Na veel getuur op forums e.d. heb ik nu praktisch een beslissing genomen.
Ik had gewacht op de verschijning van de Dakota's, want die leken veelbelovend, en in principe heb ik graag het laatste model.
Bij computers betekent nieuwer meestal meer waar (geheugen, harde schijf, etc.) voor hetzelfde geld, maar bij GPS-apparaten (lees: Garmin) lijkt dat minder het geval.
Wat blijkt nl.: de Dakota's hebben wel een langere batterij-tijd, maar een kleiner scherm.
Aangezien de Oregon een batterij-tijd hebben van 16 uur (de opgaaf op garmin.nl klopt niet), wordt dit toch ook een optie.
Als je het kompas niet veel gebruikt, scheelt dat in batterijgebruik, en ik heb al een fietsbel met een kompas. Voldoet ook prima.
Ook het aantal tracks dat je kunt opslaan op de Oregon lijkt toch 200 te zijn, en niet 20 zoals volgens garmin.nl
Een camera hoef ik er niet bij.
Over de afleesbaarheid van de schermen is veel te doen, maar zonder het echt zelf te zien kun je niet veel met de informatie. De een zegt dat het heus wel gaat, de ander zegt dat het tegenvalt.
Dat laatste dan nogal eens in vergelijking met de oudere modellen, de Etrex- en GPSMAP-serie. Maar dat ziin toch wat verouderde modellen, en in z'n algemeenheid houd ik daar niet van.
Dus, het wordt waarschijnlijk een
Oregon 300. Wel iets duurder dan de Dakota 20, maar het grotere scherm geeft toch de doorslag.
Daarnaast kan een heel nieuw model als Dakota ook nog kinderziektes hebben.
De afleesbaarheid in zonlicht zal ik wel zien, en of de batterijen mee- of tegenvallen idem dito.
Per slot van rekening is dit nog niet een uitontwikkeld produkt, en waarschijnlijk heb je over een jaar of twee, drie een veel beter model.
Mocht iemand mij van de onwijsheid van bovenstaande beslissing te kunnen overtuigen: dat is natuurlijk welkom
(zie ook:
http://www.simplyamsterdam.nl/gps.html)