Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarom rijdt niet iedereen op een ligfiets? - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Waarom rijdt niet iedereen op een ligfiets?

162 berichten

eric190173 schreef:
keesswart schreef:knip
Natuurlijk kun je wereldfietser zijn op een ligfiets. We hebben er zelf ook vier jaar lang zonder al te grote problemen op gereden. Wel ben ik er inmiddels van overtuigd dat de kans op pech die ter plekke niet te verhelpen is, bij een ligfiets beduidend groter is. Tot voor kort hoopte ik dat een ligfietsfabrikant daarom ruime veiligheidsmarges in acht zouden nemen bij het bouwen van fietsen die verkocht worden aan en bedoeld zijn voor wereldfietsers. Inmiddels weet ik beter. knip
Als degelijkheid hét probleem is bij 'wereldligfietsen' dan lijkt mij dat, als je met de gewenste dimensies bij een goede framebouwer komt, dat probleem op te lossen moet zijn...
Of is het meer inherent aan het feit dat ligfietsen van die langgerekte frames zijn dat ze in zichzelf zwak zijn?
Gr
Eric
Ik denk dat het komt doordat de vele verschillende ontwerpen van ligfietsen lang niet zo uitgeevolueerd zijn als de frames van bukfietsen.
Als je je bemoeit met het ontwwerpen van een frame zoals ik dat met mijn maatfiets heb gedaan kom je er achter hoeveel lu***ige maar invloedrijke complicaties zich daarbij voor kunnen doen. En dan ging het nog om een gewone reisfiets, kun je nagaan wat je allemaal tegenkomt als je een ligreisfiets ontwerpt!
Leon

Zalig zij die onwetend zijn......... :)

Leon schreef:Ik denk dat het komt doordat de vele verschillende ontwerpen van ligfietsen lang niet zo uitgeevolueerd zijn als de frames van bukfietsen.Leon
Toch rijden er stokoude ligfietsen rond die nog lang niet rijp voor de schroothoop zijn. Ze waren echter te zwaar en te traag voor een grote groep ligfietsers. En vaak waren het geen beauties om te zien. Dus worden ze niet meer gebouwd. Licht, snel en gelikt verkoopt beter, dus evolueert de ligfiets in de richting van een comfortabele racefiets.

Aan de ene kant zijn er heel weinig wereld/vakantiefietsers die voor een ligfiets kiezen (ik vermoed hooguit een paar honderd). Aan de andere kant zijn er alleen al in Nederland minstens 6 ligfietsfabrikanten die ieder voor zich weer verschillende soorten ligfietsen bouwen. Deel het aantal ligfietsen dat jaarlijks aan wereldfietsers verkocht kan worden door 6 en je begrijpt dat wij voor een ligfietsfabrikant geen groep zijn waar veel aan te verdienen valt.

De Rainbow Lyra (crmo staal) lijkt me toch wel geschikt. Deze Frank Cornet is ermee naar Santiago de Compostella gefietsd.
De Optima Condor (RVS-staal) zie ik ook vaak genoemd als vakantie-ligger. Deze Edvard gaat er de Tour d'Afrique mee fietsen. De Condor is natuurlijk wel een vrij hoge fiets.

Heb zelf geen ervaring met ligfiets-vakanties. Verder weet ik wel dat ligfietsen (voor woon-werk-verkeer) super comfortabel fietsen is. Een helling opfietsen (zoals in de duinen bij Bergen aan Zee) is te doen. Maar ik kan me goed voorstellen dat over lange of steile hellingen dat ik m'n balans kan verliezen. Wat betreft heb ik zo m'n twijfels om (weer) te investeren in 'n ligfiets.

Nog een toevoeging: M'n Optima Orca heb ik destijds weg gedaan, omdat ik me onzeker in het stadsverkeer voelde. Maar ja, dat comfort, dat mis ik toch echt wel.

Cycle Maniac schreef:De Rainbow Lyra (crmo staal) lijkt me toch wel geschikt. Deze Frank Cornet is ermee naar Santiago de Compostella gefietsd.
De Optima Condor (RVS-staal) zie ik ook vaak genoemd als vakantie-ligger. Deze Edvard gaat er de Tour d'Afrique mee fietsen. De Condor is natuurlijk wel een vrij hoge fiets.
De Rainbow Lyra is alleen een optie als je lichtbepakt bent, want de drager mag niet meer dan 20 kg hebben. (De drager van mijn Optima Orca, waarvoor geen gewichtsbeperking werd gegeven, begaf het al na 1300 km.)
De Optima Condor lijkt me een degelijke fiets (hoewel daar ook al een aluminium lightversie van bestaat, maar de drager wordt gegarandeerd tot 50 kg), maar dan zit je wel vast aan een onderstuur. Bovendien is de Condor alleen geschikt voor mensen die langer zijn dan 1.80 m.
Misschien is de Nazca Pioneer nog een optie. Maar weet iemand hoeveel kilo bagage daarop kan en of de drager geschikt is voor normale fietstassen?
Verder zijn er haast geen stalen ligfietsen meer met 26 inch wielen; en fietsen met een klein voorwiel zijn niet handig, zeker niet voor mensen met lange benen.

keesswart schreef:Helaas is het uit met onze liefde voor de ligfiets. Het kan een comfortabele en relaxte manier van fietsen zijn, maar dan moeten de fietsen wel heel blijven. De laatste maanden hebben we echter zoveel ernstige averij ondervonden, dat we met deze fietsen niet meer op reis durven te gaan.
Inderdaad bizar dat het vreemd zo afbreekt en jammer dat je vertrouwen in de ligfiets als vakantiefiets is geschaad.

Dit zou ook zomaar met een gewone fiets kunnen gebeuren. Ik zelf fiets nu in het buitenland vaak ook met mijn randonneur omdat ik mijn ligfiets Baron niet mee wil nemen in het vliegtuig.

Het is jammer om nu meteen de ligfiets te demoniseren. :twisted:

groet

Luddo

keesswart schreef:De Rainbow Lyra is alleen een optie als je lichtbepakt bent, want de drager mag niet meer dan 20 kg hebben. (De drager van mijn Optima Orca, waarvoor geen gewichtsbeperking werd gegeven, begaf het al na 1300 km.)
Rainbow heeft mij verteld, dat ze de bagagedrager iets kunnen verstevigen. Zag er laatst ook een foto van op marktplaats staan. Maar die advertentie staat er niet meer, zie ik nu.
Je kunt met de Lyra wel veel meer meenemen, als je banaantassen meeneemt. Alhoewel die niet zo mooi waterdicht 'schijnen' te zijn. Vraag me nog steeds af waarom de banaantassen niet van regenhoezen worden voorzien.

m-gineering schreef:zonder die klont in de buitenbocht voor het onderstuur was ie vast heel gebleven :roll:
Marten, fout in de las of fout in het ontwerp?

eindgebruiker schreef:
m-gineering schreef:zonder die klont in de buitenbocht voor het onderstuur was ie vast heel gebleven :roll:
Marten, fout in de las of fout in het ontwerp?
kan ik zo niet zeggen. Zonder die klont was de buis twee keer zo sterk geweest, maar soms moet je wat ;) Kan best zijn dat de constructie desondanks lang genoeg mee kan gaan als de buis of de bocht of de las of de wamtebehandeling beter was geweest.

Oeps, breuk op exact dezelfde plek.

Kees, wat ze ook beweren bij Optima: een goeie drager is niet van alu.

Gaele
(nog steeds blij met z'n RVS Condor met stalen drager)

m-gineering schreef:
eindgebruiker schreef:
m-gineering schreef:zonder die klont in de buitenbocht voor het onderstuur was ie vast heel gebleven :roll:
Marten, fout in de las of fout in het ontwerp?
kan ik zo niet zeggen. Zonder die klont was de buis twee keer zo sterk geweest, maar soms moet je wat ;) Kan best zijn dat de constructie desondanks lang genoeg mee kan gaan als de buis of de bocht of de las of de wamtebehandeling beter was geweest.
Een medewerker van Optima die ik gesproken heb, vermoedt dat de warmtebehandeling niet in orde is geweest. Hij vertelde mij dat er meer Orcaframes gescheurd waren. Hij dacht dat dit tot nu toe alleen bij fietsen met een onderstuur was voorgekomen. Als deze fietsen omvielen, knalde het onderstuur soms zo hard tegen het frame aan, dat dit ging scheuren.
Corries fiets had echter een bovenstuur en is nooit omgevallen voordat het frame het begaf. Haar fiets is ook zeker niet de eerste Orca met een bovenstuur die op deze wijze gecrasht is (zie het verhaal van peter Overduin: http://www.ligfiets.net/fietsen/type.php3?id=69).
Sinds 2007 heeft de Orca een kortere framebuis. Ook worden de fietsen van Optima tegenwoordig in een nieuwe fabriek in Taiwan gemaakt. Volgens de baas van Optima zijn er van deze nieuwe generatie Orca's nog geen frames gesneuveld. Hopelijk hebben ze in Taiwan meer kaas gegeten van 'Zen and the Art of Frame Building' en hoeft mijn nieuwste Orca, die ik in april nog heb gekocht, niet te eindigen op de 'Boulevard of Broken Bikes'.
Maar 'wereldfietsen' doe ik voortaan liever op mijn nieuwe Santos...

eindgebruiker schreef:Oeps, breuk op exact dezelfde plek.

Kees, wat ze ook beweren bij Optima: een goeie drager is niet van alu.

Gaele
(nog steeds blij met z'n RVS Condor met stalen drager)
De drager van de Condor (die ook op de Dragon en de Dingo zit) is heel robuust. En met met de stalen drager die tot 2007 op de Orca zat (en ook past op de Dolphin, Lynxx en Rhino), was ook niets mis, behalve dat deze een gewicht van 2 kg had.
Toen ik in april mijn nieuwste Orca kwam ophalen, vertelde de baas van Optima dat deze fiets wel 4 kilo lichter zou zijn dan mijn oude Orca. Toen ik hem thuis op de weegschaal zette, bleek de nieuwe Orca (met dezelfde zware banden, spatborden, lowriders, spiegeltje, bel etc als op de oude Orca hadden gezeten) maar 1 kilo lichter te zijn: 19 kg i.p.v. 20 kg. Exact het verschil in gewicht tussen de oude stalen en de nieuwe aluminium drager! De alu-drager werd enkele weken later 'gevierendeeld' terwijl ik uit een trein stapte (op het station van Arnhem; daarvoor had de drager wel het uitstappen op een aantal Duitse stations overleefd, waar de perrons nog lager zijn).
De Condor laat zien dat men bij Optima echt wel weet hoe je een sterke drager kunt bouwen. Bij de Orca nieuwe stijl moet Optima bewust voor licht gewicht hebben gekozen ten koste van degelijkheid.
In juni mailde Optima mij: "Je ervaring met de aluminium drager nemen we mee in de ontwikkeling van een Cr-Mo stalen exemplaar."
Hadden ze de alu-drager van tevoren goed getest, dan hadden ze kunnen weten dat deze niet zwaar belast kan worden. Als wereldfietser verwacht je materialen en onderdelen waarvan de degelijkheid bewezen is en wil je geen proefkonijn zijn voor riskante vernieuwingen.

Cycle Maniac schreef: Je kunt met de Lyra wel veel meer meenemen, als je banaantassen meeneemt. Alhoewel die niet zo mooi waterdicht 'schijnen' te zijn. Vraag me nog steeds af waarom de banaantassen niet van regenhoezen worden voorzien.
Ik gebruik rugzakregenhoezen (Large) om de banaantassen. Er zijn ook los verkrijgbare regenhoezen speciaal voor de banaantassen van Radical Design en zelfs Ortlieb schijnt met ligfietstassen te komen.

Wat is het voordeel/nadeel van onder of bovenstuur op een ligfiets?

Haike schreef:Wat is het voordeel/nadeel van onder of bovenstuur op een ligfiets?
Voordelen onderstuur:
# Meest ontspannen houding; je handen rusten op het stuur, op armen, schouders en polsen wordt geen kracht uitgeoefend.
# Mooiste uitzicht: je kijkt niet tegen stuur en kabels aan.
# In geval van nood spring je onbelemmerd van de fiets af.
# Tijdens een noodstop kun je niet met je kruis tegen het stuur aanknallen.

Voordelen bovenstuur:
# Met een klapstuur kun je makkelijker en sneller opstappen (maar nog altijd minder snel dan op een gewone fiets).
# Het voelt vertrouwder voor beginnende ligfietsers.
# Je hoeft minder te bukken als je de fiets lopend vervoert.
# Meer ruimte voor en beter zicht op fietscomputer, gps etc.
# Iets minder luchtweerstand (maar met fietstassen gaat dat vast niet meer op).
# Minder kwetsbaar bij vallen.
# Past zonder te demonteren in fietsdoos.
# Kleinere draaicirkel (maar nog altijd groter dan bij een gewone fiets).
# Op smalle paden heb je veel minder last van brandnetels en ander struikgewas dat tegen je handen aankomt.
# Alle schakelsystemen zijn te monteren.
# Mogelijkheid voor het bevestigen van een camerastatiefkop.

OK,

Dank je wel Kees.

Nu we toch de ligfiets aan het 'determineren' :wink: zijn, vroeg ik me e.e.a. af bij de foto's van bedoelde framebreuk.
Bij een normaal frame wordt stijfheid mede bepaald door het kader/model.

Ik zie een gebogen liggende buis -vond de wanddikte wat dun- bij de Orca ligfiets, dat is als het ware het frame:
- voor de breuk wordt de buis door bevestiging zadel/het lichaamsgewicht naar beneden gedrukt - kracht omlaag.
- terwijl achter de breuk de buis naar boven wordt 'geschopt' door een vering van de achtervork - kracht omhoog.
Dan zie ik dat de buis doorboord is net achter de breuk, maar vraag me af waarvoor? (voor meerdere uitvoeringen/modellen in gebruik?)

Dan begin ik me inderdaad af te vragen hoelang houdt dat alles het uit. In het geval van Kees weten we dat nu.
Kan me toch niet voorstellen dat een fabrikant geen berekeningen maakt, dus zal ik het niet goed begrepen hebben.................. :roll:

Sinds december rijd ik op een M5 Shock Proof 559 crmo (zie http://www.m5-ligfietsen.nl/site/NL/Mod ... f_559_CrMo). Daarvoor een aantal jaren op een aluminium Challenge Hurricane met onderstuur. (zie http://www.challenge-recumbents.com/htm ... ricanetour)

Ik heb grootse fietsplannen, maar ben vooralsnog aan het oefenen. Afgelopen vakantie was mijn eerste fietsvakantie ooit. Met een aanhangertje, een Rohloffnaaf en twee traktorachtige banden van Schwalbe. Dat je met een ligfiets zo langzaam kon gaan, dat wist ik nog niet. Dat je door modder en mul zand kon ook niet. Leuk was het wel, ik heb er van genoten.

Inmiddels begrijp ik dat er veel kapot kan gaan. Mijn bagagedrager is in iedergeval van metaal.

Ik houd jullie op de hoogte.

Groet,
Edvard

Edvard Nirevespje schreef:Mijn bagagedrager is in iedergeval van metaal.

Ik houd jullie op de hoogte.

Kwik? Natrium? U 238? Tin? Zirconium?
enquiring minds want to know :D

# In geval van nood spring je onbelemmerd van de fiets af.

Beste Kees ik hoop voor jou dat dit niet voorkomt maar toch zou ik je graag een keer zien springen lijkt me erg moeilijk in een liggende houding.