door
123456 » ma 09 mar, 2009 17:56
Drie vragen:
1. Hoort dit niet thuis bij Kletspraat?
2. Is er al een wiki over dit onderwerp?
3. Misschien een conclusie nodig?
W.b. vraag 3.:
De gemiddelde fietssnelheid neemt over algemeen af naarmate:
- het stijgingspercentage omhoog gaat;
- men vermoeider is
- de kwaliteit van het wegdek slechter is
- het vochtiger is
- de temperatuur stijgt
- men zich hoger bevindt
- er meer tegenwind is (cq de wind mee afneemt)
- er meer gestopt wordt
- er meer stoplichten of andere obstakels zijn
- het doorzettingsvermogen c.q. de motivatie afneemt
- de rolweerstand van de fiets groter is
- de luchtweerstand van de fiets groter is
- de omtrek van de band kleiner in de fietscomputer is ingevoerd
[snelheid neemt dan alleen virtueel af]
Kortom:
- fiets
- gedrag
- omstandigheden
Sommige personen halen meer dan 25 km/u onder gunstige condities, andere nog geen 10 km/u.
Nieuwe vraag:
4. Wie bouwt een simulatiemodel waarin we bovenstaande en andere factoren kunnen invoeren en e.e.a. wetenschappelijk kunnen onderbouwen.