Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Titanium fietsen - Nieuwe mode? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Titanium fietsen - Nieuwe mode?

Marten,
Bedankt voor deze verheldering!
Leon

Het staat mij bij van mijn colleges materiaalkunde (van 20 jaar geleden, hoor) dat titanium vooral erg hard is, of beter gezegt, harde kristallen bevat waardoor verspanen erg moeilijk en kostbaar is. Boren en frezen slijten als een gek.

Verder mis ik in het rijtje fietsmerken nog Van Nicholas, die volledig gespecialiceerd is in TI fietsen (en nog redelijk betaalbaar is ook, volgens mij). Zie verder : http://vannicholas.com/ResLib/WbmTitanium.aspx

m-gineering schreef: Titanium buizen zijn duur, lastiger te bewerken en lastiger te lassen dan staal of alu. Dat komt omdat verontreinigingen een dramatisch effect op de sterkte hebben.

Betaal je 15 euro voor een fietsbuis in staal, dan is dat in Titanium 100€ Met 8 buizen en alle TI aanlasdelen hakt dat er in.
TI is met het juiste gereedschap goed te verspanen, maar je moet al het gereedschap dan alleen nog maar voor Ti gebruiken.
Ti is te tiglassen, maar er mag absoluut geen zuurstof bij het lasbad komen. Niet van de achterkant, niet van de zijkant, gewoon niet. Bij een vlakke naad in plaat kom je een heel eind met een gasbak onder de naad en een toorts met sleepvoet, maar bij een holle buis wordt het wat ingewikkelder. Je moet de buizen van binnen spoelen met Argon en van buiten moet je er aan alle kanten ook puur argon zonder zuurstof omheen blazen. Dat moet je niet te zuinig doen, en ook niet met zo'n gassnelheid dat er weer lucht meegezogen wordt. Terwijl je dat allemaal oplost moet je de toorts, het draadje in 3d bewegen terwijl je ook nog zicht op het lasbad houdt en het gaspedaal bedient. Tegen de tijd dat je dat kunt heb je een hele dure schroothoop aangelegd, en dan nog zorg je af en toe nog wel voor een aanvulling .
O ja: het mag niet tochten in de ruimte, als iemand langsloopt kan het al mis gaan. De buizen moeten zo exact passen dat je de eerste keer zonder toevoegmateriaal kunt lassen, en de tweede las daar boven op kunt leggen, en alles (handschoenen, toevoegmateriaal, buizen) moet brandschoon zijn. En de lasvolgorde is kritisch, anders trekt het frame krom

Een andere benadering is om het frame in een couveuse te lassen, maar het probleem is dan dat je erg ver van je werk afzit tenzij je re zelf met een duikpak inklimt
Kijk an, dat maakt weer een hele hoop duidelijk.. dank je wel. :wink:

De meeste Russische titanium framebouwers zitten in plaatsen (of zelfs wijken) waar voorheen wapenindustrie gevestigd was. Industrie waarin ze het titanium lassen geleerd hebben. Dat scheelt een heel stuk in hun opleidingskosten. Voor zover ik kan beoordelen zijn deze titaniumbouwers kleine ondernemingen van een man of 5-10.
Twee maanden geleden heeft een van m'n Russische fietsvrienden een titanium audax frame laten bouwen. Ik heb hem bijgestaan met advies over opbouw en geometrie, van hem heb ik het een en ander gehoord over de bouwer zelf. Dit kwam overeen met wat ik eerder in de Russische fietswereld hoorde over titanium frames. Vorig jaar zag ik bij een 1000km brevet een Moskoviet rondrijden met een 'merkloos' titanium frame dat als twee druppels water op een Colnago titanium frame met dubbele onderbuis leek. Ik kreeg er zo'n vermoeden van dat dezelfde bouwer ook voor Colnago last(e).

Dat gebeurd niet alleen in Rusland... Laat nou de voorvork van de van Nicholas heel verdacht veel lijken op de voorvork va de Ti-Rohler waarbij Gerrit Gaastra die vork toch echt zelf ontworpen heeft...

Haike schreef:Dat gebeurd niet alleen in Rusland... Laat nou de voorvork van de van Nicholas heel verdacht veel lijken op de voorvork va de Ti-Rohler waarbij Gerrit Gaastra die vork toch echt zelf ontworpen heeft...
Wat ik zie is dat de vork van de Nicholas Pioneer standaard remnokken heeft en de Idworx Ti-Rohler speciale nokken voor de hs33 in firm-tech uitvoering. Toch duidelijk een verschil.
Overigens is de vork van Ti-Rohler van aluminium.
Gr. Roger.

Roger schreef:
Haike schreef:Dat gebeurd niet alleen in Rusland... Laat nou de voorvork van de van Nicholas heel verdacht veel lijken op de voorvork va de Ti-Rohler waarbij Gerrit Gaastra die vork toch echt zelf ontworpen heeft...
Wat ik zie is dat de vork van de Nicholas Pioneer standaard remnokken heeft en de Idworx Ti-Rohler speciale nokken voor de hs33 in firm-tech uitvoering. Toch duidelijk een verschil.
Overigens is de vork van Ti-Rohler van aluminium.
Gr. Roger.
Ik heb er toch echt met mijn neus bovenop gestaan toen Gerrit naar die vorken keek, stuur eraf, balhoofd los om te zien wat er op de voorvorkbuis stond....

Haike schreef:
Roger schreef:
Haike schreef:Dat gebeurd niet alleen in Rusland... Laat nou de voorvork van de van Nicholas heel verdacht veel lijken op de voorvork va de Ti-Rohler waarbij Gerrit Gaastra die vork toch echt zelf ontworpen heeft...
Wat ik zie is dat de vork van de Nicholas Pioneer standaard remnokken heeft en de Idworx Ti-Rohler speciale nokken voor de hs33 in firm-tech uitvoering. Toch duidelijk een verschil.
Overigens is de vork van Ti-Rohler van aluminium.
Gr. Roger.
Ik heb er toch echt met mijn neus bovenop gestaan toen Gerrit naar die vorken keek, stuur eraf, balhoofd los om te zien wat er op de voorvorkbuis stond....
Graag iets meer details, waar stond je met je neus bovenop?
Welke voorvorken? Ben nogal nieuwsgierig.
Gr. Roger.

Roger schreef:
Haike schreef:
Roger schreef: Wat ik zie is dat de vork van de Nicholas Pioneer standaard remnokken heeft en de Idworx Ti-Rohler speciale nokken voor de hs33 in firm-tech uitvoering. Toch duidelijk een verschil.
Overigens is de vork van Ti-Rohler van aluminium.
Gr. Roger.
Ik heb er toch echt met mijn neus bovenop gestaan toen Gerrit naar die vorken keek, stuur eraf, balhoofd los om te zien wat er op de voorvorkbuis stond....
Graag iets meer details, waar stond je met je neus bovenop?
Welke voorvorken? Ben nogal nieuwsgierig.
Gr. Roger.
Nou wat denk je?
De vork van z'n eigen Idworx met die van de Pioneer, dan zie je dat de vorkkroon een hele opvallende identieke vorm heeft, zoals ook de kromming van de vork.

Inderdaad Haike, als je de Nicholas Pioneer en de Idworx Ti-Rohler naast elkaar zet zie je diverse overeenkomsten. Bieden voorvorken zijn van aluminium, lijken iets op elkaar, maar hebben zoals ik al zei verschillen remnokken (Nicholas Pioneer de standaard en de Idworx Ti-Rohler firm-tech uitvoering). Bovendien heeft de Ti-Rohler heeft de remnokken aan de kant van het spatbord staan. Dit zorgt voor een betere remkracht. Maar dit terzijde.
Ook de kabelbegeleiding van de Nicholas Pioneer voor Rohloff versnellingsnaaf loopt onder de nokken door van de onderste bidonhouder. Dit zullen ze niet zelf bedacht hebben, maar duidelijk van Idworx afgekeken hebben.
Als titanium zo organisch rijd (zoals Eric Schuijt in Bike en Trekking schrijft), waarom zouden ze die vorken ook niet van titanium gemaakt hebben? Moeilijk te verwezenlijken? De voorvork is toch een heel belangrijk onderdeel van de fiets die invloed heeft op de rijeigenschappen.
Gr. Roger.

Roger schreef:Inderdaad Haike, als je de Nicholas Pioneer en de Idworx Ti-Rohler naast elkaar zet zie je diverse overeenkomsten. Bieden voorvorken zijn van aluminium, lijken iets op elkaar, maar hebben zoals ik al zei verschillen remnokken (Nicholas Pioneer de standaard en de Idworx Ti-Rohler firm-tech uitvoering). Bovendien heeft de Ti-Rohler heeft de remnokken aan de kant van het spatbord staan. Dit zorgt voor een betere remkracht. Maar dit terzijde.
Das allemaal bekent bij me, maar dat is niet waar ik het over had.

Ik had over de overeenkomsten en de identieke vormgeving van die vorken. Zodanig dat Gerrit er met zijn ogen van stond te knipperen. Als ze bij van Nicholas de remnokken ook aan de achterkant hadden geplaatst was de vork nagenoeg identiek geweest, en kun je het als een kopie van het origineel beschouwen.

Roger schreef:Als titanium zo organisch rijd (zoals Eric Schuijt in Bike en Trekking schrijft), waarom zouden ze die vorken ook niet van titanium gemaakt hebben? Moeilijk te verwezenlijken? De voorvork is toch een heel belangrijk onderdeel van de fiets die invloed heeft op de rijeigenschappen.
Gr. Roger.
Het begrip "organisch" rijden ken ik niet, (wat aan mij kan liggen) :lol: maar ik zou dan eerst eens aan Eric gaan vragen wat dat volgens hem dan inhoudt, zodat ik weet waar ik aan moet denken.
Verder stel je vragen over materiaal keuze en het daar aan gekoppelde rijgedrag wat prima is, en ook interessant, maar ik had het over vormgeving, en het afkijken daarvan. Lijkt me niet helemaal hetzelfde onderwerp. Ik denk dat je met je vragen moet gaan naar de heren fietsenbouwers die zullen ongetwijfeld daar een antwoord op kunnen geven.

Roger schreef: Als titanium zo organisch rijd (zoals Eric Schuijt in Bike en Trekking schrijft),
De mestinjecteur is net weg, dus als je hier het land in duikt rijdt iedere fiets organisch ;)
waarom zouden ze die vorken ook niet van titanium gemaakt hebben? Moeilijk te verwezenlijken? De voorvork is toch een heel belangrijk onderdeel van de fiets die invloed heeft op de rijeigenschappen.
Een titanium binnenbalhoofdbuis in standaard buitendiameter is of flexibel (remt niet goed) of zwaar. In 1.125" kom je ze wel tegen

Haike schreef:
Roger schreef:Inderdaad Haike, als je de Nicholas Pioneer en de Idworx Ti-Rohler naast elkaar zet zie je diverse overeenkomsten. Bieden voorvorken zijn van aluminium, lijken iets op elkaar, maar hebben zoals ik al zei verschillen remnokken (Nicholas Pioneer de standaard en de Idworx Ti-Rohler firm-tech uitvoering). Bovendien heeft de Ti-Rohler heeft de remnokken aan de kant van het spatbord staan. Dit zorgt voor een betere remkracht. Maar dit terzijde.
Das allemaal bekent bij me, maar dat is niet waar ik het over had.

Ik had over de overeenkomsten en de identieke vormgeving van die vorken. Zodanig dat Gerrit er met zijn ogen van stond te knipperen. Als ze bij van Nicholas de remnokken ook aan de achterkant hadden geplaatst was de vork nagenoeg identiek geweest, en kun je het als een kopie van het origineel beschouwen.

Roger schreef:Als titanium zo organisch rijd (zoals Eric Schuijt in Bike en Trekking schrijft), waarom zouden ze die vorken ook niet van titanium gemaakt hebben? Moeilijk te verwezenlijken? De voorvork is toch een heel belangrijk onderdeel van de fiets die invloed heeft op de rijeigenschappen.
Gr. Roger.
Het begrip "organisch" rijden ken ik niet, (wat aan mij kan liggen) :lol: maar ik zou dan eerst eens aan Eric gaan vragen wat dat volgens hem dan inhoudt, zodat ik weet waar ik aan moet denken.
Verder stel je vragen over materiaal keuze en het daar aan gekoppelde rijgedrag wat prima is, en ook interessant, maar ik had het over vormgeving, en het afkijken daarvan. Lijkt me niet helemaal hetzelfde onderwerp. Ik denk dat je met je vragen moet gaan naar de heren fietsenbouwers die zullen ongetwijfeld daar een antwoord op kunnen geven.
Tja Haike,
Dat de overeenkomsten tussen de Nicholas Pioneer en de Idworx Ti-Rohler bekend zijn bij jou, dat is mooi. Echter wat bij jou bekend is wil niet zeggen dat dit ook bij andere mensen die op dit forum zitten bekend is. En zij zullen toch wel hier in meer of mindere maten interessen in hebben lijkt mij, anders zaten ze niet op dit forum, toch? Zeker voor die genen die een dergelijke titanium fiets overwegen aan te schaffen.

Dat jij het had over de vormgeving van uitsluitend de kroonvorken van Nicholas en Idworx is juist. Dat ik hier verder op in gegaan ben en tevens een zijsprongetje heb gemaakt naar andere overeenkomsten van deze fietsen is ook juist. En hier is niets mis lijkt mij. Integendeel, ik zie dit als een verrijking omtrent het onderwerp.

Dat jij denkt dat ik met mijn vragen omtrent de aluminium voorvorken bij de heren fietsbouwers moet zijn kan ik even niet volgen. Als forumleden zich met hun vragen direct tot de fabrikanten wenden bestond dit forum helemaal niet. Jij stelt toch vragen en reacties hier toch ook op dit forum, dus waar heb je het over? Er zit heel wat kennis over fietsen op dit forum. Tevens is de informatie mijn inziens objectiever gezien de meeste forumleden geen commerciële belangen hebben bij hun reacties. Los daarvan volgen diverse fietsfabriekanten de discussies hier en mengen zich ook hier in. Gerrit Gaastra doet ditsporadisch, met name als het over zijn eigen merk Idworx gaat. Marten Gerritsen voorziet ons bijna dagelijks van informatie. Zojuist heeft hij nog uitlegd waarom de kroonvorken meestal niet van titanium gemaakt worden. Dat zal je toch wel niet ontgaan zijn. Anders sla je het zoekprogramma er nog maar een op na.
Gr. Roger.

Roger schreef: Zojuist heeft hij nog uitlegd waarom de kroonvorken meestal niet van titanium gemaakt worden. Dat zal je toch wel niet ontgaan zijn. Anders sla je het zoekprogramma er nog maar een op na.
Gr. Roger.
Euuh..... misschien is het aardig als jij nog even gaat lezen wat Marten schrijft? Lezen is ook een vak, hij heeft het namelijk over de binnenbalhoofdbuis, niet de kroonvork, is wederom niet helemaal het zelfde :wink:

Haike, waarom heb je toch altijd met iedereen ruzie? Dat is noch erg gezellig, noch functioneel. C'est le ton qui fait la musique.
En vergeet vooral niet dat je ook zelf tot degenen behoort die met een zekere regelmaat de posts van anderen verkeerd leest.
Ietsje meer nauwkeurigheid en hoffelijkheid wil ik eigenlijk van iedereen vragen.
Wim

Willem Jongman schreef:Haike, waarom heb je toch altijd met iedereen ruzie?
Ikke? :shock:

Nou daar ben ik niet op uit, niet bewust in elk geval. Ik kan soms wel scherp zijn, zal het niet ontkennen, maar ik heb er wel een smily bij gezet....
En wat de een als ruzie ervaart ziet een ander als een fel debat...
Willem Jongman schreef:Dat is noch erg gezellig, noch functioneel. C'est le ton qui fait la musique.
Helemaal mee eens....
Willem Jongman schreef:En vergeet vooral niet dat je ook zelf tot degenen behoort die met een zekere regelmaat de posts van anderen verkeerd leest.
Lezen is een vak, en ik zal niet beweren dat ik een uitzondering ben op die regel.... maar ik bemoei me niet met dingen waar ik weinig van af weet, dus daar kan ik ook geen ruzie krijgen... :D
Willem Jongman schreef:Ietsje meer nauwkeurigheid en hoffelijkheid wil ik eigenlijk van iedereen vragen.
Wim
Goed initiatief Wim, ik ga mijn best doen :wink: het is niet mijn opzet om op dit forum de sfeer te verpesten..

Ik denk dat we kunnen besluiten dat Ti geen echt voordeel heeft tov alu of staal. Sommige mensen vinden het mooi andere weer niet.

We kunnen besluiten dat het toch een hype is om een nieuwe niche te creëren.

Topic mag afgesloten worden. Te veel discussies die niets te maken hebben met het onderwerp.

Haike schreef:
Willem Jongman schreef:Haike, waarom heb je toch altijd met iedereen ruzie?
Ikke? :shock:

Nou daar ben ik niet op uit, niet bewust in elk geval. Ik kan soms wel scherp zijn, zal het niet ontkennen, maar ik heb er wel een smily bij gezet....
En wat de een als ruzie ervaart ziet een ander als een fel debat...
Willem Jongman schreef:Dat is noch erg gezellig, noch functioneel. C'est le ton qui fait la musique.
Helemaal mee eens....
Willem Jongman schreef:En vergeet vooral niet dat je ook zelf tot degenen behoort die met een zekere regelmaat de posts van anderen verkeerd leest.
Lezen is een vak, en ik zal niet beweren dat ik een uitzondering ben op die regel.... maar ik bemoei me niet met dingen waar ik weinig van af weet, dus daar kan ik ook geen ruzie krijgen... :D
Willem Jongman schreef:Ietsje meer nauwkeurigheid en hoffelijkheid wil ik eigenlijk van iedereen vragen.
Wim
Goed initiatief Wim, ik ga mijn best doen :wink: het is niet mijn opzet om op dit forum de sfeer te verpesten..
Tja, Haike,

Jij bemoeid je niet met dingen waar je weinig van af weet, dus kan je daar ook geen ruzie over krijgen.

Wat is weinig vanaf weten? Dit is nogal relatief. Als ik mijn kennis over rijwielen afzet tegenover een Willem Jongenman of Marten Gerritsen is mijn kennis erg summier.
Echter als een collega bij mij informatie inwint omdat hij via het fietsenplan een nieuwe hybride fiets wil aanschaffen, blijkt hier iets mee te kunnen.

Maar laat ik het bij mij zelf houden. Laat ik er eens vanuit gaan dat ik heel weinig van tweewielers af weet. Prima. Dit is voor mij geen enkele belemmering me niet in discussies op dit forum te mengen, en dat zal het ook niet worden. Juist door me te laten horen kan ik me ontwikkelen. Ook al sla ik de plank wel eens mis. Dit geld niet alleen voor dit forum maar ook elders in het leven, op het werk, privé……

We hebben hier allemaal de zelfde passie; het landschap fietsend aan ons voorbij zien trekken op weg naar elders, genietend van een stukje techniek wat dit mogelijk maakt.
Vandaar ik jou opmerking; “maar ik bemoei me niet met dingen waar ik weinig van af weet, dus daar kan ik ook geen ruzie krijgen” niet ik kan volgen.
Haike, jongen, wat wil jij nou eigenlijk op dit forum? Vertel het eens. Je mag me ook een pb mail sturen.
Gr. Roger.

Ja graag, gelieve een discussie die niet over titanium fietsen gaat via PB voort te zetten.

Groetjes,
Frank

[quote="Venturi300"]Ik denk dat we kunnen besluiten dat Ti geen echt voordeel heeft tov alu of staal. Sommige mensen vinden het mooi andere weer niet.

We kunnen besluiten dat het toch een hype is om een nieuwe niche te creëren.

Topic mag afgesloten worden. Te veel discussies die niets te maken hebben met het onderwerp.[/quote]

Ben het toch niet helemaal eens met deze conclusie:
Titanium heeft voor en nadelen voor (wereld)fietsers

voordelen:
- comfort (volgens diverse testrapporten los van modieuze trends)
- sterk & onderhoudsvriendelijk (niet snel deuken in frame zoals dun alu of lakbeschadigingen zoals gelakt staal)

nadelen:
- prijs
- frame reparaties zijn niet makkelijk, zeker niet in onbekend gebied

En ja ik heb 1 titanium fiets (airborne),
3 aluminium fietsen (idworx en cannondale)
en meerdere stalen fietsen gehad (en zou er graag nog weer 1 bij hebben..) dus kan ook uit eigen ervaring spreken.

jeroen