Hoeveel (nano)grammen scheelt een 'lichtere' cassette dan? 27t vs. 32t (en die twee kettingschakels) maakt qua gewicht net zoveel verschil als buiscommandeurs vs. shifters aan het stuur.Wim schreef:Die paar spaken zullen zelf niet echt het verschil maken. Wel een lichtere naaf (maar dat wordt duur), en een lichtere velg. Ook een cassette zonder heel grote tandwielen maakt best wat uit, net als een iets kortere ketting. Als je deze route wilt volgen lijkt het me het handigste om dus op elk wiel een andere cassette te hebben (een Deore casstte met een heel licht verzet voor beladen touren, en een lichtere Ultegra met hoogstens 27t voor onbeladen asfalt rijden). Maar dan moet je dus onvermijdelijk ook twee kettingen hebben, en die wisselen als je ook het wiel plus cassette wisselt.
Wim
Volgens mij moet je het bij een lichter wiel niet in de naaf zoeken maar in een lichtere velg en lichtere (en lichtlopende) band: dat is de roterende massa die je op gang moet houden. Vooral bergop levert een gewichtsbesparing daar het meeste rendement.