door
Revanho » wo 24 jul, 2013 14:51
Peter_K schreef:Afgelopen weekend kreeg ik "bedankt" toegeschreeuwd van iemand die naar rechts was gegaan nadat ik gebeld had, nota bene op een tweerichtingsfietspad.
Ik had de indruk dat hij zou willen dat ik bedankt had gezegd. Mijn dank gaat echter niet uit naar naar dat soort mensen, maar naar al diegenen die uit zichzelf rechts reden en die ik zonder bellen en remmen heb kunnen passeren.
Ik verplaats me heel 'schizofreen' door het verkeer. Wat ik daarmee wil zeggen is dat ik mensen wel vaak wijs op hun fouten (gelukkig slaag ik er meestal in dat rustig te doen), maar dat ik ook (zelf nog veel vaker) mensen bedank. En dat laatste doe ik niet enkel als ze zich uitzonderlijk netjes gedragen (mij voorrang geven als dat strikt genomen niet moet, extra goed uitkijken, ...) maar ook als mensen 'normaal' gedrag vertonen.
Natuurlijk mag je van mensen verwachten dat ze uitkijken voor fietsers als ze naar rechts afdraaien, dat ze ook aan van rechts komende fietsers voorrang geven als de voorrang van rechts geldt, dat ze netjes opzij gaan als je belt (of nog liever netjes rechts rijden), ... Toch zal ik ook in die situaties de mensen heel vaak toch bedanken. Niet omdat dat moet, wel omdat ik er van overtuigd ben dat dat de beste manier is om mensen te stimuleren om in de toekomst zich ook netjes te gedragen.
Of ik dat in die situatie ook zou gedaan hebben weet ik niet, omdat ik me ook erger aan linksrijders. Maar het gebied waarin ik 'niet communiceer' (dus zowel geen positief als een negatief teken, opmerking, ... geef) is niet erg breed bij mij en heel vaak bedank ik mensen als ze netjes opzij gaan na het bellen. Er wordt dus heel wat door mij gecommuniceerd naar andere verkeersdeelnemers.
Renaat