Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietskeuze en vervangingsduur - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietskeuze en vervangingsduur

Ben benieuwd of fiets zelf samen te stellen goedkoper is of via bij Santos of Koga.

Eerst essentiele onderdelen daarna verder uitbouwen.

Waar beste inkoop voor Frame en de rohloff naaf ?
Ik denk dat zelf alle onderdelen los kopen wel duurder zal uitvallen dan alles door een leverancier laten combineren en in elkaar zetten.
Wim
Nieuw overpeinzing:

geen ketting maar riemaandrijving, aantal items gelezen en lijkt mij wel wat.
ben benieuwd naar duurzaamheid.
succes!
Los Santos-frame met packagedeal voor onderdelen kwam voor mij voordeliger uit dan een door Santos opgebouwde fiets. Maar wel met dank aan een geduldige fietsenmaker die alle onderdelen naar wens wilde bestellen en er toch een scherpe prijs voor maakte.
Kijk eens bij Roseversand.de daar hebben ze een reisfiets met rolof, geloof van 2200Euries!!
Heel compleet! deze staat bij op het lijstje van mijn vrouw.
http://www.roseversand.de/output/contro ... ail2=18011
Nou Harold, dan lijkt me dat je bij VSF Fahrradmanufaktur met de T400 Rohloff voor nog geen € 2100, meer waar voor je geld krijgt!
* comfortabel stalen frame (m.n. voorvork)
* SON-naaf i.p.v. Shimano-naaf (waardeverschil € 118 volgens Rose)
* Schwalbe Supreme banden i.p.v. Continental Travel Contact (bij de laatste is de levensduur altijd weer de vraag, m.n. de zijwangen)
* Cargo-drager i.p.v. de Logo (een fietsmaat die nu in Pakistan zit was niet tevreden met de Logo i.v.m. slijtage van tassen, hoe precies weet ik niet meer want ik wist genoeg.)
* Exal ATB-velgen i.p.v. velgen van Xtreme (nog nooit van gehoord... :oops:)

Bij de Rose-fiets krijg je wel voordragers erbij en een Brooks zadel, maar de fiets is wel € 100 duurder. :wink: Bovendien: ik zou op zo'n fiets toch een zadel met veren willen i.p.v. een verende zadelpen (niet-duurzame B67 pre-aged kun je zonder meerprijs kiezen zie ik; als ik me niet vergis is die Suntour zadelpen niet erg duurzaam, maar pin me daar niet op vast).
Helemaal mee eens. Als het budget beperkt is dan is deze T400R vermoedelijk de beste Rohloff fiets. Wil je iets verfijnders, dan kost het echt meer.
Wim
Robertjan schreef: * Exal ATB-velgen i.p.v. velgen van Xtreme (nog nooit van gehoord... :oops:)
Extreme is het Rose huismerk. Als je het mij vraagt zijn het Exals onder private label ;)
Dan kunnen de Xtreme M-19 en de Exal MX19 weleens dezelfde velgen zijn... :roll:
WouterNevels schreef:Ben benieuwd of fiets zelf samen te stellen goedkoper is of via bij Santos of Koga.
Volgens mij moet je voor het goedkope zowel geen Koga als een Santos kopen en kom je met de bespaarde paar honderdjes op de koffie als er iets met garantie te gebeuren staat of er iets bij nader inzien toch niet lekker past.
Groet,
Leon
Goede Tip!.

Ik hoor niemand over de multycycle, wat zijn jullie ervaringen.
www.multicycle.nl/ (zijn wel aan de prijs)

O ja die extreme velgen zijn van Rose eigen merk. (schijnen goed te zijn.)
Banden.... ach is persoonlijk, ik vervang deze toch.
Ik rijdt het liefst met pure atb banden ( Vredestein T-lope Tubeless, lekker sterk)
De velgen zou tk dus ook tubeless maken (geen last meer van doorns!)

Bij rose kun je altijd de fiets laten aanpassen met jouw wensen... kost vaak wel wat meer.
Multicycle lijkt me niet echt een vakantiefiets, en ook niet goedkoop. Maar het gaat niet om het merk, maar om het type fiets. Bepaal dat eerst, en kijk dan naar het aanbod. Waarom je op een vakantiefiets tubeless banden zou willen ontgaat me. Echte mtb banden lijken me evenzeer een erg slecht plan (te langzaam op asfalt, en te kwetsbaar/slijtagegevoelig).
Wim
Voordeel tubeless is dat je (met behulp van vloeistof eigenlijk nooit lek kan rijden! (Na demomtage van band zatel na mijn reis 2 dorns in de band!)

levensduur van MTB banden vind ik erg lgoed.
idd kan me voorstellen dat typese travel banden een hardere compound hebben en dus langer mee gaan.
Tijdens reis door ghana en togo reed ik op mountainbike met tubeless 90 % offroad slijtage zeer weinig (2000 km gereden) (kon nog zeker 2 keer meer km maken)

Idd mulycycle nogal duur WEL reis fiets lijkt mij.
Zie de site. link
http://www.multicycle.nl/bike.aspx?id1= ... =5&bike=12

Rolweerstand van (juiste MTB banden) zeer laag.

Ach idd eerst rustig rond neuzen de keuze is reuze hebben wij al gezien!
Die Multicycle is veel te duur.
Precies, en dan nog niet eens een SON naaf. Verder hoef ik geen rechte alu voorvork, om maar eens iets te noemen. Voor dit geld is zoveel heel moois te koop.
Wim
Het verschil met de al genoemde VSF T400 Rohloff, is € 1600 euro. Daar koop je op zich al een topkwaliteit (S)LX afgemonteerde trekkingfiets voor... :shock:

Verder heb ik in tienduizenden km's slechts zelden lek gereden met m'n XR's en binnenbanden. Ik gok op 2 á 3 keer. Áls ik dan lek rijd, is het handig om een binnenbandje te wisselen en 's avonds het lek te plakken. Dan kan ik overdag meer genieten, en heb ik 's avond ook wat te doen (rond de evenaar wordt het vroeg en snel donker).
Voor off-road zou mijn eerste keuze overigens de Marathon Extreme zijn.
OK!
Goede tips allemaal.
bedankt!
WouterNevels schreef:Allen alvast bedankt voor advies. Tja idd ik ga merk maar even los laten.
De diverse sites afgestruind, de rohloffnaaf is goed voor 33%
van de totaalprijs. Wellicht budget bijstellen.
Afhaken, zo snel al?
Ik zit met hetzelfde duivelse dilemma. Heb een soortgelijk bedrag tot beschikking en aas op Koga of IDWorx.
Prijzen fluctueren zeer en wijken nogal af van wat hier gesteld wordt. Het is even speuren maar zag bij een zaak op Internet een IDWorx easy rohler van 3.400 euro voor 2.100 euro. Wel een exemplaar van het oude jaar.
Ik twijfel tussen 6 inch of goede vering op een Koga Randonneur. Persoonlijk vind ik de Traveller voor 1.699 euro adviesprijs het mooiste, maar dat is slechts een beeld. Ik puzzel nog even door; ik verwacht voor mijn geld een goed exemplaar in de wacht te kunnen slepen.
WouterNevels schreef:Normaliter vervang ik mijn fiets om de 3 jaar voor een nieuwe via het fietsplan van mijn werkgever, de aanschafprijs ligt rond de € 1500,=
Hoe kom je aan die € 1500,= ? Ik heb mijn beide fietsen ook via het Fietsprivé-project van mijn werkgever gekocht, maar het maximum is bepaald op € 759,=. Je zou dus zelf € 741,= moeten bijleggen.