Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wanneer dure trekkingfiets? - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

wanneer dure trekkingfiets?

_Peter_ schreef:
Eric op de Fiets schreef:
Georg schreef:Idd. Het is net als in autoland; je komt er ook met een Citroen C1, maar het gaat luxer in een fijne Volvo.
"een fijne volvo"? Dat zijn toch die basic vierwielers uit zweden? Daar is niets fijn aan.
Als fietser weet je wel meteen dat je dan te maken hebt met iemand die niet kan autorijden dus oppassen ((volgens Jeremy Clarkson dan) al denk ik niet dat hij ongelijk heeft).
Hoho! Een C1 is toch technisch identiek aan een Aygo en daar kun je heel leuk mee auto-voetballen, volgens Jeremy Clarckson dan:
https://www.youtube.com/watch?v=flKzjuDhFDs

En nu weer serieus.
De belangrijkste innovaties aan reisfietsen zijn denk ik niet de rohloffnaaf of magura-remmen. Het zijn de dingen die de fietsen sterker en betrouwbaarder hebben gemaakt die nu gemakkelijk te verkrijgen zijn. Niet omdat dat in 1976 niet kon, maar omdat het ofwel niet op de markt was ofwel voor de normale geinteresseerde fysiek of qua informatie totaal onbereikbaar.
Ave Gone schreef:="_Peter_"="Eric op de Fiets"="Georg"Idd. Het is net als in autoland; je komt er ook met een Citroen C1, maar het gaat luxer in een fijne Volvo."een fijne volvo"? Dat zijn toch die basic vierwielers uit zweden? Daar is niets fijn aan. Als fietser weet je wel meteen dat je dan te maken hebt met iemand die niet kan autorijden dus oppassen ((volgens Jeremy Clarkson dan) al denk ik niet dat hij ongelijk heeft). Hoho! Een C1 is toch technisch identiek aan een Aygo en daar kun je heel leuk mee auto-voetballen, volgens Jeremy Clarckson dan:
https://www.youtube.com/watch?v=flKzjuDhFDs
En nu weer serieus.
iedereen weet toch dat GM achter het vertrek van Clarckson zit. Opel/Vauxhall komt eind dit jaar met de nieuwe Astra. Om de vernietigende kritiek van Clarkson voor te zijn en daarmee de verkoop problemen van dit nieuwe model hebben ze de BBC omgekocht om Clarckson te lozen uit Top Gear! De geslagen producent heeft Clarcson gewoon uitgelokt. Kijk, dat is pas nieuws. Daar kan geen dure marketing high tech never broke early adopter imago trekkingfiets tegenop.
Ik ben het met Leon eens. De belangrijkste innovaties zijn heel andere geweest. Ik begon in 1977, met een voor die tijd goede fiets. De beperkingen waren:

Smalle 35 mm banden waarmee je niet over bospaadjes etc kon
Zwak achterwiel waarvan de spaken net te vaak braken.
Slappe niet erg sterke dragers.
Er waren nog geen lowriders, dus de bagage aan de voorkant zat te hoog en de fiets was mede daardoor weinig stabiel.
Beperkt bereik van verzet (hoewel voor die tijd heel licht: 36 voor, 28 achter).
Geen cassettenaaf, dus als je spaak brak moest er veel geweld aan te pas komen om het freewheel eraf te krijgen. Bij de gangbare Regina freewheels zaten bovendien zulke kleine nokjes dat je de boel meestal kapot had voordat het freewheel eraf was.
Niet erg krachtige remmen.
Matige banden.

Het mooie is dat je nu voor een relatief geringer bedrag een fiets kunt kopen die al deze problemen niet heeft. Veel van deze verbeteringen hebben we te danken aan de komst van mtb specifieke onderdelen (al begint die winst te verdampen nu mtb onderdelen alsmaar lichter moeten worden). Wat niet veranderd is, is dat je ook nu niet zomaar een fietswinkel binnen kunt stappen. Ook nu ontbreekt het vaak aan de expertise, en leveren de grote fabrikanten spul dat naar de huidige stand van de techniek suboptimaal is. Was het destijds desondanks leuk? Jazeker, maar de verloren tijd om spaken te herstellen was echt zonde. Ik heb die fiets nog steeds, en zonder bagage gaat alles prima.
En vergeet de enorme vooruitgang niet die de hele outdoorwereld gemaakt heeft waardoor je nu veel lichter en efficiënter op pad kunt dan toen.
Dat klopt (maar wilde ik hier niet aansnijden). Het verschil is wel dat het bij de outdoorspullen veelal niet gaat om betere kwaliteit, maar om lichter materiaal. Mijn katoenen Denig Pluto Plus was een uitstekende tweepersoons tent, maar woog wel 4,5 kg. Mijn donzen slaapzak uit die tijd woog 2 kg, en zo kan ik doorgaan. Maar slecht was het niet. Het enige dat kwalitatief slecht was waren de toenmalige fietstassen. Die Karrimores waren echt niet erg fijn, maar gek genoeg wel weer veel lichter dan de lompe Ortliebs van tegenwoordig.