door
Wim » zo 14 dec, 2008 18:51
De keus voor een band hangt natuurlijk steeds van van alles af. Vroeger dacht iedereen dat je alleen maar hard kon gaan op smalle bandjes. Inmiddels blijkt dat niet waar te zijn. Enerzijds is het niet waar omdat een brede band anders en gunstiger vervormt dan een smalle, maar anderzijds is het ook niet waar omdat de rolweerstand op een weg met kuilen en gaten nog weer heel wat anders is dan op een spiegelgladde laboratoriumrol. Iedere hobbel remt je af, en daar heb je minder last van als je band soepeler vervormt, zoals bij een bredere band. Anderzijds is een smalle band natuurlijk wat lichter, en geeft minder luchtweerstand. Een brede band is dus gunstiger (ook sneller) voor zwaardere rijders, met meer bagage, bij lagere snelheden, en op ruwer oppervlak. Hoe sneller je gaat, hoe beter het wegdek is, hoe smaller de band mag zijn. Daar komen nog twee dingen bij. Het eerste is dat de menselijke motor moe wordt van hobbels en trillingen. Ook dit pleit dus voor een bredere band, zeker op slechter wegdek. Het tweede is dat het ook van je frame afhangt. Een stijf touringframe rijdt minder lekker als je er weinig bagage op laadt. Dat kun je tot op zekere hoogte compenseren (al voelt het niet helemaal hetzelfde) met bredere banden. Op een soepel traditioneel stalen frame (niet oversized) kun je zolang je geen losse ondergrond tegenkomt probleemloos 32mm bandjes monteren. Als je mooie kiest rijdt dat erg lekker, en snel. Op zo'n fiets kun je niet al te veel bagage meenemen, en minder naarmate je zelf zwaarder bent. Echter op een stijf 26 inch T400 frame zoals waar het hier om ging zou ik zeker geen al te smalle bandjes zetten. Op natte winterwegen zou ik vanwege het risico van lekrijden (groter op natte wegen) niet veel lichter gaan dan een 50 mm Big Apple, 's zomers kun je wat lichter en sneller gaan (dat is wat ligfietsrijders doen).
Op een beladen 28 inch fiets vind ik 42 mm een mooi compromis en op een audax/semirace fiets met 57 mm drop bij de remhoeven zou ik kiezen voor 30-32 mm. Maar ieder moet vooral op eigen manier gelukkig worden. Teveel hangt ook af van de combinatie van bagagegewicht, gewicht en lengte van de motor, en souplesse van het frame.
Wim