Ik was er op 5 augustus 2006 komend vanuit Voss en schreef toen in mijn verslag:
"Ik heb net even tijd om te ontbijten, want ik wil de vroege trein halen van Upsete naar Myrdal. Om van Mjofjell bij de Rallarvegen te komen moet je namelijk de berg over en hier is geen weggetje, je bent verplicht om dit kleine stukje van 5km met de trein door de tunnel te gaan (80 Nkr).
Meteen vanuit de jeugdherberg is het al raak, het asfalt houdt hier op en je vervolgt de route over gravel en bergweg. Vanaf hier dus al helemaal geen auto’s meer en zo kom je op de Rallarvegen.Dit is de oude weg die 100 jaar geleden gebruikt werd om het treinspoor alhier aan te leggen (traject Voss-Finse-Geilo). Toen het spoor eenmaal in gebruik werd genomen, was de weg niet meer nodig en werd het ook niet meer onderhouden. Daardoor was het al snel niet meer in berijdbaar door auto’s en is dit traject inmiddels gecultiveerd als fietsroute. Wel is het handig als je een ATB hebt of in iedere geval een stevige trekkingsfiets, want met een racefiets zal je in de problemen geraken.
Het is een prachtige route in het Noorse hooggebergte (800-1400m) met schitterende panorama’s en gletsjers om je heen. Op zich is het niet al te zwaar, want vanaf Myrdal zit je al op 800m hoogte, dus hoef je niet zoveel meer te klimmen.Ik geniet met volle teugen van de omgeving en vooral ook van het fietsen zelf. Het is heerlijk om over onverharde paden te fietsen, hier en daar moet je wel even van de fiets, maar het hele stuk kan ik fietsend afleggen. Wel is het een populaire route voor dagjesmensen die allemaal juist de andere kant opfietsen omdat dat minder zwaar is, meer afdalen. Er zijn dan ook honderden tegenliggers vandaag, allemaal dagjesmensen met vnl. gehuurde fietsen, van mijn kant komen er maar een handjevol fietsers.
Ondanks de drukte is het fietsen van de Rallarvegen al meteen een hoogtepunt deze vakantie en uiteindelijk leg ik het hele traject al in 1 dag af en kom ik ’s-avonds in Geilo aan waar Rutger al de tent heeft opgezet op de plaatselijke camping."
Ik ben ook mensen met fietskar met kinderen erin tegengekomen, ik kreeg de indruk dat het allemaal goed ging, want er lag toen helemaal geen sneeuw.
Wanneer ga je Claar?