Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoe komt het dat..... - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

hoe komt het dat.....

203 berichten
erikheijn schreef:
Volgens mij zijn we het wel eens allemaal: een ligfiets is niks.
Je bent vooral eens met je zelf, dank u. Ik blijf oneens: ik fiets zowel liggend als recht op en mijn voorkeur gaat uit naar het laatste, maar dat was al duidelijk.

Erik
:wink: (was ik vergeten)
Ik dacht dat dat er wel dik genoeg op lag.
Riny Visser schreef:De UCI bepaalde toen in zijn ondoorgrondelijke wijsheid dat de ligfiets niet meer werd toegestaan in wielerwedstrijden.
Maar goed ook. De invloed van de tegenwind/rijwind maakt het wielrennen juist tot de sport die het is.
Wat een discussie ... hoeveel fietsen zouden er in de wereld zijn..zo'n 100 miljoen en daar tegenover misschien 10 duizend ligfietsen? Zegt dat niet genoeg? :D
Peter
Petervd schreef:Wat een discussie ... hoeveel fietsen zouden er in de wereld zijn..zo'n 100 miljoen en daar tegenover misschien 10 duizend ligfietsen? Zegt dat niet genoeg? :D
Peter
Volgens een liedje zijn er alleen al in Peking 9 miljoen fietsen. Toen ik er was heb ik heel veel gewone fietsen gezien, en niet één ligfiets. 8)
Petervd schreef:Wat een discussie ... hoeveel fietsen zouden er in de wereld zijn..zo'n 100 miljoen en daar tegenover misschien 10 duizend ligfietsen? Zegt dat niet genoeg? :D
Peter
Dat zegt inderdaad genoeg, dat je vind dat het genoeg zegt ;-).
Moeten we ook maar niet meer op fietsvakantie. Op wereldschaal zijn we maar een klein groepje die zo op vakantie gaan :D.
Dat zegt inderdaad genoeg, dat je vind dat het genoeg zegt ;-).
Moeten we ook maar niet meer op fietsvakantie. Op wereldschaal zijn we maar een klein groepje die zo op vakantie gaan :D.
Topic starter vraagt zich af waarom er eigenlijk zo weinig ligfietsen zijn ten opzichte van Bukfietsen en daar regeer ik op, ik zeg nergens dat je niet liggend op vakantie mag gaan :D

Peter
Voordelen/nadelen, bla, bla. Waarom ik geen ligfiets heb maar wel 4 normale? Ik wil gewoon geen ligfiets. Geen behoefte aan. Zo simpel is het.
Johojo schreef:Voordelen/nadelen, bla, bla. Waarom ik geen ligfiets heb maar wel 4 normale? Ik wil gewoon geen ligfiets. Geen behoefte aan. Zo simpel is het.
Juist, en dat is volgens mij voor de meerderheid zo. Mensen kiezen op 'gevoel', niet (alleen) op voor- of nadelen.
Petervd schreef:Topic starter vraagt zich af waarom er eigenlijk zo weinig ligfietsen zijn ten opzichte van Bukfietsen en daar regeer ik op, ik zeg nergens dat je niet liggend op vakantie mag gaan
Ja dat snap ik.
Maar als vakantiefietsers zijn we wereldwijd ook flink in de minderheid in de totale groep vakantiegangers. Zegt dat genoeg?
Natuurlijk niet, wij vinden het leuk om met de fiets de wereld te verkennen, ongeacht het soort fiets. Dat de meesten op een andere manier vakantie vieren, dat moeten ze zelf weten.
Als de Ligfiets veel voordelen had ten opzichte van de Bukfiets dan was de verhouding andersom.. Alles is evolutie..ook de fiets! :wink:
Petervd schreef:Als de Ligfiets veel voordelen had ten opzichte van de Bukfiets dan was de verhouding andersom.. Alles is evolutie..ook de fiets! :wink:
Nu de mens nog, dat is namelijk ook een kuddedier. Afgaande op het gedrag dan, met een paar uitzonderingen, zoals daar zijn wereldfietsers en wereldfietsers op een ligfiets.
Als knokken tegen tegenwind/rijwind de charme is van het wielrennen, waarom worden de fietsen dan zo licht mogelijk gemaakt, zitten de coureurs ver voorover en waarom gebruiken ze racesturen? Dan kan je net zo goed wielrennen op fietsen met een recht stuur.

Als je een fiets zo snel mogelijk wil maken, is de ligfiets een beter concept dan een racefiets. Dat blijkt ook uit de veel grotere snelheden die in wedstrijden en recordpogingen worden gehaald met ligfietsen. Dat een 'rechtopfiets'/'bukfiets'/'gewone' fiets, of hoe je het ook noemen wilt, voordelen heeft boven de ligfiets staat buiten kijf. Ze zijn overal verkrijgbaar en op een ligfiets met dikke banden kun je niet de helft van de fratsen uithalen die met een mountainbike wel mogelijk zijn. In druk stadsverkeer is de stadsfiets voor korte ritten en boodschappen ook in het voordeel.
Dit topic heeft een erg onduidelijke titel.
En nu?
Travelmaster schreef:En nu?
De topic starter zou de moeite kunnen nemen om de titel van dit topic te wijzigen naar een titel die de inhoud van dit topic samenvat. Ik vind het namelijk onhandig dat je eerst een topic moet aanklikken voordat je weet waar het over gaat.
dan werd de titel te lang :roll:
Kan Johnny leven met: "Ligfiets impopulair, hoe komt dat?"?
De evolutie van de fiets http://www.nrc.nl/nieuws/2014/03/27/vid ... ersmiddel/
Ligfiets ? :wink:
De evolutie van de fiets http://www.nrc.nl/nieuws/2014/03/27/vid ... ersmiddel/
Ligfiets ?
Brilliant, dat eerste plaatje van dat paardenzadel op die balk brengt me op mijn volgende theorie: de manier waarop we op een fiets zitten borduurt voort op hoe we gewoon zijn al eeuwen lang op paarden te zitten: rechtop op een zadel. Mensen zijn veel minder innovatief dan we vaak willen geloven, we ontwikkelen onze techniek en de manier waarop we het gebruiken eerder volgens een evolutionair dan een revolutionair principe.

Dit is een mooi voorbeeld daarvan:

http://www.healthyandsimple.com/2012/03 ... e-shuttle/

Hoewel er ook van dit verhaal wordt gezegd dat het een 'urban myth' is, maar dat terzijde :)

Roef
Petervd schreef:De evolutie van de fiets http://www.nrc.nl/nieuws/2014/03/27/vid ... ersmiddel/
Ligfiets ? :wink:
Afbeelding
Volgens mij ontwikkelt techniek zich zowel evolutionair als revolutionair. Een voorbeeld is de ontwikkeling van gevechtsvliegtuigen. In 1939 had Duitsland al het eerste straalvliegtuig in de lucht. In 1941 werd in Duitsland en Engeland begonnen met de ontwikkeling van de eerste straaljagers. Tegelijkertijd werden er ook steeds krachtiger zuigermotoren ontwikkeld en nieuwe propellerjagers. De mountainbike is van veel later datum dan de ligfiets, maar borduurt voort op het oude concept van de fiets. Ook de moderne vakantiefiets is een gemoderniseerde doorontwikkeling van het oude concept. Tegelijkertijd gaat de ontwikkeling van de ligfiets ook nog steeds door. Dat maakt het allemaal wel zo interessant. De ligfiets zal de 'gewone' fiets wel nooit vervangen, maar is wel een interessant alternatief of aanvulling.