Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen naar Normandië - Forum Wereldfietser

Fietsen naar Normandië

heej volgend jaar ben ik van plan om van groningen naar normandië te fietsen (950 KM), nu is mijn vraag of dit valt te doen op een gewone fiets met 3 versnellingen :?: alvast bedankt

Lijkt me wel, al hangt het wat van de route af (vermijd heuvels zoveel mogelijk). Zo'n fiets heeft eigenlijk twee belangrijke beperkingen: remmen en versnellingen. Meestal zitten er op zo'n fiets trommelremmen, en die zijn gevaarlijk in de bergen omdat ze warm kunnen lopen en dan ophouden hun werk te doen. Ga dus niet door de Ardennen. Dat is evenmin een goed idee vanwege het gebrek aan bruikbare versnellingen. Een 3 versnellingsnaaf is bruikbaar in licht geaccidenteerd terrein, maar erger moet het liever niet worden, anders wordt het wel erg veel lopen. Ik zou in elk geval tevoren bij de fietsenmaker een zo groot mogelijk achtertandwiel laten monteren. Op die stadsfietsen zit meestal een belachelijk zwaar verzet: de drie kun je bijna nooit gebruiken, terwijl de 1 tekort schiet. Heb je een verwisselbaar voorblad, dan zou ik daar ook wat kleiners op zetten. Maar goed, het devies luidt toch wel dat je zoveel mogelijk weg moet blijven uit al te heuvelachtig terrein - maar dat moet lukken.
Verder zou ik eens ernstig kijken naar de banden. Tracteer jezelf op mooie moderne lichte en gladde banden zoals een 37 mm Schwalbe Marathon Slick. Dat rijdt heel wat lekkerder dan die o zo degelijke standaard banden. Een beetje hulp kun je wel gebruiken met zo'n fiets.
Veel succes,
Wim

ok bedankt, maar ik kom er net achter dat ik een typefout heb gemaakt :oops: die 3 versnellingen klopt niet, het zijn er 7. Maar goed als het met 3 kan, moet het met 7 al helemaal lukken:)

Dat maakt het zeker makkelijker. Blijft wellicht het probleem van de remmen (maar misschien heb je velgremmen - dat komt bij een 7 speed naaf zeker voor), en blijft zeker nog het advies toch een iets groter achtertandwiel te laten monteren (kost bijna niets - het verschil tussen 3 en 7 zit meer in de omvang van de stappen dan in het totale bereik), en nog eens naar de banden te kijken, zeker als ze toch bijna aan vervanging toe zijn.
Nogmaals, veel plezier, het zou moeten lukken,
Wim

oke hartstikke bedankt. Me ouders zeiden dat het niet op mijn fiets zou lukken, maar het kan dus weL :D :D :D Ik heb momenteel niet zoveel geld. Dus hoeveel zal het me ongeveer gaan kosten als ik velgremmen en een groter achtertandwiel erop zou zetten en de schwalbes zou gaan kopen?
alvast bedankt

Vraag een optie bij een paar goede fietsenzaken in Groningen. Dan kun je de prijzen vergelijken.

Velgremmen er achteraf opzetten is niet echt een erg bruikbare optie als je het goedkoop wilt houden. De enige velgremmen die ook echt wat doen (en dus niet die ouderwetse rommel) zijn simpele V brakes of cantilever remmen, en die hebben nokken op de vorken nodig. Zitten die niet op je frame (en dat zal wel niet), dan heb je pech. Bovendien heeft je fiets vermoedelijk stalen velgen, en daarop doen velgremmen bijna niets als het regent (bij velgremmen dus altijd alu velgen gebruiken). Gewoon niet de heuvels in. Zo'n groter achtertandwiel zal je denk ik iets van 10 euro kosten, en een stel mooie banden een kleine 50 euro. Meer uitgeven aan een eigenlijk niet bijzonder geschikte fiets is niet zo slim. Ga er eens mee naar Dik, aan de Bedumerweg.
hartelijke groeten, en gewoon gaan fietsen,
Wim

oke kga het zeker doen en nogmaals bedankt:D