Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trekkingfietsen van Rose - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Trekkingfietsen van Rose

eric190173 schreef:Hoi Robert Jan,

Kun jij nog even naar de spelling kijken van de aanhangfiets die jullie hebben, want ik krijg geen enkele relevante hit op google, en dat lijkt me toch sterk.....

Bedankt!

Eric
Uhm, de juiste spelling is "Birocio". De historie zoals wij die kennen is dat wij de derde eigenaar zijn van deze aanhangfiets. De eerste eigenaar heeft de aanhangfiets nieuw gekocht bij Bikeshop Amersfoort. Misschien dat zij je nog iets meer informatie kunnen geven. Zelfs op Italiaanse websites is erg weining informatie te vinden over dit fietsje. Ik zal een paar foto's plaatsen van het fietsje. Op de achtergrond nog net te zien, onze twee slapende zonen in de aanhanger :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Overigens, de koppelingsplaat die op de bagagedrager geschroefd moet worden heeft tevens de mogelijkheid om een kinderzitje te monteren, in theorie kunnen we dus zowel de aanhangfiets gebruiken, alsook een kind achterop het zitje. De montageplaat is naar mijn idee afkomstig van GMG. Zie de onderste foto. Misschien moet je even de grote foto bekijken voordat je de adapterplaat, die op de Tubus Fly gemonteerd is, kunt zien.

Afbeelding

Robert-Jan Bakker schreef: Misschien moet je even de grote foto bekijken voordat je de adapterplaat, die op de Tubus Fly gemonteerd is, kunt zien.

Afbeelding
De Tubus Fly is met 325 gram een van de lichtste dragertjes op de markt en nadrukkelijk alleen bedoeld om een paar tasjes aan te hangen. Daar een eenwielfiets met je eigen nageslacht aan bevestigen acht ik hoogst onverantwoordelijk! Die drager gaat een keer stuk (het is maar een buisje 10 x 0.5mm verschil tussen stuk en heel ) en dan ligt je kind wel met zijn hoofd in het wielspoor van inhalende auto's

verwijderd.

Een kleine update:

Wegens wisseling van werk en achteruitgang van inkomen zit een nieuwe fiets er echt niet in. Daarom ben ik gaan speuren op Marktplaats en vond het volgende.

Een Koga Miyata Traveller uit 2003, 2 jaar stil gestaan en nog op de originele banden met bijna nieuw profiel. Mijn eigen Batavus Intermezzo uit 2004 ingeruild en € 60,= bijgelegd. Sinds vandaag dus de nieuwe eigenaar van een Koga. Met daarbij de eerder besproken voordelen: Geen buitenboord-lagers, en geen geïntegreerd balhoofdstel, geen verende voorvork en geen verende zadelpen. Okay, de fiets stond te koop zonder spatborden, bagagedragers en verlichting, maar voor een krappe € 180,00 aan extra kosten (Bike4Travel) is'ie weer helemaal het mannetje. SKS spatborden, nieuwe Ergon GR1 grips en foam-grips over de rest van het stuur, een B+M Lumotec IQ Fly N koplamp en een B+M DtoplightXS achterlicht. Een nieuwe AXA Defender RL ringslot met bijbehorende ketting maakt het verhaal kompleet. Een Tubus Ergo lowrider had ik al in mijn bezit en die is dus gelijk gemonteerd.

Morgen even de draaiende delen uit elkaar en goed reinigen en smeren, alle boutjes hebben vandaag al een likje vet gekregen en dan is het wachten op de doos met spulletjes van Bike4Travel (hopelijk deze week nog). Vandaag ook het frame even in de was gezet en dan is'ie klaar!

Resultaat in de vorm van een plaatje volgt later.

Iedereen bedankt voor zijn/haar commentaar op deze post.

Succes in je nieuwe baan. En succes met je nieuwe fiets - dat lijkt me een fiets waar je lang plezier van kunt hebben. Als de banden versleten zijn kun je kijken of er nog een maatje breder op past.
Wim

Klinkt goed :!: Hopelijk ga je er veel plezier van hebben....

Wim schreef:Succes in je nieuwe baan. En succes met je nieuwe fiets - dat lijkt me een fiets waar je lang plezier van kunt hebben. Als de banden versleten zijn kun je kijken of er nog een maatje breder op past.
Wim
Een maatje breder voor de banden gaat zeker lukken, ik denk er zelfs aan om dat komende zomer te doen. De SKS spatborden zijn 53mm breed dus een Schwalbe Marathon Plus 47-622 zit er volgend jaar wel in. Nu zijn er 37-622 Schwalbe Marathon Plus banden gemonteerd. Eerst maar even met spanning wachten op de zending van Bike4Travel, het lijkt wel Sinterklaas met als enige nadeel dat ik mijn eigen kadootjes moet betalen..... :shock:

47 mm lijkt me breed voor deze spatborden, maar wie weet. Jij kunt het beter bekijken dan ik. En van de Marathon Plus ben ik geen fan, maar dat is persoonlijk. Mij te stug.
Wim

Wim schreef:47 mm lijkt me breed voor deze spatborden, maar wie weet. Jij kunt het beter bekijken dan ik. En van de Marathon Plus ben ik geen fan, maar dat is persoonlijk. Mij te stug.
Wim
Ze zaten ook op mijn Batavus en ik vond ze heerlijk rijden. Misschien als ik een andere type of merk probeer dat ik dan de Marathon Plus afzweer. Mijn vrouw rijdt met Schwalbe Marathon Supreme. Maar omdat de meeste kilometers door mij met woon-werk verkeer gemaakt worden hecht ik meer waarde aan een goede lekbestendigheid en duurzaamheid dan aan snelheid.
Welke alternatief zou je mij aanraden?

Wij gebruiken de gewone Marathon ook voor onze stadsfietsen, en ik geloof dat we daarbij in een jaar of vier een keer een lekke band gehad hebben, maar dat was dan ook een punaise. Die gewone Marathon rijdt wel echt lekkerder, en is vast ook sneller want soepeler. Ik zou die Marathon Plus alleen overwegen als je heel vaak heel veel zooi op de weg tegenkomt. Het is inderdaad iets meer risico, maar toch niet echt veel meer (tenzij je heel zwaar bent). Bredere banden gaan ook minder vaak lek.
Wim

Wim schreef:Wij gebruiken de gewone Marathon ook voor onze stadsfietsen, en ik geloof dat we daarbij in een jaar of vier een keer een lekke band gehad hebben, maar dat was dan ook een punaise. Die gewone Marathon rijdt wel echt lekkerder, en is vast ook sneller want soepeler. Ik zou die Marathon Plus alleen overwegen als je heel vaak heel veel zooi op de weg tegenkomt. Het is inderdaad iets meer risico, maar toch niet echt veel meer (tenzij je heel zwaar bent). Bredere banden gaan ook minder vaak lek.
Wim
96kg :oops: , tel daarbij een 60cm Koga Traveller met bagage op en je komt al snel boven de 120 kilo uit...... :?

96kg , tel daarbij een 60cm Koga Traveller met bagage op en je komt al snel boven de 120 kilo uit......
Robert- Jan, dat zijn ook ongeveer mijn gegevens.
Koga Randonneur en ik met bagage toch wel samen aardig in de buurt van 150 kg :oops:

Fiets al 2 jaar op Marathon XR, dus de vreselijk zwaar lopende loodzware expeditieband.
Nou dat zwaarlopen merk ik niet veel van, heuveltje af met anderen loop ik veel harder :D Maar ja daar schijnt gewicht een belangrijke factor te zijn.

In ruim 10.000 km slechts 1 lekke band, stukje glas wat zich uiteindelijk toch door de antileklaag heen had gewerkt.
Mijn tochten voeren ook af en toe over onverhard/schelpen/bospaden, dus daar vol profijt van de XR.

Ben er dus tevreden over.

O ja, heb op de 28" Randonneur de 42 mm brede uitvoering. Dit wil net. Bij wat bladeren of los gras wil het dan wel eens vollopen tussen de spatborden en de band. Verder geen klachten.

Groet

Jans