Beste Mensen,
Even oppassen met reactie waarbij alleen dingen worden door verteld.
Ik heb sinds kort een Sachs Elan (dus 12 versnellingen).
Kon hem splinternieuw voor € 100 kopen, freewheel uitvoering. Voor de koop huiswerk gedaan en met Google Sachs Elan rondgekeken. Eerst taal Nederlands en toen totaal. Geen negatieve geluiden gehoord zoals allerlei kommer en kwel. Een Duitser waarvan palletje freewheel (?) kapot was, heeft hem toen vervangen(!).
Dacht toen dit is een POOR MAN'S Rohloff.
Ingebouwd in een 559 (26" ATB) velg Weinmann ZAC19. Relatief hoge dubbelewandige gebuste velg. Naaf zelf heeft hoge flensen, vooral aan aandrijfkant. Hierdoor niet raadzaam on 3X te kruisen, nippel staat te schuin, kans op knik in spaak. Tweemaal gekruisd 241 en 251 spaken gezocht. Incourante maat, kon zo gauw alleen verchroomde spaken nr14 (voorwiel) bij snel (Utrecht) kopen. Tromm had niets, DTspokes importeur wil ze niet voeren. Ga nog door wroeten bij Sapim. Ben niet brang voor breuk, korte spaak, stijve velg.
Volgende probleem. Frame & achterpad. Wil je voor onderhouds arm gaan gesloten kettingkast. Dus geen derailleurarm als kettingspanner. Achterpad moet dus een schuine sleuf hebben, net als bij die ouderwetse racefietsen. Mijn frasme is een oud mdel Giant Boulder, nog met cantilevers. Pad heeft eigenlijk geen sleuf (zeer kort) en bijna vertikaal. Ik dacht, nou ja dan maar met ketting spanner/derailleur-arm. Mooi mis. De versteller kabel komt niet door de as. maar gaat opzij naast het tandwiel. Lijkt op bevestiging Shimano Nexus7. Een kabel dus er zit een veer, niet als bij de Rohloff die met twee kabels werkt. Over dit geheel komt een ronde kap met een tuitje naar voren. DIT KAN MAAR OP EEN MANIER bevestigd worden. De as is erg dik (12mm?), aan het eind is die afgeplat zodat het wel past in de sleuf. De as heeft verder aan de einden een inwendige schroefdraad. Hiermede wordt de naaf met twee BOUTEN vastgemaakt. Nu komt de kruks.
De Elan naaf verwacht padje met een sleuf van ca 40graden. De mijne zijn zowat vertikaal (90graden) Dus dat kapje met tuit loopt niet evenwijdig met de liggende achtervork, maar hangt schuin naar beneden/voren. Dus padjes met horizontale sleuf (Hollandse omafiets) kan de ketting wel worden gespannen, maar de tuit zou dan schuin naar boven wijzen.
De overgang van kap naar tuit is met flexible mof. Dus voorloig heb ik de tuit maar naar de liggende achtervork gebogen. Ik ben bang voor slijtage door de versteller kabel. Ga eens met een framebouwer praten of hij beter padden heeftEN ze voor mij wil vervangen.
Verder was montage probleemloos, alles werkte meteen zonder afstellingen. Naaf is wel zwaar, voordeel weinig kans om over de kop te gaan. Stappen zijn mooi klein en gelijkmatig, doet mij wat aan een racefiets denken. Van stilstand tot dat je wat vaart hebt ben je zo 4 stappen verder. Dat is niet verwonderlijk want het bereik is ca 360% in 12 stappen. Rohloff zegt men 525% in 14 stappen.
Wil ik bereik hebben vergelijkbar met trekiing 3x7 of 3x8 dan hou ik toch die voor derailleur aan. Heb ik toch al.
Héél lichte tik te horen van freewheel. Kan natuurlijk niet met VOL last schakelen, maar daar merk ik niets van, schakelt op het dode punt van de cranks.
Fiets nu al een week op 'ín de stad' waarbij de ritten gauw een half uur per traject duren. Nog steeds tevreden. Voor mijn komfort heb ik achter een Big Apple 50mm gebruikt, Ga eerdaags over naar 60mm en de 50 gaat naar voren. Ik heb ruimte zat. Kettinglijn zit redelijk goed met middenblad. Achter tandwiel is alleen in 26 en 3/32, vertanding/bevesteging is grotere versie als van SA/Torpedo/Shimano, dus ook de borgring. Voor adviseren ze iets van 40T. Voor mijn andere komfort heb ik het bijna vlakke rechte stuur omgewisseld met een wat meer gebogen maar nog vlak stuur. Kabels (niet van de Elan) waren hierdoor te kort, dus vernieuwd. Bij stuur/vork alles schoon/bereikbaar. Van de gelegenheid gebruikt gemaakt om balhoofd/stuur lagers te smeren. Ook oude binnenband geknipt voor bescherming lagers.
Over een maand of twee moeten jullie maar weer op de Elan terug komen, dan zal ik wel een meer daagse tocht gedaan hebben. Als iemand belangstelling heeft voor ook zo'n naaf. mijn leverabcier kan waarschijnlijk nog wel aan een komen. Ik woon dicht bij Amsterdam, meel mij dan persoonlijk.
Brompting