Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Orienteren fietsvakantiefiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Orienteren fietsvakantiefiets

Slijten doet een fiets amper met 1000km. Ook een beurt om de 1000km is niet echt nodig. Maar de fiets zelf is lijkt me te log als je ook regelmatig avondrondjes ermee wilt rijden.
Je bedoelt een beurt bij de fietsenmaker of dat je het zelf doet?

Persoonlijk doe ik het altijd zelf. Ik denk dat als je op fietsvakantie gaat je dit soort dingen ook zelf moet kunnen doen. Als je:

- Om de 150km met een ijsstokje de derailieur wieltjes schoonmaakt.
- Om de 300km je banden op de juiste spanning brengt.

Dan kom je al een heel eind.

Voor ingewikkeldere zaken kan je eventueel een fietsreparatiecursus volgen.
Geen verre reizen in het verschiet en vooral asfalt -> 28 inch is prima, ruimte voor hele brede banden niet echt nodig.

Met het idee van Ivo om met een goede fietsenmaker in de buurt maten op te nemen, een frame van Bob Jackson (of een andere maatbouwer) te bestellen en door de fietsenmaker te laten afbouwen kom je waarschijnlijk het dichtst bij jouw wensen en die van je vrouw. Als je geen bijzondere lichaamsmaten of wensen qua fietshouding hebt, kun je wat besparen door een standaardframe (vb. Surly LHT) te kiezen. De fietsenmaker heeft daar zelf vast ook ideeën over, maar laat je vooral niet ad hoc een fiets uit het rek die lekker makkelijk verkoopt opdringen.

Ook met een gewone zware vakantiefiets kun je vlot een rondje fietsen zonder bagage, met snelle banden en zonder voorrekje. Met mijn zware stalen Santos Travelmaster fiets ik op trage XR-banden rond 23 km/h zonder bagage. Met wat kleine ingrepen is dat wel op te krikken tot 24-25 km/h. Maar zo'n randoneurachtige gaat sneller en voelt ook sneller. Daar past een racebocht ook goed bij en dat levert ook iets meer snelheid op. Voor een vakantiefiets kun je dan een wat bredere en minder diepe bocht kiezen dan je bij een racefiets zou doen.
liz schreef: Voor een vakantiefiets kun je dan een wat bredere en minder diepe bocht kiezen dan je bij een racefiets zou doen.
Het oude meetprogramma van Bioracer houdt zelfs rekening met het gebruiksdoel. Als je daar invoert dat je de fiets voor snelle vakanties wilt gebruiken dan rolt er automatisch en wat relaxtere zitpositie (hoger stuur, andere bocht) uit dan bij een racemeting. Zelfs voor ertussenin heeft dat programma nog een variant.
De travelmaster fietste geweldig zoals ik al zei.
Zou je de fiets ook beetje minder log kunnen maken met wat minder brede banden? Bijv 37 ipv 42 mm? En passen deze dan ook op de velgen?
jgense schreef:De travelmaster fietste geweldig zoals ik al zei.
Zou je de fiets ook beetje minder log kunnen maken met wat minder brede banden? Bijv 37 ipv 42 mm? En passen deze dan ook op de velgen?
Dat lijkt me geen probleem. 37 is min of meer de standaard tourband. 32 of 28 zou ook nog moeten gaan.
Tussen 37 en 42 zit niet veel verschil qua logheid. Stuurvorm en zit is eerder een groot verschil. Een wat sneller gebouwde randonneur met racestuur rijdt bij 37mm toch wat sportiever dan een meer ATB achtige vakantiefiets met 37mm banden.
Ivo Miesen schreef:Slijten doet een fiets amper met 1000km. Ook een beurt om de 1000km is niet echt nodig.
Dat wil niet zeggen dat je met een fiets 1000 km kunt fietsen zonder er iets aan te doen. Zeker aan nieuwe fietsen gaat de eerste 1000 km nog wel wat los. Zelf doen:
* ketting smeren banden op spanning houden mbv pomp met manometer
* ontstelde derailleurkabel opnieuw instellen (voor en achterderailleur)
* aanlopende remmen instellen (vooral V-brakes)
* lostrillende spatborden vastzetten
* idem bagagedragerboutjes
* idem pedalen en evt andere kleine onderdelen.
* ook zadels, zadelpennen en sturen willen in het begin nog wel eens los gaan zitten. Dit moet je op zijn minst kunnen herkennen en onderkennen dat je dan naar de fietsenmaker moet als je het nioet zelf voldoende kunt aandraaien. (moet, niet "eigenlijk zou moeten")
Op marktplaats staat dat er 1200 km met de fiets is gereden. Jij schrijft hier dat het 1000 km is geweest. Waar komt dit verschil vandaan?

Beide getallen lijken me te mooie ronde getallen om feitelijk juist te zijn. Vooral met een nieuwe fiets is iemand enthousiast om te fietsen. Dan is 1000 km niet erg veel. Toen ik zelf een nieuwe fiets kocht had ik na 2 maanden al 1000 km gefietst. Verder zijn beschreven routes voor een vakantie vaak rond de 1000 km. Voor veel mensen is dat een mooie afstand om in drie weken te trappen.

Zie ik het verder juist en zit er tape op de voordrager? Dan lijkt het me waarschijnlijk dat men met de fiets op vakantie is geweest.
catemaron schreef:Vooral met een nieuwe fiets is iemand enthousiast om te fietsen. Dan is 1000 km niet erg veel. Toen ik zelf een nieuwe fiets kocht had ik na 2 maanden al 1000 km gefietst.
Je zou ze de kost moeten geven die na 2 jaar vol trots melden dat ze er 500 km op gefietst hebben. Fietsen als de bedoelde worden vaak gekocht door mensen die er extreem voorzichtig mee zijn en de fiets uitsluitend en alleen voor de vakantie gebruiken.
Dat er plakband om de drager zit was een tip die ze van iemand hadden gehoord. Anders kon je krassen krijgen op de lak van de dragerbuisjes :roll:
Leon
Ik deel Ivo's passie voor de klassieke Engelse stijl stalen randoneur met racestuur, al is dat er in mijn geval eentje geworden met 26 inch wielen. Dat laatste heb ik gedaan omdat ik merkte dat ik door het toegenomen verkeer vergeleken met vroeger veel meer op kleine weggetjes met slecht wegdek rij.
Toch wil ik eerst aandacht vragen voor het toekomstig gebruik: fietsen met kinderen. Dat stelt namelijk heel specifieke eisen, en daar hoor ik nog niet veel over. Zelf hebben wij vele jaren fietsvakanties gedaan met de kinderen, vanaf het moment dat ze ongeveer een jaar waren. Zie bijvoorbeeld: http://www.tandemclub.nl/Kinderen_verhalen.html

Om te beginnen zou ik willen suggereren dat kamperen de ideale manier is om met jonge kinderen op vakantie te gaan. Ze zijn de hele dag buiten, en ze amuseren zich geweldig. Alles bijeen heb je dan echter wel flink wat bij je: totaal kom je met twee jonge kinderen niet onder de 60 kilo bagage uit vrees ik, en de kinderen wegen zelf ook aardig. Je zit dus aan bagage en kinder gewicht al gauw op of boven de 100 kilo. Dat moet deels op de fietsen, en deels er achter in een kar. Dit betekent dat je al snel moet kiezen voor een redelijk stevige fiets.

In de tweede plaats is onze ervaring dat je met kinderen toch vooral over erg rustige wegen wilt fietsen. Zelf vind ik de routeboekjes als van Benjaminse of de Fietskaartinformatiestichting ideaal, omdat die voorkomen dat je stukjes over grote wegen moet fietsen, en omdat die boekjes veelal trajecten kiezen zonder teveel klimmen (met 50 kilo bagage is zelfs een tamelijk vlakke rit nog stoer genoeg). Op die kleine weggetjes en stukjes onverharde paden ben je blij met wat bredere banden. Zelf vind ik dan toch 26 inch wielen met 50 mm banden de ideale maat.

In de derde plaats moet je hoe moeilijk dat ook is in de toekomst kijken: je kind blijft niet altijd een peuter. De eerste 4-5 jaar kan een kind in een zitje of liever een kar, maar daarna past dat niet meer. Toch kunnen ze dan nog niet echt zelfstandig fietsen. Dat duurt voor vakantie toch heus tot een jaar of acht, of zelfs nog later. Kortom, er zit een gat boven de kar of het stoeltje, en het zelfstandige fietsen. Aanhangfietsen zijn een bekende oplossing, maar ik ben er niet dol op: ze zijn erg instabiel. De Burly Piccolo is wat beter dan de rest, maar ook flink duurder. Zelf hadden wij een Thorn Voyager mtb tandem met een extra lage achterkant en dat was werkelijk ideaal: http://www.thorncycles.co.uk/voyager.html Eerst zat onze oudste daarop, en na een paar jaar de jongste. Voor iets van 1200 euro heb je dan een prima vakantiefiets waar je bij twee kinderen 6-8 jaar plezier van hebt, en die zich anders dan bij solofietsen goed tweedehands laat verkopen. De frames zijn ook los te krijgen, en je zou hem dus lokaal kunnen laten afbouwen en onderhouden.

Kortom, ik zou in jouw geval misschien zelf nu geen nieuwe fiets kopen. De eerste paar jaar ga je vermoedelijk nog niet heel ver, en mischien heb ook nu al een fiets waar nog best kortere tochten mee te maken zijn. Als je een fiets wilt hebben om in het weekend snelle tochtjes te maken, kijk dan eens rond naar een tweedehands stalen racefiets met wat bredere banden dan de moderne racebandjes. Die kosten niet veel, en je hebt er vast een paar jaar plezier van. Voor je vrouw is mischien nu wel het moment gekomen. Ik begrijp dat zij wat knieklachten heeft. Mijn eerste vraag is dan of ze niet een te zwaar verzet rijdt, of met cranks die te lang zijn. Kleine vrouwen moeten kortere cranks hebben, maar dat gebeurt bijna nooit. De standaard 170 mm cranks zijn voor de meeste vrouwen eigenlijk te lang, met als gevolg dat ze te weinig omwentelingen maken en een te zwaar verzet gaan rijden, met knieklachten als gevolg. Bijvoorbeeld 160 mm cranks bestaan echt, maar je moet er vaak om zeuren (zie http://www.m-gineering.nl voor mooie Sugino cranks in kleine maten). Kleine vrouwen hebben ook veel baat bij 26 inch wielen. Maar mischien moet je haar verwennen met een echt maatframe.

Tot slot nog iets over banden. Brede banden hoeven niet echt langzaam te zijn. De rolweerstand hangt toch vooral af van de constructie en van de souplesse van het karkas in het bijzonder. Op mijn 26 inch randonneur heb ik momenteel 42 echte millimeters brede Panaracer Pasela's, en die zijn echt snel. Ik zou ze niet willen hebben op een vakantie naar IJsland, en evenmin voor woon werkverkeer, maar voor snelle tochten zijn ze heerlijk. Tegelijk zijn ze breed genoeg om grip op zanderige bospaaadjes te hebben, al is daarvoor een nog wat bredere band met nog wat meer profiel eigenlijk fijner. Het is gewoon fijn als op je fiets bredere banden passen, dan kun je er binnen grenzen ook altijd nog smalle op zetten.

En helemaal tot slot iets over kamperen. Ik zou daarvoor kiezen, en ik zou voorlopig mijjn geld vooral uitgeven aan een mooie compacte [b]lichtgewicht[/b] kampeeruitrusting. Daar heb je gelijk veel profijt van, terwijl je voor een rondje Nederland nog echt geen fancy fiets nodig hebt. Wij waren erg tevreden over onze Hilleberg Keron 4 GT tent, al kostte die helaas ook een aardige duit. Waterdichte fietstassen als van Ortlieb zijn ook erg fijn.

Veel plezier,
Wim
Bedankt allemaal.
Ik ga me laten helpen bij re-cycle
Welke band en met welke breedte kunnen jullie me aanraden ipv de XR band
om wat meer snelheid erin te krijgen voor op het asfalt?
Hangt ervan af wat er in het frame past, en wat je precies wilt. Als je echt snel wilt dan is de Grandbois 30 mm heel snel en comfortabel. Je moet wel banden kunnen plakken. Wat minder snel maar ook wat steviger is de Panaracer Pasela TG, ook leverbaar in 37 mm. Nog weer wat steviger denk ik is de Schwalbe Marathon Racer, ook nog in 40 mm. Daar weer boven zit bijvoorbeeld de gewone Schwalbe Marathonb, waarmee je ook wel van de gebaande weg af kunt, zeker als je 42 mm kwijt kunt (denk ik wel).
Wim