Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Testrapport Rohloff - Pagina 9 - Forum Wereldfietser

Testrapport Rohloff

188 berichten

eric190173 schreef:de krachten zijn in vergelijking met versnellingsbakken van motorvoertuigen bescheiden
Even rekenen:
Als ik met 100 kgf op de pedalen beuk is dat 1000 N. Met crancks van 175 mm hebben we het dus over 175 Nm op de trapas. Met 40 voor en 17 achter is dat 175 x 17/40 = 74 Nm op het kransje. Met een overbrengingsverhouding in het eerste verzet van de rohloffnaaf van 0,279 krijg je vervolgens 265 Nm op je achterwiel.
Groet,
Leon

m-gineering schreef: Olie heeft nog meer eigenschappen als alleen viscositeit
Ben ik helemaal met je eens, het moet vooral smeren, het moet anti-corrosief zijn, vuil inkapselen, in mijn plof ook nog koelen, enz. enz.

Achterop een flacon top of the line Kroon transmissie olie staan de volgende wervende woorden:
Gearlube GL-5 is een minerale smeerolie voor mechanische overbrengingen, gebaseerd op hoogwaardige solvent geraffineerde basisoliën, waaraan speciale EP - additives zijn toegevoegd, teneinde de volgende eigenschappen te verkrijgen:

* Uitstekende weerstand tegen oxidatie
* Zeer sterk anti-roest-, anti-corrosie- en anti-schuim vermogen
* Laag stolpunt
* Zeer goede EP eigenschappen

Toepassing
Gearlube GL-5 wordt gebruikt in de zwaarst belaste hypoïd overbrengingen in achterbruggen, versnellingsbakken en in al die overbrengingen, waarin EP - gedoopte oliën worden voorgeschreven.
Ik zeg niet dat dit een goede olie zou zijn voor een Rohloff-naaf, mijn punt is dat ik het raar vind dat Rohloff niet aangeeft welke olie in de naaf moet. En als het inderdaad speciaal voor Rohloff samengesteld wordt hoef je toch ook niet zo geheimzinnig te doen...

Maar goed, waarschijnlijk is dat een teveel 'open-source' gedachte...

Groeten
Eric

Leon schreef:
eric190173 schreef:de krachten zijn in vergelijking met versnellingsbakken van motorvoertuigen bescheiden
Even rekenen:
Als ik met 100 kgf op de pedalen beuk is dat 1000 N. Met crancks van 175 mm hebben we het dus over 175 Nm op de trapas. Met 40 voor en 17 achter is dat 175 x 17/40 = 74 Nm op het kransje. Met een overbrengingsverhouding in het eerste verzet van de rohloffnaaf van 0,279 krijg je vervolgens 265 Nm op je achterwiel.
Groet,
Leon
Aardig gerekend, maar volgens mij laat je nu de diameter van de naaf buiten beschouwing :wink: . Maar waar het volgens mij vooral om gaat zijn de krachten / oppervlakte van de tandwielen. Daar is een mooie kreet voor, maar die ben ik even kwijt. Maar dat is de bepalende factor voor de gewenste eigenschappen / kwaliteit van de olie. Die krachten zijn het hoogst bij 'haakse' tandwiel overbrengingen, de hypoïde overbrengingen en die stellen hoge eisen aan de olie (de EP olieën) en ik kan me moeilijk voorstellen dat de krachten in een Rohloff naaf (een planetair tandwielenstelsel als ik het goed heb) hoger zijn dan in een cardan van een vrachtauto of de transmissie van een trekker (die overigens ook werkt met een planetair tandwielenstelsel). Daarom denk ik dat er gewoon 'standaard' olieën geschikt zijn voor een Rohloff, of er moet een eigenschap zijn die bij een Rohloff wel gewenst is en bij andere transmissies niet....

my two drops of oil... :wink:

Eric

Ik heb het wel eens eerder vermeld; maar bij Rohloff zelf zeggen ze dat je rustig een jaar zonder olie in je naaf kan rijden....

dus met die twee druppels (Rohloff olie) moet je ver kunnen komen :wink:

eric190173 schreef:
Leon schreef:
eric190173 schreef:de krachten zijn in vergelijking met versnellingsbakken van motorvoertuigen bescheiden
Even rekenen:
Als ik met 100 kgf op de pedalen beuk is dat 1000 N. Met crancks van 175 mm hebben we het dus over 175 Nm op de trapas. Met 40 voor en 17 achter is dat 175 x 17/40 = 74 Nm op het kransje. Met een overbrengingsverhouding in het eerste verzet van de rohloffnaaf van 0,279 krijg je vervolgens 265 Nm op je achterwiel.
Groet,
Leon
Aardig gerekend, maar volgens mij laat je nu de diameter van de naaf buiten beschouwing :wink: . Maar waar het volgens mij vooral om gaat zijn de krachten / oppervlakte van de tandwielen. Daar is een mooie kreet voor, maar die ben ik even kwijt. Maar dat is de bepalende factor voor de gewenste eigenschappen / kwaliteit van de olie. Die krachten zijn het hoogst bij 'haakse' tandwiel overbrengingen, de hypoïde overbrengingen en die stellen hoge eisen aan de olie (de EP olieën) en ik kan me moeilijk voorstellen dat de krachten in een Rohloff naaf (een planetair tandwielenstelsel als ik het goed heb) hoger zijn dan in een cardan van een vrachtauto of de transmissie van een trekker (die overigens ook werkt met een planetair tandwielenstelsel). Daarom denk ik dat er gewoon 'standaard' olieën geschikt zijn voor een Rohloff, of er moet een eigenschap zijn die bij een Rohloff wel gewenst is en bij andere transmissies niet....

my two drops of oil... :wink:

Eric
Ik weet niet of er brons in de Rohloff verwerkt is, maar EP olie er in gooien is een eenvoudige *) test om er achter te komen.

De olie en spoelolie mogen de in de naaf verwerkte (kunststof) materialen niet aantasten, moeten voldoende smeren, mogen de pallen niet vastplakken, moeten toch goed hechten etc Ik ken weinig versnellingsbakken met freewheelpallen en kunststof

*) kan wel een dure test worden ;)

Hmmm, brons, tja dat zou Rohloff je toch zo moeten kunnen vertellen, idem voor wat betreft het kunstof. De meeste oliekeerringen zijn ook van een kunststof... En inderdaad vrijlooppallen (zundapp had vroeger volgens mij ook een versnellingsbak met pallen cq kogels en daar was ook aparte olie voor...) dat zou inderdaad een beperking kunnen zijn voor de standaard oliën..

Maar als Rohoff goede olie gebruikt zou ik na een verversbeurt na het inlopen rustig de olie laten zitten totdat de houdbaarheid van de olie in tijd verstreken is in tegenstelling tot het aantal kilometers.

Cardanolie van auto's gaan tegenwoordig tig jaar mee en bij de nieuwe BMW motorfietsen hoeft de cardanolie *nooit* meer vervangen te worden. Of eigenlijk stelt men dat de olie net zo lang mee gaat als het cardan........

Groet
Eric

EDIT: Brons wordt voornamelijk gebruikt bij wormwieloverbrengingen (mooi scrabblewoord) en zal naar mijn idee dus niet in een Rohloff zitten.

Even een paar feiten:
Rohloff vraagt voor een liter olie € 240,00.
Transmissieolie voor de auto industrie van een A merk kost gemiddeld € 7,00 voor een liter.
Meneer Bernard Rohloff zegt in een interview dat zijn versnellingsnaaf nauw verwant is met transmissies uit de auto-industrie wat ik me goed kan voorstellen. Per slot van rekening heeft Duitsland een lange traditie in het ontwikkelen van hoogwaardige transmissies.
Rohloff adviseert de olie elk jaar of om de 5000 km te verversen.
In de auto-industrie wordt gemiddeld aanbevolen om de olie van de transmissie om de 100000 km te verversen.
Daarbij maakt een versnellingsbak van een auto maakt veel meer toeren als die van een naafversnelling.
Op de Eurobike in Keulen stond Rohloff met een stand.
Ik heb hun gevraagd hoe dat kan dat hun olie € 240,00 de liter kost.
Het blijkt transmissie olie te zijn van een of ander A merk die ze laten tunen.
Over hun prijsbeleid konden ze me niks vertellen.
Gebruik je ander olie, dan vervalt de garantie.
Tja, gefronste wenkbrauwen krijg ik er van wel van :? .
Gr. Roger.

Roger schreef:Even een paar feiten:
Rohloff vraagt voor een liter olie € 240,00.
Transmissieolie voor de auto industrie van een A merk kost gemiddeld € 7,00 voor een liter.
1) voor antwoord op al uw vragen:beter opletten bij economie ;)
2) Een liter 4 seizoenenolie kost 46.20, maar dan krijg je er geen woud aan plastic flesjes bij. Als je ooit aan vullijn gestaan hebt met k*tflesjes die voortdurend omvallen snap je het prijsverschil :D
3) Met 100000 naven is de jaaromzet over de hele wereld ~2500 liter. Als je olie verkoopt aan de auto's bij mij in de straat heb je meer handel.
4) 5000 km op de fiets is zo 400 uur. Dat kun je vergelijken met 25000 auto km's

Mijn 'bezwaar' op de geheimzinnigheid van de Rohloff olie is niet zozeer de kosten van de olie an sich, hier gelden inderdaad gewoon de economische wetten, verpakking, distributie etc reken je per verpakkingseenheid, en hier kun je als gewone gebruiker toch geen noemenswaardig voordeel halen. Wel stoor ik me aan het feit dat er niet gewoon gecommuniceerd wordt wat voor olie het is en aan welke eisen het moet voldoen.

En die vervangingsinterval lijkt mij erg overdreven. Als de naaf is ingelopen is en de afdichtingen zijn in orde dan zal de olie amper te lijden hebben en dan is jaarlijks verversen gewoon zonde van de tijd en het geld...

Maar de tijd zal het leren, komt er bij de jaarlijkse verversing een mooi honigkleurig olietje (of gaat er geen heldere olie in?) tevoorschijn dan zou ik het daarna lekker een aantal jaren laten zitten.

Groet
Eric

eric190173 schreef:komt er bij de jaarlijkse verversing een mooi honigkleurig olietje (of gaat er geen heldere olie in?) tevoorschijn dan zou ik het daarna lekker een aantal jaren laten zitten.

Groet
Eric
Op de fles staat 'schudden voor gebruik' het spul is behoorlijk zwart. En ik denk dat Rohloff ook niet echt weet wat er in de olie zit. Die stappen naar de triboloog, leggen het probleem uit en krijgen een paar monsters mee. Na testen (of nog meer testen) kiezen ze Schmierstoff #12365789543 und gut is es ;)

Ah, zwarte olie die je moet schudden voor gebruik.... Waarschijnlijk grafiet, komen we toch weer bij die Zündapp-olie uit.....

:lol:

Googel maar eens op: ZP-V-OLIE

Na 20 jaar in mijn olie bakje te hebben gestaan heb ik het laatst weggegooid.......

Groet,
Eric

eric190173 schreef:Mijn 'bezwaar' op de geheimzinnigheid van de Rohloff olie is niet zozeer de kosten van de olie an sich, hier gelden inderdaad gewoon de economische wetten, verpakking, distributie etc reken je per verpakkingseenheid, en hier kun je als gewone gebruiker toch geen noemenswaardig voordeel halen. Wel stoor ik me aan het feit dat er niet gewoon gecommuniceerd wordt wat voor olie het is en aan welke eisen het moet voldoen.


Groet
Eric
Er zijn buiten de prijs en het feit dat je er bijna nergens mee binnen kan stappen om een onderhoudsbeurt en/of reserveonderdelen te vragen dus blijkbaar nog -tig redenen om niet met een Rohloff te gaan rondtoeren. Geef mij maar een vast verzet 42/17 flip en 42/18 flop of een degelijke frictiecommandeur met een "new old stock" derailleur waar ik alle mogelijke olie en smeermiddelen kan opspuiten die in Aldi,Albert Hein, Gamma,Hubo,etc te krijgen zijn. :-))
Fietstechniek in automobielstijl, het is overkill mijn inziens.

R

rhmimac schreef: Geef mij maar een vast verzet 42/17 flip en 42/18 flop of een degelijke frictiecommandeur
Levert dat niet bij de gemiddelde fietsenmaker dezelfde glazige ogen op als 'Rohloff' :D

Dat een beetje prijzige olie gelijk tig redenen oplevert om geen Rohloff naaf te willen lijkt me echt onzin. Ja, goedkoop is anders, maar onredelijk is het niet. Zwaarwegend is het nog minder.
Wim

Amen, als ik ooit nog een andere fiets koop komt er een Rohloff naaf in, al was het alleen om het gemak en het ´zicht'. Maar laat 'ze' niet zo geheimzinnig doen over die olie......

Gr
Eric

Maar mijn fiets bevalt nog zo goed dat ik maar versleten onderdelen blijf vervangen. Ik ben er gewoon teveel aan gehecht... Die Rofloff zal dus nog wel even op zich laten wachten
Rohloff vraagt voor een liter olie € 240,00
Toch eventjes de feiten erbij halen:
Een liter rohloff olie kost 39 euro bij een bekende Duitse webwinkel. Genoeg voor 200.000 km...
Kleine flesjes zijn uiteraard een stukje duurder. Maar die ga je toch niet per liter kopen?

En omdat ik graag ook eens mijn mening geef over mijn rohloff naaf:
(na +/- 1000km gebruik op onze tandem)
+: direct drive. D.w.z. minder slijtage van BB + standaard BB.
+: schakelt vlot en snel, en heel betrouwbaar. Ook wanneer we niet trappen (op een tandem een extra pluspunt t.o.v. single).
+: vershil tussen de versnellingen is vooral in de grotere versnellingen kleiner dan bij een derailleur, wat aangenamer fietst. Met een derailleur vind ik nooit de juiste versnelling (in de grotere versnellingen).
+: heel sterke achterwiel-naaf (een kwetsbaar onderdeel op een tandem), die bijna niet stukgaat, en met een zo goed als levenslange garantie.
+/-: hoewel ik nu standaard BB heb, heb ik in de plaats vrij veel niet standaard onderdelen: de naaf zelf, de velg (mijn velg is schuin geboord voor spaken onder grotere hoek) en de kortere spaken. +/- omdat de acherwiel-naaf sowiso niet standaard is op een tandem, en velg is normaal ook niet de eerste de beste, dus eigenlijk ook weer geen nadelen.
-: mijn achterwiel is wel heel duur geworden.
-: als derde rem heb ik een schijfrem. Had liever een sleeprem gehad. Schijfrem is wel niet van de minste. En ja, daardoor is het achterwiel nog een stuk duurder geworden.
-: olie: is toch een minpunt op een lange fietsreis buiten europa.
-: onderhoudsgereedschap is ook niet standaard (bv: tandkransafnemer). Ook weer vervelend op een lange fietsreis buiten europa.
-: Achterkransje zelf is ook niet standaard dacht ik.

Onderhoud kan ik weinig over zeggen na slechts 1000km.

Och, het ding is trouwens stil behalve in de 7de versnelling. Freewheel maakt wel wat lawaai in de grotere versnellingen, maar is in de kleinere versnellingen dan weer muisstil (een pluspunt als je freewheelt tijdens het bergop fietsten!).

Bereik is meer dan voldoende: we fietsen nooit in de laagste versnelling en ook nooit in de hoogste. Maar we fietsen nooit omhoog, en ook nooit omlaag (en de fietslift van de St-Anna-tunnel nemen we zonder terugschakelen!).

Conclusie: de rohloff fietst wel lekker, ik zie wel de voordelen t.o.v. een derailleur, in het bijzonder op een tandem, maar ik zou er nu ook niet van wakker liggen. Met een derailleur kom je evengoed de wereld rond.

I.v.m mijn laatste drie minpuntjes: hoe lossen anderen dit op op een lange fietsreis (10.000-20.000km)? Nemen jullie voldoende olie mee? Nemen jullie dat gereedschap ook mee? Nemen jullie een reserve achterkransje mee? Dat geraakt toch ook versleten?

Nemen jullie dat gereedschap ook mee? Nemen jullie een reserve achterkransje mee? Dat geraakt toch ook versleten?
Ik heb momenteel 18000 km erop zitten.
Het achterkransje ziet er nog steeds redelijk gaaf uit.
Verwacht er dan ook 25000 km mee rond te peddelen :lol: .
Gr. Roger.

Je kunt de achter krans omdraaien. Gaat dus zeer lang mee.

Mario
duplix schreef:
Rohloff vraagt voor een liter olie € 240,00
Toch eventjes de feiten erbij halen:
Een liter rohloff olie kost 39 euro bij een bekende Duitse webwinkel.
Oké! Discussie gesloten?
Leon

mario schreef:Je kunt de achter krans omdraaien. Gaat dus zeer lang mee.

Mario
Moet je wel dat exotische stukje gereedschap bij je hebben. Na 2000 km woonwerk verkeer met mijn rohloff naaf heb ik tot nu toe niets dan lof. En alles heeft zijn voor en nadelen maar deze naaf heeft voor mij op het moment alleen maar voordelen.

En dat ik de olie alleen (iets duurder) bij rohloff kan kopen tsja dat zal me de kop ook niet kosten.