Additionally, paste this code immediately after the opening tag: zwabberfiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

zwabberfiets

lars de wit schreef:Ik ga vandaag beginnen......)
Trek je wel een warme jas aan? Zelf zitten te bibberen kan ook een oorzaak zijn! :D

ook altijd lezenswaardig: Cris Juden van de CTC
Beste forummers,

Met veel aandacht heb ik dit topic doorgespit. Ik ben ook een van de ongelukkigen.

Ook hier een zwabberfiets. Ik heb een Batavus frame gebouwd van Reynolds 531ST buizen (Super Touring, die hebben af en toe een tiende millimetertje extra dikte) in maat 64. Buizen hebben 'klassieke' maten, dus 28.6 staande buis, dunnere bovenbuis etc. De boel is opgebouwd als klassieke randonneur: Racestuur, buiscommandeurs, vrij dunne banden.

Daar ben ik de afgelopen twee zomers mee op vakantie geweest en ik heb met bagage nogal last van de zwabber. Per dag verschilt het wat, waarschijnlijk vanwege net wat andere bagageverdeling, maar meestal trad de zwabber op zo tussen de 26 en 30 km/u. En dat is jammer, want dat is nou precies een lekkere dag op goed asfalt-snelheid.

Alle randvoorwaarden zijn er:
-Groot frame
-Vrij dunne buizen
-Bagage (zowel voor als achter)

Ik heb dat frame los gekocht van een meneer die er niets meer mee deed. Het frame zag er ook uit uit alsof er bijna niet mee was gedaan. Op het frame staat Randonneur GL. Dat heb ik nog nooit ergens anders gezien en ook het internet zegt er niets over. De verkoper vertelde me dat hij in de fabriek had gevraagd of ze er geen remnokken op wilden zetten, en dus zijn er zijtrekremmen op gemonteerd. Daarvoor is het mannetje tussen de poten van de achtervork wat naar beneden geplaatst. Voor is er nog erg veel ruimte tussen vork en velg en dus heb er een rem met extra lange armen opgezet. Dat alles om te illusteren dat ik niet zo goed weet of er gerommeld is aan de geometrie van de fiets, ofwel dat frame en voorvork wel goed bij elkaar passen.

Toen ik na de zomer weer thuis was heb ik mijn voorwiel eens onderzocht, om te kijken of het wiel 'onrond' is en dat dat de aanleiding is tot zwabber. Het is een 36 spaaks wiel met CXP21 velg en ultegra naaf. Daar zou niets mis mee moeten zijn. Het wiel zelf is dan ook prima rond, zowel qua vorm als qua gewichtsverdeling. Maar de band die er op zit, een Continental SportContact in 28mm is qua gewicht helemaal niet zo rond. dat wil zeggen dat ik hem kan stabiliseren met 2 tellermagneetjes (lekker zware, Aldi-style) helemaal bij de velg op dezelfde plek. Dat lijkt me een forse gewichts-asymmetrie.

Heeft iemand daar ervaring mee? Een zwabber veroorzaakt door onronde banden.

Zou het zwabberenophouden/minder worden bij rondere banden? Zijn sommigen banden berucht om hun niet-rond zijn? Dit zijn toch niet hele goedkope banden (+_ 22EU/st) en daar verwacht je van dat ze op orde zijn.

Groet,

Koploper
Koploper schreef:{staal} ... maat 64 ... 'klassieke' maten, dus 28.6 staande buis, dunnere bovenbuis etc. ... met bagage nogal last van de zwabber.
Zonder bagage zal hij waarschijnlijk erg comfortabel rijden. Geniet daar maar van!
Leon
Koploper schreef: Toen ik na de zomer weer thuis was heb ik mijn voorwiel eens onderzocht, om te kijken of het wiel 'onrond' is en dat dat de aanleiding is tot zwabber. Het is een 36 spaaks wiel met CXP21 velg en ultegra naaf. Daar zou niets mis mee moeten zijn. Het wiel zelf is dan ook prima rond, zowel qua vorm als qua gewichtsverdeling. Maar de band die er op zit, een Continental SportContact in 28mm is qua gewicht helemaal niet zo rond. dat wil zeggen dat ik hem kan stabiliseren met 2 tellermagneetjes (lekker zware, Aldi-style) helemaal bij de velg op dezelfde plek. Dat lijkt me een forse gewichts-asymmetrie.

Heeft iemand daar ervaring mee? Een zwabber veroorzaakt door onronde banden.

Zou het zwabberenophouden/minder worden bij rondere banden? Zijn sommigen banden berucht om hun niet-rond zijn? Dit zijn toch niet hele goedkope banden (+_ 22EU/st) en daar verwacht je van dat ze op orde zijn.

Groet,

Koploper
Je haalt twee dingen door elkaar, onrond en onbalans. Als er een hobbel in de band zit zie je dat als je het wiel ronddraait. En vaak voel je het op een echt gladde weg. Zit het in de velg merk je het ook bij het remmen.
De gewichtsonbalans zal wel niet aan de buitenband liggen maar aan de binnenband (ventiel) en de velg (verbinding tegen over ventiel)

Lijken me allemaal niet primair van invloed op jouw gezwabber, dat zit hem eerder in framestijfheid, stuurgeometrie, zitpositie, bandenspanning, stijfheid van de wielen, stijfheid van de bagagedrager, hoe je de fiets beladen hebt.....
Ik heb vroeger ook op zulke fietsen gereden. Heerlijk soepel en comfortabel, maar niet heel stijf. In zo'n grote maat gaat dat al snel problemen opleveren. Zoals Leon al schrijft is dit een fiets om van te genieten zonder (veel) bagage. Ik denk dat de frame slapte er bij deze fiets gewoon bij hoort.

Wel denk ik dat je er een fijne(re) fiets van kunt maken door veel minder bagage mee te nemen: 12-15 kg in twee achtertassen lijkt me ideaal. Het is toch geen fiets voor tochten naar onherbergzame gebieden.

Pomp je banden lekker hard op, gebruik een stevige drager, en als je een stuurtas hebt, probeer die dan thuis te laten.

Ik ben benieuwd,

Wim
Heb je ook voor tassen, of alleen maar achterop?
Dank voor jullie reacties.
Je haalt twee dingen door elkaar, onrond en onbalans.
Ik haal ze niet zozeer door elkaar, maar waarschijnlijk schreef ik het wat onduidelijk op. De band is geometrisch niet onrond, maar de gewichtsverdeling is wel onrond. Het wiel zelf (zonder banden) is wel in balans. De onbalans zit niet tegenover het ventiel.
Wel denk ik dat je er een fijne(re) fiets van kunt maken door veel minder bagage mee te nemen: 12-15 kg in twee achtertassen lijkt me ideaal. Het is toch geen fiets voor tochten naar onherbergzame gebieden.
Zonder bagage zal hij waarschijnlijk erg comfortabel rijden. Geniet daar maar van!
Dat klinkt een beetje alsof jullie het beschouwen als een hopeloos geval. Ik nam niet extreem veel bagage mee. Wel kampeerspullen. 4 Agu Quorums vol en idd een stuurtas. Geen extra rollen bovenop. Dat lijkt me niet excessief, en al waren we wat ruim in de kleding, meer dan een halve tas zouden we toch niet kunnen besparen. Ik heb het niet gewogen, maar ik denk dat ik niet veel meer dan 15 kilo bij me had.

Misschien is dit frame dus niet zo geschikt voor deze doeleinden. Dat geeft wel een probleem want

Een mens heeft toch een vakantiefiets nodig, niet?

En dus moet ik een ander frame of fiets vinden dat wel voldoet. Het idee van de randonneur staat me erg aan. Niet te zwaar, krom stuur, weinig profiel en lekker doorrijden op meestal verharde wegen. Zijn fietsen als de Snel Safari of een oude stalen Koga Randonneur (in deze maat!) wel geschikt voor zulke tochten? Ik wil liever niet aan zo'n Hollandse vakantiefiets (brede banden, vlinderstuur (bleuh!)). Liever een simpel frame met een racegroep. Iemand suggesties?

(En mocht iemand nog een frame-pie hebben liggen, dan hou ik me aanbevolen)


Groet,

Koploper
Hopeloos dat weet ikniet zo. Wel is het moeilijk omdat je niet alleen slanke buizen hebt maar ook nog een echt grote maat. Voor zulke maten zijn oversize buizen echt een uitkomst geweest.
Ik deel je waardering voor dit type fietsen, maar ik denk dat je je echt zult moeten inhouden met de bepakking. Als je voor en achtertassen en een stuurtas bij je had was het vast meer dan 15 kg.
Hier wat tips voor lichte uitrusting:
Slaapzak: eenPHD design van ongeveer 600 gram, goed genoeg tot iets boven het vriespunt, of een Tattteljee duo bovenslaapzak met sleuven voor matjes. Idem voor iets boven het vriespunt voor 1200 gram voor twee.
matjes: Thermarest Neoair 400 gram voor iets boven het vriespunt.
Regenjas: moderne pAcklite of Event jas: 450 gram ipv 900 gram voor een oudere Goretex jas.
PHD donsvest van 150 gram ipv fleece van 600 gram.
Tyvek ondergrondzeil van 100 gram ipv een zwaar stukplastic van 500-1000 gram
Een lichte tent van 1,5-2 kilo voor solo of 3 kilo voor twee.
Een lichte kunstof lange broek van minder dan 500 gram.
Lichte kunststof shirts.
Geen stoeltjes
Een lichte brander en pannenset. Samen vanaf ongeveer 300 gram voor solo, tot max 900 gram voor twee.
Ikea plastic borden en bekers (elk circa 50 gram) ipv zwaar Mepal. Lexan bestek (20 gram per set).
Een plastic wijnzak ipv een glazen fles 20 gram ipv 450 gram leeg
idem een plastic jampot
En gewoon minder van alle zooi.
Je hebt he tniet gewogen. Doe dat de volgende keer wel. Je zult versteld staan hoe informatief dat is.

Wim
Bij mij 63 cm Champion Mondial standaard 531, 62 cm Reynolds 531 ST: geen gezwabber.

Het kan aan je frame liggen, maar ook aan heel veel andere factoren
Koploper schreef:4 Agu Quorums vol en idd een stuurtas.
Die tassen plus een bidonnetje en je zit al aan5 of 6 kilo.
Maar je maakt een kans dat de fiets niet meer zwabbert al je alleen al de stuurtas weglaat (achterop doen); je maakt een nog aardigere kans als je de voortassen weglaat, en wel een stuurtas neemt. Het is het proberen waard want het kost niets, alleen een uurtje of twee. Stop je tassen vol en ga de straat op om te testen.
Een ander frame voor deze fiets heeft twee nadelen: je bent je comfortabele fiets kwijt en het zal lastig zijn om een frame te vinden dat past bij je onderdelen, én stijver is bij die maat.
Leon
Dat het zonder voortassen beter zou gaan betwijfel ik, mijn Avaghon begint juist te zwabberen als ik alleen met achtertassen+tent achter dwars rijdt.

Een stuurtas dempt naar mijn idee meer de trilling/beweging in het stuur als dat het dat oproept..
Roald schreef:Dat het zonder voortassen beter zou gaan betwijfel ik, mijn Avaghon begint juist te zwabberen als ik alleen met achtertassen+tent achter dwars rijdt.

Een stuurtas dempt naar mijn idee meer de trilling/beweging in het stuur als dat het dat oproept..
Dat is van geval tot geval verschillend. Kort gezegd, je kunt er geen zak van zeggen. Als je de shimmy kwijt wil moet je het systeem verstemmen, de kunst is uit te vinden waar het syteem het best op reageert