Hieronder een opsomminkje van mogelijkheiden om je zichtbaarheid in het verkeer te vergroten.
Feitelijk is het een samenvatting van wat op dit forum al besproken is en van wat Wereldfietser- en forumleden hebben opgezocht.
FIETS
Verlichting:
De meest betrouwbare verlichting is toch wel een goede naafdynamo i.c.m. LED-verlichting. Tevens levert dit weinig extra weerstand op (500-1000m per uur verschil op asfalt).
Qua naaf kun je dan denken aan een SON, en voor minder geld maar wel bijna net zo goed een Shimano DH3N80 of DH2N80.
Qua voorlampen is momenteel de SON Edelux onovertroffen, en de Busch & Müller Lumotec IQ's zijn goede alternatieven. Het Nederlandse Spanninga komt hierin helaas niet verder dan 10 LUX lichtopbrengst; te weinig om de weg goed te verlichten.
W.b. achterlampen kun je denken aan bijv. de B&M Selectra. Er zijn meerdere modellen mogelijk uiteraard, maar deze heeft ook LED's naar de zijkanten gericht. Het Nederlandse merk Spanninga maakt ook dynamo-achterlichten, maar geen met zijwaarts gerichte LED's. Een standlicht lijkt me dan altijd aan te bevelen i.v.m. zichtbaarheid bij stilstand.
Op reis is batterijverlichting uiteraard ook een goed alternatief. Een handige oplossing is een afneembare voorlamp zodat je die ook bijv. rond de tent kunt gebruiken. Ga je veel kamperen, dan lijkt me een goede hoofdlamp handiger, die je dan ook kunt gebruiken als je (sporadisch?) in het donker fietst. Deze zijn er van o.a. Petzl, Black Diamond, en Princeton Tec.
Aan de achterkant kun je denken aan batterijverlichting. LET OP: zorg dat deze verlichting JUIST te zien is met de bagage op de fiets! Er dient dus geen tas overheen te hangen...
Reflectie:
Officieel moet volgens de Nederlandse wetgeving een fiets ook van reflectiematerialen voorzien zijn op verschillende plaatsen, (juist) ook aan de zijkant.
Handige oplossingen hiervoor zijn bijv. spaakreflectoren en [url=hhttp://www.beseenonabike.co.uk/acatalog/Self-A ... 5009_2f10x]reflectietape[/url].
Denk eraan dat reflectiemateriaal alleen werkt als het in een rechte lijn gereflecteerd wordt. Goed nadenken dus waar je extra zichtbaar wilt zijn en waar vandaan de autolampen schijnen. Een voorvork (aan de zijkant plakken) is een goede plek als je geen voortassen gebruikt.
Tassen:
Een aantal merken hebben tassen op de markt in redelijk opvallende kleuren zoals geel en oranje. Geel is hierin het beste zichtbaar gedurende de dag. Voor de nacht is wit waarschijnlijk nog beter zichtbaar.
Bel of Toeter:
Niet alleen wil je zichtbaar zijn, maar ook hoorbaar. Een moderne fietsbel is vaak geen bel. Als je geluk hebt kijkt de mede-fietser met een zwieper naar links om, om vervolgens vrolijk verder te fietsen alsof er niets van hem/haar verwacht wordt. (Oke, extreme weergave, maar het komt zonder meer wel voor.)
Een goede fietsbel is al jarenlang bijvoorbeeld de Cateye Comet. Het is inderdaad niet de lichtste bel, maar ik vind dat dit gewichtsverschil bij een bel niet uitmaakt. Een Ding-Dong bel heeft i.h.a. ook meer resultaat dan een Ping-Ping bel.
Wil je dat ook andere weggebruikers zoals automobilisten je beter in de gaten hebben, dan kun je denken aan een toeter. Een bekende hierin is de op luchtdruk functionerende Samui Air Zound Horn. Deze is zo luid dat je anderen soms de stuipen op het lijf jaagt, maar aanwezig ben je in ieder geval...
Wil je iets betrouwbaarders, dan kun je kijken naar een wat eenvoudigere toeter. In Nederland nauwelijks verkrijgbaar, maar bijvoorbeel Thorn Cycles Ltd. heeft een KF Chrome Plate 9 Inch Senior Hooter welke bij mij al diverse malen zeer effectief is gebleken.
Lichaam
Kleding:
Voor werkkleding bestaat er een Europese norm (EN471, klasse 2 en klasse 3) voor goed zichtbare kledij. Hiervoor moet deze kleding getest worden. Helaas vinden veel sportkleding-fabrikanten dat blijkbaar te duur.
Gelukkig bestaat er wel fluo-gekleurde kledij. De hardloopfabrikant Brooks maakt hierin een diverse lijn shirts, truitjes, petjes, sokken en jasjes onder de naam NightLife.
Het beste (wind-/regen)jack hierin komt waarschijnlijk toch van Montane: het Stormrider Jacket. Een eVent jack van 300 gram in fluoriserend geelgroen.
Bij de Engelse webwinkel Chain Reaction Cycles hebben ze een aparte categorie "Hi-Visibility" kleding.
Fluoriserende petjes staan daar dan weer niet bij, maar die zijn weer te krijgen bij de Engelse webwinkel met de reflectietape, hier bijvoorbeeld.
Vrijwel al deze kleding bevat niet heel veel reflectiemateriaal voor de donkere uren. Daarvoor kun je dus weer aan de slag met reflectietape...
Feitelijk is het een samenvatting van wat op dit forum al besproken is en van wat Wereldfietser- en forumleden hebben opgezocht.
FIETS
Verlichting:
De meest betrouwbare verlichting is toch wel een goede naafdynamo i.c.m. LED-verlichting. Tevens levert dit weinig extra weerstand op (500-1000m per uur verschil op asfalt).
Qua naaf kun je dan denken aan een SON, en voor minder geld maar wel bijna net zo goed een Shimano DH3N80 of DH2N80.
Qua voorlampen is momenteel de SON Edelux onovertroffen, en de Busch & Müller Lumotec IQ's zijn goede alternatieven. Het Nederlandse Spanninga komt hierin helaas niet verder dan 10 LUX lichtopbrengst; te weinig om de weg goed te verlichten.
W.b. achterlampen kun je denken aan bijv. de B&M Selectra. Er zijn meerdere modellen mogelijk uiteraard, maar deze heeft ook LED's naar de zijkanten gericht. Het Nederlandse merk Spanninga maakt ook dynamo-achterlichten, maar geen met zijwaarts gerichte LED's. Een standlicht lijkt me dan altijd aan te bevelen i.v.m. zichtbaarheid bij stilstand.
Op reis is batterijverlichting uiteraard ook een goed alternatief. Een handige oplossing is een afneembare voorlamp zodat je die ook bijv. rond de tent kunt gebruiken. Ga je veel kamperen, dan lijkt me een goede hoofdlamp handiger, die je dan ook kunt gebruiken als je (sporadisch?) in het donker fietst. Deze zijn er van o.a. Petzl, Black Diamond, en Princeton Tec.
Aan de achterkant kun je denken aan batterijverlichting. LET OP: zorg dat deze verlichting JUIST te zien is met de bagage op de fiets! Er dient dus geen tas overheen te hangen...
Reflectie:
Officieel moet volgens de Nederlandse wetgeving een fiets ook van reflectiematerialen voorzien zijn op verschillende plaatsen, (juist) ook aan de zijkant.
Handige oplossingen hiervoor zijn bijv. spaakreflectoren en [url=hhttp://www.beseenonabike.co.uk/acatalog/Self-A ... 5009_2f10x]reflectietape[/url].
Denk eraan dat reflectiemateriaal alleen werkt als het in een rechte lijn gereflecteerd wordt. Goed nadenken dus waar je extra zichtbaar wilt zijn en waar vandaan de autolampen schijnen. Een voorvork (aan de zijkant plakken) is een goede plek als je geen voortassen gebruikt.
Tassen:
Een aantal merken hebben tassen op de markt in redelijk opvallende kleuren zoals geel en oranje. Geel is hierin het beste zichtbaar gedurende de dag. Voor de nacht is wit waarschijnlijk nog beter zichtbaar.
Bel of Toeter:
Niet alleen wil je zichtbaar zijn, maar ook hoorbaar. Een moderne fietsbel is vaak geen bel. Als je geluk hebt kijkt de mede-fietser met een zwieper naar links om, om vervolgens vrolijk verder te fietsen alsof er niets van hem/haar verwacht wordt. (Oke, extreme weergave, maar het komt zonder meer wel voor.)
Een goede fietsbel is al jarenlang bijvoorbeeld de Cateye Comet. Het is inderdaad niet de lichtste bel, maar ik vind dat dit gewichtsverschil bij een bel niet uitmaakt. Een Ding-Dong bel heeft i.h.a. ook meer resultaat dan een Ping-Ping bel.
Wil je dat ook andere weggebruikers zoals automobilisten je beter in de gaten hebben, dan kun je denken aan een toeter. Een bekende hierin is de op luchtdruk functionerende Samui Air Zound Horn. Deze is zo luid dat je anderen soms de stuipen op het lijf jaagt, maar aanwezig ben je in ieder geval...
Wil je iets betrouwbaarders, dan kun je kijken naar een wat eenvoudigere toeter. In Nederland nauwelijks verkrijgbaar, maar bijvoorbeel Thorn Cycles Ltd. heeft een KF Chrome Plate 9 Inch Senior Hooter welke bij mij al diverse malen zeer effectief is gebleken.
Lichaam
Kleding:
Voor werkkleding bestaat er een Europese norm (EN471, klasse 2 en klasse 3) voor goed zichtbare kledij. Hiervoor moet deze kleding getest worden. Helaas vinden veel sportkleding-fabrikanten dat blijkbaar te duur.
Gelukkig bestaat er wel fluo-gekleurde kledij. De hardloopfabrikant Brooks maakt hierin een diverse lijn shirts, truitjes, petjes, sokken en jasjes onder de naam NightLife.
Het beste (wind-/regen)jack hierin komt waarschijnlijk toch van Montane: het Stormrider Jacket. Een eVent jack van 300 gram in fluoriserend geelgroen.
Bij de Engelse webwinkel Chain Reaction Cycles hebben ze een aparte categorie "Hi-Visibility" kleding.
Fluoriserende petjes staan daar dan weer niet bij, maar die zijn weer te krijgen bij de Engelse webwinkel met de reflectietape, hier bijvoorbeeld.
Vrijwel al deze kleding bevat niet heel veel reflectiemateriaal voor de donkere uren. Daarvoor kun je dus weer aan de slag met reflectietape...