Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoeveel spaken in voorwiel bij Rohloff - Forum Wereldfietser

Hoeveel spaken in voorwiel bij Rohloff

Met een Rohloff-naaf zit je in het achterwiel vast aan 32 spaken (of je moet de Vittorio oplossing kiezen met een tussenring waardoor 48 spaken mogelijk zijn).

Maar voor hoeveel spaken kies jij in het voorwiel en waarom maak je deze keuze?
Hans van Lent schreef:Met een Rohloff-naaf zit je in het achterwiel vast aan 32 spaken (of je moet de Vittorio oplossing kiezen met een tussenring waardoor 48 spaken mogelijk zijn).

Maar voor hoeveel spaken kies jij in het voorwiel en waarom maak je deze keuze?
32: makkelijk, mooi, uitwisselbaar met het achterwiel, als het achter heel blijft maak je je voor ook geen zorgen
Ik kies voor een Rohloff fiets een voorwiel met 32 spaken.
Dan kan ik als ik geen 32 gaats velg kan krijgen de voorvelg overspaken naar het achterwiel als de achtervelg stuk is. Een voorwiel met eventueel 36 spaken is wat makkelijker te vinden.
Het vreemde is echter dat Santos standaard bij een Rohloff fiets een 36 spaaks voorwiel levert. Ik heb tot nu toe de 32 spaaks wielen altijd speciaal moeten aanvragen. Wat andere merken doen weet ik niet.
Ik heb voor een SON. De vraag is wat ik liever heb: een enkele versnelling achter en wél verlichting, of achter alle versnellingen maar geen verlichting meer. Ik kies dan voor het eerste, omdat dan veilig door te fietsen is naar een locatie waar je weer voor een 32-gaats velg kunt zorgen.
Een kapote velg op laten sturen is toch geen groot probleem? Of anders een vouwvelg?
Wouter schreef:Ik kies voor een Rohloff fiets een voorwiel met 32 spaken.
Dan kan ik als ik geen 32 gaats velg kan krijgen de voorvelg overspaken naar het achterwiel als de achtervelg stuk is. Een voorwiel met eventueel 36 spaken is wat makkelijker te vinden.
Ik heb op mijn Rohloff-fiets standaard ook in het voorwiel 32 spaken. Op de tweede fietsdag van mijn laatste vakantie werd ik door een vrachtauto van de weg gedrukt met als gevolg een kapotte voorvelg. De lokale fietsenmaker had inderdaad geen 32-spaaks velg, zodat ik genoodzaakt was een heel nieuw voorwiel met 36-spaken te kopen (gelukkig viel de prijs ontzettend mee). Na terugkeer van vakantie was mijn eerste reactie inderdaad om voortaan een 36-spaaks voorwiel te nemen. Het feit dat ik dan een dure Chris King-voornaaf (32-spaken) weg kon gooien, weerhield mij daarvan. Ik ben blij dat ik toch voor een 32-spaaks voorwiel heb gekozen. Want jij hebt helemaal gelijk Wouter. Als het volgende keer mijn achtervelg is die kapot gaat, kan ik mijn voorvelg naar achter overzetten en volstaan met de aanschaf van een relatief goedkoop voorwiel.

Gerd
Eric Schuijt schreef:Een kapote velg op laten sturen is toch geen groot probleem? Of anders een vouwvelg?
Inge en Bas fietsen nu in India. Vorige week maandag belde Bas mij met het probleem dat een auto op het vliegveld over de velg van zijn gloednieuwe Santos heeft gereden en dat zelfs een Santos daar niet tegen kan.
Onder het motto: geld speelt geen norm hebben we een nieuwe achtervelg en spaken via DHL naar ze opgestuurd met de hoogste prioriteit (en dito bedrag:)). Een week later kwam de velg in Delhi aan (van Amsterdam naar Brussel naar Keulen naar Londen naar Delhi en opgehouden bij de douane...). Een week is niet lang als je een jaar onderweg bent maar wel als je een fietstochtje van een paar weken hebt.
Ook mijn ervaringen met koeriers zijn niet geweldig. Zo moet er nog steeds in Oss (Kirgizie) een gloednieuw protomodel trapas en cranck liggen die we nooit hebben kunnen ophalen vanwege allerlei verzendproblemen die een gewoon mens niet kan verzinnen. Opsturen kan altijd maar het kost wel tijd, geld en energie.
Marco Meijerink schreef:Een week later kwam de velg in Delhi aan (van Amsterdam naar Brussel naar Keulen naar Londen naar Delhi en opgehouden bij de douane...). Een week is niet lang als je een jaar onderweg bent maar wel als je een fietstochtje van een paar weken hebt.
Jeetje ik wist al wat er gebeurt was met Bas zijn fiets. Maar een week is inderdaad balen. Na ja in ieder geval zitten ze nu weer lekker op de fiets. (in tegenstelling tot ons :cry: )
Je kan ook een 48 gaats wiel nemen, als je er dan een ongeluk mee krijgt kan je er later altijd nog altijd een 36 spaaks wiel van maken.

mario
Vorige week een wiel naar Kirgizie verstuurd; dat duurde drie dagen. Voor naar het oosten kun je het best DHL gebruiken. Voor naar het westen het beste UPS (ha, dat rijmt bijna). Wa tarieven betret ontlootp het elkaar niet zo veel. En ook gewone post gaat redelijk snel. Naar Tajikistan bijvoorbeeld duurt 10 werkdagen. Met die zeven dagen meer bespaar je al snel een honderdje of vier.
Eric Schuijt schreef:Vorige week een wiel naar Kirgizie verstuurd; dat duurde drie dagen. Voor naar het oosten kun je het best DHL gebruiken. Voor naar het westen het beste UPS (ha, dat rijmt bijna). Wa tarieven betret ontlootp het elkaar niet zo veel. En ook gewone post gaat redelijk snel. Naar Tajikistan bijvoorbeeld duurt 10 werkdagen. Met die zeven dagen meer bespaar je al snel een honderdje of vier.
Met de post weet je nooit hoelang de douane duurt. Voor ingaande post, op Schiphol duurt het minimaal 14 dagen!
Marten, je hebt zoals gewoonlijk gelijk. Maar.., als je in het verre oosten het artikel naar een hoofdstad stuurt, kun je daar meteen naar het douanekantoor gaan en vragen of ze haast willen maken (en een cadeautje meenemen :oops: )

Stuur je het naar een kleine stad, dan kun je een eeuwigheid wachten.
Ik denk dat dat precies de afweging is voor vertrek op fietsreis: ga ik voor ter plekke vervangbare onderdelen of evt. waar snel aan te komen is, of ga ik voor onderdelen waarvoor ik extra moeite moet doen indien iets vervangen moet worden?
Eric Schuijt schreef:Marten, je hebt zoals gewoonlijk gelijk. Maar.., als je in het verre oosten het artikel naar een hoofdstad stuurt, kun je daar meteen naar het douanekantoor gaan en vragen of ze haast willen maken (en een cadeautje meenemen :oops: )

Stuur je het naar een kleine stad, dan kun je een eeuwigheid wachten.
Dan ga je er gemakshalve vanuit dat de hier verzonden post ook daar door de post bezorgd wordt en dat jouw pakket te traceren valt.
Ik verstuur komende week een pakketje naar Tajikistan (Dushanbe) per gewone post. Ik ben benieuwd... Maar tot nu is het altijd goed gegaan.
Eric Schuijt schreef:Ik verstuur komende week een pakketje naar Tajikistan (Dushanbe) per gewone post. Ik ben benieuwd... Maar tot nu is het altijd goed gegaan.
Mij is Hongarije al te spannend ;)
Voor mensen die graag op zeker spelen, voor een reserve naaf :D

Afbeelding