Additionally, paste this code immediately after the opening tag: onderhoud fiets - Forum Wereldfietser

onderhoud fiets

hallo nog een vraag!

Ik ben erg nieuwsgierig naar wat jullie doen als je fiets een onderhoudsbeurt nodig heeft.
Doen jullie alles zelf? of plakken jullie alleen je lekke banden? of doen jullie veel zelf maar zijn er een aantal dingen die absoluut uitbesteed?

en als je naar een fietsenmaker gaat zijn jullie dan uiteindelijk tevreden over het resultaat?

Ik vraag dit omdat ik laatst voor het eerst in mijn leven een fiets naar een fietsenmaker heb gestuurd (niet de buurtfietsenmaker maar een grote fietsenspeciaalzaak die dealer is van een aantal degelijke goede merken waaronder santos) maar ik ben niet echt tevreden.
De volgende keer doe ik het weer mooi zelf.
Dat scheelt geld en ergernis

Dat is inderdaad flink balen.

Was dat Cycle Trend in Groningen?

Heb je je klachten over hun onderhoud duidelijk aangegeven?

:twisted: ff stoken hoor, beetje gemeen misschien. Maar ik vind dat ze bij CycleTrend Groningen prachtige fietsen verkopen maar .... Ze verkochten me een vouwband die perfect scheen te zijn, ja als je van bandenplakken houdt zeker...Bleek dat dat een pure mtb band was, echt geschikt voor in de bossen. Had ik natuurlijk ook zelf kunnen uitzoeken....maar toch

En die man van die zaak ging ook nog lopen beweren dat je zonder A-head stuurpen 'altijd minsten 10 cm speling' had. Nou de haren rijzen mij ter berge bij het horen van dat soort dingen. Terwijl ik er alleen maar een vraag kwam stellen over een stuurpen?!??

En fietsbroeken zonder bovenstuk, nou dat kon ook al niet.

Ik vind t trouwens ook verdacht dat ik daar nooit een fietsenmaker met zwarte smeer handen zie..
Ligt het nou aan mij of weten ze er gewoon niet zoveel?? Ik had echt het gevoel dat ze het niet leuk vonden wanneer je onderdelen kocht ipv een hele fiets.

Groet Marieke

ps ben wel erg aan t mopperen op banden en fietsen makers maar er gaat ook heel veel goed hoor(VSF prima fiets, Ultima prima broekje, Schwalbe prima banden, lekker fietsweer, Halffords fietshandschoenen prima, Run to Day bidon prima, Avocet zadel voorzien van Action zadel hoes prima, Nike sport shirt prima, Perry tent prima) Zal wel door de hitte komen

Onderhoud van de fiets doe ik zoveel mogelijk zelf. Op die manier leer je de fiets kennen en sta je niet met je handen in het haar bij pech onderweg. Wat ook een voordeel is, is dat je je fiets niet een paar dagen hoeft te missen.
Als 17-jarige haalde ik al mijn racefiets uit elkaar. Mijn vader stond ervan te kijken dat ik hem dus ook weer in elkaar kon zetten. (En alles zat goed) :lol:
Het enige wat ik aan de fietsenmaker overlaat is de bracket vervangen en wielen spaken. Over die bracket vervangen was ik trouwens absoluut niet tevreden. Een van de voorbladen liep namelijk tegen het frame aan wanneer ik kracht zette. Ik moest dus weer mijn fiets inleveren om dit te laten repareren.

ik woon niet meer in groningen maar in rotterdam (ik zal dat even veranderen) :)
heel vriendelijke mensen hoor daar bij cycletrend!

Ik doe bijna alles zelf.. koop de losse onderdelen, en bouwen maar.

alleen wielen spaken+spannen vaak niet, dat moet ik nog steeds een keer goed leren.. kan het alleen maar halfbakken ^^

Zelf kan ik 2 dingen nog niet, balhoofdlagers persen en wielen spaken.... de rest gaat me eigenlijk goed af.

Bas

balfhoofdlagers persen doe ik door ze in de vriezer te leggen en het frame op de een of andere manier opwarmen met heet water ofzo.
en dan met een stukje hout voorzichtig vlak er in tikken.
(moet wel zeggen dat ik dit alleen bij heel oude fietsen heb gedaan en gaat dat makkelijker)

Ik weet niet hoe gevoelig dat opwarmen ligt bij een fiets, maar de lagers e.d. voor mijn motor "pers"/mep ik er zo ook in.
Lagers koelen in de vriezer buitenhuls goed verhitten met een brander(niet constant op 1 dezelfde plek! gewoon heen en weer gaan)

vervolgens lager erin leggen, dan een gelijkvormig stukje metaal(oud versleten lager bijv) er boven opleggen, en "hard"tikken met de hamer(liefst zo een hamer met een harde kunsstof kop).

maar we dwalen af geloof ik. Iets wat ik ook al lang niet meer heb gedaan is versnellingen stellen, maar dat moet nog wel kunnen na wat aanklungelen/opfrissen van de kennis ^_^

Marius
(die al een paar jaar bijna lang overal naar toe crost op een 1 versnellingsfiets)

Hier moet ik even op reageren. Ik doe ALLES zelf. Ik heb echt met vallen en opstaan moeten leren hoe het fietsenmakersvak in de MEESTE (dus niet alle) gevallen werkt. Punt is dat die lui vaak nog 100 reparaties hebben staan, en tijd is geld. Resultaat is dat ze niet echt omgaan met je spullen zoals je dat zelf gedaan had. en het is ook nog eens reteduur :lol: laatste dingen die ik heb laten doen: balhoofd in frame zetrten - resultaat 2 plastic ringen verkeerd gemonteerd (tussen cup en lager!!) , band plakken - 2 tientjes :? , en balhoofd verwisselen bij racefiets - resultaat carbon vork beschadigd bij de conus.
Ik heb echt alleen maar negatieve ervaringen bij fietsenmakers, en dan heb ik het echt niet over nogwatbelt buurtfietsenmaker maar shops die indd ook santos voeren etc. Heel vaak constateer ik (ik wil geenszins beweren dat ik een expert ben) dat de kennis en passie gewoon ontbreekt, en dat het alleen maar om harde knaken lijkt te gaan. Nouja ik doe dus alles zelf. Ook wielen spaken en balhoofden.

@ Audrey: was je frame niet beschadigd door het aanlopen? Typisch iets voor mij namelijk, dat ik dát dan weer moet oplossen.

Eli.

Bij de weg, je hebt ook heel goed gereedschap om het balhoofd erin te persen. Hoef je niks voor in de vriezer te leggen, en al helemaal niet je frame te verhitten (wat mij enigszins gevaarlijk overkomt).

En ook ik doe alles zelf, behalve wielen spaken.

Doe alles zelf.
Denk overigens niet dat een fietsenmaker zo verschrikkelijk duur is. Natuurlijk, wanneer het niet goed is gedaan is alles (te) duur maar wanneer je het uurloon terug gaat rekenen naar de onkosten die gemaakt moeten worden en je rekent dan de "winst" uit dan zou je ze bijna het dubbele geven.
De reden dat ik alles zelf doe is omdat het bij wereldfietsen makkelijk is om alles zelf te kunnen en in staat bent om in moeilijke omstandigheden inventieve oplossingen te bedenken. Als je dan op het nivo bent dat het vervangen van olie van een remleiding of het vervangen van een versnellingskabel al moeilijk is, dan wordt het helemaal lastig wanneer je dit in een omgeving moet doen zonder de juiste onderdelen.
De kennis geeft je (meer) vrijheid om de wereld te ontdekken.....en dat doen we nou eenmaal erg graag :lol:

Jest_one schreef:Hier moet ik even op reageren. Ik doe ALLES zelf. Ik heb echt met vallen en opstaan moeten leren hoe het fietsenmakersvak in de MEESTE (dus niet alle) gevallen werkt. Punt is dat die lui vaak nog 100 reparaties hebben staan, en tijd is geld. Resultaat is dat ze niet echt omgaan met je spullen zoals je dat zelf gedaan had. en het is ook nog eens reteduur :lol: laatste dingen die ik heb laten doen: balhoofd in frame zetrten - resultaat 2 plastic ringen verkeerd gemonteerd (tussen cup en lager!!) , band plakken - 2 tientjes :? , en balhoofd verwisselen bij racefiets - resultaat carbon vork beschadigd bij de conus.
Ik heb echt alleen maar negatieve ervaringen bij fietsenmakers, en dan heb ik het echt niet over nogwatbelt buurtfietsenmaker maar shops die indd ook santos voeren etc. Heel vaak constateer ik (ik wil geenszins beweren dat ik een expert ben) dat de kennis en passie gewoon ontbreekt, en dat het alleen maar om harde knaken lijkt te gaan. Nouja ik doe dus alles zelf. Ook wielen spaken en balhoofden.

@ Audrey: was je frame niet beschadigd door het aanlopen? Typisch iets voor mij namelijk, dat ik dát dan weer moet oplossen.

Eli.
U hebt volkomen gelijk. Ik doe ook alles zelf, al meer dan 30 jaar! Sinds mijn 17e haal ik regelmatig mijn fietsen tot het kleinste schroefje uit elkaar. Schoonmaken, smeren en monteren is niet zo moeilijk.

Eén gouden raad, investeer in het goede gereedschap. Ga niet klooien met waterpomptangen, hamers en trektangen... Dat leidt alleen tot (dure) beschadigingen en frustraties. Koop af en toe een goed stukje gereedschap. Het zal je er toe aanzetten vaker het nodige onderhoud te doen, zodat slijtage minder kans krijgt en je langer plezier hebt van je fiets.

Soms is gereedschap duur, maar heerlijk in het gebruik. Met mijn Dremel slijp ik in enkele seconden kabels en - kabelvoeringen perfect passend, zonder rafels of geklooi.

Ook het frame zet ik regelmatig helemaal opnieuw in de polyurethaanlak. Perfect nat schuren en lakken met de airbrush levert me een fiets met een hele nieuwe look. Je kan als je wil de mode volgen...

Fietsenmakers gaan er omwille van de prijs van de werkuren meestal met de botte bijl door. Tijd is hun belanrijkste grondstof. Kassa! En ze maken fouten dat het niet mooi meer is.

Ze hebben zeker niet het respect dat je zelf voor jouw fiets hebt, laat staan voor de prijs die je ervoor hebt betaald.

Eén tand van een sprocket gebroken is gelijk een reden om het hele freewheel bij het schroot te gooien. Die andere 7 of 8 sprockets zijn nochtans perfect, so what. Freewheel demonteren, schoonmaken en met een wisselstukje repareren? Daar doet de fietsenmaker niet aan mee.

Sinds kort vlecht ik mijn wielen zelf. Het is geen zwarte magie. Centreren, spaken spannen is makkelijker dan het lijkt. Neem je tijd, werk rustig en volg de juiste stappen. Handleidingen genoeg op het internet. Het is beslist mogelijk om, mits geduld en aandacht, een tolerantie van 2/10 mm te halen. Ik heb spijt dat ik daar vroeger voor naar de fietsenboer ging, die met minder tevreden was.

Onlangs had ik een freewheel remover nodig voor een ATOM freewheel. Volgens mijn fietsenboer onmogelijk nog te vinden wegens hopeloos verouderd. Google is je vriend! Binnen de drie minuten wist ik dat Park Tool de FR4 voor € 6.95 levert. Die boodschap heb ik hem met een brede smile overgemaakt. Heeft hij voor zichzelf toch lekker twee stuks besteld! Kijk, daar hou ik nu van: de beroeps voor schut gezet door de consument.

IK doe ook alles zoveel mogelijk zelf. Heb sinds kort een LX set gekocht met een XT a-derailleur, en magura HS 11 remmen. heb de a-d er op gezet en afgesteld en de trapas en het crankstel er op gezet. Kon alleen niet de olie leidingen op maat maken door de fietsenmaker laten doen en kon de voor deraillleur er niet god op krijgen.

De rekening was 111 euro. Hij vertelde mij dat hij het bracket had gevalkt, maar dit geloof ik niet. Hij rekende 40 euro per uur arbeids loon. verder zij hij dat de voor derailleur niet pastte en dat hij er een andere heeft opgezet.

Mijn vraag is: ik fiets nu met 27 versnellingen, maar als ik in de toekomst 24 wil moet ik dan ook het crankstel vervangen. en de shifters?

mario

Je kan met je huidige 9speed shifters en derailleur verder maar afstellen is wat opletten.
frank F schreef: Ik ben erg nieuwsgierig naar wat jullie doen als je fiets een onderhoudsbeurt nodig heeft.
Doen jullie alles zelf? of plakken jullie alleen je lekke banden? of doen jullie veel zelf maar zijn er een aantal dingen die absoluut uitbesteed?
Wat ik absoluut uitbesteed is een servicebeurt voor de naafversnelling van de DualDrive naven. Verder doe ik zoveel mogelijk zelf; er zijn maar weinig dingen die ik niet doe.
Ik heb nog niet alles gedaan. Balhoofdlagers heb ik bijvoorbeeld nog nooit mee te maken gehad maar de complete aandrijving, (behalve het binnenwerk van de naafversnelling dus) doe ik zelf, de derailleurs, de ketting etc. Banden plakken ook uiteraard (hoewel ik nu aan het proberen benwat het is om met Slime te rijden, eens zien of dat bevalt of niet), spaken vervangen, wiel richten. Bij mijn fiets (velomobiel) zit je ook met vering die heel af en toe onderhoud nodig heeft en helemaal opengemaakt moet worden. Dan ook remkabels en versnellingskabels. Remschoenen vervangen van trommelremmen, Vbrakes en schijfremmen is ook geen punt.
Waar ik nog geen ervaring mee heb is hydraulische remleidingen vullen e.d.

Maar met elk 'euvel' leer ik weer meer bij.
en als je naar een fietsenmaker gaat zijn jullie dan uiteindelijk tevreden over het resultaat?
Het duurt me altijd te lang; dan ga ik liever zelf aan de gang; word je ook niet dommer van. Maar het onder handen nemen van m'n naafversnelling ben ik absoluut te spreken over. Gewoon met het wiel (met naaf erin uiteraard) naar de fietsenmaker. Het is dan maar weinig werk voor ze om hem open te maken, te controleren, eventueel dingen te vervangen en weer dicht te schroeven.
Ik vraag dit omdat ik laatst voor het eerst in mijn leven een fiets naar een fietsenmaker heb gestuurd (niet de buurtfietsenmaker maar een grote fietsenspeciaalzaak die dealer is van een aantal degelijke goede merken waaronder santos) maar ik ben niet echt tevreden.
De volgende keer doe ik het weer mooi zelf.
Dat scheelt geld en ergernis
Waar ben je niet echt tevreden over?

Wat ik zelf kan, doe ik zelf. En wat ik niet kan probeer ik te leren (trial and error). Dus gereedschap is de beperkende factor.

Wat ik nog nooit gedaan heb is balhoofd, trapas en spaken. Eerste en laatste, behalve wegens gebrek aan gereedschap, was nooit nodig.

En om maar eens een ander geluid te geven over fietsenmakers: een paar week terug de trapas van de fiets van mijn vriendin vervangen. Arbeidskosten van EUR 11, en netjes gebeurt. Dat kan in ons Twente :) Sowieso goede ervaringen hier.
Veel mensen zeggen dat reparaties door een fietsenmaker altijd te lang duurt, ik maak een afspraak en dan wordt het ingeplant. Niet dat ik er vaak kom voor reparatie/onderhoud... Alhoewel, laatst moest ik er toch heen omdat de verzekering nu eenmaal niet zelfgedane klussen vergoed.
Zelf onderhoud heeft ook zijn nadelen. Het gezegde luidt dat kennis macht is. Maar hoe meer ik weet hoe meer ik heb om me druk over te maken. Het is lastig om naief te zijn als je gevaren eenmaal kent. Toen ik nog niet wist hoe mijn assen in elkaar zaten zag ik ze als onverwoestbare robuuste eenheid. Deze week heb ik ze uit elkaar gehaald en hebben ze hun geheimen moeten prijsgeven. Gevolg is dat ik
stad en land door ben geweest voor een nieuwe orginele conus en dat ik nu zit te piekeren of ik het goed heb afgesteld. En gaat er nu ook een set conus sleutels mee naar Noorwegen, want nu weet ik wat er los kan lopen en hoe ik dat moet fixen. Wat was ik vorige week nog heerlijk naief .... robuuste eenheid. Nu ben ik een illussie armer en 300 gram bagage zwaarder. Echt waar, kennis is ballast.

Was alles nu echt helemaal in de soep gelopen als ik gewoon lekker naief op pad was gegaan ? .... vast niet. Maar als je het eenmaal weet dat kun je niet anders dan actie ondernemen.

Afbeelding

Re:

Onlangs had ik een freewheel remover nodig voor een ATOM freewheel. Volgens mijn fietsenboer onmogelijk nog te vinden wegens hopeloos verouderd. Google is je vriend! Binnen de drie minuten wist ik dat Park Tool de FR4 voor € 6.95 levert. Die boodschap heb ik hem met een brede smile overgemaakt. Heeft hij voor zichzelf toch lekker twee stuks besteld! Kijk, daar hou ik nu van: de beroeps voor schut gezet door de consument.[/quote]


Dat was geen beroeps maar een amateur . . .
Zoals hier al meer gezegd is is goed gereedschap het halve werk.
De vraag is dan weer of het investeren in gereedschap wel de moeite waard is voor bepaalde zaken.
Je hebt namelijk niet zoveel aan een draadsnijder of hoon gereedschap als je geen nieuw frame zelf op gaat bouwen.
Je kunt je ook afvragen hoe vaak je je trapas openmaakt en of je daar een momentsleutel of speciaal gereedschap voor een bepaalde onderdelen groep zou moeten aanschaffen.
Zelf heb ik alles om mijn fietsen (bepaalde Shimano en Campagnolo groepen) te onderhouden en alleen het spaken laat ik doen door de fietsenmaker.