Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke fiets geschikt voor iemand boven de 140 kilo - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welke fiets geschikt voor iemand boven de 140 kilo

mario schreef:Waarom ga je niet naar een technische hogeschool of universiteit, probeer te regelen dat die lui voor jou als examen stuk een fiets moeten ontwerpen die geschikt is voor iemand met jouw gewicht. Je zal natuurlijk wel de materiaal kosten moeten betalen, maar dat is stukken goedkoper dan in de winkel. Baat het niet dan schaad het niet :wink:

mario
Bewaar me! Krijg ik weer zo'n klas aan de lijn met vragen in de trant van 'schrijf even mijn scriptie dan zijn wij klaar zonder huiswerk ' ;)

Behalve het niet ten onrechte door Marten aangekaarte probleem van de luie en domme student, is er nog het probleem dat het een onderzoeksonderwerp van niks is. Er is namelijk niets nieuws aan te ontdekken: alle theorie is bekend.
Een fiets voor zwaargewichten bouwen bestaat eigenlijk uit twee heel verschillende projecten:
1 een frame, plus misschien stuur en zadelpen, ontwerpen en bouwen. Dit moet sterk en stijf genoeg zijn. Dat betekent dikke buizen, en dat is misschien even zoeken, maar het is er vast wel. Wie lugloos bouwt heeft al een probleem minder, en tandem voor en achter vorken zijn goed te krijgen. Kortom, een frame maken is geen punt als je weet wat je doet.
2 onderdelen inkopen. Het probleem hier is dat one-offs niet echt te doen zijn. Een fietsenbouwer kan niet ineens zelf een sterkere naaf maken, of een zwaardere velg. Het probleem is dat vrijwel al het bestaande spul zo licht mogelijk wil zijn, en dus niet overgedimensioneerd is. Er zit wel marge in, maar niet zoveel. Het antwoord moet dus net als bij tandems komen van downhill spullen, of van de speciale tandemonderdelen. Dat is zoeken, maar het bestaat wel. Kijk maar eens in het aanbod van Phil Wood en Chris King, om maar iets te noemen. Wie voor minder geld klaar wil zijn is afhankelijk van de speciale kanalen van tandembouwers die al langer proberen ook voor minder geld goede tandems te leveren die niet stuk gaan.
Als afstudeerproject zou ik het echter afkeuren.
Wim