Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaring gevraagd: Ajungilak Kontiki en Kompakt- verschil? - Forum Wereldfietser

Ervaring gevraagd: Ajungilak Kontiki en Kompakt- verschil?

Beste allemaal,

Voor onze reis naar Azie zoek ik een goede 3-seizoenen slaapzak. Over het algemeen zal het heerlijk warm zijn, maar in de bergen kan het ook flink koud worden.

Ik heb m'n oog laten vallen op het merk Ajungilak, synthetisch en past goed in ons budget.
Ik kan me alleen niet wijs worden waarom de ene slaapzak, de Kompakt zoveel duurder is dan de Kontiki en ik vraag me af of mensen ervaring hebben met een van deze twee, of wellicht wel met allebei.

Op de site van Mammut kan je vergelijken:
http://www.mammut.ch/pages/productCompa ... cid=738616
Het temperatuurbereik komt zowat overeen. De Kontiki is iets kleiner qua pakformaat en iets lichter in gewicht (ik neem de versie van 1.65m).

Het verschil zit hem denk ik in de vulling:MTI13 voor de Kompakt en MTI8 voor Kontiki. Ik heb het verschil gezien op de site, maar ik vraag me af in hoeverre dit belangrijk is.
De overige 'condities': We slapen op een donsmat (Exped), we nemen een thermoliner mee van Sea to Summit (Extra isolatie) en een zijden lakenzak (nog meer isolatie). Ik denk dat als het voordeel van MTI13 is dat het beter isoleert we dit wellicht niet nodig hebben aangezien de andere liners die we meenemen.

Kortom: met de gegevens op internet kan ik niet echt een beslissig maken, daarom de vraag naar ervaringen. Is het wellicht zo dat de Kompakt toch een beter pakvolume heeft (alhoewel de site vermeldt dat ze beiden ongeveer hetzelfde zijn...) Of dat de isolatiewaarde van de Kontiki echt niet aan te raden is ergens in de bergen (maar hoe kan het dan dat het temperatuurbereik hetzelfde is?) Ook kan het natuurlijk de duurzaamheid zijn, maar dat kan je alleen maar uit ervaring weten en niet echt vanuit een vergelijkingstabel.

Hopelijk zijn er wat ervaringen met het merk en de twee typen of de vulling! Alvast heel erg bedankt!
hm,
ik zie dat de link niet werkt. Hieronder kort even de details van de slaapzakken:

Ajungilak Kontiki (aubergine) € 75.00
Lower comfort temperature for women (°C) 4
Lower comfort temperature for men (°C) -1
extreme temperature to EN 13537 (°C) -17
max. temperature to EN 13537 in Celsius 22
max. body height in cm 165
total weight without PS grams 1150
filling in grams 760
volume in litres 5.9
construction / number of layers 2
Activities Backpacking

Ajungilak Kompakt 3-Season € 140.00
Lower comfort temperature for women (°C) 1
Lower comfort temperature for men (°C) -5
extreme temperature to EN 13537 (°C) -22
max. temperature to EN 13537 in Celsius 22
max. body height in cm 165
total weight without PS grams 1350
filling in grams 760
volume in litres 6.6
construction / number of layers 2
Activities Backpacking, Mountain Hiking
Een temperatuur bereik van plus 4 graden voor vrouwen is niet echt riant als je de bergen in gaat. Wie even googelt ziet ook dat veel Ajungilak gebruikers de temperatuur ratings aan de optimistische kant vinden. Wij hebben zelf een Ajungilak slaapzak voor een van de kinderen van een adviesprijs van een tijdje terug iets van 150 euro (gekocht voor 109 euro in de opruiming), en daarbij zijn twee dingen opgevallen. Allereerst dat deze 165 cm slaapzak toch wel erg kort is (ik zou hem voor de zekerheid willen passen als je 160-165 cm lang bent), en ook dat de isolatie zelf snel minder goed wordt. De eerste zomer was het een heel luchtige zak die zichzelf heel hoog oprichtte, maar na drie zomers is het toch een wat zielig plat ding geworden. Bij ons is die achteruitgang niet zo erg, want eerst sliep mijn erg kouwelijke dochter erin, en nu mijn zoontje die altijd klaagt dat hij het warm heeft. Mijn dochter heeft nu een langere donzen mummie uit de opruiming van Bever (150 euro), en dat is gewoon een veel betere slaapzak: warmer, langer, kleinere pakmaat, en ook nog lichter. Bovendien zal hij vast veel langer goed blijven. Kortom, als hij uit deze kleine Ajungilak gegroeid is wordt de volgende slaapzak voor mijn zoon ook dons.
Wim
Ik heb al jaren naar volle tevredenheid een Ajungilak Kompakt van rond de 2 meter. Deze heb ik me ooit aan laten praten door de Zwerfkei en er nog geen seconde spijt van gehad. Ik heb er eerst een tweetal jaren gebruik van gemaakt tijdens autovakanties (een aantal keren hoog in de Alpen bij temperaturen rond de -10 's nachts) en nu een drietal jaren in de zomer mee op de fiets.

Tijdens de vakantie zit de slaapzak in zijn compresiezak, maar daar buiten wordt deze niet in de compressiezak opgeborgen. Hij is niet merkbaar verslechterd.

Ik heb het er nog nooit koud in gehad, eigenlijk is de temperatuur me eerder iets te hoog eigenlijk.

--
Andreas
Als je op http://www.hiking-site.nl zoekt op de kompakt krijg je 13536 hits.
Niet helemaal waar: het zijn 48 treffers uit 13536 documenten...
Je hebt 't iig opgezocht en helpt het tot een beslissing? :wink:
JOOO...net terug van een snuffeltje op de H-site zag ik dat je daar de vraag ook al gesteld had. Doe je goed...des te meer info des te beter, toch? Succes met je keuze.
Des te meer info hoe beter. Ik zie door de 'spullen-die-nog-aangeschaft-moeten-worden'-lijst niet meer echt hoe ik al die keuzes moet maken.
Tot nu toe nog weinig mensen met ervaring met Ajungilak lijkt het :(

Gr