Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe fiets - Forum Wereldfietser

nieuwe fiets

Ik ben van plan een nieuwe fiets aan te schaffen en heb de websites bekeken van Snel, Avaghon, Vittorio en Fietsplezier (Mees). Kan iemand mij zijn/haar ( :D positieve of :x negatieve) ervaringen met deze fietsboeren vertellen? Is er nog een ander adres waar ik zeker moet kijken?
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Evert

(ik heb deze vraag gisteren al gesteld, maar die is door mijn onwetendheid niet in de rubriek Fietstechniek terecht gekomen)

Heb en Vittorio en die bevalt goed.
Hij is zo kaal mogelijk. Dan kan er ook nix van afvallen.
Heb 48 spaaks Hügie-naven en 28 inch.
Zou ik nou niet meer doen.
Shimano tandemnaven zou ik nu kiezen en 26 inch.
Maar 28 inch rijd wel heel erg lekker.
Er is nog nooit wat kapot gegaan.
40.000km.
Nog geen spaak gebroken, nog geen slagje in het wiel.
Ik weeg 95 kilo.
15 kilo bagage.
Vorig z'n eerste echte beurt bij Vittorio.
Toen kreeg ie een nieuwe trapas.
En nieuw vet in de wielen.
niko

Ha die Evert!

Bij geen van deze fietsboeren hebben wij ooit een fiets gekocht, maar.....
Vittorio in Heerhugowaard bezoeken we namens de wereldfietser ieder jaar tijdens de vittoriodag.
Deze mensen zijn zo warm, aardig, sociaal en nog veel meer, dat het zelfs vanuit Veldhoven is te overwegen om klant te worden.
Tijdens deze dag horen we vaak 'vreemde' verhalen dat ze b.v. één keer per jaar een dag organiseren voor vittorio tandem bezitters.
Zo'n dag wordt in de winkel afgesloten met erwtensoep of zo, waar vindt je dat nog meer?

Wel zijn de fietsen van vittorio berucht om hun hoge gewicht en hun ouderwetse bouwwijze. Alle fietsen worden uit stalen buis met lugs gebouwd, je moet er van houden.

Groeten, John.

Hoi Evert,

Zie zojuist dat je je net op het forum hebt aangemeld, WELKOM!!!!

John.

Hallo Evert,

Neem van mij aan dat alle jongens die je noemt behoorlijke fietsen kunnen leveren. Mijn ervaring is echter dat je keus bepalen via de websites niet echt werkt.....
Wat voor frames en afmontage ze leveren is natuurlijk razend interessant, maar waar het echt om gaat is: hoe fietst het! Dat is natuurlijk heel erg individueel. Voor de een is een Santos STR01 (nog een merk om in je zoektocht te betrekken!) ideaal, voor de ander is het helemaal niks.....
Mijn advies: Maak een voorselectie, dan afspraken (op doordeweekse dagen!!!) voor een lange proefrit.
Bij mij was de uitkomst dat de fiets die in de voorselectie op 3 stond veruit het prettigste bleek te fietsen :!:

johntelleman schreef:Ha die Evert!

Bij geen van deze fietsboeren hebben wij ooit een fiets gekocht, maar.....
Vittorio in Heerhugowaard bezoeken we namens de wereldfietser ieder jaar tijdens de vittoriodag.
Deze mensen zijn zo warm, aardig, sociaal en nog veel meer, dat het zelfs vanuit Veldhoven is te overwegen om klant te worden.
Tijdens deze dag horen we vaak 'vreemde' verhalen dat ze b.v. één keer per jaar een dag organiseren voor vittorio tandem bezitters.
Zo'n dag wordt in de winkel afgesloten met erwtensoep of zo, waar vindt je dat nog meer?
Die tandemdag bestaat inderdaad (waarom is dat trouwens 'vreemd'?). Meestal is die dag halverwege mei op een zondag. Eigenlijk wordt de winkel dan dus niet gesloten, maar juist geopend :D
En ze zijn niet kieskeurig, berijders van andere tandemmerken mogen ook op die dag komen.
johntelleman schreef:
Wel zijn de fietsen van vittorio berucht om hun hoge gewicht en hun ouderwetse bouwwijze. Alle fietsen worden uit stalen buis met lugs gebouwd, je moet er van houden.

Groeten, John.
Ben je gek, die fietsen zijn niet ouderwets, die zijn degelijk :lol:
Het verhaal erbij is dat je je frame kunt laten lassen als het in Binnen-Mongolië kaduuk gaat. Tja ......

dat lassen schijnt toch ook niet altijd even makkelijk te zijn...

Hoi Evert,

Snel, Avaghon en Vittorio zijn maatframes. Jan-Willem Mees bouwt (net als Van Herwerden) onder eigen naam een Santos frame op die een vaste frame-geometrie heeft. Dit geldt overigens ook voor Jan Jansen fietsen en de Snel Safari en Savanne.
Tussen maatbouw en 'custom built' (dus zelf onderdelen uitzoeken) zit een prijsverschil.
Als derde categorie heb je ook nog de standaardfietsen die kant en klaar zijn en waar je zelf niet over hoeft na te denken, als je dat wilt. Onder deze categorie vallen de Giant Expedition, Gazelle Medeo en alle Koga Miyata en VSF trekkingfietsen. Maar meestal kun je bij deze derde categorie fietsen ook nog wel het e.e.a. aanpassen

Marten schreef: Ben je gek, die fietsen zijn niet ouderwets, die zijn degelijk :lol:
Het verhaal erbij is dat je je frame kunt laten lassen als het in Binnen-Mongolië kaduuk gaat. Tja ......
Dat lasverhaal is volgens mij wel ouderwets. :D
Tegenwoordig staat er in elke uithoek van de wereld een Tig-lasapparaatje.

Marco

Marco de Wit schreef:
Marten schreef: Ben je gek, die fietsen zijn niet ouderwets, die zijn degelijk :lol:
Het verhaal erbij is dat je je frame kunt laten lassen als het in Binnen-Mongolië kaduuk gaat. Tja ......
Dat lasverhaal is volgens mij wel ouderwets. :D
Tegenwoordig staat er in elke uithoek van de wereld een Tig-lasapparaatje.

Marco
Tuurlijk is dat lasverhaal ouderwets. Maar dat past goed bij het merk waar het over gaat :lol:
Bij de huidige dunwandige framebuizen is lassen volgens mij meer "ervoor zorgen dat je het frame pas thuis hoeft weg te gooien". En vlak DHL/UPS/TPG niet uit. Als je geen uitzinnige maten hebt, kun je in noodgevallen altijd nog wel een frame laten opsturen naar Bokkiewokkieland.

Marten schreef:
Marco de Wit schreef:
Marten schreef: Ben je gek, die fietsen zijn niet ouderwets, die zijn degelijk :lol:
Het verhaal erbij is dat je je frame kunt laten lassen als het in Binnen-Mongolië kaduuk gaat. Tja ......
Dat lasverhaal is volgens mij wel ouderwets. :D
Tegenwoordig staat er in elke uithoek van de wereld een Tig-lasapparaatje.

Marco
Tuurlijk is dat lasverhaal ouderwets. Maar dat past goed bij het merk waar het over gaat :lol:
Bij de huidige dunwandige framebuizen is lassen volgens mij meer "ervoor zorgen dat je het frame pas thuis hoeft weg te gooien". En vlak DHL/UPS/TPG niet uit. Als je geen uitzinnige maten hebt, kun je in noodgevallen altijd nog wel een frame laten opsturen naar Bokkiewokkieland.
Alu/staal,
Lijkt me een hoop bla bla, hoe groot is de kans dat je een frame breekt (zonder gekheid!!) van een goed merk wel te verstaan :?: Het zal best wel voorkomen maar ik heb er nog nooit van gehoord, wel gebroken spaken, velgen, dragers en dergelijke zelfs incidenteel een voorvork...., dus hoe zwaar weegt dit argument en hoe groot is de kans dat je dan net op dat moment in Bokkiewokkieland :x zit??? Ik ken mensen die jaren geleden een heuse "expeditie fiets" :roll: kochten verder dan hun werk zijn ze er niet mee geweest laat staan in het terrein (want dat is slecht voor hun fiets :lol: :lol: :lol: :lol: )!! Ze fietsen dus al jaren asfalt met relatief oncomfortabele 26 wielen met 45mm. brede banden (want deze moesten overal ter wereld gerepareerd/vervangen kunnen worden) i.p.v. lichter lopende 28 inch, tubus drgers waar nog nooit een tas aan heeft gehangen en het mooiste als het onverhoopt begint te regenen balen ze als een stekker omdat er geen spatborden op zitten i.v.m "vollopen" verder zit het stuur te laag en is het zadel te hard en te smal :lol: :lol: :lol: . wat ik bedoel is; realiseer je goed waar je de fiets overwegend gaat gebruiken en neem dan eventueel zekerheidsfactor 1.5 (bijv. meer spaken, betere naven, naaldlagers in het balhoofd e.d. is nooit weggegooid!!) maar doe niet te veel concessies om overal ter wereld maar je fiets te kunnen/laten repareren als je daar toch nooit komt :wink: , Succes

mark999 schreef:Alu/staal,
Lijkt me een hoop bla bla, hoe groot is de kans dat je een frame breekt (zonder gekheid!!) van een goed merk wel te verstaan :?: Het zal best wel voorkomen maar ik heb er nog nooit van gehoord, wel gebroken spaken, velgen, dragers en dergelijke zelfs incidenteel een voorvork...., dus hoe zwaar weegt dit argument en hoe groot is de kans dat je dan net op dat moment in Bokkiewokkieland :x zit???
Je verhaal klopt natuurlijk voor de woonwerkfietsers, maar mensen die in Bokkiewokkieland zitten hebben vaak al een aardig eind gefietst over wegen die niet bevorderlijk zijn voor de metaalmoeheid waar elk frame mee te maken krijgt. En het breken van frames komt zeker voor: http://groups.google.nl/groups?sourceid ... nl%2Efiets
Dat je er nog nooit van gehoord hebt kun je dus nu niet meer volhouden :lol:
Groeten, Leon

toúché Leon,
Uiteraard wist ik dat frames kapot konden :oops: Ik bedoelde natuurlijk en dat begreep jij ook wel, van alle mensen die ik "persoonlijk" ken en dat zijn er behoorlijk wat! Ook relatief gezien, als je er vanuit gaat dat alleen in ons land (en dit heb ik van horen zeggen) acht miljoen fietsen verkocht worden en bijna een miljoen gestolen (en dit is per jaar! 8O 8O ) :!: Dan is het aantal gebroken frames een lachertje :lol: procentueel gezien! Heb je trouwes wel zoveel mazzel als je "stalen''frame in NoNoland het begeeft want er zit een verschil tussen lassen en lassen en als oom Tom jouw frame weer aan elkaar heeft gesmolten is volgens mij de vakantie toch wel over. Wat mij overigens wel opviel (op jou link) is, dat er zoveel tandemframes het begaven. Alhoewel ik me daarbij wel iets voor kan stellen 8) Even 2 the . ik denk dat vandaag de dag een reis/vakantiefiets niet meer perse van "staal" hoeft te zijn :!: ,die van mij is dat lekker ook niet :wink: :roll: :lol: 8) (dat had je zeker ook al door :wink: :idea: :?: leuk hé die smilies :)

he leuk, was net van plan zelf binnenkort ook een dergelijke topic te openen. :) een frame dat ik zelf ook wel mooi vindt is dat van Villiger, dat staat geloof ik nog niet genoemd..

mark999 schreef: <KNIP>
Wat mij overigens wel opviel (op jou link) is, dat er zoveel tandemframes het begaven. Alhoewel ik me daarbij wel iets voor kan stellen
Het zal aan mij liggen, maar op de link die Leon geeft kan ik nou juist niet één tandem vinden. Maar je kunt mij ongetwijfeld aanwijzen waar ik overheen gelezen heb .....

Inderdaad. Wat mij juist opviel was dat er zoveel Giant's tussen zaten. Nu kan het zijn dat de simpele verklaring is dat er ook veel Giant's verkocht worden, maar toch. Giant wordt vaak geprezen omdat de fietsen relatief goedkoop en toch licht zijn, maar dat moet wel ergens vandaan komen.
Tandems krijgen het vaak zwaar te verduren. Anderzijds zijn de bouwers meestal echte vakmensen met ervaring. Bij tandems kan en gaat veel stuk, maar dan heb je het toch meestal over de losse onderdelen. Wielen zijn een klassiek probleem, maar ook de andere onderdelen slijten harder. Framebreuk is zeldzaam, maar dat geldt ook voor solo fietsen.
Ik heb stalen en aluminium fietsen, en een duidelijke voorkeur voor staal. Ik vind het gewoon lekkerder rijden. Met staal kun je met veel dunnere buizen een sterk frame maken, en zo'n frame is daardoor net dat beetje comfortabeler. Aluminium kan niet goed tegen buigen, en moet dus om heel te blijven zo gebruikt worden dat het frame zo min mogelijk buigt, dat wil zeggen met stijve buizen van grote diameter.
Wim

Gewoon hetzelfde doen als ik, kies een frame uit dat je mooi vindt en koop de rest van je onderdelen van gelijke kwaliteit. Lekker zelf thuis opbouwen, eventueel je eigen wielen vlechten, en de boel laten afstellen bij je fietsenmaker.

Ik trap al jaren mij kilometers weg op een paar zelf opgebouwde fietsen. Ik gebruik zelfs mijn ATB, GT Zaskar LE Anniversery, voor de meeste ritten die ik maak tegenwoordig. Alles is nog heel gebleven dus dat tandemverhaal en staal vs aluminium is verder overbodig imo.