Additionally, paste this code immediately after the opening tag: knevel en vander brink over wielrennen op het fietspad - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

knevel en vander brink over wielrennen op het fietspad

169 berichten
Afgelopen weekend kreeg ik "bedankt" toegeschreeuwd van iemand die naar rechts was gegaan nadat ik gebeld had, nota bene op een tweerichtingsfietspad.
Ik had de indruk dat hij zou willen dat ik bedankt had gezegd. Mijn dank gaat echter niet uit naar naar dat soort mensen, maar naar al diegenen die uit zichzelf rechts reden en die ik zonder bellen en remmen heb kunnen passeren.
Michael W schreef:Pompje tussen voorwiel steken is ook erg effectief 8)
Poging tot doodslag is een zwaar vergrijp.

.tsooJ
Alien schreef:
Michael W schreef:Pompje tussen voorwiel steken is ook erg effectief 8)
Poging tot doodslag is een zwaar vergrijp.

.tsooJ
Zo zou ik het ook noemen als ze mij, zoals Piet V., in de berm reden :wink:

Maar goed, steek je je pompje tussen het achterwiel en noem je het een zelfverdedigingsreflex bij de rechter 8)

Om on-topic te blijven: ik ben 15 jaar geleden al gestopt met fietsen op zondag vanwege de terreur van die groepjes in apenpakjes die zo nodig peletonnetje moeten spelen.
Wat een gehuil, ga fietsen en je druk maken om dingen die er wel toe doen ofzo 8).
Oei, ik behoor tot beide groepen :oops:
Heb ik nu een gespleten persoonlijkheid? :roll:

Als alle partijen een beetje rekening met elkaar houden komt het vast wel goed.
Al dat gepolariseer draag daar NIET aan bij

Dirk
Michael W schreef:
PietV schreef:Maar ik moet meer rekening houden wielrenners op de fietspaden dan met automobilisten. Twee keer uitgeweken naar de berm. Een keer kreeg ik "sorry" van de laatste rijder toegeschreeuwd.
Gewoon niet uitwijken en ze met je pompje een mep geven, leren ze het misschien af !!
Pompje tussen voorwiel steken is ook erg effectief 8)
Gewoon blijven rijden is geen optie. Een grote groep wielrenners tegenkomen op een fietspad voor fietsers in beide richtingen is een kwestie van rekening houden met... Opletten dus. Als door wat voor oorzaak ook iemand uit het gelid raakt, heb je maar een optie: Wijken.
Een aanrijding met een groep wielrenner die ruim 30 km/h rijdt heeft vaak zware gevolgen. Daar wordt niemand wijzer van. Ook ik maak fouten in het verkeer. Net alle vele andere soorten weggebruikers.

Piet
Peter_K schreef:Afgelopen weekend kreeg ik "bedankt" toegeschreeuwd van iemand die naar rechts was gegaan nadat ik gebeld had, nota bene op een tweerichtingsfietspad.
Ik had de indruk dat hij zou willen dat ik bedankt had gezegd. Mijn dank gaat echter niet uit naar naar dat soort mensen, maar naar al diegenen die uit zichzelf rechts reden en die ik zonder bellen en remmen heb kunnen passeren.
Ik verplaats me heel 'schizofreen' door het verkeer. Wat ik daarmee wil zeggen is dat ik mensen wel vaak wijs op hun fouten (gelukkig slaag ik er meestal in dat rustig te doen), maar dat ik ook (zelf nog veel vaker) mensen bedank. En dat laatste doe ik niet enkel als ze zich uitzonderlijk netjes gedragen (mij voorrang geven als dat strikt genomen niet moet, extra goed uitkijken, ...) maar ook als mensen 'normaal' gedrag vertonen.

Natuurlijk mag je van mensen verwachten dat ze uitkijken voor fietsers als ze naar rechts afdraaien, dat ze ook aan van rechts komende fietsers voorrang geven als de voorrang van rechts geldt, dat ze netjes opzij gaan als je belt (of nog liever netjes rechts rijden), ... Toch zal ik ook in die situaties de mensen heel vaak toch bedanken. Niet omdat dat moet, wel omdat ik er van overtuigd ben dat dat de beste manier is om mensen te stimuleren om in de toekomst zich ook netjes te gedragen.
Of ik dat in die situatie ook zou gedaan hebben weet ik niet, omdat ik me ook erger aan linksrijders. Maar het gebied waarin ik 'niet communiceer' (dus zowel geen positief als een negatief teken, opmerking, ... geef) is niet erg breed bij mij en heel vaak bedank ik mensen als ze netjes opzij gaan na het bellen. Er wordt dus heel wat door mij gecommuniceerd naar andere verkeersdeelnemers.

Renaat
PietV schreef:Maar ik moet meer rekening houden wielrenners op de fietspaden dan met automobilisten.
Gelukkig moet je op fietspaden maar weinig rekening houden met automobilisten :wink:

Maar ik had het er laatst nog met een vriend over, ik ervaar veel vaker problematisch gedrag van automobilisten dan van fietsers. Die vriend gaf aan dat hij veel vaker last had van fietsers en maar zelden van automobilisten.
De verklaring was eenvoudig. Ik fiets veel door druk stadsverkeer met ook veel gemengd verkeer, veel auto's, talloze kruispunten, ... Hij fiets veel vaker op jaagpaden, op autovrije fietspaden langs spoorwegen en op lange fietspaden met nauwelijks zijwegen. Niet moeilijk dat zijn conflicten bijna uitsluitend met andere fietsers zijn, en niet met automobilisten.

Zoals ik eerder zij, hoe vervelend het wangedrag van sommige fietsers ook mogen zijn (en dat is het absoluut), het leidt slechts uiterst zelden tot ernstige ongevallen. Het is en blijft het gemotoriseerd verkeer dat verkeersdoden veroorzaakt.

Renaat
Revanho schreef:
PietV schreef:Maar ik moet meer rekening houden wielrenners op de fietspaden dan met automobilisten.
Gelukkig moet je op fietspaden maar weinig rekening houden met automobilisten :wink:
Volgens mij moet ik overal rekening houden met automobilisten, zeker ook daar waar ze expliciet niet mogen komen.
Leon
Leon schreef:
Revanho schreef:Gelukkig moet je op fietspaden maar weinig rekening houden met automobilisten :wink:
Volgens mij moet ik overal rekening houden met automobilisten, zeker ook daar waar ze expliciet niet mogen komen.
Leon
Ha - ik dacht net "op fietspaden moet ik zeker rekening houden met automobilisten, vooral afslaande".

Carl
Ik heb geen last van afslaande bestuurders van motorvoertuigen, omdat ze de fietspaden niet volgen. Kruisende wegen, paden en uitritten zijn onderdeel van een normaal verkeerspatroon.

Maar bij een peloton wielrenners is het snelheidsverschil t.o.v. andere fietspadgebruikers erg groot op vaak smalle fietspaden. Bovendien hoor je het peloton niet naderen als je wordt ingehaald. Alleen geschreeuw bij onvoldoende ruimte. Bij de stille elektrische auto wordt onderzocht of die een vorm van elektronisch kan maken tijdens het rijden. Bij racefietsen kan door door een ratel tussen vork en spaken. Hoor ze aankomen. Of rekening houden met de overig verkeer op fietspaden en de snelheid aanpassen. Nog beter een racefietstraject op rijbanen zonder fietspaden.

Piet.
PietV schreef:Ik heb geen last van afslaande bestuurders van motorvoertuigen, omdat ze de fietspaden niet volgen.
Een van de meest voorkomende doodsoorzaken bij fietsers is toch wel het 'een van hen gaf geen voorrang en het motorvoertuig veranderde van richting'-geval, dat steeds weer in het nieuws komt.
PietV schreef:Bij de stille elektrische auto wordt onderzocht of die een vorm van...
Dit wordt vaak gezegd, maar gaat voorbij aan het feit dat ook veel auto's met verbrandingsmotoren vrijwel geluidloos zijn bij lage snelheden, zeker in een stadsomgeving.

Leon
Leon schreef:
PietV schreef:Ik heb geen last van afslaande bestuurders van motorvoertuigen, omdat ze de fietspaden niet volgen.
Een van de meest voorkomende doodsoorzaken bij fietsers is toch wel het 'een van hen gaf geen voorrang en het motorvoertuig veranderde van richting'-geval, dat steeds weer in het nieuws komt.
Inderdaad.

Piet gaf eerst aan dat hij veel meer last had van wielrenners dan van motorvoertuigen op fietspaden. Vandaar mijn reactie, want waar er geen auto's zijn, kan je er geen last van hebben.

Maar aan kruispunten is dat natuurlijk een heel andere zaak. Afslaand gemotoriseerd verkeer is een heel belangrijke oorzaak van ernstige ongevallen en het is zelf één van de belangrijkste redenen waarom de aanleg van fietspaden niet in alle gevallen tot meer verkeersveiligheid leidt en er een groot verschil is tussen objectieve en subjectieve verkeersveiligheid.

Beweren dat men geen last heeft van afslaande motorvoertuigen omdat ze de fietspaden niet volgen, vind ik dan ook bijzonder vreemd, zeker afkomstig van iemand die de indruk wekt goed op de hoogte te zijn van ongevallenproblematiek.

Renaat
Revanho schreef:Beweren dat men geen last heeft van afslaande motorvoertuigen omdat ze de fietspaden niet volgen, vind ik dan ook bijzonder vreemd, zeker afkomstig van iemand die de indruk wekt goed op de hoogte te zijn van ongevallenproblematiek.
Blijkbaar fietst hij ook nooit over rotondes waar je voorrang hebt, maar waar je scheldende automobilisten tegenkomt (met opgestoken vinger) als je gewoon gebruik maakt van je voorrangsrecht 8)
PietV schreef:Maar ik moet meer rekening houden wielrenners op de fietspaden dan met automobilisten. Twee keer uitgeweken naar de berm. Een keer kreeg ik "sorry" van de laatste rijder toegeschreeuwd.
Statistisch is zo'n ervaring nu ook niet bepaald relevant te noemen. Gebruik je hier de ervaring van één rit (of verwijst die twee keer naar een heel jaar, een heel leven, ...) om te concluderen dat wielrenners een groter probleem vormen dan automobilisten?
PietV schreef: Een aanrijding met een groep wielrenner die ruim 30 km/h rijdt heeft vaak zware gevolgen.
Zonder twijfel.
Maar kan je met een ervaring die ruimer is dan 'twee keer uit moeten wijken' aantonen dat er door het gedrag van wielrenners veel slachtoffers vallen?
Nogmaals, voor zover ik weet worden fietsers heel zelden door fietsers doodgereden.

Renaat
PietV schreef:Een aanrijding met een groep wielrenner die ruim 30 km/h rijdt heeft vaak zware gevolgen.
Groter dan 2 bejaarden die naast elkaar blijven rijdend aan de verkeerde kant van de weg op het fietspad, je frontaal aanrijden?
Revanho schreef:Nogmaals, voor zover ik weet worden fietsers heel zelden door fietsers doodgereden.
Dit bracht mij op een idee. Wat blijkt?
Afbeelding
Klik voor een vergroting.
Zonde dat de cijfers van de laatste drie jaar ontbreken. Maar het toont in ieder geval niet aan dat het 'altijd erger' wordt of dat fiets-fiets (of fiets-voetgangers) ongevallen een belangrijk probleem zijn. (Natuurlijk is elke dode er één te veel, maar Piet lijkt te suggereren dat auto's geen probleem zijn en fietsers wel

Renaat
Leon schreef:
PietV schreef:Ik heb geen last van afslaande bestuurders van motorvoertuigen, omdat ze de fietspaden niet volgen.
Een van de meest voorkomende doodsoorzaken bij fietsers is toch wel het 'een van hen gaf geen voorrang en het motorvoertuig veranderde van richting'-geval, dat steeds weer in het nieuws komt.

Leon
Maar ik hou me aan het onderwerp: Wielrennen op het fietspad. Dus bij alle vormen van verkeer op het al dan niet verplichte fietspad. Zelfs met illegale ruiters op het fietspad. Van alle weggebruikers die ik op een fietspad kan verwachten, ben ik het meest alert op een peloton wielrenners. Het afgelopen jaar als solorijder twee keer de berm in voor een slingerend peloton bevestigt dat oplettend rijden met wielrenner op fietspaden loont.

Piet.
PietV schreef: Maar ik hou me aan het onderwerp: Wielrennen op het fietspad.
Ja?
PietV schreef:Ik heb geen last van afslaande bestuurders van motorvoertuigen, omdat ze de fietspaden niet volgen. Kruisende wegen, paden en uitritten zijn onderdeel van een normaal verkeerspatroon.
Een zeer sterke uitspraak waar mensen terecht op reageren.

Renaat