Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trektocht door Chili en Argentinie - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Trektocht door Chili en Argentinie

Alle meelezende fietsers en niet-fietsers vanaf deze plaatse een gezond en gelukkig nieuwjaar gewenst.

We zitten op dit moment in Villa Pehuenia, een klein dorpje op de grens van Chili en Argentinie, net ten noorden van het bekende merengebied.

De kerst hebben we doorgebracht in de Argenteinse wijnstreek Mendosa. De Mendosa is een prachtige streek met veel wijngaarden, maar ook walnoten en veel fruit. De Mendosa dankt zijn bestaan aan de aanwezigheid van een uitgebreid stelsel van irregatie kanalen dat de streek van water voorziet. Zonder dit stelsel zou de Mendosa net zo dor zijn als het gebied wat ten noorden en ten zuiden ligt.
Deze gebieden zijn erg groot en met weinig afwisseling in het landschap. Dat landschap bestaat hoofzakelijk uit lage struiken in de kleuren geel en bruin. Dit wordt afgewisseld met kleine en grote stenen.

Afbeelding

Dit deel van het land zijn we dan ook vlot doorgereisd door de bus te nemen tot de plaats Neuqen. Hier zijn we weer in de pedalen geklommen naar Zapala, via Laguna Blanco naar Villa Pehuenia. We hebben in deze 4 dagen fietsen het landschap langzaam groener zien worden. Neuqen was nog dor en heet.

Afbeelding

Hier is het veel groener en ook frisser. We treffen hier de bekende araucarie bomen aan. We denken dat ze bij ons bekend zijn als apenplagers, al zijn ze hier wel een maatje groter en dikker dan bij ons, in ons koude kikkerlandje.

We trekken een paar dagen op met een groepje Argentijnse mensen die we onderweg tegen gekomen zijn. Prachtig, want ze spreken goed Engels, dus zo komen we veel over het land te weten. We kunnen ze van alles vragen wat onderweg , tot nu toe niet duidelijk was.
We hebben wel wat met Idworx. Het valt ons dus direct op als er in het buitenland een nevenvestiging geopend wordt door Gerrit.

Afbeelding
lauke schreef:We hebben wel wat met Idworx. Het valt ons dus direct op als er in het buitenland een nevenvestiging geopend wordt door Gerrit.

Afbeelding
Waar is de Santos-dealer?
We zijn weer terug in Chili.
Toen we na 4 dagen tegenwind de Argentijnen tegenkwamen hebben we van hun aanbod gebruik gemaakt om de fietsen in het bakje te doen en mee te rijden naar Villa Pehunea. Het was een echt toeristenstadje met veel drukte eromheen.
We zijn een dag met de auto met deze mensen meegeweest om een vulkaan te beklimmen, ook wel eens leuk met een 4 wheel drive in de low gear. De uitzichten waren rondom echt geweldig. Rondom liggen meren, sneeuw, wel 4 vulkanen en ook nog veel kleine bloeiende rotsplantjes.

Afbeelding

Daarna zijn we nog naar een Mapusche reservaat geweest. Het was er heel mooi, maar niets gezien wat op indianen wijst behalve de man bij de ingang en loslopende paarden.

Omdat we toen noordelijker zaten dan we eerst dachten zijn we daar de grens overgegaan en belanden zo in het merengebied in Chili.
Het is hier erg mooi, en ook weer erg groen. De kersenbomen zijn rijp, en alle bermen en weilandjes staan vol bloemen. Ook zijn er veel vogels, vooral roofvogels en hele grote Kivieten. Ze noemen het hier het Zwitserland van Chili, en daar heeft het ook wel wat van weg.
Ik en de rest van de familie kijken ademloos mee met jullie avonturen.
Alle goeds voor 2010 en geniet van dit avontuur.
Kus, Bart
Hey Lauran en Hetty,
Hier een berichtje uit de sneeuw van Breda. We hebben kerst en oud en nieuwjaar weer achter de rug en overleefd. De beste wensen voor jullie voor het nieuwe jaar van Marleen en Mike en Didi en natuurlijk mij.
We volgen jullie activiteiten hier wel zo'n beetje achter ons computerscherm.
Het ziet er allemaal heel mooi en spannend uit daar. Ons ma leest ook de geprinte versie van de wereldfietser.
9 januari viert Mike zijn verjaardag in zijn nieuwe huisje, waar hij samen gelukkig zit te zijn met Rowena. Gijs en Jos zijn ook uitgenodigd.
Nog veel plezier voor de rest van jullie vakantie! Je broertje, Ben!
Hallo Familie,

Alleereerst een heel gelukkig nieuwjaar.

Vandaag weer eens bijgelezen hoe jullie avontuur verloopt.
Wat mooi om dit allemaal mee te maken.
Hier is het op dit moment -6 graden.
En jullie daar lekkker in het warme weer.
Ik vind het knap hoor dat jullie dit toch maar doen.
Nou geniet er nog van!

Groetjes,
Esther en Jeroen.
Hoi Lauran en Hetty

Het ziet er allemaal wel heel mooi uit daar, en ik lees dat het soms ook wel spannend is.
En is al de training genoeg geweest die je afgelopen jaar gedaan hebt want ik begrijp dat erg veel windt staat daar.
En Lauran heb je al iets gezien van de Dakar :?: of ben je daar ver uit de buurt.
Als ik jullie was zou ik nog maar even daar blijven want het is hier verlopig nog zeer koud de berichten zijn dat vorst nog wel eens tot februari kan aan houden.

Veel plezier en succes nog groetjes Ad Jochems
We zijn begonnen aan de ruta Inter Lagos.
Toen we bij het eerste meer aankwamen zagen we een gezellige camping en besloten te stoppen.
We hadden onze tent nog niet staan of iemand van een grote familie Chilenen kwam naar ons toe of we mee wilden eten.
Haar man had een Zalm gevangen in de rivier van anderhalve meter lang.(Ja Jos, ook hier kunnen ze er wat van)
Zijn vrouw ging hem klaarmaken, en heel de camping mocht meeeten.
Ik wil niet zeggen dat ze in de schaduw van onze Inge kan staan, daarvoor moet meer smakelijk bewijs op tafel komen, maar ze deed heel erg haar best. Een grote schaal gestoofd met allerlei groenten, Sushi, en ook nog gegrild. Je kon maar kiezen. We vielen weer met ons neusje in de zalm,..... eh, boter.

Afbeelding
jochems schreef:Hoi Lauran en Hetty

Het ziet er allemaal wel heel mooi uit daar, en ik lees dat het soms ook wel spannend is.
En is al de training genoeg geweest die je afgelopen jaar gedaan hebt want ik begrijp dat erg veel windt staat daar.
En Lauran heb je al iets gezien van de Dakar :?: of ben je daar ver uit de buurt.
Als ik jullie was zou ik nog maar even daar blijven want het is hier verlopig nog zeer koud de berichten zijn dat vorst nog wel eens tot februari kan aan houden.

Veel plezier en succes nog groetjes Ad Jochems
Nee Ad, de Dakarrally gaan we missen want we zitten veel te zuidelijk op dit moment. We kwamen wel wat deelnemers tegen, maar die waren wat uit koers geraakt. Zo´n voertuig heet volgens mij toch echt een "ocho mas ocho" (8x8) Daar rijdt Jan de Rooij ook mee.

Afbeelding
Onze tocht gaat verder over de ruta Interlagos. Het asfalt was al na 15 km op en we gaan de bergen in. Onderweg, op de flank van een vulkaan komt warm water uit de grond. De plaatselijke bevolking pikt een graantje mee en heeft een "Thermas" gemaakt. Dat is weer wat anders dan een potkachelcamping of een houtgestookte badkuip.
Er was een houten badkuip, uit een groot stuk hout gesneden. Deze werd gevuld met een 4" pijp. Koelen moest met een tuinslangetje, dus we hadden meer werk om de temperatuur van het water terug te koelen dan om de badkuip te vullen.

Afbeelding


Na nog en nachtje in de bergen zijn we inmiddels aangekomen in Pucon. Hier zijn alle voorzieningen weer voorhanden. We genieten weer eens van de luxe die thuis zo gewoon is. Dat staat haaks op de laatste dagen in de bergen. De tijd leek er 50 jaar te hebben stilgestaan. Ongeasfalteerde wegen, rust, ruimte, nauwelijks mensen en waar je ze tegenkomt altijd vriendelijkheid. Morgen gaat de reis weer verder.
We volgen de Ruta Interlagos door het merengebied van Chili naar het zuiden.
De omgeving is een beetje "Zwitserland-achtig". Bergachtig, dus de hele dag op en af, wat kleinschalige landbouw en veeteeld en natuurlijk de meren van Chili en de alles overheersende vulkaan "Villarica".

Gisteren hadden we een lange fiettocht in gedachte maar we kwamen niet verder Pangiepulli. Toen we daar in het park zaten kwamen we de mensen tegen die we drie dagen geleden op de "viscamping" gezien hadden. De begroeting was hartelijk. Ze deden net boodschappen om te gaan barbequeen en stonden op een mooie camping 4km verderop. Of we mee deden. Ja, dus.
En zo stonden we al vroeg in de middag op een mooie camping een vuurtje te stoken met gezellinge mensen. Zonnetje, zwembad, wijntje, het kan slechter.

Vanmorgen zijn we in de regen (de tweede bui deze vakantie) vertrokken naar Los Lagos, een dorpje wat zuidelijker. Daar zijn we nu, en we vinden hier wel iets om te slapen. Het is inmiddels weer droog. Camping, cabañas, hotelletje of wild camperen, het is allemaal best
Afbeelding

We fietsen rustig verder door het merengebied.
Het is hier erg vredig. Het weer is iets minder, maar als we andere fietsers uit het zuiden horen mogen we absoluut niet mopperen. We kwamen een Chinese jongen tegen die al een maand regen had gehad.
Wij pas twee morgens en soms een buitje. Maar het is wel fris zo rond de 16 graden. Het merengebied blijft prachtig, er komt nu wat meer landbouw bij, is ook leuk om te zien. Kortom, we vermaken ons prima.
Deze Groen-Blauwe stenenkruiper bleef mooi zitten voor de foto, midden op de weg!
Hoi Lauran en Hetty,

Vandaag liet Ad (Jochems) mij deze site zien en ik ben direct begonnen met het lezen van jullie verhaal. In 1 woord: Geweldig. Moet eerlijk zeggen dat ik best een beetje jaloers op jullie ben. Ziet er echt allemaal super uit. Ik kan me goed voorstellen dat jullie het naar jullie zin hebben.

Lauran, ondanks dat jullie voorlopig nog lekker weg zijn ben ik zo vrij geweest om je voor 17 april 2010 op te geven voor de amstelgoldrace (we gaan met ca. 34 mensen van ATM-Reym). Ik begrijp dat nu je eerste reactie is: poeh, poeh, "De amstelgoldrace", Limburg, ZWAAR, BERGEN, VLAAI en BIER. Maar echt ik ben er van overtuigd dat je dit zou moeten kunnen (als je zin hebt uiteraard). Ik snap best dat het kort dag is, maar als je genoeg traint moet het (ook voor jouw) haalbaar zijn. Wanneer je terug bent hebben we het er nog wel over. Ik wens jullie nog een prettige vakantie en vooral veel plezier.

Gr. Oskar
oskar schreef:

Lauran, ondanks dat jullie voorlopig nog lekker weg zijn ben ik zo vrij geweest om je voor 17 april 2010 op te geven voor de amstelgoldrace (we gaan met ca. 34 mensen van ATM-Reym). Ik begrijp dat nu je eerste reactie is: poeh, poeh, "De amstelgoldrace", Limburg, ZWAAR, BERGEN, VLAAI en BIER. Maar echt ik ben er van overtuigd dat je dit zou moeten kunnen (als je zin hebt uiteraard). Ik snap best dat het kort dag is, maar als je genoeg traint moet het (ook voor jouw) haalbaar zijn. Wanneer je terug bent hebben we het er nog wel over. Ik wens jullie nog een prettige vakantie en vooral veel plezier.

Gr. Oskar
Als ik over een week of wat weer thuis ben ga ik metteen in training. Dit jaar ga ik echt proberen die Limburgse bergen op te komen.
We konden het niet laten en hebben het merengebied van Chili verlaten om nog even op de Caretera Astral te gaan kijken.
We hadden prijs met wind tegen en een halve dag regen. Dat schijnt er hier bij te horen. Een Chineese fietser die ons een paar dagen geleden tegemoet kwam had ons al gewaarschuwd. De hoogteveschillen zijn hier kleiner dan we de laatste maand gewend waren maar ze volgen elkaar in hoog tempo op. De omgeving is prachtig.

Afbeelding

We kunnen er helaas maar kort van genieten want we moeten over 3 dagen een vliegtuig halen richting Parijs en Amsterdam.

In Puerto Montt stopt de fietstocht en vanavond nemen we de nachtbus naar Santiago.

Afbeelding
Vannacht 1000km in de bus van Puerto Montt naar Santiago. We hebben verschillende bussen gahad deze vakantie en deze keer hebben we onszelf verwend met de luxe uitvoering. Voor 5 euro meer rijdje je 1e klas. In een stoel die anderhalve breedte heeft en veel beenruimte. De fietsen gaan er gemakkelijk in, geen gemopper van de conducteur dus die zijn bagageruim vol heeft en nog 2 fietsen kwijt moet met alle tassen. Heerlijk geslapen onderweg.

Hier nog een nagekomen plaatje van de laatste vulkanen die we zagen.
Afbeelding
Sneeuw en koeien hadden we in Chili ook, maar daar zaten de bladeren nog aan de bomen, en lag de sneeuw op veel grotere hoogte.

Afbeelding

We zijn dus weer thuis gekomen na een goed verlopen reis. De vrijheid van Gijs en Jos zit er voorlopig weer op, hun feestje is voorbij, met het einde van onze vakantie.
Na een dag uitslapen en niets doen zijn we begonnen met het uitpakken van de fietsen en het leegruimen van de fietstassen.
Wekom Thuis,

Ik zie jullie in Amsterdam!

Bert