Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen met een BOB Yak fietsaanhanger??? - Forum Wereldfietser

Ervaringen met een BOB Yak fietsaanhanger???

Zijn er hier mensen op het forum die ervaring hebben met de BOB Yak fietsaanhanger???
Ik heb vandaag mijn eigen BOB binnengekregen en vraag me af of er nog mensen zijn die tips hebben voor gebruik.

Nog iemand met handige tips???

Tip 1: Gebruik ook voortassen, dan rijdt je fiets beter in balans.
Tip 2: Plaats twee houten paaltjes op maat onder de voorkant, draai hem om en je hebt een mooi werkblad.
Tip 3: Neem de lichtst lopende Schwalbe band die er is en het scheelt errug veel in rolweerstand.

Wanneer je een van de (koppeling)haakjes onderweg zou kwijtspelen kan je je behelpen door een spaak wat creatief te plooien.

Voortassen zijn een goed idee, zeker bij zwaardere personen anders komt er echt teveel gewicht op je achterwiel.

Bij hellingen heb je stevige kuiten nodig om die 6.5kg extra gewicht naar boven te krijgen.

Eric Schuijt schreef:Tip 1: Gebruik ook voortassen, dan rijdt je fiets beter in balans.
Tip 2: Plaats twee houten paaltjes op maat onder de voorkant, draai hem om en je hebt een mooi werkblad.
Tip 3: Neem de lichtst lopende Schwalbe band die er is en het scheelt errug veel in rolweerstand.
Dank voor deze informatie!

Op tip 1: Aangezien ik mijn mountainbike voorzien van een dure Fox Float 100RLC verende voorvork wil gebruiken voor mijn tripjes denk ik dat een set voortassen lastig gaat worden.
ten eerste wil ik mijn verende vork niet beschadigen met primitieve lowriders geschikt voor verende voorvorken, ten tweede wil ik mijn mountainbike kunnen blijven gebruiken voor zijn eigenlijke doel zonder eerst dragers te moeten verwijderen.
Op tip 2: Deze tip las ik in een ouder nummer van Op Pad ook al, ik dacht het nummer 6 van 2001, daar staat een tekeningetje hoe je ze zou kunnen maken met maten en al.
Op tip 3: Welke band zou ik dan beste nemen, Schwalbe heeft meerdere type 16" banden.
Ik dacht zelf aan een 16" 1.75 breed Marathon model.
Ik had al het gevoel dat de standaard band van BOB niet zo veel voorstelde, onbekent oosters merk.
En aangezien ik nogal een gewichtsfreak ben als het om fietsspullen gaat was ik ook een beetje teleurgesteld in het gewicht van het wieltje van de BOB.
Mijn 26" mountainbike voorwiel weegt incl. remschijf en bi/bu-band net zo veel als het 16" wieltje van de BOB heb ik het idee.

Dank voor deze informatie!

Op tip 1: Aangezien ik mijn mountainbike voorzien van een dure Fox Float 100RLC verende voorvork wil gebruiken voor mijn tripjes denk ik dat een set voortassen lastig gaat worden.
ten eerste wil ik mijn verende vork niet beschadigen met primitieve lowriders geschikt voor verende voorvorken, ten tweede wil ik mijn mountainbike kunnen blijven gebruiken voor zijn eigenlijke doel zonder eerst dragers te moeten verwijderen.
Tip1)
Neem een http://www.oldmanmountain.com drager.
deze is zit vast met een snelspanner en op je V brake nok, of anders met een soort slangenklem.
Drager verwijderen is een minuutje werk, hooguit.

De lichtste en snelste 16 inch band schijnt de Primo Comet te zijn, vaak gebruikt door Brompton rijders die wat vlugger willen. Prachtige bandjes, maar of ze sterk genoeg zijn voor jou zou ik niet weten. Als er iets is waar ik een hekel aan heb, dan is het wel bandenpech, dus ik zou zelf voor een eenwieler een Schwalbe Marathon nemen (en dus ook geen 16 inch Big Apple, maar ik ben benieuwd of er al iemand ervaringen heeft). Misschien zou ik inderdaad bij de Marathon wel kiezen voor de maat 16x1.75.
Zelf gebruik ik een (Bever/Challenge) tweewiel bagagekar, met een kilo of 35-40 erop (we hebben kleine kinderen). Oorsponkelijk zaten daar 20x1.25 Schwalbe City Jet banden op. Dat is jaren prima gegaan, met in al die jaren slechts een keer een lekke band, ook al fietsten we soms over behoorlijk ruwe en onverharde paden. Dit jaar heb ik er, omdat de oude banden wat verdroogd waren, Schwalbe Marathon Slick in de maat 20x1.35 opgezet, en nog geen lekke band gehad. Omdat we ook een oude kinderkar hebben met goedkope Chinese banden kan ik niet anders dan bevestigen dan dat rolweerstand best aardig kan uitmaken. Pomp de band op tot het toegelaten maximum. Wat ook uitmaakt is de extra luchtweerstand, dus als je de boel er een beetje netjes op kunt krijgen is het mooi meegenomen.
Wim
We zijn net terug van een fietsreis met tandem en BOB naar Rome en terug ( 4300 km) De BOB heeft zich prima gehouden. Geen lekke band ondanks de vele schelp en andere onverharde paden.
Spoorde prima ook tijdens afdalingen. We waren blij met de éénwieler gezien de smalle paadjes waarover we gefietst hebben.
Door slordig gebruik ( gehaast) braken de rubber riempjes af waar de haakjes aan zakten. met een tripe weer gereapareedr. ook hadden we 2 reserve haakjes mee.
Omdat we vaak door tunnels moesten rijden hebben we een achterlicht met licht/bewegingssensor op de BOB gemonteerd i.p.v. de reflector.
We hebben wel een aantal keren onderweg de BOB moeten afkoppelen omdat we anders niet door fietserpoortjes/bruggetjes konden.
Groet Linda Smit

Waarom voortassen??? Ga al 7 jaar met Bob op vakantie en probeer in de afdalingen een zo hoog mogelijke snelheid te realiserenen heb nog nooit last gehad van een fiets die in onbalans raakte. Laad de BoB goed en je hebt nergens last van. Misschien helpt het gewicht van de voorvork, geveerd, daar aan mee. Regelmatig was de snelheid boven de 65km. In mijn jonge jaren noemde ze mij een goede daler.
Klaas
huur een BoBkar. www.megalos.nl

IK heb zelf geen ervaring met een Bob, maar naast bob zijn er nog andere éénwielige fietskarren, hier een voorbeeld, deze zijn van zeer goede kwaliteit en geschikt voor extreme fietstochten
http://www.fietskarren.nl/Eind-pag/Baga ... porter.htm
http://www.fietskarren.nl/Eind-pag/Baga ... rbeast.htm
http://www.fietskarren.nl/Eind-pag/Baga ... l-mule.htm



Ikzelf wil een Montare Carico fietskar kopen. Heeft iemand hier ook ervaring mee? Het betreft dit model: http://www.bikebambini.be/bikebambinibe ... e%5Ftest=1

Max. laadgewicht 65 kg
Fietskoppeling Klemkoppeling aan
achterbrug
Afmetingen laadbak 76 x 52 x 38cm
Inhoud 165 ltr
Wielmaat 16-inch
Gewicht 9.4 kg
Breedte 63 cm

Ik heb net een tweedehands bob aangeschaft, maar eigenlijk meteen al problemen met de koppeling van de dissel (zeg maar het vertikale draaipunt aan de voorkant van de kar). De boutjes draaiden er met elke bocht net een klein beetje uit, waardoor ik nu al drie keer behoorlijk wat lading ben verloren... Heb het nu opgelost door de pen met schroefdraad uit de vertikale buis te slaan, de gaten uit te boren, en er een stuk draad-eind met twee borg-moeren erdoor heen te jagen. Werkt nu prima.

De bob spoort idd erg prettig, heb nog niet afgedaald (op een enkel brugetje na) maar verwacht idd weinig problemen.

Groeten Toon.
Het eerste is de oude bevestiging en daar heb ik enkele karren van verkocht en verschillende in de verhuur gehad maar dit mankement is mij volkomen onbekend.
De oplossing die je hebt toegepast is de bevestiging van de wat nieuwere karren.
Heb zelf in de afdaling met `n snelheid van 70 km gereden zonder problemen.
Veel plezier met je kar.
Groot41
www.megalos.nl

Als men en ik hetzelfde hebben bedacht zal het wel een goeie zijn toch? Anders hadden ze wel iets anders verzonnen...

Afgelopen weekend op m'n eerste echte trektocht met de BOB geweest, het hemelvaartsweekend van De Wereldfietser.
De BOB heeft zich goed gehouden, ondanks het vele onverharde en soms ruigere paden.
Ook zonder voortassen perfect gereden!
De band had ik zoals aangeraden vervangen door een 1.75" Schwalbe (geen idee welk type, lijkt op een Marathon) en dat scheelde idd aardig in rolweerstand!
De kar volgt perfect en volgt ook in bochten keurig de lijn van m'n achterwiel.
Geen last van het afsnijden van bocht oid. en ook op smalle singletrack paden perfect.
Op de laatste morgen een klein probleempje met koppeling van het karretje maar niks wat een Leatherman niet op kan lossen:)
Ik had voor 4 dagen fietstrektocht een kleine 15kg bagage mee en had het idee dat het eventueel nog wel wat minder zou kunnen voor zulke korte uitstapjes.
Ik heb er alle vertrouwen in dat de kar ook in snellere afdalingen zich perfect gedraagt.
Als je de kar een beetje goed inpakt heb je er zelfs weinig tot geen last van tijdens het fietsen.

Ik heb het virus iig te pakken en ben dit komende weekend weer weg met de fiets en BOB Yak, lekker de LF12 eens verder verkennen als het stuk dat k van werk naar huis fiets.

Zondag 15 mei `05 vertrek ik met de Bob naar Venetie of nog verder.
Groet van Klaas
www.megalos.nl