Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Moutainbike ombouwen tot trekking fiets of trek fiets kopen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Moutainbike ombouwen tot trekking fiets of trek fiets kopen?

berger schreef: Afbeelding.

-Ik twijfel over de stijfheid van bovenstaande oplossing, valt dit mee of ga ik straks als een dweil over de weg (iemand ervaring?)
oplossing ziet er op zich niet slecht uit, hoewel persoonlijk zou ik liever wat omgevouwen randjes zien. De platte (Alu kleurig) profieltjes kunnen afhankelijk van de dikte idd gaan zwabberen, met omgevouwen randjes is dat al een stuk minder.
Old Man Mountain dragers zijn de stevigste/beste alu dragers die ik ken, en dit model is ook nog eens een van de heel weinige die passen op een full suspension fiets. Kortom, als je ervoor kiest deze fiets te proberen, dan is dit de drager.
Als ik mocht kiezen zou ik het zo proberen. 14 kg is niet veel, en als je er nog iets afschaaft en bijvoorbeeld nog 2 kg in een frametasje kwijt kunt, dan moet het zelfs met een niet al te stijf frame wel gaan. Als het je niet bevalt kun je na afloop de drager altijd wel weer verkopen. Als tassen zou ik dan altijd voor waterdichte Ortliebs gaan.
Het enige ultralight alternatief is nog een Carradice Camper Longflap zadeltas (24 liter). Zie http://epicureancyclist.blogspot.com/20 ... -long.html voor een filmpje.
Wim
Ik heb beide, old man's en een bob.
De laatste 3 jaar ben ik met de bob gaan rijden en ben er positief over.
Off the road gaat prima, de fiets is stabiel de kar spoort goed in de klimmen maar ook over off the road in een downhill situatie.
Wat ik ook erg plezierig vind is dat de kar gelijk een tafeltje is als je hem omkeert.
En voor de organisatie in de tas gebruik ik 3 drybags die er in gaan; 1 voor de kleren, 2 voedsel en 3 kookgerei, de rest slaapzak, matje en de rest gaan er zo in.
Afbeelding
http://img21.imageshack.us/img21/1340/pict0010ino.jpg
Afbeelding
http://img21.imageshack.us/img21/2659/pict0023o.jpg
Ik heb ook met beide ervaring. De doorsnee rekjes passen niet op alle mtb's, dus moet je misschien meer uitgeven voor een OMM of iets dergelijks.
Een BOB of andere aanhanger is het meest simpel qua aanpassing. Andere achteras in de mtb en gewoon de kar aankoppelen.
Weliswaar weegt z'n kar een aantal kilo's maar omdat meer dan de helft van het gewicht op zijn eigen wiel rust voelt het veel minder zwaar aan dan tassen aan je fiets.
Meenemen in het OV is soms wel wat omslachtig, dat geef ik toe.
Het grootste voordeel is toch dat je geen extra fiets nodig hebt en de beste offroad-eigenschappen hebt.
Bedankt voor alle reacties.

Ik begrijp dat er toch wel wat voorstanders van een fietsaanhanger op dit forum te vinden zijn. Persoonlijk ga ik toch liever voor tassen.

Om het (door mij verwachtte) gebrek aan stijfheid van de OMM drager te compenseren zal ik het gewicht zo laag mogelijk houden. Een andere optie zou nog kunnen zijn om ook een voordrager met voortassen te monteren zodat het gewicht wat beter verdeeld is. Is er een vuistregel voor het verdelen van gewicht over voor en achtertassen?
berger schreef:knip
Is er een vuistregel voor het verdelen van gewicht over voor en achtertassen?
Ik schat ongeveer 30%-70% voor-achter.
Zodra voor teveel gewicht komt vind ik sturen lastiger worden. Door de massa minder 'snel'. Op ruim asfalt geen probleem, maar op geitepaadjes en tussen 'hekjes' door wordt dan onplezierig en onnauwkeurig.

Succes.

Eric
Zelf zou ik bij zo weinig gewicht ook voor een OMM drager en tassen gaan. Die zijn er per slot voor gemaakt. Met dit geringe gewicht denk ik dat het niet nodig is de bagage over voor en achtertassen te verdelen. Vergeet niet dat een voordrager en voortassen gelijk ook weer 2-2,5 kilo extra gewicht zijn. Zoals ik al zei, als je dan ook nog eens drinken, brandstof en gereedschap in bidons en frametasje of klein zadeltasje op het frame kunt bevestigen, dan zit je op niet meer dan 6 kg per achtertas (en stop de zwaarste dingen onderin en voorin de tas). Dat is weinig. Ik zou omwille van de stijfheid ook geen stuurtas nemen.
Wim