Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welk voedsel voor meerdaagse tochten zonder winkels? - Forum Wereldfietser

Welk voedsel voor meerdaagse tochten zonder winkels?

Zo maar even vraagje uit nieuwsgierigheid: wat voor voedsel nemen jullie mee in je tassen als je vermoed meerdere dagen geen winkels tegen te komen?
Ik kom meestal niet verder dan wat blikjes spagetti, die ik dan koud moet opeten omdat ik geen brander bij me heb. Maar misschien hebben jullie nog goeie (lekkere) ideen?
Gevriesdroogde zakjes pasta van Knorr (incl saus, en in meerdere smaken). Weegt niks en kost geen drol.
Wel een brandertje meenemen :!:

Gee
Flespompoen als verse groente. Wel zwaar, maar blijft lang goed. Verder rijst, pasta etc. (met brander).

Voor tochten zonder brander denk ik aan gedroogd fruit (abrikozen, vijgen etc.) en noten. Je kan eens testen of couscous zich ook met koud water laat klaarmaken. Met bulghur gaat het in ieder geval wel. Mengen met gedroogd fruit en noten. Uitgeknepen limoen, scheutje olijfolie, zout en peper erdoor.
Couscous kan je zonder brander bereiden met yoghurt. Dit komt omdat yoghurt zuren bevat die de couscous 'garen'.
Zelf zou ik toch een brandertje meenemen.
Het was in 1981, de tijd van Solidarnosc van Lech Walesa en de voedseltekorten in het Polen van Gierek en Jaruzelski. Daar heb ik 1100 km gefietst en mijn maag heeft het overleefd! Soms had ik geluk, zoals dunne aardappelsoep op het station van Oswieçim. Voor een reep chocolade heb ik lang in de rij gestaan voor een bakkerswinkel in Kraków, waar de schappen verder leeg lagen. Bij Bever Sport kocht ik vantevoren zakjes voedsel in poedervorm, welke vaak in de bergsport wordt gebruikt.
Met een meegebracht pannetje kon ik deze poedermaaltijden in water koken, wat makkelijk kon in de jeugdherbergen van Polskie Towarzystwo Schronisk Młodziezowych. Waaronder zelfs boerenkoolstamppot! Ook waren er zakjes melkpoeder. Alleen brood kon ik wel met moeite vinden. Koffie drinken in Polen was geen probleem, maar die was wel zo sterk dat het theelepeltje rechtop stond!


Afbeelding
Entree van Warszawa (Warschau), 31 juli 1981.
Op wandelvakantie in de Schotse hooglanden heb ik die zakjes gevriesdroogd astronautenvoer wel gebruikt. Gaat prima. Alleen wel even thuis uitproberen voor je een voorraad aanlegt: sommige zijn niet te vreten.

.tsooJ
In een van mijn kampeerboeken heb ik gelezen dat pinda’s veel “brandstof” biedt in verhouding tot het gewicht. Pinda’s bevatten naast 45-50% vet ook 25% eiwit en circa 14% koolhydraten (bron wikepedia).

Misschien dat Frank van Rijn daarom zoveel pinda’s meezeult op zijn tochten. In de hartkeks van Globetrotter zit ook pindaolie verwerkt.
Pinda's en noten zijn idd een heel goede energiebron. Net als chocolade. Ook gedroogte vruchten (vijgen, dadels, frambozen en rozijnen) voeden goed. Daarnaast kan je ook nog tarwe-bisquits of koeken meenemen.
Waar je ook lang op kan fietsen, is havermout. Hier kan je met water (warm of koud) een papje van maken. Of het lekker is..??...nee. Meng er eventueel die rozijnen doorheen en wat suiker.
Neem ook bananen mee. Koop niet al te rijpe bananen. Ze blijven, mits je ze koel houd, wel een paar dagen goed.

Zonder brander kan je weinig anders. Waarom neem je geen brander mee? Een gasbrandertje en een pannetje wegen niet veel.
Het kunstje van licht voedsel is dat je iets neemt waar veel wate rbij moet, zoals pasta. Ik heb altijd wat pasta bij me als reserve, en een beetje pesto en parmezaanse kaas. Maar dan moet je wel kunnen koken. Een kleine spiritusbrander met pannen weegt ongeveer 350 gram.
Wim
Ik vind een brandertje meestal zo'n gedoe. :oops: Ik eet gewoon wat in restaurantjes en cafe's.

Overigens vind ik het niet erg om 's avonds gewoon brood te eten. Met brood, kaas en paar tomaten kom je een heel eind. Sardientjes met sla, tomaat en brood is een andere favoriet van me.
Uitjes, knoflook, wortelen, flink wat olijfolie, tijm, peper, zout, suiker en rijst zijn allemaal best lang houdbaar en geven samen een prima maaltijd.
Maar met alle andere plaatselijk verkrijgbare groente gaat het ook.
Leon
Peter Rodenburg schreef: Ik kom meestal niet verder dan wat blikjes spagetti, die ik dan koud moet opeten omdat ik geen brander bij me heb.
Goh .... zakjes pasta (ipv blik) en een brander wegen al gauw evenveel, en openen zoveel meer perspectieven.
Buiten die pasta's, heb ik ook vaak bouilonblokjes bij. Neem wat groenten mee van een lokale markt die enkele dagen goed blijven, snij die 's avonds in kleine stukjes, bouillonblokje erbij, koken en je hebt een heerlijk soepje.
Je kan er eventueel ook wat pasta indoen, en dan heb je gelijk een lekker noodlesoepje, als afwisseling voor de pasta's met tomaten en/of kaassaus.

Of een puree in poedervorm klaarmaken, en een blik tonijn erdoorheen, wat peper erbij. 'k Zou er thuis niet aan beginnen, maar in the middle of nowhere, na een vermoeiende fietstocht; heerlijk.

Je eigen vislijn meenemen (of terplaatse maken), tent naast een riviertje zetten, visje vangen en de bbq op !!!

en veel boterhammen met Nutella :D
Yoghurt of vla-en zijn nog niet vernoemd zie ik. In Ecuador waren ze verkrijgbaar in zakjes, totdat de koelkasten op raakten :wink:...

Chocola is ook een favoriet van me, en voldoet meer aan de vraag van enkele dagen geen winkels.
Brood en chocopasta zijn favorieten. Enkele blikjes vis moet ook nog wel lukken, al moet ik er niet teveel van naar binnen werken.
Appels en bananen zijn ook lekker. Onderweg in agrarisch gebied is vast nog meer te vinden. Op de weg tussen Casma en Huaraz in Peru kreeg ik zomaar een mango cadeau van een meisje!

Een soort studentenmix is ook een goed idee: noten, rozijnen etc. gemixt levert een uitstekende, maar zware, energiebron op.
Brinta-achtige substanties zijn ook makkelijk te produceren zonder brander. Bovendien kun je melk gebruiken, waarvan ik in de praktijk gemerkt heb dat het drinken ervan merkbaar de spieren sneller laat herstellen.

Een pannetje, gasblikje en brandertje heb je al samen voor ca. 540 gram en wellicht al lichter. Dan kun je makkelijker ook pasta's gebruiken. Zelf mix ik dat vaak met ketchup, omdat daar ook energie, én lekkere smaak, in zit.
Een andere energiebron is bijv. kaas.
Maarten W schreef:Couscous kan je zonder brander bereiden met yoghurt. Dit komt omdat yoghurt zuren bevat die de couscous 'garen'.
Zelf zou ik toch een brandertje meenemen.
Couscous kun je ook met koud water bereiden Je moet het alleen dan 30 minuten laten wellen. Je kunt dan een lekkere maaltijdsalade maken. Zie voor de bereiding vb dit recept. Maar je kunt ook zongedroogde tomaat, olijven, noten, rozijnen, blikje tonijn en weet ik wat allemaal toevoegen...
Een brander gaat altijd mee.
Op een outbacktocht in Australië met 2 weken geen winkels zat o.a het volgende proviand in de fietstassen:

couscous (zeer snel te bereiden)
pasta
aardappelpuree
rijst
veel noodlesoepjes
pannenkoekmix
muesli
blikjes ansjovis
enkele blikken tonijn in olie
zakjes kruidenpasta (boemboe's) (water toevoegen voor en lekker sausje)
pesto
bouillonblokjes
kikkererwten
fruitcake
crackers
houdbaar brood
broodbeleg (hb kaas, jam, choc.pasta, pindakaas, sardines)
pinda's
gedroogd fruit
melkpoeder
zout, kruiden
franck schreef:kikkererwten
Zijn die uit blik?

(want de recepten die ik online zie, gaan uit van blik)
Ja, die zijn uit blik, is wel wat zwaarder natuurlijk, maar dat zijn dan ook de voedingsmiddelen die we als eerste opmaakten.
Ze zijn er uiteraard ook in droge vorm, dan schijn je ze te kunnen wellen tijdens het fietsen.