Additionally, paste this code immediately after the opening tag: rohloff naaf - Forum Wereldfietser

rohloff naaf

Ik zat er juist aan te denken om misschien een fiets met een r-naaf te kopen, toen ik aan Jan Koelstra vroeg waarom hij een Avaghon fiets heeft laten bouwen zonder een r-naaf. Hij vertelde mij het volgende:

"Rohloff stelt eisen aan het gewicht van de fietser bij het kiezen van de tandwielen. Ik trap graag licht en wilde dus een relatief groot achter tandwiel. In mijn geval zou de garantie op de naaf vervallen met de door mij gewenste tandwielen. In mijn geval zou de garantie op de naaf vervallen met de door mij gewenste tandwielen dus is het bij een derailleur fiets versnelling gebleven met een door mij zelf samengestelde set aan tandwielen op de achter naaf: 14-17-18-19-21-24-27-30-34
De 14 gebruik ik nooit en de 17 slechts heel zelden".

Ik trap ook graag licht. Mijn vraag is kan ik nu wel og niet een r-naaf kopen.

mario
Hoi Mario,

officieel zegt Rohloff dat als je te veel tractie uitoefent dat dit niet goed is voor de naaf. Ik heb het boekje niet bij de hand, maar het staat exact omschreven.

Stel je hebt achter een 17-kransje en voor een 28 voorblad (wat onzin is, want dat is wel een heel licht verzet in de 1e Rohloffversnelling :roll: ). Dan komt er dermate veel kracht op de naaf dat er intern vast wel iets stuk zal gaan.

Maar met dat hele lichte verzet trap je zo licht dat je maar beter kunt gaan lopen. Ik heb er zelf nog nooit problemen mee gehad en ik ken ook geen andere fietsers die er problemen mee hadden.

Maar op dinsdagavond 14 april kun je het in mijn winkeltje zelf aan Bernhard Rohloff vragen. Wel even aanmelden, want vol is vol. :(
Hoi Mario,
Met het juiste tandwiel voor en achter (goedgekeurd door Rohlof :wink: ) kan ik ongeveer 4km/h fietsen. Langzamer gaat niet want dan val ik om :lol:
Is dat een beetje antwoord op je vraag?
Groet,
Marco
Eric Schuijt schreef:Hoi Mario,

officieel zegt Rohloff dat als je te veel tractie uitoefent dat dit niet goed is voor de naaf. Ik heb het boekje niet bij de hand, maar het staat exact omschreven.
(
Wat er dan volgens Rohloff stuk gaat is niet het dure mechaniek maar de plastic blokjes die het stalen binnenwerk met het aluminium naafhuis verbinden.
Op www.sjscycles.com staat een tabel met wat er officieel mag en wat niet, en de vergelijking met een derailleur: http://www.thorncycles.co.uk/thornpdf/T ... ohloff.pdf
De lichtste combinatie is 38x16 of 40x17. Dat is maar een fractie zwaarder dan 22 voor en 34 achter op een 26 inch fiets met derailleur. Kortom, het is een broodje aap verhaal. Misschien heeft jouw bron wel ten onrechte gedacht dat 38x16 op een Rohloff fiets hetzelfde is als 38x16 op een derailleur fiets. Maar dat heeft niets met elkaar te maken.
Wel is het waar dat veel Rohloff fietsen standaard met een wat zwaarder verzet worden afgeleverd. Mijn advies zou zijn om vor een beladen vakantiefiets inderdaad voor 40x17 of 38x16 te kiezen.
Wim
Wim,

Hij heeft een 28 inch laten maken bij avaghon, dus ik ga er vanuit dat hij dit heeft gehoord van de medewerkers aldaar.

mario
Met 28 inch is het een heel klein beetje anders, maar niet veel: minder dan een tandje op het grootste tandwiel van je cassette. Kortom, het blijft een broodje aap, door wie ook geserveerd.
Wim
Ik heb een 38/16 Rohloff en kan mij niet voorstellen dat je behoefte hebt aan een lichter verzet. Eerder andersom. Als je - zoals Lars - meer dan 90 km/u wilt rijden - mij niet gezien - kom je andere kant waarschijnlijk te kort.

Gerd
Op een Van Nicholas Pioneer en een idworx Off Rohler zit standaard 38/16. Op de meeste andere fietsen is het verzet zwaarder (42/16).
Het komt zeker bij een Pioneer en een OR geregeld voor dat fietsers een zwaarder verzet willen. Dank kun je nog wat bijtrappen als je met een windje in de rug 35 km/uur rijdt :wink:
Ik ben het eens met Gerd, 38/16 is prima voor een 26" vakantiefiets. Vorig jaar heb ik in Schotland Lecht Road (de A939) vlak na Cock Bridge richting Tomintoul ermee gefietst, en volgens de fietscomputer was de maximale helling 22%... Moest wel een paar keer uitpuffen, maar hoefde niet te lopen. Als je een nog lichtere versnelling zou hebben dan wordt je snelheid zo laag dat het lastig wordt om overeind te blijven.

Consequentie van deze tandwielverhouding is wel dat ik niet boven de 64 km/u uit kom (bergaf + wind mee + trappen als een dolle). Maar ach, daar kan ik wel mee leven :P