Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aanschaf GPS - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Aanschaf GPS

165 berichten
M.a.w.: Garmin en/of Sailtron heeft zijn zaken nog steeds niet op orde, en we zijn alweer een paar maanden verder...
jwest schreef:Ik neem eigenlijk aan dat op alle apparaten met microSD, het mogelijk is om daar tracks en waypoints op te zetten..... toch?
Nee, voor zover als ik weet alleen bij de moderne types, zoals de Colorado, Oregon en Dakota. De GPSMap60C(S)x en de Etrex kunnen het niet, zie eerdere berichten in deze discussie.

http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic ... 519#p88519
jwest schreef:
jwest schreef:
Als de door Garmin zelf opgegeven specificaties niet kloppen, wil ik wel de betere gegevens erbij zetten, maar..... iemand enig idee waar ik die vandaan haal?
Bij nader onderzoek merk ik dat de opgegeven batterijduur-specificaties niet consistent tussen garmin.com en garmin.nl.

Oregon modellen 200, 300, 400t, 550 en 550t krijgen 6 uur op garmin.nl, maar 16 uur op garmin.com.
Kan iemand misschien uit ervaring bevestigen welke cijfers kloppen?
Na enthousiaste berichten op dit forum heb ook ik een Oregon 300 gekocht. Het is een plezierig- vlot werkend apparaat waar je voor een klein vermogen aan kaarten bij kunt kopen (de meegeleverde kaart van de 300 is als fietskaart niet zo erg bruikbaar). Het enige echte minpunt vind ik het slecht afleesbare scherm. Regelmatig moet de schermverlichting aan. Dat kost stroom. Ik denk dat 16 uur (min één of twee uur verkoop-overdrijving) wel ongeveer klopt als je geen schermverlichting zou hoeven gebruiken. Veel hangt ook af van de kwaliteit batterijen.
Een ander-, minder minpunt vind ik de USB aansluiting. Prima voor data overdracht tussen pc en gps maar niet zo geschikt als stroomkabel op de fiets. Klein, kwetsbaar en allerminst waterdicht. Ik heb Garmin gevraagd om een extra rubber afdichtklepje zodat ik daar de stekker van de usb kabel door zou kunnen steken maar daar werd niet erg hulpvaardig op gereageerd, en dan druk ik me voorzichtig uit.

Groet, Frank
Hallo Frank,
frank bueters schreef:Een ander-, minder minpunt vind ik de USB aansluiting. Prima voor data overdracht tussen pc en gps maar niet zo geschikt als stroomkabel op de fiets. Klein, kwetsbaar en allerminst waterdicht. Ik heb Garmin gevraagd om een extra rubber afdichtklepje zodat ik daar de stekker van de usb kabel door zou kunnen steken maar daar werd niet erg hulpvaardig op gereageerd, en dan druk ik me voorzichtig uit.
Inderdaad. Laat ik het zo zeggen, ze zijn bijna monopolist in het outdoor segment en dat is helaas soms te merken. Met de firma Waypoint heb ik wel goede ervaringen. Die zijn erg oplossings gericht bij problemen.
Ze zitten net zo te suffen als MicroSuf.... Erg eng eigenlijk, dat monopolie. Als ze nu eens hun zaken op orde zouden hebben. De klantvriendelijkheid gaat er natuurlijk ook niet op vooruit zo. :?

Stel dat ik nu het geld zou hebben een GPS aan te schaffen, dan zou ik het niet doen. Simpelweg omdat ik niet weet welke specificaties ik nu zou moeten geloven.
Rare lui bij Garmin, en het is al een paar maanden zo...
Smitty schreef: Wat misschien nog practisch is om te vermelden, is de functie van de (micro)SD geheugenkaart:
- worden trackslogs per dag naar de kaart weggeschreven?
- kun je naast kaarten zelf tracks en waypoint op de geheugenkaart zetten?

Groet,
Maarten
Van dat tweede ding heb ik een kolom opgenomen.
frank bueters schreef:Na enthousiaste berichten op dit forum heb ook ik een Oregon 300 gekocht.
Het enige echte minpunt vind ik het slecht afleesbare scherm. Regelmatig moet de schermverlichting aan. Dat kost stroom. Ik denk dat 16 uur (min één of twee uur verkoop-overdrijving) wel ongeveer klopt als je geen schermverlichting zou hoeven gebruiken. Veel hangt ook af van de kwaliteit batterijen.

Groet, Frank
Maar, door de bank genomen, kun je er een zonnige, lange, Nederlandse zomerdag mee toe? Of maak je mee dat gedurende de dag de batterijen op zijn?
jwest schreef:
frank bueters schreef:Na enthousiaste berichten op dit forum heb ook ik een Oregon 300 gekocht.
Het enige echte minpunt vind ik het slecht afleesbare scherm. Regelmatig moet de schermverlichting aan. Dat kost stroom. Ik denk dat 16 uur (min één of twee uur verkoop-overdrijving) wel ongeveer klopt als je geen schermverlichting zou hoeven gebruiken. Veel hangt ook af van de kwaliteit batterijen.

Groet, Frank
Maar, door de bank genomen, kun je er een zonnige, lange, Nederlandse zomerdag mee toe? Of maak je mee dat gedurende de dag de batterijen op zijn?
Geen probleem. Als direct zonlicht in de juiste hoek op het scherm valt is het juist heel goed afleesbaar. Wellicht is dat wat wordt bedoeld met "transflective".
Ik mag natuurlijk geen reclame maken, maar ik heb de GP Powerbank M520 lader en NiMh batterijset. GP heeft een goede naam en NiMh batterijen hebben weinig last van het memory effect.

Frank
Na veel getuur op forums e.d. heb ik nu praktisch een beslissing genomen.

Ik had gewacht op de verschijning van de Dakota's, want die leken veelbelovend, en in principe heb ik graag het laatste model.
Bij computers betekent nieuwer meestal meer waar (geheugen, harde schijf, etc.) voor hetzelfde geld, maar bij GPS-apparaten (lees: Garmin) lijkt dat minder het geval.
Wat blijkt nl.: de Dakota's hebben wel een langere batterij-tijd, maar een kleiner scherm.
Aangezien de Oregon een batterij-tijd hebben van 16 uur (de opgaaf op garmin.nl klopt niet), wordt dit toch ook een optie.
Als je het kompas niet veel gebruikt, scheelt dat in batterijgebruik, en ik heb al een fietsbel met een kompas. Voldoet ook prima.
Ook het aantal tracks dat je kunt opslaan op de Oregon lijkt toch 200 te zijn, en niet 20 zoals volgens garmin.nl
Een camera hoef ik er niet bij.
Over de afleesbaarheid van de schermen is veel te doen, maar zonder het echt zelf te zien kun je niet veel met de informatie. De een zegt dat het heus wel gaat, de ander zegt dat het tegenvalt.
Dat laatste dan nogal eens in vergelijking met de oudere modellen, de Etrex- en GPSMAP-serie. Maar dat ziin toch wat verouderde modellen, en in z'n algemeenheid houd ik daar niet van.
Dus, het wordt waarschijnlijk een Oregon 300. Wel iets duurder dan de Dakota 20, maar het grotere scherm geeft toch de doorslag.
Daarnaast kan een heel nieuw model als Dakota ook nog kinderziektes hebben.
De afleesbaarheid in zonlicht zal ik wel zien, en of de batterijen mee- of tegenvallen idem dito.
Per slot van rekening is dit nog niet een uitontwikkeld produkt, en waarschijnlijk heb je over een jaar of twee, drie een veel beter model.

Mocht iemand mij van de onwijsheid van bovenstaande beslissing te kunnen overtuigen: dat is natuurlijk welkom :-)

(zie ook: http://www.simplyamsterdam.nl/gps.html)
Lijkt me een goede keuze... :wink: Die kant op ging ik ook al, maar dan met camera om waypoints makkelijker op te slaan.

Toch bijzonder dat de Oregon 200 zonder camera en barometrische sensor evenveel weegt als de Oregon 500 die deze fysieke componenten wél heeft... :roll:
Blijven bijzondere lui, die bij Garmin (.com én .nl).
Robertjan schreef: Toch bijzonder dat de Oregon 200 zonder camera en barometrische sensor evenveel weegt als de Oregon 500 die deze fysieke componenten wél heeft... :roll:
Blijven bijzondere lui, die bij Garmin (.com én .nl).
Als ik 'm heb, zal ik eens kijken of ik hem kan wegen, met enige precisie. Garmin is een monopoloïde club, dus je kunt van alles verwachten....
Het zou goed zijn als er eens serieuze concurrentie kwam.
jwest schreef:De afleesbaarheid in zonlicht zal ik wel zien, en of de batterijen mee- of tegenvallen idem dito...
...Mocht iemand mij van de onwijsheid van bovenstaande beslissing te kunnen overtuigen: dat is natuurlijk welkom :-)
Als je van Amsterdam langs Amstel en Waver naar Waverveen fietst kun je 'm zien, voelen, wegen en uitproberen, vooropgesteld dat we er niet zelf mee onderweg zijn natuurlijk.
Frank
frank bueters schreef:
jwest schreef:
jwest schreef:
Het enige echte minpunt vind ik het slecht afleesbare scherm. Regelmatig moet de schermverlichting aan. Dat kost stroom.
Groet, Frank
Zorg dat je navigeer in de AUTOMOTIVE MODUS: stel in > kaart > orientatie en dan de automotive modus.
Je krijgt dan erg dikke strepen en pijlen die zelfs Stevie Wonder nog kan zien. Ook met bewolkt weer.
Nu zit ik in Italië, en de Oregon brengt ons via mooie kleine weggetjes van hoogtepunt naar hoogtepunt.
Alleen in smalle straatjes met hoge huizen loopt de nauwkeurigheid terug.

Helaas merk ik wel dat de Oregon uit zijn eigen van automotive modus naar koers boven springt. Hopelijk fixen de Garmin boys dat in de volgende software update.

Zelf ben ik zeer tevreden over het apperaat.
De papieren kaart komt gemiddeld één keer per dag uit de tas, voor het overzicht.

John.
Robertjan schreef:
Toch bijzonder dat de Oregon 200 zonder camera en barometrische sensor evenveel weegt als de Oregon 500 die deze fysieke componenten wél heeft... :roll:
Waarom zou een GPS veel zwaarder worden van twee extra prutscomponentjes op de print en een stuk plastic vervangen door een stuk doorzichtig plastik? Software weegt niks, en de computer zit er al in.

Het grootste gewicht van zo'n ding is de accu en de behuizing/chassis, dus als je gewicht wil sparen moet je de electronica zuiniger maken
johntelleman schreef:Zorg dat je navigeer in de AUTOMOTIVE MODUS: stel in > kaart > orientatie en dan de automotive modus.
Je krijgt dan erg dikke strepen en pijlen die zelfs Stevie Wonder nog kan zien. Ook met bewolkt weer.
Nu zit ik in Italië, en de Oregon brengt ons via mooie kleine weggetjes van hoogtepunt naar hoogtepunt.
Alleen in smalle straatjes met hoge huizen loopt de nauwkeurigheid terug.

Helaas merk ik wel dat de Oregon uit zijn eigen van automotive modus naar koers boven springt. Hopelijk fixen de Garmin boys dat in de volgende software update.

Zelf ben ik zeer tevreden over het apperaat.
De papieren kaart komt gemiddeld één keer per dag uit de tas, voor het overzicht.

John.
Het lijkt alsof er verschillende uitvoeringen zijn. Automotive blijft hier gewoon automotive, geen probleem. Maar de afleesbaarheid van het scherm is vaak slecht. Dikke lijnen voor de route helpen daar niet veel want je ziet geen kaart.
Desondanks is het een vooruitgang. Voorheen stopten we regelmatig om de kaart te lezen, nu stoppen we af en toe om het scherm te bestuderen. Helaas niet in Italië :D Is het lekker daar?
Frank
In Italië lekker warm en veel te zien.
Veel van je Oregon hangt af van de software versie.
De mijne is nu 3.20, er is nu al een 3.22, maar dat is een beta, geen idee wat beta inhoud qua betrouwbaarheid.

Misschien helpt het als je je zonnebril afzet, bij mij wel....

John.
johntelleman schreef:
Misschien helpt het als je je zonnebril afzet, bij mij wel....

John.
Dat komt me erg bekend voor. Ik kijk altijd over m'n zonnebril heen of er onderdoor. Dat scheelt enorm.
Trouwens hoe lang moet een batterij stroom leveren per dag. Ik fiets weleens 14 uur per dag en dan is de batterij absoluut niet leeg. 's Avonds kun je hem dan weer opladen aan eventueel beschikbaar stroom. Als die mogelijkheid er niet is dan zijn reservebatterijen - zoalng als je je kunt redden - aan te bevelen.

Mvg,
Dries
Hoi John,

Heb je of Gudy geen burka bij je? Dat helpt enorm om de afleesbaarheid te vergroten. Ook handig bij het bekijken van je display op je fototoestel.

Groeten,

Rutger
Met de laatste beta software schijn je met de Garmin Oregon/Dakota/Colorado nu ook gescande jpg kaartjes te kunnen laden!

Zie
http://www.gps-info.nl/blog/2009/10/08/ ... in-oregon/
en
http://garmin.blogs.com/softwareupdates ... steps.html

Afbeelding
@ Minko, Das handig!
Althans.....zie je dan ook waar je zit op je gescande kaartje op de GPS?
Deze winter gaan we namelijk een piste rijden die nog niet op een GPS kaart staat. Wel heb ik militaire kaarten waar deze piste exact opstaat. Er schijnt zelfs een programma TTQV te zijn waarmee ik deze piste kan natekenen en dan in mapsource kan laden. Eens kijken of dat lukt....

@ DriesBa, Welkom terug!