Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd: welke LED koplamp - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd: welke LED koplamp

Mijn huidige koplamp (Cateye HL EL 510) heeft het bijna begeven (ouderdom en een valpartij). Deze lamp is mij altijd redelijk goed bevallen. Nu ben ik op zoek naar een vergelijkbare of misschien zelfs betere LED koplamp.

Ik zoek een koplamp die werkt met (oplaadbare) penlight batterijen. Het gaat mij om gezien worden maar ook om zelf wat te zien op het wegdek voor mij.
Wie heeft advies?
Hans, ik heb ook een (versleten) cateye. Is een goede lamp, maar ik heb nu een nog betere. De Led Lenser b7. Hij is wel duur (€ 69.95) maar hij brand op 4 aaa batterijen 120(!) uur. Geeft veel licht en de lichtstraal is heel eenvoudig te verstellen van breed naar smal (dus ver). Is ook gemakkelijk als zaklamp te gebruiken. Waterdichte aluminium behuizing. Te bestellen via internet bij veelvoordefiets.nl. Omdat ik ook lid ben van de fietsersbond kreeg ik hem voor € 59.95. Is een echte aanrader. Ik fiets dagelijks bijna 15 km over onverlichte polderwegen naar mijn werk en die lamp is echt goed.
Gr. Kees.
Ik heb een Busch Muller Ixon IQ en die geeft een flinke hoeveelheid licht. Twee standen, op 40 LUX brand deze lamp op een setje van vier penlites 5 uur en op de economische stand van 10 LUX brand deze lamp 20 uur. Ik zag wel dat ie een stuk duurder is geworden.
Frank schreef:Ik heb een Busch Muller Ixon IQ en die geeft een flinke hoeveelheid licht. Twee standen, op 40 LUX brand deze lamp op een setje van vier penlites 5 uur en op de economische stand van 10 LUX brand deze lamp 20 uur. Ik zag wel dat ie een stuk duurder is geworden.
Inkoopsprijzen zijn anders stabiel gebleven. Er is wel een veel goedkopere niet IQ versie, een versie met accu's en lader, en een veel duurdere IQ speed
Dan heb ik waarschijnlijk die niet IQ versie. Die geeft wat mij betreft ook voldoende licht.
Black Diamond Icon.
Ik denk dat de IXON IQ op dit moment de top lamp is. Voor hetzelfde geld koop je overigens een B&M Dymotec 6 plus een IQ Fly. Die doet het altijd, en is nog beter voor het milieu ook. Voor de helft van het geld heb je een Dymotec 6 en een ronde Lumotec. Ook dat geeft goed licht. Als het meer mag kosten is een naafdynamo echt geweldig.
Wim
Moet het per sé een koplamp zijn ? Ik heb altijd het gevoel dat de fietsindustrie een beetje achter loopt bij de (prijs)ontwikkelingen. Er zijn vrij veel zaklantaarns te koop voor een leuke prijs ( vanaf 15 euro ) die een hoop licht geven. Zo'n 1 Watt Cree doet toch al gauw 70 lumen. Heb ook een 3-watter die zoveel licht geeft dat ik er de grootlicht autorijders mee kan beconcurreren. Die geeft al bijna teveel licht...
Je moet natuurlijk wel zelf een houdertje in elkaar frutselen, maar qua prijs en licht kan er weinig tegen op!
Die Black Diamond Icon geeft 100 lumen max. en kost zo'n € 60... :roll:
Robertjan schreef:Die Black Diamond Icon geeft 100 lumen max. en kost zo'n € 60... :roll:
Dat bedoelde ik met achterlopen bij de prijsontwikkelingen ... nou ja, de afzetmarkt voor fietsers is natuurlijk ook niet groot.
Ik heb nu onder meer deze 3-watter : http://www.velleman.eu/distributor/prod ... ?id=380374 . De prijs was 22,50 ex batterijen. Hij geeft zoveel licht dat je er geen boek bij kan lezen ( overstraald .. ) Op een gemodificeerd houdertje van een goedkoop bouwmarkt neplampje gezet, zodat ie op cross en mountain past. In hetzelfde houdertje past ook de 1-watter van 15 euro. Er is ook een 5-watter, zo rond de 35 euro, maar dan riskeer je volgens mij een bon.

Ik vind het grote voordeel dat je in feite een goede zaklantaarn hebt die ook op de fiets past. Nadeel is de wat smalle bundel misschien, hoewel ik dat zelf wel prettig vind.
Als je met 2 handen je tent wilt opzetten in het donker, heb je voor een zaklamp weer een hoofdband nodig, met een hoofdlamp heb je alles al.

Die Icon is een beproefde lamp om zelfs automobilisten in Marokko in een te dure auto (zij kunnen dus zelf niet autorijden, namelijk met groot licht aan terwijl wij daar fietsten met verlichting) te laten weten dat je er bent.
Robertjan schreef:Als je met 2 handen je tent wilt opzetten in het donker, heb je voor een zaklamp weer een hoofdband nodig, met een hoofdlamp heb je alles al.

Die Icon is een beproefde lamp om zelfs automobilisten in Marokko in een te dure auto (zij kunnen dus zelf niet autorijden, namelijk met groot licht aan terwijl wij daar fietsten met verlichting) te laten weten dat je er bent.
Zo'n mooi hoofdbandje heb ik nog niet in elkaar geknutseld ..

Overigens, ik neem aan dat je er 1 hebt? De specs beweren 145 uur te branden op een set batterijen. Maar 145 uur 3 Watt uit een setje batterijen??
Hoe lang doet ie het echt?
Geen idee.
De eisen voor een zaklamp voor kampeergebruik en een koplamp voor de fiets verschillen nogal. Voor een zaklamp wil je het liefst een brede egale bundel hebben die niet eens al te fel is. Je wilt je nachtzicht niet helemaal kwijt zijn, en evenmin anderen verblinden. De bekende Petzl hoofdlampjes zijn dus prima. Lekker diffuus licht, en lange batterijduur. Handsfree gebruik is ook ideaal.
Op de fiets wil je een redelijk smalle en felle bundel hebben die egaal verlicht, dat wil zeggen meer licht bovenin (=veraf) geeft, en net daarboven scherp afgrenst om geen tegenliggers te verblinden. Je wilt veel licht, en een lange gebruiksduur op de batterijen, dus er mag geen spatje licht verloren gaan door de hemel etc te verlichten.
Het probleem met veel zaklampen is dat ze op beide fronten tekort schieten. Ze hebben een te smalle en te felle bundel om prettig mee rond de tent te werken, en je moet ze ook nog vasthouden. De brandduur is meestal ook niet best. Op de fiets zit je zeker ook met het probleem van de beperkte brandduur, en daarnaast ontbreekt het aan een goed ontworpen bundel: teveel licht dichtbij, zodat je niet meer goed in de verte kunt kijken, maar wel zoveel licht omhoog stralend dat je tegenliggers verblindt.
Mijn advies voor de vakantiefietser die op de fiets slechtst incidenteel licht nodig heeft blijft dus simpel: een Petzl Tikkina of zo voor rond de tent, en een B&M Dymotec 6 dynamo plus een ronde lumotec halogeen koplamp. Dat laatste is goedkoop (samen iets van 50 euro), geeft flink en goed licht (beter dan bijna alle betaalbare batterrijlichten), en het is ook nog betrouwbaar. Als je echt veel in het donker rijdt dan wil je een naafdynamo, maar dat is en ander en duurder verhaal.
Wim
Als je de banddynamo aanzet om incidenteel te fietsen in de avond, kan het handig zijn om de hoofdlamp op het hoofd te hebben voor kaartlezen etc. Dat hebben we ondervonden bij het paalkamperen.
Tevens is het op de zwaardere onverharde paden prettig niet je banddynamo aan te hoeven hebben staan om licht te hebben. Auto's zijn er dan toch niet (hoogstens incidenteel), dus een hoofdlamp als zo'n Icon bevalt me dan beter om ook veraf te kunnen zien.

Met naafdynamo heb ik de behoefte aan een hoofdlamp een stuk minder. Door het standlicht kan ik vrij eenvoudig m'n stuur draaien om om me heen te kijken naar aanwijzingen.
Robertjan schreef: Met naafdynamo heb ik de behoefte aan een hoofdlamp een stuk minder. Door het standlicht kan ik vrij eenvoudig m'n stuur draaien om om me heen te kijken naar aanwijzingen.
Standlicht is een feature van de koplamp, niet van de naafdynamo *). Ook met een banddynamo kun je een koplamp met standlicht gebruiken.

*) ja ik weet dat er ook heel even**) dynamo's met ingebouwde accu/ condensator zijn geweest

**) het ging snel stuk