door
Arno S. » wo 05 nov, 2008 21:01
Froggy,
Ik rij met dezelfde ketting, een Rohloff naaf en een excenter (Santos travelmaster 2.6 alu), deze zomer (na hard werken, sober leven) aangeschaft.
Na 5000 km door Scandinavisch 'regen en stormweer' heb ik nog ruimte genoeg op de exentrische trapas om de ketting te spannen. (tot nu toe 4x aangespannen).
Dit spoort dus niet met de veronderstelling dat de KMC ketting buitensporig rekt. Stond de trapas bij aanschaf al niet erg ver in de uiterste stand?
Ik zit nog wel een beetje met de vraag wanneer ik wat moet vervangen betreffende de 'drivetrain'.
Na 5000 km is mijn achterkransje behoorlijk ingesleten en ik vermoed dat de ketting ondertussen te ver is opgerekt (toch eens een spijker in de muur slaan). Over een maand vertrek ik naar NZ om ongeveer 3500 km te fietsen. Wat te doen: kop in het zand, gewoon zo doorfietsen en ervan uitgaan dat het wel goed komt of toch vervangen (en wat, ketting/tandwielen. kransje omdraaien, een combinatie of alles vervangen?)
Stel ik breek mijn ketting, dan zal een nieuwe ketting waarschijnlijk doorslaan. Daarom draai ik mijn kransje liever niet om, op die manier heb ik altijd een kransje met een nieuwe kant bij me.( mits ik de afnemer niet vergeet) Een passend nieuw kettingblad zal, neem ik aan, wel te vinden zijn in NZ.
Op de site van de ' Vakantiefietser' heeft Eric een berekening gemaakt betreffende de kosten van een Rohloff-naaf t.o.v. een derailleur. Hierbij gaat hij uit van het omdraaien van het kransje en neemt 60000 km als nulpunt voor zijn berekening. In totaal zouden er 6 kettingen, 2 kransjes en 2 kettingbladen gebruikt worden. Dus 10000 km per ketting (om en om gereden??), 15000 km per kransje (omdraaien) en 30000 km per kettingblad (of is deze ook om te draaien). Indrukwekkende getallen die ik volgens mij niet ga halen (gezien mijn schoonmaakdiscipline). Klopt dit wel? En wederom, wat als bij 20000 km de ketting breekt (breken kettingen tegenwoordig uberhaupt nog wel, zolang je ze niet tot de draad oprijd)
Normaalgesproken stel ik dit soort vragen aan de leverancier, maar deze schijnen voor een aantal weken op safari in Zuid Afrika te zijn.
Verder heb ik ook wat speling op de Rohlof schakelgreep (niet in de draairichting, maar in de lengterichting) Weet iemand of dit bij te stellen is?
Bvd.