerde bundel. Cree begint binnenkort met de levering van een nieuwe serie leds, die weer veel meer licht geeft, maar met dezelfde montageafmetingen als de huidige die in de Edelux zit. Ik kan me goed voorstellen dat die op een gegeven moment ook in de Edelux terecht gaan komen. Zo gaat dat.

Verder heeft B&M een nieuw topmodel aangekondigd, de Cyo. Deze lamp komt er in twee versies. De sport, met 60 lux (niet te verwarren met lumen) ipv van de 40 lux van de IQ Fly (en de 80 lux van de edelux), en dezelfde optiek. Er komt ook een model dat weliswaar dezelfde spiegel optiek heeft, maar ook nog een wat diffuus glaasje. Het gevolg is dat het weggedeelte vlak voor de fiets wat beter uitgelicht wordt (dat was een kritiek punt bij de IQ Fly en Edelux), en dat er ook wat meer strooilicht is om takken en verkeersborden te zien. Deze lamp smeert het licht dus iets meer uit, met als gevolg dat de lichtsterkte op het felste punt geen 60 lux is maar 40 lux. Kortom, de 60 lux lamp is optimaal voor het snelle rijden, en de 40 lux lamp voor het langzamere rijden over mindere wegen.

Wim

Wim, hoeveel lux is 220 lumen :oops: ?
Zit er ook een condensater met standlicht in de Edolux van je vrouw?
Zo ja, hoelang moet je fietsen voordat deze in werking treed?
Bij de Supernova E3 treed het standlicht pas na 15 minuten fietsen in werking.
Dit vind ik een klein nadeel.
De tripel stond op de messe in Keulen. Er werdt mij verteld dat je minimaal 25 km per uur moet fietsen om deze lamp optimaal te laten schijnen. Dat zie ik mij in de stad niet doen.
Deze tripel wordt dan ook aanbevolen voor 24 uur maratons.
Gr. Roger.

Roger schreef:Wim, hoeveel lux is 220 lumen :oops: ?
Ah getallen! De LED in de edelux produceert een lichtstroom van 100 lumen per watt, dus theoretisch heb je +300 lumen ter beschikking. Als je de totale lichtstroom uit de lamp verzamelt zal je die wel niet allemaal meer terugvinden. De maximale helderheid op 10m is 80 lumen, en dat is een mooi getal en klinkt prachtig, maar dat kan een beetje zaklantaren vast ook wel. Wat de zaklantaren echter niet kan en goede fietskoplampen wel is een brede bundel produceren waarbij de helderheid in de breedte/diepte niet al te ver afzakt zodat de weg gelijkmatig wordt uitgelicht. Een hele karakteristiek is echter niet in een enkel getal te vangen. Maar dat is typisch des fiets, je blind staren op een makkelijk meetbare grootheid en dat gelijkstellen aan een fijne fiets

Zit er ook een condensater met standlicht in de Edolux van je vrouw?
Zo ja, hoelang moet je fietsen voordat deze in werking treed?
bij de Edelux (en de IQ-fly) is dat secondenwerk

Lumen is een maat van de hoeveelheid licht die eruit komt, lux is een maat van de lichtintensiteit op een plek (bij deze lampen de felste plek op ik geloof 10 meter). Met dezelfde hoeveelheid lumen kun je dus met een sterk gebundelde optiek flink meer lux halen, maar op een kleiner oppervlak. Dat zie je goed bij die Cyo of de twee versies van de E3 waarvan de beide versies ongetwijfeld evenveel lumen produceren, maar de een door een sterkere bundeling meer lux oplevert op een kleiner oppervlak en de andere minder lux over een groter oppervlak. Kortom er is geen vaste formule om van het een op het ander te komen.

Het standlicht van de Edelux werkt al na een paar meten lopen, en zelfs dan nog verrassend lang. Na honderd meter fietsen heb je er echt wat aan. En rij onder een boom door en de lamp slaat aan, en blijft dan best lang doorbranden.

Ik had ook al begrepen dat die Triple in een enkel armatuur iets uithaalt dat lijkt op het kunstje van de oude E6 + E6Z in serieschakeling. Dat werkt inderdaad alleen bij hogere snelheden. Daar komt nog iets bij: electriciteit moet nog altijd gemaakt worden, en wel door jou. Dat was met de dubbele E6 ook al, zodat je daar uiteindelijk bij hogere snelheden iets van 12 watt moest gaan leveren, en eerlijk gezegd merk je dat wel. Dat is nog iets meer dan de weerstand van een oude Axa HR banddynamo. Meer licht uit dezelfde spierinspanning komt er alleen als de lamp zelf efficienter wordt, en dat is geloof ik bij die triple niet of niet erg het geval. Dat komt alleen van nieuwe generaties leds zoals die Cree MC-E, en door betere koeling (een van de Edelux kunstjes). Maar misschien heb ik het mis. Zelf zet ik die efficiency winst dan nog het liefst in voor minder trapweerstand zoals je kunt bereiken met een SON 20, of eventueel voor een beter kleurenspectrum. Het is een koud kunstje om de lux en lumen waarden op te krikken door de blauwste kleurvarianten te kiezen, maar wat je daar dan vervolgens mee ziet blijft de vraag. Schmidt heeft vanwege de kleurgevoeligheid van het oog gekozen voor een heel licht groene variant, en dat beviel mij erg goed.
Wim

Ik rij de laatste 2 maanden elke week een keertje Mechelen-Leuven-Mechelen, waarbij de terugweg (+/- 30km) voor 80% in het stikkedonker verloopt, langs het kanaal. Ik moet in Leuven zijn voor vokale bezigheden, maar het feit dat ik het met de fiets in het donker doe, is eigenlijk om van het licht van mijn Lumotec IQ Fly te genieten :P ,aangedreven door een SON28.

Ik kan dus vanuit de praktijk bevestigen dat
- de condensator van de IQ Fly al na enkele wielslagen (!!) resultaat geeft (lichtjes overbodige luxe, maar goed)
- de 40 lux ruim voldoende is om mij in het stikkedonker op mijn gemak te voelen, ook als ik eens effe doorsjees aan 30km/u
- ik soms verwonderd ben dat mijn lamp overdag aanstaat omdat ik onder een spoorwegtunnel gepasseerd ben (door de condensator blijft het licht dan nog even doorbranden)
- ook een SON28 een infinitesimaal wrijvingseffect heeft, dat je eigenlijk niet gewaar wordt bij het fietsen.

ik ben van het tijdperk van de roldynamo's + halogeen ineens naar naafdynamo + LED overgestapt, en deze IQ Fly + SON28 is een waar genot !

Werkt het standlicht van de Son Edelux uitsluitend op het achterlicht, of blijven achterlicht en voorlicht bij stilstand een tijdje branden?
Gr. Roger

Het standlicht werkt op het voorlicht, want daarin zit de condensator. Je hoeft er geen achterlicht op aan te sluiten (kan ook eentje op batterij worden, al vind ik dynamoachterlichten veel beter), maar als je het doet, dan moet dat achterlicht zijn eigen standlicht hebben volgens mij (maar nu je het zo vraagt....). Aan en uit schakelen gaat wel via de koplamp. Bij de Supernova werkt dat mischien anders, omdat hun eigen achterlicht zo piepklein is dat daar volgens mij niet veel in kan. Daar zit ook geen in Nederland terecht verplichte reflector in.
Dat vind ik sowieso wel een probleem met Supernova: ze trekken zich echt geen bal aan van enige regelgeving. Ik geef toe dat sommige Duitse regels wel erg verouderd zijjn, maar het algemene principe dat je koplamp niet alleen fel genoeg moet zijn maar ook niet mag verblinden is toch wel van belang. Schmidt heeft met haar Edelux nog wel kans gezien binnen de wettelijke normen te blijven. Voor achterlichten gelden ook in Nederlnd keuringseisen, en die zijn soms helemaal niet zo gek. In Nederland zijn wij niet zo heel wetsgetrouw, maar er zijn landen (zoals Engeland, maar ook Duitsland) waar je bij een ongeluk minder of geen schadevergoeding kunt krijgen als je geen goedgekeurde verlichting voert.
Het zou mooi zijn als de regelgeving in heel Europa nu snel gemoderniseerd werd, en dan niet in de richting van het recente Nederlandse compromis ("als je maar een ledje op je jas gedaan hebt is het al goed"). Er is nu echt goede degelijke verlichting te koop, en de verdere ontwikkeling daarvan moet niet gehinderd worden door vooroorlogse (!!!!) Duitse wetten, maar er is nu ook geen reden meer niet veel hogere minimumeisen te stellen dan vroeger.
Wim

Wim schreef:Bij de Supernova werkt dat mischien anders, omdat hun eigen achterlicht zo piepklein is dat daar volgens mij niet veel in kan.
Wim
De E3 van Supernova heeft een condensator in de voorlamp die tevens het achterlicht van standlicht verzorgd.
Gr. Roger

[/quote]
Een hele karakteristiek is echter niet in een enkel getal te vangen.
[quote]

Tja, daar lijkt het inderdaad op, het is een vrij complexe materie.
In de komende uitgave van het Duitse blad "Aktiv Radfahren" staat een test over Neue Nabendynamos en LED-Lichter. Ben benieuwd welke normen ze gebruiken om dit speelgoed daadwerkelijk met elkaar te kunnen vergelijken :roll: .
Gr. Roger

Roger schreef:
Een hele karakteristiek is echter niet in een enkel getal te vangen.

Tja, daar lijkt het inderdaad op, het is een vrij complexe materie.
In de komende uitgave van het Duitse blad "Aktiv Radfahren" staat een test over Neue Nabendynamos en LED-Lichter. Ben benieuwd welke normen ze gebruiken om dit speelgoed daadwerkelijk met elkaar te kunnen vergelijken :roll: .
Gr. Roger
De gebruikelijke lab procedure is de lamp op een wand te richten en met een computer bestuurde helderheidsmeter de wand systematisch uit te meten. Bij LED lampen moet je je dan nog afvragen wat je met de koeling doet, want daar zijn ze heel gevoelig voor. Je krijgt dan helderheidsplaatjes die je kunt vergelijken [zie bv hier: http://www.m-gineering.nl/edelux-info.pdf (ik hoop niet dat dit reclame is, want de levertijd is al een half jaar!)

Nou, ik hem gemonteerd, mijn nieuwe Supernova E3 dynamo koplamp.
Blij als een kind met een Sinterklaas cadeautje.
Het gaat hier om de Multi Mount uitvoering.
Deze heeft een iets langere standaard dan de Lefty uitvoering en staat dan ook iets verder van de kroonvork af.
Hierdoor wordt de lichtstraal minder gebroken door de band.
Ik denk dat de lichtstraal van de Bar Mount uitvoering (deze wordt aan stuur bevestigd) volledig over de band heen schijnt en dus een nog beter resultaat geeft.
Verder heeft deze nieuwe uitvoering net als de Rohloff versnellingsnaaf een gelazerd serienummer voor registratie en garantie.
Er zit standlicht op, die het vóór en achter-licht verzorgd, door middel van een condensator.
Deze treedt net als bij de Son Edelux al na ongeveer twee minuten in werking.
Dus niet pas binnen 15 minuten zoals ik hier eerder had vermeld.
Er zit géén sensor op die de verlichting inschakelt als het donker wordt.
Uiteraard kon ik niet wachten om het resultaat te aanschouwen.
Dus zodra het daglicht mij verlaten had, koersbroek aan en richting de bossen van het Belgische Lanaken en Zutendaal.
Dit zijn een van de weinige plekken in een straal van ongeveer 25 km bij mij in de buurt waar je iets minder last van zwerflicht hebt, vandaar.
Voor de duidelijkheid ik heb gekozen voor een lamp met een asymmetrische lens.
Voorheen had ik een Supernova E3 met een symmetrische lens.
Dus kan ik beide lenzen goed vergelijken.
Alhoewel, dit gaat niet helemaal op, want ze hebben een nieuwe type Led gemonteerd die het dubbele hoeveelheid licht opbrengt dan de introductie van de E3 in 2004.
Dit kan natuurlijk ook een reclame praatje zijn, en dat de nieuwe Led in de E3 maar 50% meer licht opbrengt.
Wie controleert het?
Maar goed, nu het resultaat.
Nou, een bulk meer licht vóór mijn fiets.
De straal is duidelijk een stuk breder en langer.
Smalle slingerende bospaadjes durfde ik dan ook te nemen met ongeveer 18 km per uur.
De lamp met de symmetrische lens strooide de lichtbundel meer in een koker vorm.
Met het vertrouwen in de bedrijfszekerheid van de verlichting en mijn stuurmanskunst overwoog ik even een gedeelte van de vallei van de Zijpbeek via een zeer smal drassig pad met aan beide zijde vennen te doorkruisen.
Echter het idee dat mijn rijwiel langzaam opgezogen werd door het ven en het zure vocht zich langzaam in mijn naafdynamo en versnellingsnaaf een weg vond, gaf mij voldoende rillingen over mijn rug om hier van af te zien.
Het mag duidelijk zijn, ik vind de nieuwe E3 een aanrader.
Echter er kleeft mijn inziens één min punt aan.
Je kunt je fiets nergens meer onbeheerd achter laten.
De lamp boven je spatbord smeekt als een engel op de gril van een Rolls-Royce om eraf gesloopt te worden.
Groetjes, Roger die het licht heeft gezien.

Roger schreef:
Een hele karakteristiek is echter niet in een enkel getal te vangen.

Tja, daar lijkt het inderdaad op, het is een vrij complexe materie.
In de komende uitgave van het Duitse blad "Aktiv Radfahren" staat een test over Neue Nabendynamos en LED-Lichter. Ben benieuwd welke normen ze gebruiken om dit speelgoed daadwerkelijk met elkaar te kunnen vergelijken :roll: .
Gr. Roger
De test van Duitse blad "Aktiv Radfahren" is er.
Voor de gene die zich een beetje door het Duits kunnen heen worstelen en interesse in fietsverlichting hebben is dit misschien interessant.

Und hier in Auszügen der "LICHT AM ENDE DES TUNNELS"-ARTIKEL aus aktiv Radfahren 11-12/08, ab Seite 56.
Dank neuer Leuchtdioden, gepaart mit intelligenter Reflektor-Technologie ist das dunkelste Kapitel des Radfahrens nun endgültig vorbei – wer jetzt auf LED-Scheinwerfer umrüstet, hat eine strahlende Zukunft vor sich. Wie erleuchtend sind die neuen LED-Lampen aber wirklich? Wir haben sie getestet und kennen die Antwort.

Als auf den Herbstmessen im Jahr 2007 die Firma Busch & Müller mit dem "IQ-Fly" LED-Scheinwerfer das erste Mal das Potential moderner High-Power-LEDs konsequent auf Fahrräder mit Nabendynamos übertrug, war das eine Sensation, die maßgeblich für eine Revolution auf dem Lichtmarkt für Fahrräder sorgte.

Gleichmäßig bebündelt, doppelte Breite, dreifache Helligkeit
Ein gleichmäßig gebündelter Lichtstrahl von doppelter Breite und dreifacher Helligkeit gegenüber guten Halogenleuchten ließ vielen sprichwörtlich ein Licht aufgehen. Noch nie gab es so viele LED-Lampen auf dem Markt. Ihre Berechtigung haben sie allein schon durch ihre enorme Lichtausbeute bei langsamer Fahrt und der nahezu unbegrenzten Lebensdauer.

Seitdem hat sich viel getan, was unser Test zeigt. Wir berichteten im Sommer mehrfach begeistert über den neuen "Edelux"-Scheinwerfer von Schmidt, der auf einem Reflektor des "IQ-Fly" von Busch & Müller basiert. Mit mehreren technischen Raffinessen holt Schmidt deutlich mehr Licht – vor allem bei schneller Fahrt durch maximierte Kühlung – aus dem Scheinwerfer. Doch auch Busch & Müller schläft nicht und bietet mit ähnlichen Verbesserungen im neuen "Cyo-IQ" gleich zwei Modelle an: als etwas hellere Sportversion mit Klarglasscheibe. Oder als Normalversion: mit integriertem Reflektor sowie optimierter Nahfeldausleuchtung. Gerade letzteres bringt deutlich mehr Licht in den Bereich dicht vor den Reifen, was besonders auf Schotterwegen oder schlecht beleuchteten Straßen ein Vorteil ist.

Als Mitstreiter um den Testsieg für Highend-Dynamo-Beleuchtung tritt zudem Supernova – ein kleiner Hersteller aus Freiburg – mit seiner futuristisch designten "E3"-Leuchte an. Auf der IFMA präsentierte man diesen erstmals mit bestandener StVZO-Zulassung. Um Ihnen aber eine möglichst gute Übersicht über die Marktsituation zu geben, haben wir günstige und teure Modelle in einem umfangreichen Test gebündelt.

Was ist eigentlich eine LED ....?
Herkömmliche Halogenleuchten sind vom Wirkprinzip bekannt. Doch was ist überhaupt eine LED? Die LED (Light Emission Diode) ist ein elektronisches Halbleiter-Bauteil, das bei Stromfluss in Durchlassrichtung einfarbiges Licht emittiert. Die Lichtfarbe (Wellenlänge) hängt dabei vom Halbleitermaterial ab. Weißes Licht wird erzeugt, indem man Chip und blaue LED mit Phosphor überzieht. Vorteil der weißen LED gegenüber Glühlampen ist die bei gleichem Strom höhere Lichtausbeute und die Unempfindlichkeit gegen Erschütterung.

... und was hat sie für Vorteile am Fahrrad?
Gerade wegen letzterem Punkt ist die LED geradezu perfekt fürs Fahrrad. Weiterhin macht eine extrem lange Lebensdauer sowie eine sehr hohe Ausfallsicherheit der LED-Birne diese für den Betrieb in Fahrradlampen interessant. Für effizienten, langlebigen Betrieb muß die LED kühl bleiben, auch wenn sie ähnlich viel Verlustwärme wie eine Halogenlampe erzeugt. Man benutzt daher Kupfer- sowie Aluminiumträger zur Wärmeabfuhr. Besonders gut gelöst haben dieses Problem Hersteller wie.
..... Schmidt, Supernova oder Busch & Müller, die diese Bauteile direkt mit großflächigen, gut wärmeleitenden Alugehäusen oder Alukörpern verbinden. Andere Hersteller platzieren das gesamte Lampeninnenleben in einem Kunststoffgehäuse, was eine schlechtere Wärmeabfuhr und so eine geringere Lichtleistung mit sich bringt.

Die Phosphorschicht weißer Leuchtdioden erzeugt ein kaltes ungleichmäßiges Lichtspektrum - ähnlich dem einer billigen Leuchtstoffröhre. Manche Bereiche des normalen Lichts – etwa im roten oder grünen Bereich – sind aber im LED-Spektrum nicht oder nur sehr wenig enthalten, was gerade auf schmutziger Fahrbahn die Unterscheidung von trockenen und feuchten Böden sowie bei Gras, Steinen und Ästen erschwert. Hier haben normale Halogenlampen durch ihr wärmeres Licht mit einem kontinuierlichen Spektrum sichtbare Vorteile.

Ihr wichtigster Vortel ist die geringere Ermüdung der Augen, was bei längeren Etappen angenehm ist. Zurück zur Energiebilanz: Auch die Notwendigkeit einer Vorschaltelektronik zur Anpassung der elektrischen Bedürfnisse der LED an den Dynamo-Strom und den Vorschriften kostet elektrische Leistung und verschlechtert so die Effizienz um 10 bis 30 Prozent. Schlechte Kühlung bei vollem Betriebsstrom kann bis zu 50% weniger Licht bedeuten.

Mit der Leuchtdauer verlieren LED-Leuchtmittel auch an Helligkeit.
Dieser Unterschied wirkt sich aber nur sehr langsam und somit kaum erkennbar aus. Nun ja, die Lebensdauer vieler LEDs dürften höher liegen als die der meisten Fahrräder.

Der Gesetzgeber gibt den Einsatz von Lichtanlagen vor, um die Sichtbarkeit des Radfahrers sicherzustellen. Aber nicht nur dies ist wichtig. Für den Radfahrer selbst ist ebenso wichtig, den Untergrund vor dem Rad genau erkennen zu können. Wer also ausschließlich in dunkler Umgebung fährt, für den ist die Lichtverteilung ein extrem interessanter Punkt. Ist man hingegen auf Haupt- und Landstraßen unterwegs und wird mit einem Kfz-Scheinwerfer geblendet, ist es von Vorteil, wenn das eigene Licht möglichst hell scheint. Denn so kann sich das Auge deutlich schneller an die vorherige, dunklere Umgebung gewöhnen, als wenn der Unterschied hell-dunkel sehr extrem ist. Je heller also das eigene Licht, desto schneller können Sie nach einer Blendung durch entgegenkommendes Licht wieder erkennen, was vor ihnen auf der Straße ist
Gr. Roger.

Op de Schmidt website staan beelden van de lichtbundels. In het laatste nummer van Bicycle Quarterly staat ook een vergelijkende test.
Wim

Re:

alecgold schreef:Ik gebruik drie Lupine lampen en dat is inderdaad geweldig. Drie is wel wat veel, maar ik koop ze op ebay en dan knap ik ze op, om ze zelf te gebruiken, of aan vrienden uit te lenen. Als die ze eenmaal hebben gebruikt voor woon-werkverkeer in de winter? Ze kopen m met pijn in hun portemonnee, maar gebruiken 'm met erg veel plezier op de weg.
Zelf fiets ik vaak 's avonds een stuk door de polder. Zo af en toe heb je een verlicht kruispunt en dan zie je dus de eerste drie kilometer weer geen fluit.
Met een Lupine Wilma op mijn fiets/knar is het gewoon humor om rond te fietsen. Momenteel kun je nogal wat Lupine Edisons opkopen voor fraaie prijzen (soms "zelfs" onder de 100 euro) en die geven zo'n ongelofelijke hoeveelheid licht, echt fenomenaal.

En atmosferische omstandigheden of niet, ik denk dat je met 1400 lumen (zeg maar een auto-koplamp op "groot licht" aan lichtopbrengst) toch heeeel goed zichtbaar bent, zelfs met dichte mist. Je ziet zelf alleen nog maar een dikke witte soep voor je, maar goed, zichtbaar ben je wel.

Als vakantie/wereldfietser fiets je (IMHO) in principe niet 's avonds of 's nachts. Oriëntatie is moeilijk, de gevaren van een ongeval in een onbekende omgeving is groter en je kunt in stedelijke gebieden veel minder goed zin in wat voor buurt je fietst en hoe veilig dat al dan niet is. Dan kan een schijnwerper op je fiets zelfs ongewenste aandacht trekken.
Toch gebruik ik die 1400 lumen led-koplamp hartstikke veel op vakanties. Op het laagste standje heb ik meer dan voldoende licht voor lezen, schrijven, tent checken, fietsen bekijken/repareren etc. en als de nood aan de man is heb je een tiet licht om s ff lekker te kijken wat er allemaal gebeurd! En met twee weken full-time licht op het laagste standje is de accu duur voor mij geen probleem, in twee weken tijd kom ik altijd wel ergens een stopcontact tegen om eens een uurtje of wat op te laden.
Maar ja, voor de (nieuw)prijs kun je 36 dagen op een camping staan met een prijs van 25 euro per nacht. hmmmmm.
Beste Alec,
Zou ik eens in contact met je kunnen komen? Ik ben eigenlijk op zoek naar wat verlichting en ben toch wel erg op zoek naar een Lupine.
Zou je iets voor mij kunnen betekenen?

Ik hoor je graag ;)