Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Foto's van fietsreizen van 15 jaar geleden - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Foto's van fietsreizen van 15 jaar geleden

Afbeelding

Ik fietste met mijn Batavus randonneur op Sumatra, van Medan naar Bukittinggi. Als ik me niet vergis werd ik in 1995 lid van de Wereldfietser, in eerste instantie voor het blad. In 1984 ben ik begonnen met fietsvakanties, voor mij ook een jubileum. :D

De eerste bestemming was Noorwegen, met een omgebouwde Motobecane racefiets. Ik kreeg flink last van spaakbreuk, aangezien het achterwiel in mijn fiets niet berekend was op het rijden met bagage. Het jaar daarna reed ik naar de Noordkaap, met een beter wiel.
Afbeelding
Wauw Frank, dat ziet er stoer uit, zeker die foto op Sumatra.
Er zijn vast veel meer oude foto's van Wereldfietsers. Kom maar op zou ik zeggen.
15 jaar geleden....weekend van de wereldfietser.
Volgens mij is dit een foto van het eerste weekend maar ik weet het niet voor 100% zeker.

Afbeelding
Marco Meijerink schreef:15 jaar geleden
Gossiemikkie, en ik maar denken dat onderschriften van meer dan één regel verboden zijn op dit forum, waar zit de AFM :P

Ik ga de mijne morgen gauw aanpassen :wink:
euh.....wat heeft dit met 15 jaar geleden te maken? :roll:
Marco Meijerink schreef:euh.....wat heeft dit met 15 jaar geleden te maken? :roll:
Goeie vraag :wink:
Marco Meijerink schreef:euh.....wat heeft dit met 15 jaar geleden te maken? :roll:
Goeie vraag :wink:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... f=9&t=9214
Erg leuk al die foto's :D

Marco en anderen: zijn er nog meer foto's van de begin jaren van de WF, ook deze graag plaatsen!

Komt dus ook vooral allen met camera naar het nazomerweekend, dan maken we daar foto's voor over 15 jaar als we het 30 jarig jubileum vieren...
Marco Meijerink schreef:15 jaar geleden....weekend van de wereldfietser.
Volgens mij is dit een foto van het eerste weekend maar ik weet het niet voor 100% zeker.

Afbeelding
Ha die Marco,

Dit is inderdaad het eerste kampeerweekend van de Wereldfietser in 1994 op camping de Woensberg in Huizen. Daar hebben we de vereniging opgericht. Op de voorgrond zie je in rode camping-smoking Cok Oostveen: een van de drie initiatiefnemers. Guido Schoeping staat ook nog op de foto, maar die stapte een paar jaar later over naar het mountainbiken en is al jaren geen lid meer.
Ontzettend spannend, want we waren slechts met drie mensen. Op 22 juni 1994 organiseerden we de eerste en ook de enige persconferentie die de Wereldfieter ooit gegeven heeft. "Moet dat wel iets worden, want jullie zijn maar met z'n drietjes," was een plagerige vraag van een kritische journalist.
Die prikkel heeft ons extra gemotiveerd.
Tot onze vreugde kwamen er tientallen wereldfietsers op het weekend af. We hadden een grote spelbreker: het weer! Het water kwam met bakken uit de hemel.
Gelukkig stond op de camping een grote tent voor ons klaar ( zie de foto van Marco Meijerink). Frank van Rijn had als wapen tegen het hemelwater bakken vol met dia's bij zich. We hebben toen uren Frank gevolgd naar alle uithoeken van de wereld.
Frank heeft mede gezorgd voor de juiste stemming, want na dat weekend waren we niet meer met z'n drietjes. We hadden een vereniging (in oprichting) met een bestuur, we hadden een redactie onder leiding van Theo Jorna, we hadden mensen die activiteiten wilden organiseren en we hadden een enthousiaste achterban.
Ook het informele afspraken-circuit startte meteen. Een paar weken daarna vertrok een groepje uit Wageningen voor een weekend over de Veluwe. Daar is nog iets moois uitgegroeid, maar niet onmiddellijk. Eerst was een reactie nodig op aan artikel in het tijdschrift met als titel "The man's best friend."
"Het was een Wereldweekend", mailde een van de deelneemsters onmiddellijk na het weekend!
In november 1994 hadden we onze eerste bijeenkomst in de Utrechtse Kargadoor met meer dan 200 deelnemers. Het was op een gegeven moment zo vol, dat de kaartverkoop gestopt moest worden. De Wereldfietser stond definitief op de kaart.
Afbeelding

Afbeelding
Marco Meijerink schreef:Afbeelding

Afbeelding
Bovenste foto: Frank van Rijn in actie tijdens zijn uren durende optreden.
Eerste fietsvakantie, 1980, Zuid-Frankrijk, ri Pyreneeën. Ik gewoon op mijn racefiets (Koga) met alleen 2 achtertassen en een zadeltas (Karrimor) waarin alles ging (kijk eens naar dat dunne matje); mijn vriend(je) op een Koga-radonneur. Ik heb nog Michelinkaarten uit die tijd, met daarop met de hand geschreven de dagafstanden, gewoon uitgerekend adhv de gegevens van de kaart.

Afbeelding

En nog een paar van die vakantie:
Afbeelding
Fietsen stallen op z'n Frans, langs de stoep met de trapper op de stoeprand, zo staat ie klemvast. Doe ik nog steeds op deze manier, ook met de BoB. Kan alleen in buitenland, daar zijn de stoepbanden hoger.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
's Avonds zitten naast de tent en de kaart bestuderen voor de route van de volgende dag doe ik trouwens nog steeds.

Zie hier de wollen fietsbroek van Koga Miyata...:
Afbeelding
Afbeelding

1994: Met mijn Peugeot Super Sport in Zuid-Frankrijk (met weekendtas achterop en achtertassen van de Aldi).

Afbeelding

1996: Peugeot Super Sport gereed voor vertrek naar Engeland, alwaar het frame onder de last zou bezwijken (verbuigen bij het balhoofd). :?
Prachtige foto's alweer en prima reclame voor Koga. Denk niet dat je vandaag de dag een racefiets ongestraft kan opzadelen met 3 tassen, toch niet een hele vakantie lang ;-)
Leuk hoor die oude foto's!
Jammer genoeg heb ik geen beelden van 15 jaar geleden. Heel misschien als ik zin heb ga ik filmen tijdens het WF weekend zodat we bij 25 jarig bestaan bewegende beelden hebben van de WF 8)
Mijn allereerste fietsvakantie was in 1989. Eigenlijk een beetje smokkelen, want toen gingen we met Cycletours naar Engeland en werd mijn tas vervoerd en sliepen we in B&B.
Het was wel zwaar in het Lake District want ik reed op een Batavus, een van de eerste gewoon-in-de-winkel verkrijgbare ATB waar ik het aantal versnellingen van verdubbeld had van 6 naar 12 door er een extra voorblad op te zetten. De rest was op racefietsjes en lachten ons uit.
Het was gelijk voorlopig de laatste fietsvakantie want tijdens die vakantie werd mijn vrouw zwanger van onze dochter. Pas toen de kinderen 10 en 12 waren gingen we weer op fietsvakantie.
Afbeelding
Wat een fantastische foto's weer!

Heb je ook leuke foto's maar niet digitaal, neem ze dan as weekend gewoon mee. Ook de foto's die wel digitaal zijn en al op de website staan, zijn van harte welkom "live" op de Harskamperdennen!

tot komend weekend!