Ik vermoed dat de Fietsersbond meer weet dan jij weet. Heb je al eens van de Nederlandse Meetfiets gehoord, of van de Fietscomfortmeter, of van de Fietsbalans? Zoniet, blader dan eens door dit afstudeerverslag van een Belg. Kijk vooral even naar pagina's 104-108. Je hoeft bij de Fietsersbond geen open deuren in te trappen.Leon schreef: Ik vind het erg mooi dat nu ook eens zonneklaar is aangetoond dat het wegdek uitmaakt, en niet zo'n klein beetje ook. Ik hoop dat TestKees dit ook leest en doorgeeft aan de beleidsmakers van de Fietsersbond.
De pendelroller is in staat om effecten van het wegdek op de rolweerstand te meten, mits je de grenzen van de meetmethode in acht neemt. De roller heeft een relatief groot gecentreerd gewicht (50-100 kg) en een kleiner excentrisch gewicht (10-20 kg). De meting start gewoonlijk met het zwaartepunt van het excentrisch gewicht op de hoogte van de wielas. Daarmee geef je het systeem een vaste, welbepaalde start-energie. De eerste heenweg is dan maximaal gelijk aan de halve wielomtrek, dus ongeveer 1 meter. Dat is de actie-radius van de rolpendel. Je moet dus zorgen dat die ene meter representatief is voor het wegdek dat je wilt karakteriseren. Als de pendelroller zijn startenergie bijna kwijt is, danst hij nog hoogstens enkele centimeters heen en weer. Dat eindstukje mag niet te veel afwijken van het gemiddelde. Ik vermoed dat de pendelroller daarom niet geschikt is voor een fietspad van 30x30 cm stoeptegels, maar wel voor een hobbelig wegdek van 10 cm straatstenen of kasseien. Als je de afzonderlijke hoekuitslagen zou meten, in plaats van de tijd-tot-stilstand, zou hij daarvoor zeker geschikt zijn. Deze toepassing is ook beschreven.Leon schreef: Wel is er in dit geval aangetoond dat er verschil is tussen een vlak en glad asfaltwegdek en een ruw, maar ook vlak, steentjeswegdek. Interessant zou zijn om de metingen eens te herhalen op andere wegdekken waaronder niet-vlakke wegdekken. Lees: straatstenen, kasseitjes en kasseien.
Een goed ontworpen pendelroller heeft ook geen last van andere demping dan die van de banden. En die is juist heel relevant (voor banden).
Voor het meten van "suspension losses" is de pendelroller niet geschikt, omdat er een 'dood gewicht' op de wielen drukt. Een zak aardappelen zou zeker niet kunnen, omdat voor een voorspelbaar systeemgedrag alle gewichten een gedefinieerde plaats moeten hebben. Ik zou voor het meten van "suspension losses" van banden gewoon een fiets met berijder laten trekken over kasseiwegen door een langzaam (8 km/h?) voertuig (traktor, ebike?) met een stabiele snelheid. Een krachtsensor in de verbindingskabel levert je de rolweerstand. Wegen&banden met een Crr-waarde van 0,015 en meer moeten zo vermoedelijk wel te meten zijn. Je hebt vermoedelijk wel een stuk niet-aflopende of -oplopende weg van ca. 100 meter nodig om tot een stabiele uitlezing te komen. Als je denkt dat het belangrijk is, mag de fietser ook meetrappen maar dan zonder ketting.