Dag 31, 22 september 2017. Van Blâmont naar Gemaingoutte, 67 km
Bij Montreux, 4 km voor Badonviller, verraden oude bunkers de plek waar deze fietsroute de Duitse linies verlaat en ‘overloopt’ naar de Franse zijde. Badonviller het zwaar te verduren: het werd driemaal ingenomen en geplunderd door Beierse troepen en behoort tot het selecte gezelschap van plaatsen die vanuit een zeppelin gebombardeerd zijn. Uiteindelijk kwam de frontlijn iets ten noorden van het stadje te liggen.
Hier wil ik koffie drinken. Het café waar ik dat in 2010 nog kon doen, is inmiddels ter ziele. Gelukkig is er nog een oud hotel waar ik op een stoeltje in de zon koffie kan drinken. Zou er in Badonviller over tien jaar nog koffie zijn te krijgen?
Na Badonviller gaat de hoofdroute over de eerste Vogezencol, de 484 m hoge Vierge Clarisse. Ik wil mijn krachten nog even sparen voor de cols die vanmiddag komen en kies voor een alternatieve route over de Col de Rouge Vêtu, die maar 408 m hoog en 5,5 km korter is.
Vanaf Saint-Blaise gaat een nieuwe voie verte - het enige nieuwe stukje van dit traject - naar Moyenmoutier, waar een groep bankjes in het park voor de Abdij van St. Hydulphe een prachtige plek is voor de lunch en het drogen van de tent.
Hierna klimt de route 275 m over een afstand van bijna 9 km, tot aan een naamloze col bij een heuvel na de mooie boerencamping van La Fontenelle en een dikke demarcatiesteen.
Om deze heuvel, Côte 627, is fel gestreden. In juli 1915 maakten de Fransen zich definitief meester van de top, waar nu een militaire begraafplaats ligt. Hierna loopt dit traject weer langs de Duitse kant van het front. De weg gaat op en neer door een prachtig landschap en bereikt een voorlopig hoogtepunt op de 608 m hoge Col d’Hermanpaire.
Vlak voor Bertrimoutier rijst een groot wegkruis op. Hier in de buurt kruist de route opnieuw de frontlijn, die hier zuidoostwaarts de bergen inliep.
Op een begraafplaats worden Franse en Duitse graven door een muurtje van elkaar gescheiden.
Sinds ik Moyenmoutier uitfietste, zie ik af en toe omleidingsborden, verbodsborden voor voetgangers, en dranghekken langs de weg liggen. Het zijn onheilspellende voortekenen van de jaarlijkse Rallye des Vosges die hier de komende dagen plaatsvindt. Het is me duidelijk dat ik hier geen dag later had moeten fietsen, want dan had ik een geblokkeerde Frontlijnroute aangetroffen.
Ik bekijk de officiële website waarop de route van deze rally voor de komende dagen wordt aangegeven, zodat ik een plan B kan maken. Ik zie dat ik niet op routes kom waar geracet wordt, zolang ik de hoofdtrajecten van de Frontlijnroute blijf volgen. Een minder zwaar alternatief traject door de Vogezen wordt echter onbefietsbaar. Morgen zal ik ook af en toe op een verbindingsroute tussen de verschillende rallyparcoursen moeten fietsen.
Op de website is ook een paragraaf gewijd aan 'Rallye et Environnement', met een foto ernaast van rokende fabrieken. Over die foto is natuurlijk nagedacht: die moet suggereren dat andere zaken veel meer milieu-impact hebben dan een autorally. Een foto van een weg met platgereden dieren zul je op deze site niet aantreffen. Ook over de tekst is nagedacht. Om te beginnen spreken de organisatoren van de rally hun bezorgdheid over het milieu uit.
Vervolgens wordt een Zwitsers onderzoek uit de kast gehaald, waarvan de uitkomst was dat ongeveer eenderde van de CO2-emissie van een rally werd veroorzaakt door openbaar vervoer en de rest grotendeels door accommodatie, catering, transport van apparatuur en afval. Om te besluiten met de conclusie dat de CO2 die wordt uitgestoten door raceauto's, slechts 3% bedraagt van de totale uitstoot van het evenement.
Dan volgen enkele vergelijkingen: dat een WK Voetbal 1,4 maal zoveel emissie veroorzaakt als de rally naar Dakar (zie hier voor een overzicht van dodelijke slachtoffers van die race), dat de estafette met de Olympische vlam meer CO2 uitstoot dan een race om de Grand Prix en dat de Grand Prix van België minder uitstoot oplevert dan het opstijgen van een verkeersvliegtuig.
Het zal wel niet de bedoeling zijn dat ik daaruit concludeer dat er nog een hoop commerciële sportevenementen afgeschaft kunnen worden. Dit gegoochel met cijfertjes doet me denken aan de tabaksindustrie, die ook graag selectief uit onderzoeksresultaten citeert om ons te laten denken dat we 'niet zo moeten zeuren als mensen van een sigaartje willen genieten'.
[opgeheven vinger] De treurige realiteit is dat de aanleg van een fietspad over een voormalige spoorlijn (zoals van Duinkerke naar Adinkerke) jarenlang kan worden tegengehouden door een milieueffectrapportage, terwijl in hetzelfde land wel binnenwegen in een groot gebied mogen worden afgezet voor een lawaaiig en vervuilend evenement, waarbij roekeloos rijgedrag tot sport verheven wordt. [/opgeheven vinger]
Gelukkig merk ik op de camping municipal van Gemaingoutte nog helemaal niks van luidruchtige rallybezoekers. Dat is fijn, want na bijna 1000 m klimmen en een nog zwaardere dag voor de boeg, wil ik goed kunnen slapen. Vannacht ben ik hier de enige gast. De receptie blijft dicht en een beheerder laat zich vanavond niet zien, maar de douche is weer lekker warm.
wordt vervolgd