Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wel vangen, niet leveren. Fietsen in het Vliegtuig - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wel vangen, niet leveren. Fietsen in het Vliegtuig

@wim: nee hoor, dat heeft niets met kapitalisme te maken maar meer met dommigheid. Klanten tevreden houden om meer geld te verdienen lijkt me een veel slimmer uitgangspunt.

@M.: hoewel de vraag of "fietsvluchten" levensvatbaar zijn of niet, interessant is, is dat nu niet aan de orde. Ik heb betaald voor het juiste vervoeren van mijn fiets op een bepaalde tijd en datum en in mijn beleving heb ik niet gekregen waarvoor ik heb betaald. Of dat nu lastig is, of dat de prijs te laag is, of dat er andere factoren zijn, is voor mij absoluut niet interessant. Een maatschappij biedt iets aan en daar ga ik op in. Het stomme van maatschappijen als Iberia is is dat ik als klant helemaal geen probleem heb om een goede prijs te betalen mits het product dan ook degelijk is.

@Marten: dat is hier niet het geval

@eindgebruiker: zo is het! Ik koop een ticket bij een marktspeler en daarmee heb ik te maken. Niet met de bedrijven die daar achter zitten. Dat hoef en wil ik helemaal niet weten. Bij een spaakbreuk van je fiets ga je ook niet naar de leverancier van spaken maar gewoon naar je fietsenmaker waar je de fiets hebt gekocht.

@fietsjunks: da's een goede. Iemand anders maakt schade en daarvoor moet ik mijn verzekering aanspreken? Sterker nog: dat is ook de reactie van Iberia. Dat is de wereld op zijn kop.
Even tussen ons: ik kan die schade echt wel hebben. Zal er geen boterham minder om eten. Maar waar het hierom gaat is dat bij een businessdeal beide partijen er goed uit moeten komen. Dat zorgt voor een klimaat waar het prettig zaken doen is. Oftewel: een win-win situatie. Iberia biedt een dienst aan, daar staat een goed bedrag tegenover en daar moet men het voor doen. Ik moet niets anders dan dan betalen en achterover leunen totdat mijn fiets in prima staat aan komt rijden. (ok, ik weet het, dit is theorie 8) ). Wanneer men dit niet kan leveren moet men het niet aanbieden.

@Bert: yep, we zijn er zondag. Zet de rode wijn maar vast koud (jij als spanje-kenner moet dit herkennen)!!
Stel dat je hier een rechtzaak voor aan zou spannen. Hoeveel kans heb je om die te winnen?
Of zijn de voorwaarden zodanig dat je altijd verliest?

Stel dat je wint en dat wordt bekend, dan moeten ze hun gedrag wel gaan veranderen. Hetzij door geen fietsen meer mee te gaan nemen of door meer zorg te gaan besteden aan de afhandeling ervan.
De optie om je verzekering aan te spreken is helemaal zo gek nog niet. Verzekeraars doen (denk ik) niet anders dan onderhandelen met de tegenpartij. Bij het invullen van het schadeformulier aangeven dat Iberia de fiets gesloopt heeft en Iberia mag proberen aan te tonen dat dat niet zo is :twisted:
Anders kan je inderdaad nog een stap naar de rechter overwegen. Gewoon de totale schade optellen (inclusief het bellen e.d.) en het bedrag terug eisen. In Nederland kan een bedrijf geen vergoeding vragen zonder aansprakelijkheid te aanvaarden. De dienst is een product en dat schept verwachtingen. Basis consumentenrecht als ik me niet vergis :roll:

De wet staat boven de voorwaarden.

Sterkte...
Ik had enige weken in de trein ook een dergelijk probleem als Blanche en heb toen mijn fiets maar op een willekeurig balkon gezet.
De conducteur heeft echter gezegt dat fietsen alleen op de daarvoor bestemde afdeling mogen staan en dat fietsen voorrang boven alles hebben. Dus volgende keer even naar de conducteur lopen en die zal (hopelijk) wel regelen dat er een plekje vrijkomt. Wel bij je fiets blijven staan zodat mensen geen wraak kunnen nemen :(
Lang heb ik gedacht dat S&S koppelingen het enige alternatief waren: http://www.sandsmachine.com/ Helaas lijkt ook dat moeilijker te gaan worden door restrictiever beleid. S&S koppelingen zijn een heel mooi maar duur systeem waarmee je een gewone fiets in twee stukken kunt delen en vervolgens in een koffer vervoeren. Het duurt wel even om je fiets weer in elkaar te zetten, maar daarna heb je ook een fiets die helemaal gewoon rijdt.

Het probleem is dat luchtvaartmaatschappijen niet onbegrijpelijk steeds feller worden op het gewicht van je bagage. Meestal is binnen Europa 20 kg nu de norm (15 kg bij de rovers van Ryanair), plus 5-8 kg handbagage, afhankelijk van de maatschappij. In de praktijk heb ik gemerkt dat je wel met iets meer wegkomt, maar de tolerantie is veel minder groot geworden. Helaas is de speciale harde S&S koffer al ruim 7,5 kg, zodat je zelfs met een heel lichte fiets van 10 kg toch niet meer dan 7,5-10,5 kg bagage (in een zadeltas?) kunt meenemen. Toegegeven, je kunt flink wat kleding aandoen, maar alles bijeen zou zelfs Jim van den Berg zich uitgedaagd weten. Een lichtere harde S&S koffer lijkt me dringend gewenst.

Als dit allemaal niet gaat lukken, is er alleen nog de mogelijkheid van uitneembare/vouw fietsen met wat kleinere wielen, zoals de Bike Friday, of de Airnimal. Maar dan lever je toch wel wat fiets in.

Een nieuwe en heel bizarre ontwikkeling is dat sommigen maatschapijen (o.a. Air France naar het schijnt, maar enkele Amerikaanse carriers) ook voor fietsen in de koffer die binnen de 20 kg blijven het extra fietstarief willen rekenen. De logica hiervan ontgaat me.

Wim
Wim schreef: Een nieuwe en heel bizarre ontwikkeling is dat sommigen maatschapijen (o.a. Air France naar het schijnt, maar enkele Amerikaanse carriers) ook voor fietsen in de koffer die binnen de 20 kg blijven het extra fietstarief willen rekenen. De logica hiervan ontgaat me.

Wim
Ze hebben er extra werk van zo verpakte fietsen toch stuk te krijgen, en dat moet betaald worden ;)
Er blijkt ook een lichtere zachte/opvouwbare maar toch nog goed stevige S&S tas te zijn van 4 kg. Daarmee zou het net moeten lukken, met een lichte fiets en weinig bagage. Een opvouwbare tas ik ook veel handiger.
Wim
Wim schreef:Een nieuwe en heel bizarre ontwikkeling is dat sommigen maatschapijen (o.a. Air France naar het schijnt, maar enkele Amerikaanse carriers) ook voor fietsen in de koffer die binnen de 20 kg blijven het extra fietstarief willen rekenen. De logica hiervan ontgaat me.
Wim
Dat zal dan komen omdat die koffer groter is dan de maximum afmetingen die voor bagage gelden. Het is dus niet alleen gewicht maar ook volume dat ons fietsers de das om doet.

Het feit dat er een reële kans op schade is bij fietstransport brengt mij er toe om nooit met een mooie, dure, nieuwe fiets in het vliegtuig te stappen. Mijn fiets heeft inmiddels zoveel krassen en andere beschadigingen dat me waarschijnlijk niet eens meer opvalt als er eentje bij komt.
Over twee weken vlieg ik van Christchurch, Nieuw zeeland, naar Auckland ook NZ. Het ticket kost 22 NZ$ (10 eurotjes), tax: $35,- en de fiets... $95,-
Het wordt steeds gekker.
Elke keer als ik vlieg -ik probeer het zoveel mogelijk te beperken- heb ik de zenuwen. Niet voor het vliegen zelf maar voor de staat waarin de fiets aankomt.
De tarieven worden steeds hoger en ik vrees dat over een paar jaar het helemaal niet meer te betalen is.
Ook ben ik bang dat je helemaal geen fiets meer mee kan nemen binnenkort vanwegen het schadeprobleem.

De enige oplossing die ik kan bedenken is het bundelen van de krachten. Samenwerking tussen fietsersorganisaties uit meerdere landen waarbij er afspraken worden gemaakt met een bepaalde alliantie van vliegmaatschappijen. Jaarlijks moeten er tienduizenden -ik doe maar een gooi- fietsers met hun fiets vliegen. Een markt die geld waard is.
Hoi Jan,
Nee die koffer is niet te groot, dat is nu net het briljante van die S&S koppelingen: je fiets past echt net precies in een koffer van 26x26x10 inch, dat wil zeggen de maximum maat. Dit lijkt mij althans een voorbeeld waar voorlichting naar luchtvaartmaatschapijnen zou kunnen helpen. Er heeft nu gewoon iemand zonder door te denken bedacht "een fiets is een fiets is een fiets". Fietsen zijn namelijk wel een reeel probleem voor luchtvaartmaatschappijen. Die S&S koppelingen zijn een echte oplossing voor een echt probleem. Het alternatief lijkt mij een internationaal gestandariseerd container/koffer systeem, zoals er dacht ik nu ook bestaat voor huisdieren die moeten vliegen: de maatschappijen hebben eigen standaard kooien.
Wim
Wim schreef:Hoi Jan,
Nee die koffer is niet te groot, dat is nu net het briljante van die S&S koppelingen: je fiets past echt net precies in een koffer van 26x26x10 inch, dat wil zeggen de maximum maat. Dit lijkt mij althans een voorbeeld waar voorlichting naar luchtvaartmaatschapijnen zou kunnen helpen. Er heeft nu gewoon iemand zonder door te denken bedacht "een fiets is een fiets is een fiets". Fietsen zijn namelijk wel een reeel probleem voor luchtvaartmaatschappijen. Die S&S koppelingen zijn een echte oplossing voor een echt probleem. Het alternatief lijkt mij een internationaal gestandariseerd container/koffer systeem, zoals er dacht ik nu ook bestaat voor huisdieren die moeten vliegen: de maatschappijen hebben eigen standaard kooien.
Wim
Volgens mij spreken de voorwaarden over een 'fiets', juridisch is dat niet het zelfde als ' een koffer vol met onderdelen waaruit wellicht maar misschien ook niet een volledige fiets valt samen te stellen'. Evengoed zou ik niet op de koffer zetten dat er fietsonderdelen inzitten, om discussies te vermijden
Iberia had 4 en een half jaar geleden al problemen: toen ik in Quito, Ecuador zat was er volgens mij net een vliegtuig vol reizigers maar zonder koffers aangekomen...

Dat ze nog bestaan... :roll:
Hallo Blanche,

ik heb dit ook al diverse keren meegemaakt, toen ik op A'dam WTC wilde instappen met mijn fiets.

@ Toon, het hangt ervan af. Als de conducteur in de buurt is, dan kun je het vragen. Maar staat ie aan de andere kant van de trein, dan wordt het lastig.

Frank
http://www.ericopdefiets.nl/2009Winter/ ... c8444.html

Afbeelding

Ik zag deze afbeelding nu in de trein. De NS heeft in nieuwe en gerenoveerde treinen de aanduiding aangepast. Er is ook in de regelementen in de trein is beter aangegeven dat de fiets voorrang heeft op de aangewezen plaatsen. Ook het personeel is onlangs geinstrueerd zo vertelde de conducteur. De plaatsen moeten vrijgemaakt worden als er een fiets in de trein komt. De conducteurs die ik er over sprak gaan het nu ook doen omdat het duidelijk staat aangegeven. Nu maar hopen dat de afbeeldingen en regelementen snel worden vervangen door de nieuwe.
Eric
Dat is mooi. Ik ben een tijdje terug nog bijna in elkaar geslagen door een soldaat die te lui was zijn plunjebaal mee naar binnen het rijtuig in te nemen. De conducteur was niet van plan me te helpen. Gelukkig kwam ik even later een van de officieren van deze soldaat tegen, zodat de orde weer snel en doortastend hersteld werd. Het is best een probleem, vooral op treinen richting Schiphol, waar allemaal mensen in zitten die voor het eerst in jaren weer eens in de trein zitten.
Wim
Wim schreef: Ik ben een tijdje terug nog bijna in elkaar geslagen door een soldaat die te lui was zijn plunjebaal mee naar binnen het rijtuig in te nemen.
Dit is voor mij de reden om de auto te pakken.
Helaas kom vaak onbeschoft volk tegen zoals dronken voetbal supporters die in koor naar je vrouw zingen dat er een ...... in moet.

Dan is een file zo gek nog niet!


Groeten,

John.
Eric op de Fiets schreef:http://www.ericopdefiets.nl/2009Winter/ ... c8444.html

Afbeelding

Ik zag deze afbeelding nu in de trein. De NS heeft in nieuwe en gerenoveerde treinen de aanduiding aangepast. Er is ook in de regelementen in de trein is beter aangegeven dat de fiets voorrang heeft op de aangewezen plaatsen. Ook het personeel is onlangs geinstrueerd zo vertelde de conducteur. De plaatsen moeten vrijgemaakt worden als er een fiets in de trein komt. De conducteurs die ik er over sprak gaan het nu ook doen omdat het duidelijk staat aangegeven. Nu maar hopen dat de afbeeldingen en regelementen snel worden vervangen door de nieuwe.
Eric
Ja inderdaad maar....op Schiphol onlangs(zie eerder in dit draadje) verwees ik dus ook naar dat bordje nadat we al een trein voorbij hadden laten gaan. Ondanks dat kreeg ik het aan de stok met een engelstalige dame! Mijn argumenten waaronder dat wij betaald hadden voor onze fiets, mocht niet baten. Haar koffer was bijna groter dan een volledig bepakte fiets!! Maar ik moet ik wel vermelden dat de 2 Nederlanders en drie Japanners netjes plaats maakte. Geen conducteur gezien op die lijn :<
Beste Blanche,

Dit echt een groot probleem: vooral station op Schiphol, hoewel de grootste meute altijd de hellingbaan en de roltrappen neemt naar het noorden.
Probeer dus zoveel mogelijk naar het zuiden van het perron te gaan. Pas wel op voor korte treinen, die er soms tussen zitten. Maak een inschatting waar de fietsenplaatsen zich bevinden. In de Intercity dubbeldekkers is dat de tweede deur vanaf de kop en de staart.
Bij instappen moet je een beetje breed maken en zorgen dat je het eerst binnen bent en je fiets tegen de klapstoeltjes kunt zetten. Staan er eenmaal een fiets, dan maakt men niet snel aanstalten om daar te gaan zitten. Het kan wat dringerig overkomen, maar het doel heiligt hier de middelen.
In de allernieuwste dubbeldeks intercity treinen staan er ook geen banken meer tegenover de fietsplaatsen en is er wat meer ruimte. De nieuwe treinen rijden op de nieuwe verbinding van Schiphol - Utrecht - Nijmegen.
Op de metrostation van Taipeh staat met lijnen en een fietspictogram op de perron aangeven, waar de fietsdeur van de metro komt en dat werkt!
bert sitters schreef:Beste Blanche,

Dit echt een groot probleem: vooral station op Schiphol, hoewel de grootste meute altijd de hellingbaan en de roltrappen neemt naar het noorden.
Probeer dus zoveel mogelijk naar het zuiden van het perron te gaan. Pas wel op voor korte treinen, die er soms tussen zitten. Maak een inschatting waar de fietsenplaatsen zich bevinden. In de Intercity dubbeldekkers die van Amsterdam via Schiphol naar Den Haag en Rotterdam rijden is dat de tweede deur vanaf de kop en de staart.
Bij instappen moet je een beetje breed maken en zorgen dat je het eerst binnen bent en je fiets tegen de klapstoeltjes kunt zetten. Staan er eenmaal een fiets, dan maakt men niet snel aanstalten om daar te gaan zitten. Het kan wat dringerig overkomen, maar het doel heiligt hier de middelen.
In de allernieuwste dubbeldeks intercity treinen staan er ook geen banken meer tegenover de fietsplaatsen en is er wat meer ruimte. De nieuwe treinen rijden op de nieuwe verbinding van Schiphol - Utrecht - Nijmegen.
Op de metrostation van Taipeh staat met lijnen en een fietspictogram op de perron aangeven, waar de fietsdeur van de metro komt en dat werkt!
Blanche schreef: Haar koffer was bijna groter dan een volledig bepakte fiets!!
De NS heeft de treinen ook wel op het ontstaan van dit soort conflciten geoptimanliseerd!
Met een gewone Hema koffer kom je al niet met fatsoen door de klapdeuren naar de coupe's, laat staan dat je zo'n koffer veilig in het minuscule bagagerek kunt leggen.