Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstas als rugtas - Forum Wereldfietser

Fietstas als rugtas

Ik heb vandaag een draagsysteem van Ortlieb gekocht waarmee je een fietstas op je rug kunt dragen. Het ding weegt 325 gram en neemt opgerold een ruimte in van 28x18x12 cm. Dit is denk ik vergelijkbaar met een klein licht rugzakje maar nu kun je tijdens je fietsvakantie gaan wandelen met een waterdichte fietstas. Er zit geen riem op voor om je middel; maar persoonlijk mis ik dat niet. Nadeel vind ik het losmaken van de gespen die in de uitsparingen worden geklikt die zich op de hoeken aan de onderkant achter van de tas bevinden. Dat losmaken kostte mij nogal wat moeite en leverde mij een rood aangelopen hoofd en een geknakte nagel op. Snel losschieten zal dat dus niet. Wel oppassen dat je bij het optillen niet het hengsel van de tas pakt maar die van de rugdrager want anders trek je de klemmen los waarmee ie bovenaan vast zit. De afstand tussen de klemmen moet ook maar net goed uitkomen; er zit daar niet zo veel marge in. Bij mij past de voortas perfect maar bij de achtertas zitten de klemmen te ver uit elkaar. Die zou dan eerst weer versteld moeten worden.
Mijn fietstas wordt nu nog meer benut want hij dient nu ook als boodschappentas voor bij huis. rugzakAfbeelding
Ik heb er ookeentje, en ben er erg tevreden over. Het gaat prima met een voortas, en wat minder goed met een achtertas. Enezijds is dat vanwege de haken die wat dicht bij elkaar moeten zitten, en anderzijds vanwege de belaadbaarheid: als je een achteras ook flink vol doet met zware dingen hang hij niet erg lekker op je rug. Maar zolang je het niet te dol maakt, of voor een nekle keer, gaat ook de achtertas best aardig.
Wim
Vincent,

Ik begrijp uit jouw verhaal dat hij boven in de haken zit en onder met gespen vast, end at alleen die onderste moeilijk weer los te maken zijn?

Om te fietsen kun je mogelijk aleen boven losmaken en de drager naar de ander kant om de tas heen vouwen? De schouderbanden zitten dan opgesloten, enkel onder de tas wortdt die vuil bij nat weer natuurlijk, een nadeeltje, kun je me zeggen of dit inderdaad zo werken kan?

Ik zoek op het moment een nieuwe rugtas maar misschien is dit ook wel een goed alternatief?
Hoi Roald,

aan de tas vast laten zitten zou ik niet doen. Zoals je zegt, met vuil en regen wordt dat een bende en met die loshangende riempjes en bandjes is het vragen om problemen. Geen optie wat mij betreft. Misschien gaat het alleen bij mij zo stroef gaat en hebben anderen daar minder moeite mee. Ik ga straks eens proberen die gespen een beetje in te vetten.

groet,
Vincent
Als je het rugzaksysteem de onderkant losklikt, moet je gewoon met heel veel gerichte kracht trekken.
Als ik dat wel eens bij een klant voordoe, dan schrikt die zich rot. Toch hoort het zo en ik heb nog nooit een kapotte teruggekregen :lol:
Gelukkig, dan ben ik niet de enige :D Ik heb trouwens ook bedacht hoe te voorkomen dat je de tas aan zijn eigen hengsel optilt. Die werk ik weg onder het lipje dat middenboven aan de achterkant van de tas zit. Het ziet er uit om een spanband doorheen te doen. Ik gebruik hem verder nooit.
Ik gebruik de drager ook in combinatie met een voortas. Je moet de tas niet te zwaar maken om lekker te kunnen dragen. Prima drager, al kost het wel ruimte in de tas om hem mee te nemen. Bij de tent en doch slippers in de rol achterop is een prima plaatsje.
Succes! Eric
Een andere handige fietsvakantierugzakoplossing vind ik de Ortlieb X-plorer.
http://www.ortliebusa.com/cartgenie/pro ... d=23&cid=2
Gewoon de zak dwars over mijn achtertassen maar dan met schouderbanden.
Minimaal gewicht. Opvallend goed draagcomfort. Beetje afhankelijk van de inhoud.
groet
niko
Vincent,

Ortlieb heeft het 'draaglintje' van de rugzaksysteem grijs gemaakt en het draaglintje van de tas zwart. Zo kun je het verschil zien. :roll:
Ik heb ook zo een draagsysteem gekocht, maar gebruik het nooit.
Indien er iemand eentje wil, mag hij/zij de mijne hebben voor de helft van de winkelprijs.
Ik kom zondag naar de fietsbeurs in Amsterdam, en kan 'm meebrengen als je wil.

Groeten,
Koen
Ben geintresseerd, check je PB
Ik bind altijd een rugzak achterop de bagagedrager. Idealiter zou deze 40-45 liter moeten zijn, voor kleine trektochtjes tussen het fietsen door. Hiermee kan je dan ook goed boodschappen doen.
Hierin stop ik spullen die moeten drogen (tent, regenkleding) en ook weleens water/sportdrank (bijv. MSR waterzak, maar liever een kleinere voorraad van PET-flessen cola; Kola Real lijkt in Peru erg op Coca Cola en ze hebben flessen van 4 liter!).