Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fotograferen onderweg - Forum Wereldfietser

Fotograferen onderweg

Hallo medefietsers,

Nadat wij de fietsfoto's gezien hadden van Grace Johnson, vroegen wij ons het volgende af:

Wat sleept een "wereldfietser" zoal mee aan fotospullen?
Vinden jullie het belangrijk om goede apparatuur mee te nemen, of gaan jullie toch maar grammen jagen?
Digitaal of analoog?
Zo'n mooie reis wil toch iedereen wel vastleggen op de gevoelige plaat, of niet?

Wij zijn benieuwd naar jullie ervaringen!

Groetjes,
El & El

Afbeelding

Beste El & El,

Ik gebruik 2 soorten uitrusting, te weten:

Europa/N-Amerika/tochten door "niet-ruwe-gebieden":
Canon Eos 10D
Canon 17-40 /4L
Canon 70-200 /4L
Sigma 18-125
Canon flitser 420 EX
filters

Derde wereldlanden/onverharde tochten/enz:
Canon Eos 10D
Sigma 18-125
filters

De reden dat ik in ontwikkelingslanden niet met professionele apparatuur fotografeer heeft te maken met de impact van een knoert van een lens op mensen. Dat schrikt helaas teveel af. Liever dan iets mindere kwaliteit maar een betere compositie. Tenslotte is fotograferen voor een deel ook het in contact komen met mensen dus dan kies je de camera die het best past bij die situatie.
En wat het gewicht/omvang van de apparatuur betreft: dat is altijd een gevecht. De ene keer wil je het liefst alles weggooien en nooit meer fotograferen den andere keer vervloek je jezelf omdat je die ene lens niet bij je had.

Ik fotografeer sinds 1,5 jaar digitaal (spiegelreflex). Dat bevalt uitstekent. Daarvoor had ik enorme twijfels tav igitale fotografie. Maar gelukkig ben ik erachter gekomen dat die twijfels veel meer met gevoel te maken hebben gehad dan met realiteitszins. Dat heb je vaak met nieuwe technieken.
Heb altijd met een spiegelreflex camera gefotografeerd en niet met een compact camera vanwege het kwaliteitsverschil.

Op mijn website (www.marcomeijerink.nl) staan over het algemeen foto's die met een analoge camera zijn geschoten en daarna zijn gescanned met een diascanner. A hel of a job! Meer dan 10000 dia's ingescanned....stuk voor stuk....doe ik nooit meer! Naast dat het heel veel werk kost heb je altijd problemen met de juiste belichting. Ga maar na: tijdens het fotograferen heb je een belichtingsmoment, tijdens het ontwikkelen (niet echt een belichtingsmoment bij dia maar wel een moment waarin het contrast van het beeld wordt bepaald) en dan weer tijdens het scannen. Vervolgens moet je alles bijzonder goed calibreren om op papier ook nog een goed resultaat te krijgen.
Kortom: die tijden zijn voorbij.
Ook in ontwikkelingslanden wordt het bijzonder makkelijk om je geheugenkaartje even op een cd'te te branden.

Marco,

Bedankt voor je reactie!
Zijn er nog meer ervaringen van andere fietsers?

Ikzelf (Ellen) fotografeer nog analoog. Canon EOS 33
Schiet dus wel dia's: fuji sensia 100
En heb een 24-70mm f/2.8 L lens van Canon
Ben nu aan het sparen voor de 70-200mm f/4.0 L ook van Canon.
Mocht ik digitaal gaan, dan wil ik ook zeker die 17-40mm f/4.0 hebben...

hahaha... sparen maar he!

Groetjes,
El & El

Beste mensen,
Ook ik doe nog aan analoog en sleep best wat zooi mee. Tot nu toe neem ik als ik op reis ga eigenlijk het volgende mee:

Canon EOS 300
Canon 28-90mm
Sigma 70-300mm (+macro)
Canon 50mm 1.8f (sterrenfoto's)
Statief + remote

Ik ben sinds 3 jaar overgestapt op dia, Fuij sensia 100.

Naast de analoge neem heb ik sinds twee jaar ook de beschikking over een digitaaltje, Kodak 4330, 3 MP. Deze gebruik ik eigenlijk alleen voor de "snapshots" die op internet geplaatst worden en de maffe foto's waarvoor dia gewoon zonde is.

Hallo luitjes,

Mijn fotografeer spullen:
Canon EOS 300D.
Sigma 18-125.
Canon 75-300.
Ministatief.
Polaristie filter.
Heel veel gigabites aan CF kaarten.

Tot nu toe een ideale uitrusting. Alles wordt over twee weken aan een vuurproef onderworpen in india.
Vooral het niet meer hoeven meeslepen van enorme zakken diarolletjes levert al veel voorpret.

Groeten, John.

Vraagje aan de digitaalfotografen: welke instellingen gebruiken jullie om de foto's op te slaan? RAW of JPEG? Zo hoog mogelijke kwaliteit? En altijd voor alle foto's gelijk?

Ik heb slechts een eenvoudige Canon S45, maar als ik alles op Large-superfine (2272x1704) opsla ben ik snel door m'n geheugenkaartjes heen.

Gaele

Beste Gaele,

Grotere geheugenkaarten kopen! Zo duur zijn die ook weer niet (relatief natuurlijk). De prijs daarvan gaat snel omlaag.
Eigenlijk hoort op een camera niet een stand te zitten dat je in een lagere resolutie kunt fototgraferen. Wel begrijpelijk dat je dat wilt gebruiken maar dan zul je net zien dat je dé foto hebt gemaakt van je leven die je alleen maar op klein formaat kan afdrukken.
Wat betreft RAW......Als je de ruimte hebt moet je er gebruik van maken maar eerlijk gezegd lukt mij dat niet op een fietsreis. "Normale" foto's schiet ik wel op RAW.

Succes,
Marco

Marco Meijerink schreef:Grotere geheugenkaarten kopen! Eigenlijk hoort op een camera niet een stand te zitten dat je in een lagere resolutie kunt fototgraferen.
Helemaal mee eens. De S45 is een fraai cameraatje, maar als je van de 4 Mpix er maar 3 gaat gebruiken had je beter een camera van 3 Mpix kunnen kopen, die kosten maar de helft. Dan had je een zee van geheugenkaartjes kunnen kopen.
Maar ik wil mijn 3 Mpix-camera ook wel met je ruilen :wink:
Leon

Wat betreft de vraag van El&El. Ik ben niet zo'n (semi-)professional, maar fotografeer meer uit liefhebberij. Althans dat doe ik weer sinds ik ruim 3 jaar geleden een digitale camera heb gekocht. Mijn oude Pentax spiegelreflex met zoom- en groothoeklens bleef daarvoor reeds vele jaren ongebruikt in de kast liggen. Mijn digitale camera is een Olympus C-700. Ik ben nog steeds heel blij dat ik toen wat extra geïnvesteerd heb in een 10X optical zoom (i.p.v. in 3 milj. pixels). De extra mogelijkheden die zo'n zoomlens geeft, maken het fotograferen stukken leuker.

Wat betreft de vraag van Gaele. Tijdens mijn fietsvakanties heb ik tot nu toe noodgedwongen inderdaad in een lage resolutie gefotografeerd, zodat ik minstens 5 á 6-honderd foto's kwijt kon op mijn 128 mb kaartje. Voor mij zijn de resultaten nog steeds heel behoorlijk. Mijn meeste vakantiefoto's komen niet verder dan de slideshow op mijn computer (maar wel veel vaker, dan ik vroeger mijn eigen vakantiefoto's bekeek). Enkelen hangen er afgedrukt op formaat 20x30 aan de muur. Zolang je niet met een vergrootglas kijkt, valt er op de kwaliteit weinig aan te merken.
Volgend jaar ga ik drie maanden naar Australië, dus zat ik met een probleem. Een groter SM-kaartje dan 128 mb bestaat niet. Een hoop kaartjes kopen, waar ik niets meer aan heb als ik straks een nieuwe camera koop, vond ik geen optie. Ik heb gekozen voor een card-lezer annex cd-brander, die op een oplaadbare batterij werkt. Daarmee kan ik mijn foto's onderweg op een cd zetten, als het kaartje vol is.

Gerd

:(

Sinds ik 2 jaar geleden een digtale camera gekocht heb, is mijn 2e hobby fofograferen geworden.
Op toertocht neem ik steeds mijn camera mee.
Ik heb een Minolta Dimage 7Hi, een toestel met vaste 28-200mm optische zoomlens, en voorzien met een 1GB geheugenkaart.
Mijn voorkeur voor dit toestel is dat het een erg veelzijdig toestel is dat toch nog redelijk compact blijft.
Ik heb lang getwijfeld voor een toestel met verwisselbare lenzen, doch zie er tegen op omwille omvang en gewicht. Als je een berg beklimt weegt mijn rugzak vb. 4 kg, doch op de top voelt hij reeds aan als 14kg. :cry:

sinds 4 jaar heb ikeen canon digital IXUS en dan gaan er op een 64 MB kaart 700 fotos. Gemiddeld maak ik in `n trektocht van 4 weken zo`n 350 foto`s. Mijn batterijen laad ik op in de toilet ruimte van de camping.
huur `n bobkar. www.megalos.nl
Groet van Klaas

Dag Fietsjunk Ellen,

Ik wil hierbij ook vertellen hoe ik fotografeer per fietsreis. Ik fotografeer uitsluitend analoog. En dan met mechanische camera's. Deze camera's zijn niet kapot te krijgen, kunnen tegen vocht en tegen vrieskou.
Ik weet dat digitale camera's veel voordeel (lijken te) hebben, en dat ook in landen waarvan je het niet verwacht, kinderen op de achterkant van mijn mechanisch apparaat willen kijken naar een digitaal beeld. Maar ik zweer bij de onverwoestbaarheid en het gevoel van een echte camera in de hand.

Op mijn fietsreizen neem ik mee:
Nikon FM2 met uitsluitend een 50 mm 1.4
Voigtlander Bessa L met 15mm 4.5
geen filters

Groetjes,
Maarten (fotograaf)

Allen,

Bedankt voor jullie reacties, toch leuk om te lezen!

Maarten, ben je fotograaf van beroep? Wat leuk!
Wij blijven voorlopig ook nog analoog fotograferen hoor, we maken dia's, dat is toch ook wel heel erg leuk en mooi!

Groetjes,
El & El

ben zelf hard aan het zoeken naar een nieuwe body voor mijn camera (de Canon 500N die ik de afgelopen jaren gebruikt hebt voldoet niet helemaal meer), maar wat me zo tegen valt is het gewicht van die dingen.
heb eens lopen rekenen, dat ik waarschijnlijk tegen de 2kg aan mee te nemen foto aparatuur ga zitten (incl statiefje, paar rolltejes (voor de analoge) of geheugenkaartjes (digitaal), twee of drie filters, etc) dit is toch wel een behoorlijk gewicht, zeker voor op de fiets.

wat weegt jullie foto uitrusting zo bij elkaar? meer of minder? is het de hoeveelheid gewicht 'waard'?

Hoi Eelco,

Mijn EOS 300D body, sigma 18-125 lens, tas, 6 CF kaarten, reserve batterypack, lader, netsnoer, camera naar TV snoer en polarisatie filter weegt 1660 gram.

Ik ben heel blij met het geheel, mijn vroegere set was ook een EOS 500N, ik ben hem al helemaal vergeten. De 300D produceerd veeeel scherpere foto's.
Ook geeft de 18-125 lens veel comfort. Groothoek en tele tegelijk.
De camera is inderdaad zwaar, zowel body als lens wegen veel zwaarder dan die van de Eos 500N.
Toch heb ik het er graag voor over.
Het gewicht neemt ook iets trillerigheid weg als je hijgend van je fiets afstapt.
Overstappen naar een digitale compact zou ik nooit doen.

Het verschil is plaatjes maken of fotograferen.

Succes met je keuze, John.

hoi john,

bedankt voor je reaktie! Een puntje is natuurlijk wel dat de scherpte van je plaatjes wordt bepaalt door je lens en niet door je camera he ;) maar digitaal compact is idd een no-go, slr gebruik ik al sinds mjin eerste camera, en ik wil niet meer zonder :)

waarom trouwens een 300d van plastic ipv een 10d of 20d die een veel sterkere magnesium body hebben? de prijs, het gewicht, of iets anders? neig zelf eigenlijk naar een iets steviger body, maar goed, mijn plastic 500n heeft het natuurlijk ook jaren prima gedaan, dus wellicht is dat ook wel een beetje aangepraat..

groet,

eelco

Hoi Eelco,

Even praten over camera's i.pv. webdesigners!
De 300D heb ik in mei gekocht, de 20D moest toen nog uitkomen.
De 10D is op een aantal vlakken gelijkwaardig aan de 300D.
Verder ben ik behoorlijk zuinig op mijn spullen, dus is plastic geen probleem. Mijn tentharingen sla ik wel met een steen de grond in, daar heb ik mijn camera niet bij nodig.
Er zijn altijd mooiere camera's en zeker in de toekomst zullen er veel mooiere camera's uitkomen.

groeten, John.