Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Testrapport Rohloff - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Testrapport Rohloff

188 berichten
Een vriend van mij heeft een Rofhloff in combinatie met een concentrische trap-as. Ik zelf heb de kettingspanner die lijkt op de derailleur, fabrikaat Rohloff. Mijn vriend moet bijna elke 500 km de trap-as bijstellen als hij met de mountainbike op stap is geweest. Dat verveelt dus.

Als je het elke 500 km doet wel....maar dat mag echt wel iets meer zijn.
En als je vriend dat vervelend vindt, en hij heeft geen problemen met de nadelen van een kettingspanner, zet hij er toch gewoon een kettingspanner op?
Probleem voor hem opgelost.

Voor het eerst in de 5 jaar dat ik in het bezit ben van de Rohloffnaaf heb ik geen problemen gehad. Ik heb de Hanzeroute gedaan dus is de naaf getest en goed bevonden op heel veel onverharde en slechte wegen. Nu pas ben ik redelijk tevreden.

Mag ik daaraan toevoegen dat het spannen van een ketting van een fiets met uitvalnaven een fluitje van een cent is, zeker als je het even met zijn tweeen doet. Het kost minder moeite dan het schoonmaken van kettingspanwieltje (hoe noem je dat).

Marco Meijerink schreef:Als je het elke 500 km doet wel....maar dat mag echt wel iets meer zijn.
En als je vriend dat vervelend vindt, en hij heeft geen problemen met de nadelen van een kettingspanner, zet hij er toch gewoon een kettingspanner op?
Probleem voor hem opgelost.
je bedoelt dat hij maar een heel ander frame moet gaan kopen? Want met een kettingspanner is het probleem op het huidige frame natuurlijk niet opgelost.

Natuurlijk wel. Door de kettingspanner wordt de ketting op spanning gehouden (vandaar de naam) waardoor je niet meer aan je eccentrische trapas hoeft te sleutelen.
Je bent dan wel weer meer tijd kwijt met schoonmaken maar goed, iedereen moet voor zichzelf uitmaken waar hij /zij zijn/haar tijd in wil steken.
Haike, ben je niet in de war met uitvalnaven?
Of heeft je frame geen derailleuroog? Dat kun je er vaak zo opzetten.

Afbeelding

Als de spanningsboog van de ketting groter is dan die van de excentrische as wel ja. En dat vraag ik me af. Je kunt er wel een kettingspanner op zetten, maar als voor, iedere keer de bouten op de bracetbuis lostrillen schiet het niet op, lijkt me zo. :cry:

Haike schreef:Als de spanningsboog van de ketting groter is dan die van de excentrische as wel ja. En dat vraag ik me af. Je kunt er wel een kettingspanner op zetten, maar als voor, iedere keer de bouten op de bracetbuis lostrillen schiet het niet op, lijkt me zo. :cry:
?????? :shock:
Ik ga dat vanavond eens rustig laten bezinken want hier snap ik helemaal niets van.
Laat ik kort zijn: een kettingspanner kan altijd gemonteerd worden bij een eccentrisch frame waar ook een derailleuroog aan zit.
Twee keer kort door de bocht: lostrillende bouten bij de bracketbuis?...Onzin.

Marco Meijerink schreef:
Haike schreef:Als de spanningsboog van de ketting groter is dan die van de excentrische as wel ja. En dat vraag ik me af. Je kunt er wel een kettingspanner op zetten, maar als voor, iedere keer de bouten op de bracetbuis lostrillen schiet het niet op, lijkt me zo. :cry:
?????? :shock:
Ik ga dat vanavond eens rustig laten bezinken want hier snap ik helemaal niets van.
Laat ik kort zijn: een kettingspanner kan altijd gemonteerd worden bij een eccentrisch frame waar ook een derailleuroog aan zit.
Twee keer kort door de bocht: lostrillende bouten bij de bracketbuis?...Onzin.
Nou als je die dingen om de 500 km weer moet aandraaien? Anders kan ik niet verklaren waarom er op die MTB die as weer bij gesteld moet worden omdat de ketting te slap staat, kan toch alleen maar gebeuren als die bouten los komen.

Het is geen kwestie van lostrillen. Een excentrische trapas betekent dat de trapas in een excenter zit die dan weer in een groter brackethuis zit. Door dat excenter rond te draaien kun je de trapas verder naar voren brengen, en daarmee de door slijtage veroorzaakte verlenging van de ketting compenseren.
Om dat te doen moet je dus eerst de meestal twee boutjes los maken waarmee de excenter vast zit, en vervolgens die excenter iets ronddraaien, met een inbus of een speciaal gereedschap.
Op tandems zit ook altijd zo'n excenter op de voorste trapas, om de voorste ketting (die zonder derailleur) op spanning te houden. Het hoeft echt niet elke 500 km, en het is niet moeilijk. Op een fiets met schuifpadden moet je ook wat doen. Op een fiets met losse kettingspanner inderdaad niet, maar zelf vind ik dat de minste oplossing: ben je van je derailleur af, ga je er weer een namaak exemplaar opzetten!
Wim

Willem dat is me allemaal bekend. Heb meerdere Santos en Iddworx fietsen onder handen gehad om te weten hoe het zit. (Maar goed, dat kan jij natuurlijk niet weten)

Maar je schrijft het zelf al, je kunt de ketting alleen maar opspannen als je die bouten los draait zodat je de as kan verdraaien. Maar je maakt mij niet wijs dat een Rholoff ketting zodanig hard slijt dat je na 500 km de boel al weer na moet spannen. Conclusie: er moet een andere reden zijn dat die ketting na 500km er slap bij hangt, en ik kan niks anders verzinnen dan die bouten die los gaan zitten. Kan natuurlijk ook dat de eigenaar die bouten niet op het juiste moment zet, dan is het raadsel snel opgelost. Ik doe het zelf in ieder geval wel met een momentsleutel.

Tja, mijn ervaring is dat een nieuwe ketting (Rohloff slt999) in begin sneller slijt en ik dus inderdaad na elke 500 km nastel. Pas na z'n 2000 km stel in mijn ketting om de 1000 á 1500 km na.
Na 11000 km Rohloff ervaring heb ik sinds kort een KMC Z610 HX Silver singel speed ketting. Ben benieuwd hoe deze het gaat doen. :?
Groetjes, Roger.

Haike schreef:Maar je maakt mij niet wijs dat een Rholoff ketting zodanig hard slijt dat je na 500 km de boel al weer na moet spannen.
Wijsmaken niet, maar laten we eens gaan rekenen. Pythagoras helpt hierbij.
Nadelig voor een ketting is dat de verlenging voor een groot deel teruggevonden kan worden in het deel dat spanningsvrij terugloopt van de voorbladen naar het kransje; het bovenste deel staat immers strak.
Gaan we er van uit dat de afstand kransje-voorbladen 450 mm is.
Laten we ook even aannemen dat een ketting volgens het Rohloffcaliber 2000 km meegaat. Als het caliber aangeeft dat de ketting versleten is, is hij ca. 4 mm langer. Na 500 km is hij dus zo'n 1 mm langer. Dat betekent dat er 451 mm ketting is op 450 mm afstand, ofwel 225,5 mm ketting op 225 mm afstand.
De ketting hangt dan SQRT(225,5*225,5 - 255*225) = 15 mm omlaag. Ofwel de ketting kan dan al 3 cm op en neer bewogen worden; en dan gaan we nog uit van een onmogelijke 0 mm speling bij de montage.
In werkelijkheid gaat het om meer dan 450 mm omdat de ketting spanningsvrij is van de bovenkant van de voorbladen naar beneden, onderlangs en achterlangs omhoog tot de bovenkant van het kransje. Ik schat dat het dan niet om 1 mm verlenging gaat maar om tweederde daarvan. Dan komen toch nog we uit op ruim 24 mm op en neer zwieberende ketting.
Overtuigd?
Leon

Ja helemaal, zelfs ik kan deze rekensom volgen :wink: en dat zegt wat. Maar wel waardeloos dat die kettingen al na 2000 km de geest geven.

Ik was 2 jaar geleden op een fiets beurs, waar iemand stond die, rubberen kettingen verkocht. Hij vertelde dat Rohloff er niet blij mee is, omd zij dan niets meer verkopen. Hij vertelde mij dat als je kracht op het pendaal zet de voorkant naar voren schuift waardoor deze altijd strak komt te staan. Gaat ook zeer lang mee.

Leuk voor de toekomst.

Mario

Als die techniek van rubberen kettingen zou werken, waarom zou Rohloff er dan niet blij mee zijn?

Er zijn ook enkele prototypes geweest van aandrijfriemen (zelfde idee als v-snaar) ter vervanging van een ketting. Enige nadeel is dat je je frame elke keer opnieuw moet openen en dichtlassen om hem door de driehoek te krijgen.
Je zal dus een aangepast frame moeten hebben maar dan zou het juist ideaal zijn inc. met een rohloff.

Afbeelding

Sorry, dit is wat ik bedoelde. Was ook een tijdje geleden.

kan mij voorstellen dat niet iedereen die v-snaren mag maken ivm octrooi en dat Rohloff daar niet echt blij mee is.

denk wel dat over ongeveer 10 jaar niemand meer op kettingen fiets.

mario

mario schreef:Sorry, dit is wat ik bedoelde. Was ook een tijdje geleden.

kan mij voorstellen dat niet iedereen die v-snaren mag maken ivm octrooi en dat Rohloff daar niet echt blij mee is.

denk wel dat over ongeveer 10 jaar niemand meer op kettingen fiets.

mario
Kunnen we om te beginnen ophouden met het door elkaar halen van V-snaren, tandriemen en kettingen? *)

Een v-snaar (ook een multirib) functioneert alleen met slip= rendementsverlies en zul je alleen bij uitvinders aantreffen

Een tandriem heeft een hoger rendement maar slipt door als de spanning in de niet-aandrijfkant te laag is. Daarom kom je daar van die zelfspannende constructies tegen, waardoor er erg veel rek in de aandrijving ontstaat. 10 jaar geleden vond ik dat niks, nu hoef ik het ook niet en over 10 jaar mot ik het nog steeds niet. Een ketting in een gesloten kettingkast werkt veel beter, maar dat is kennelijk niet sexy genoeg voor al die uitvinders **)
Met een derailleur werkt een tandriem al helemaal niet.


*) dat staat zo dom :(
**) je ziet ook dat motorconstructeurs weer terug komen van de tandriemaandrijving voor de nokkenas en weer terugvallen op een onderhoudsvrije ketting

Ik neem aan dat Rohloff er niet blij mee is omdat ze ook kettingen maken, maar dat is slechts de mening van een standhouder.

Zelfs met een aandrijfriem heb je versnellingen nodig (behalve voor een eenvoudige stadsfiets), een derailleur is dan niet toepasbaar. Je hebt daarom een ander systeem nodig. Een riem in combinatie met een Rohloff naaf lijkt me wel mogelijk. Als je dit combineert met een speciaal frame dat nodig is, dan denk ik dat vanwege de kosten, in vergelijking met een derailleurfiets, over tien jaar de meeste mensen nog steeds met een fiets met een ketting rondrijden. Bovendien is de fietsenbranche nogal conservatief.

Groetjes,
Frank