Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trekkingfietsen van Rose - Forum Wereldfietser

Trekkingfietsen van Rose

Graag wil ik jullie mening/advies met betrekking tot het volgende vraagstuk, maar eerst een klein stukje historie.
Mijn racefiets, mountainbike en de fiets van mijn vriendin komen allemaal bij Rose vandaan. Wij zijn er erg over te spreken, de service is goed en de prijs/kwaliteit verhouding van de fietsen is ook top. Nu ben ik op zoek naar een trekkingfiets voor de fietsvakantie van volgend jaar. Dit jaar reed ik met mijn Batavus stadfiets met Nexus-7 en rollerbrakes een rondje IJsselmeer met VAUDE voor- en achtertassen en stuurtas. Aan de fiets hing een fietskar (inclusief zoontje van 2 jaar) welke gekoppeld werd op de achteras. De combinatie reed stabiel maar met wind tegen op de afsluitdijk en langs strand Nulde bleek zelfs de eerste versnelling niet toereikend. Dat, in combinatie met het hoge gewicht van mijn fiets doet mij denken aan een nieuwe trekkingfiets met meer mogelijkheden (lees versnellingen en minder gewicht)
Uiteraard gelijk mijn bijbel (de Rose-catalogus) erbij gepakt en gaan bladeren. Drie modellen komen in aanmerking, Alle zijn redelijk gelijk uitgerust, (bijna) volledige XT-montage, fatsoenlijke wielen met 36 spaken, Mavic of DT velgen (al dan niet tegen meerprijs) en Tubus achterdrager (Tubus Lowrider Tara ligt thuis, monteer ik zelf). Het gaat om de volgende modellen:

1. Red Bull Multisport-3 (met andere wielen en Rock Shox i-Ride)
2. Red Bull Black Creek 5 (met andere wielen en Rock Shox i-Ride)
3. Nishiki Timbuk III (met Rock Shox i-Ride)

De keuze voor de Rock Shox i-Ride ligt voor mij vast, een verende voovork met Lock-out mogelijkheid en montage-ogen voor een lowrider en spatborden. Het verschil zit'm dus in de framekeuze. Wordt het een licht aluminium frame (6013 T6/2) of een normaal aluminium frame (7005 T6) of wordt het een stalen frame (CrMo dubbel butted, WIG gelast)?
Ik weeg ongeveer 90 kilo tegen de tijd dat ik op vakantie ga (in de winter gaan er weer wat kilo's af) en er moet met bagage voor- en achterop gereden worden, inclusief de eerder beschreven fietskar. De reizen blijven met de kinderen erbij uitsluitend in West-Europa en voornamelijk (99% van de tijd) op verharde wegen. Daar komt bij dat ik als wielrennen ook nog eens een aardig vermogen weet weg te trappen. In de winter wil ik de fiets ook kunnen gebruiken als alternatief voor de racefiets tijdens nachttrainingen (dus met verlichting)

Wat raden jullie mij aan? Advies over andere merken (VSF, Santos etc.) hoeft voor mij niet, de keuze voor Rose staat vast. Bij voorbaat dank!

Ik fiets al jaren met de Red Bull NPL-3. Volgeveerd. Prima fiets!
Hierop heb ik een OMM Ultmate Lowrider gemonteerd. Werkt perfect!
Bij een volgeveerde fiets was het wel even oppassen met de juiste bagageverdeling links/rechts.

De keuze van Rose is terecht. Perfecte zaak, service en personeel!
Rose ligt voor mij op een half uurtje rijden. Dus de keuze was snel gemaakt.

Een vol-geveerde fiets hoeft voor mij niet, ik heb een vol-geveerde mountainbike gehad en ik werd er slechts zeeziek op :( Verder rijkt mij budget tot € 1.400,= (zoals al mijn fietsen) en vind ik een (bijna volledige) XT-afmontage een pré.
Wel erg leuk om te lezen dat je ook zo te spreken bent over Rose. De afstand is voor mij ongeveer 160 kilometer met de auto, maar elke fiets die ik daar gekocht heb is fietsend naar huis gegaan. Mooi stukje (220 kilometer) om de fiets eens goed aan de tand te voelen :D

Ik zou nog even de 2009 modellen afwachten... Ik heb het idee dat de hele lijn vernieuwd wordt net zoals met de andere bikes is gebeurd.

(Ik durf het bijna niet te schrijven maar kijk ook eens naar deze fiets: http://www.stevensbikes.de/2009/index.p ... lang=nl_NL )

snelterug schreef:Ik zou nog even de 2009 modellen afwachten... Ik heb het idee dat de hele lijn vernieuwd wordt net zoals met de andere bikes is gebeurd.

(Ik durf het bijna niet te schrijven maar kijk ook eens naar deze fiets: http://www.stevensbikes.de/2009/index.p ... lang=nl_NL )
De 2009 modellen stonden in de kleine katalogus, de rest blijft volgens mij gewoon zoals het is.
En voor wat betreft de Stevens, een mooie fiets, maar toch € 200,= boven budget.

Mijn fietsenman zei destijds tegen mij dat allu 6000 meer kans op breuk heeft dan de 7000 allu, en dat dat komt door hoe de deeltjes allu aan elkaar zitten. Bij de 6000 zijn dat bolletje die aan elkaar zitten, met dus een heel klein onderling contact punt. Bij de 7005 neemt het allu een 8-hoekige vorm aan en heb je meer oppervlak en aangrijping tussen de deeltjes zelf, waarmee het geheel sterker is. Hij raade mij destijds een allu frame uit de 6000 af.. Of dit verhaal klopt weet ik verder niet, want van scheikunde weet ik niet heel veel...

Toch zou ik willen suggereren het hele denkproces nog eens vanaf het begin te doen. Het gaat me daarbij niet om merk of zo, maar om het soort fiets. Dit lijken mij namelijk niet zulke heel erg geschikte fietsen, al was het maar vanwege die geveerde voorvork (wat moet je daarmee op asfalt?).
De volgende vraag is waarom je een recht stuur wilt als je nota bene een racestuur gewend bent.
De daarop volgende vraag is waarom je 28 inch wielen wilt. Je gaat die fiets best stevig belasten, en dan is 26 inch echt steviger. Een brede 26 inch band is (zeker met een stalen frame) op asfalt heus comfortabeler dan een geveerde voorvork.
Zelf zou ik staal willen. Het soort aluminium doet er volgens mij geen bal toe. Waar het om gaat is of er slim en verstandig mee ontworpen en gebouwd is.
Het budget is voldoende, dat is het probleem niet.
Wim

Goedemorgen Wim,

Bedankt voor je antwoord en zienswijze. De keuze voor 28" licht aan het feit dat er voornamelijk op asfalt gereden zal worden. Dan rijd 28" imho net even soepeler en lichter. Daar komt bij dat ik een fiets met 28" wielen net even mooier vind. En een goed gespaakt 28", 36 spaaks wiel met dubbel gebuste velgen is echt sterk genoeg, daar heb ik al jaren goede ervaring mee, ook op de racefiets. En 26" wielen voor alleen maar verharde weg met af en toe een bospaadje lijkt mij dan toch een beetje overkill
De verende voorvork gebruik ik al jaren en vind ik een stuk prettiger rijden dan een vaste voorvork. Ik heb de vork in de meest strakke stand staan zodat echt alleen de ergste oneffenheden gladgestreken worden. Ook hier geldt dat het een persoonlijke voorkeur is. Nederland is voorzien van voortreffelijke fietspaden met verschrikkelijke boomwortels, schots en scheve stoeptegels, betonplaten en zo kan ik nog even door gaan. Een klein beetje comfort vind ik wel prettig.
Het rechte stuur is ook een weloverwogen keuze. Ik heb een gezin, 2 kleine kinderen (2 jongens van 2 en 5 en een derde op komst) en om dan met een racestuur te rijden met z'n weinig(e) comfortabele handposities zie ik niet zitten. Liever een vlinderstuur met iets meer mogelijkheden (oh oh, dat had ik in mijn eerste bericht niet vermeld... :oops: )
De keuze voor het type fiets is dus weloverwogen!

Haike schreef:Mijn fietsenman zei destijds tegen mij dat allu 6000 meer kans op breuk heeft dan de 7000 allu, en dat dat komt door hoe de deeltjes allu aan elkaar zitten. Bij de 6000 zijn dat bolletje die aan elkaar zitten, met dus een heel klein onderling contact punt. Bij de 7005 neemt het allu een 8-hoekige vorm aan en heb je meer oppervlak en aangrijping tussen de deeltjes zelf, waarmee het geheel sterker is. Hij raade mij destijds een allu frame uit de 6000 af.. Of dit verhaal klopt weet ik verder niet, want van scheikunde weet ik niet heel veel...
Geeft niks, materiaalkunde is geen scheikunde.

6000 en 7000 serie aluminium is beide precipitatiehardbaar, dwz hebben een vergelijkbare kristalstructuur. Zolang je niet in marketing of productie werkt maakt het niet uit ;)

Wim schreef:
Zelf zou ik staal willen. Het soort aluminium doet er volgens mij geen bal toe. Waar het om gaat is of er slim en verstandig mee ontworpen en gebouwd is.

Wim
Als je materiaal niet die sterkte heeft die gewenst is kun je ontwerpen wat je wilt, lijkt me zo. Zie het ligfietsen relaas van KeesSwart

m-gineering schreef:
Haike schreef:Mijn fietsenman zei destijds tegen mij dat allu 6000 meer kans op breuk heeft dan de 7000 allu, en dat dat komt door hoe de deeltjes allu aan elkaar zitten. Bij de 6000 zijn dat bolletje die aan elkaar zitten, met dus een heel klein onderling contact punt. Bij de 7005 neemt het allu een 8-hoekige vorm aan en heb je meer oppervlak en aangrijping tussen de deeltjes zelf, waarmee het geheel sterker is. Hij raade mij destijds een allu frame uit de 6000 af.. Of dit verhaal klopt weet ik verder niet, want van scheikunde weet ik niet heel veel...
Geeft niks, materiaalkunde is geen scheikunde.

6000 en 7000 serie aluminium is beide precipitatiehardbaar, dwz hebben een vergelijkbare kristalstructuur. Zolang je niet in marketing of productie werkt maakt het niet uit ;)
Aha! Weer wat geleerd.
Dus dat bolletjes verhaal c.q. 8 hoekig is gewoon een slag in de ruimte?

Haike schreef:
m-gineering schreef:
Haike schreef:Mijn fietsenman zei destijds tegen mij dat allu 6000 meer kans op breuk heeft dan de 7000 allu, en dat dat komt door hoe de deeltjes allu aan elkaar zitten. Bij de 6000 zijn dat bolletje die aan elkaar zitten, met dus een heel klein onderling contact punt. Bij de 7005 neemt het allu een 8-hoekige vorm aan en heb je meer oppervlak en aangrijping tussen de deeltjes zelf, waarmee het geheel sterker is. Hij raade mij destijds een allu frame uit de 6000 af.. Of dit verhaal klopt weet ik verder niet, want van scheikunde weet ik niet heel veel...
Geeft niks, materiaalkunde is geen scheikunde.

6000 en 7000 serie aluminium is beide precipitatiehardbaar, dwz hebben een vergelijkbare kristalstructuur. Zolang je niet in marketing of productie werkt maakt het niet uit ;)
Aha! Weer wat geleerd.
Dus dat bolletjes verhaal c.q. 8 hoekig is gewoon een slag in de ruimte?
klokken en klepels verhaal. Alle alumnium heeft een kubisch vlakken gecenterde kristalstructuur, vervolgens ga je allemaal vreemde mengkristallen ( verstoringen) in het rooster plaatsen om het alumnium harder te maken. Dat doe je met legeren en warmtebehandelingen. Bij 6000 en 7000 heb je allebei te maken met dezelfde typen mengkristallen, en die mag je van mij bolletjes en achthoekig noemen

Hi,

Let er wel op dat de inbouwhoogte van een iRide vv een dikke cm korter is dan een standaard 63mm verende vv. Je frame zal dus een klein beetje voorover duikelen.

Optie 3 zou voor mij afvallen vanwege de schijfremmen, ietrs storings gevoeliger dan simpele v-brakes en voor de thuisklusser is een v-brake makkelijker dan een schijfrem.

Bas

B@se schreef:Hi,

Let er wel op dat de inbouwhoogte van een iRide vv een dikke cm korter is dan een standaard 63mm verende vv. Je frame zal dus een klein beetje voorover duikelen.

Optie 3 zou voor mij afvallen vanwege de schijfremmen, ietrs storings gevoeliger dan simpele v-brakes en voor de thuisklusser is een v-brake makkelijker dan een schijfrem.

Bas
Je bedoeld optie 2 neem ik aan?

Nog een paar dingen waar ik niet van hou op vakantiefietsen (behalve inderdaad ook schijfremmen en geveerde vorken): crankstellen met geintegreerde as zoals de nieuwe XT cranks (zie de bijdragen van Marten Gerritsen hierover op deze site, en op zijn eigen site), en op een van deze modellen het geintegreerde balhoofd (zie de site van Chris King). Dat heeft allemaal een mindere levensduur dan de traditionele constructies.
Als ik echt uit deze fietsen moest kiezen zou het de Nishiki worden (is dat nu een huismerk van Rose geworden?). Een stalen frame fietst wat mij betreft lekkerder, en de Magura hydraulische velgremmen zijn het beste wat er voor een vakantiefiets te koop is.
Wim

Dus als ik het goed begrijp liever geen bracket met buitenboordlagers, en geen geïntegreerd balhoofdstel? Ik heb inderdaad het 6 pagina's tellende document van Chris King gelezen en snap het verhaal. Ook de uitleg van Marten Gerritsen is mij duidelijk, dit geeft inderdaad wel stof tot nadenken.
En nee, Nishiki is geen huismerk van Rose, kijk maar eens op nishiki.fi, daar zie je dat Nishiki nog veel meer heeft dan alleen die twee fietsen bij Rose....

Die vraag over Nishiki was gewoon een vraag. Heel vroeger was het een echt Japans merk (met heel mooie Japanse met lugs gesoldeerde frames). De afgelopen jaren was het niet meer dan een Duitse merknaam voor fietsen die ongetwijfeld net als veel andere fietsen helemaal of bijna helemaal afkomstig zijn uit China (zoals Raleigh tegenwoordig ook niet meer is dan een stickertje, en niet eens meer een Engels stickertje). Het Duitse bedrijf van die Nishiki merknaam was vorig jaar ook nog eens in de problemen, dus ik dacht he, die fiets heeft veel gemeen met die andere fietsen van Rose.
Maar goed, Ik vind dus deze fietsen allemaal wat problematisch qua afmontage. De marketing en inkoop afdelingen hebben samen mogen uitmaken wat het werd, en niet de fietsers en de technici.
Ik weet dat je niet van race sturen op een vakantiefiets houdt, en het is dus ook alleen bedoeld als een voorbeeld van een slimme afmontage, maar kijk eens naar de Surly Long Haul Trucker: http://www.surlybikes.com/lht_comp.html Voor ongeveer hetzelfde geld (in Nederland ruim 1000 euro kaal) heb je hier de beste wat betaalbare cranks met prima vierkante as (de Sugino XD, heel mooi en klassiek, en met een lage q factor - je fietst niet met je benen wijd zoals bij Shimano mtb cranks) in de lengte die past bij je maat, XT onderdelen waar het nuttig is, een wielmaat die past bij je framemaat (kleine fietsen kun je niet goed maken met 28 inch wielen), remgrepen in je maat, en een goed traditioneel balhoofd. En, heb ik met eigen ogen gezien, een mooi afgewerkt frame.
Het is niet een fiets zoals jij zoekt, maar het is wel een voorbeeld van een fiets waarover is nagedacht, in plaats van eentje waar men zoveel mogelijk gebruik wil maken van de quantumkortingen die Shimano geeft.
Een ander voorbeeld van onbegrijpelijke keuzes is het toenemend gebruik van wielen met ongebruikelijke spaakpatronen en weinig spaken. Hoe minder spaken, hoe eerder je wiel kapot gaat, en hoe groter de ellende als het gebeurt. De naven die daar bij horen zijn meestal ook nog eens exotisch (lees: van onduidelijke herkomst), en de velgen weinig courant. Samen levert dat voor een vakantiefiets een nodeloos (want ik denk niet goedkoper) kwetsbare en bijna onrepareerbare fiets op.
Als je naar gespecialiseerde winkels en maatbouwers gaat wordt je zonder dat je er veel van zult merken afgeschermd van de ergste van zulke uitwassen. Die hebben frames waar ook de smaller gebouwde cranks als deze Sugino XD op passen (Shimano is breed omdat het ook op de breedst gebouwde mtb's moet passen).
Maar zulke fietsen zijn wat duurder (niet heel veel, maar wel wat). Als budget echt belangrijk is dan zou het wat goedkoper ook moeten kunnen, maar dan is volume en de massamarkt van groot belang. De marketingafdeling weet dan de meeste fietsen helemaal niet verkocht worden om echt lange zware tochten te maken, en dat gladde constructies als met een geintegreerd balhoofd, samen met de magie van de letters XT beter verkopen dan een traditioneel balhoofd van Stronglight, een cranckstel van Sugino, Deore of Tektro remmen, dat in de showroom schijfremmen het beter doen dan v brakes, dat een alu frame niet alleen goedkoper is, maar ook makkelijker te verkopen (want zogenaamd lichter), en dat een verende zadelpen van twee tientjes ook niet mag ontbreken. Nu heb ik hiermee geloof ik wel alle zonden bij elkaar gehad, maar het geeft wel aan dat het commercieel helemaal niet zo makkelijk is een geschikte budget vakantiefiets in de markt te zetten. De Surly die ik noemde of de hier veel geroemde Fahrradmanufaktur T 400 zijn goede voorbeelden van hoe het wel kan, maar toch ook voorbeelden van niche spelers. En Surly is onderdeel van QBP een heel grote amerikaanse inkoopcombinatie van fietsonderdelen.
Ook ik heb jongere kinderen, al zijn die nu al weer tien en bijna dertien, en wij hebben vanaf dat ze erg klein waren steeds fietsvakanties gedaan. Eerst in Nederland, maar daarna ook elders in Europa. Ik zie dat jullie oudste nu vijf is, en dat er nog een derde op komst is. Dat betekent dat jullie oudste binnenkort de kar uit moet, en wat ga je dan doen? Je kunt dus nu een vakantiefiets voor jezelf kopen, plus bijvoorbeeld een aanhangfiets. Maar aanhangfietsen zijn niet echt stabiel (alleen de dure Burley een beetje), en ook niet voor niks. Waarom koop je niet gewoon een speciale kindertandem zoals de Thorn Voyager? Dat rijdt voor de zelfde prijs als een redelijke vakantiefiets plus een redelijke aanhangfiets onmetelijk veel beter. Zie http://www.tandemclub.nl/Kinderen_verhalen.html voor onze ervaringen. Jullie kunnen er door er achtereenvolgens steeds het kind in de leeftijd 5-8 jaar op te laten rijden nog een kleine tien jaar plezier van hebben. Die Thorn was van prima kwaliteit (een erg gerenommeerde Engelse bouwer van tandems en vakantiefietsen) en werd probleemloos in Nederland afgeleverd. Wij hebben die van ons laatst verkocht, en tegen een heel leuke prijs (tandems houden veel van hun waarde). Volgens mij heb je daar veel meer aan dan aan een solo fiets.
Wim

Wow, bedankt voor de tijd die je in je verhaal hebt willen steken Wim! Daar kan ik heel wat verlossende antwoorden op afschieten denk ik. Vergeef me als de volgorde niet helemaal klopt met jouw verhaal, maar ik ga een poging wagen.
Onze kinderen, Jebbe (2 weken geleden 5 jaar geworden) en Hoite (wordt over 2 weken 3 jaar) hebben zich de afgelopen fietsvakantie (rondje IJsselmeer met de klok mee, uit en thuis 506 kilometer in 11 dagen) voorbeeldig gedragen. Hoite zat prinsheerlijk in de fietskar en heeft daarin heerlijk geslapen en gespeeld met zijn knuffelbeer, auto's, drinkbeker en boekjes. De fietskar werd door mij getrokken. Jebbe heeft 85% van de kilometers "zelf" gefietst op zijn aanhangfiets van Birocchio (gekocht via Marktplaats, montage op de bagagedrager met een bajonetsluiting, zeer stabiel en geen slingerbeweging). Voor het komende jaar gaat daar nog wel een nieuwe cassette, ketting, derailleur en achterband op. Verder krijgt het frame een vers laagje verf. Mocht in de komende periode mijn vrouw Berber zwanger worden dan is nog maar de vraag hoe de vakantie er volgend jaar uit gaat zien, maar vooralsnog blijft het derde kind een gedachte. Mijn vrouw rijdt overigens op een Stevens Road-Flyer met Shimano Alfine, degelijke wielen met Mavic velgen en 32 spaken (mijn vrouw is een stukje lichter dan ik) en 16 versnellingen (Compact crankstel voor, 8 interne versnellingen achter).
Onze reis ging vanuit Leiden naar Noordwijk, Alkmaar, Bovenkarspel, Hipolytushoef, Workum, Emmeloord, Nunspeet, Soest, Noorden terug naar Leiden. Alle overnachtingen deden wij in trekkershutten, geboekt via trekkershutten.nl. Ook volgende jaar (fingers crossed) willen we dit op deze manier doen. De keuze voor trekkershutten is zeer eenvoudig. Als we in tentjes zouden willen slapen zouden we 4 slaapmatjes mee moeten nemen en dat zou zoveel extra bagage betekenen dat we het niet mee zouden kunnen nemen op de fiets. Wij hadden nu 8 VAUDE fietstassen (model H2O met de rolsluiting) en een kano-ton (voor de vuile was) op de fietsen gemonteerd. De aanhangfiets kreeg ook 2 kleine tasjes op de bagagedrager. Alle materiaal en materieel is dus dik in orde, behalve mijn fiets!
In de nabije toekomst zie ik het niet gebeuren dat we buiten Europa gaan fietsen. Gelukkig zijn binnen Europa genoeg fietsenmakers zodat er in bijna elk dorp wel iemand te vinden is die in calamiteiten een grote reparatie uit kan voeren. Kleine reparaties zijn geen probleem, een balhoofdstel of crankstel vervangen onderweg schaar ik gemakshalve even onder de grote reparaties, wellicht dat "echte" wereldfietsers dit als een kleine reparatie zien. Mijn ervaring met geïntegreerde balhoofdstellen en buitenboordlagers voor het crankstel zijn goed. Mijn racefiets heeft beide, en vertoont geen enkele spelling. Met die gedachte durf ik een geïntegreerd balhoofdstel en/of buitenboordlagers wel aan op een trekkingfiets, maar jouw opmerking van gistermiddag 16:03 uur heeft mij wel aan het denken gezet. Het is voor de duurzaamheid dus lonend om bij de aanschaf van een trekkingfiets stil te staan bij deze componenten, ik neem het zeker mee in de overweging!
De keuze voor Shimano XT maak ik puur op mijn eigen gebruikerservaring. Voorheen had ik een MTB afgemonteerd met Shimano LX maar die onderdelengroep was toch duidelijk meer onderhevig aan slijtage. Na een upgrade naar volledige Shimano XT afmontage (dus op dezelfde fiets) werd de slijtage en speling een héél stuk minder. Ik hou best van sleutelen aan mijn fiets, maar als het niet hoeft is het ook goed. Dus hoe minder vaak onderdelen uit elkaar moeten hoe beter. De keuze voor Shimano XT maak ik dus niet omdat anderen er ook mee rijden of omdat het stoerder is, ik maak die keuze echt op eigen gebruikerservaring.
En dan de wielen, ja, een van de Red Bull's is uitgerust met Shimano systeemwielen, maar gelukkkig biedt Rose de mogelijkheid om die in te wisselen voor een degelijke set. Mijn keuze is dan ook XT-naven (eventueel met een XT-kwaliteit naafdynamo), DT-Champion spaken, "traditioneel" kruis-over-3 spaakpatroon en Mavic A317 of DT Swiss TK 7.1 velgen. In mijn ogen moet dat toch een redelijk onverwoestbaar wielsetje opleveren, mee eens?
Mijn trekkingfiets zal niet uitsluitend voor vakanties gebruikt gaan worden, mogelijk gebruik ik 'm ook wel eens om naar werk te fietsen, of op een mooie dag een lekker tochtje met vrouw en kinderen te toeren. En ik geef toe, een fiets moet ook een beetje lekker smoelen, dus er komt ook een beetje emotie bij kijken.

Op basis van hetgeen inmiddels geschreven is over voorvork, balhoofd, bracket, onderdelen maar vooral frame, slaat de weegschaal nu licht door naar de Nishiki vanwege de standaard 36-spaaks XT-DT-Swiss wielen (met beste Shimano naafdynamo), de complete XT-afmontage, het stalen frame en het Brooks zadel. Alleen de banden zou ik willen vervangen voor Schwalbe's Marathon Supreme 700*35c, omdat mijn vrouw daar helemaal weg van is (rij-eigenschappen, slijtage, maar ook looks). En omdat de standaard verende voorvork kosteloos vervangen kan worden voor een Rock Shox i-Ride mét lowrider nokken én lock out denk ik dat ik daar jarenlang (relatief onderhouds- en storingsvrij) plezier van kan hebben.

Nogmaals Wim, bedankt voor je heldere uitleg en de tijd die je gestoken hebt in je tekst. Ergens in December ga ik mijn keuze maken, tegen die tijd zie je misschien ook wel een plaatje verschijnen van mijn aanwinst. De keuze voor Red Bull staat overigens niet voor 100% vast. Mocht er nog iets op mijn pad komen dan neem ik het zeker mee in mijn overweging. Bedankt!

Geen probleem. Ik zat ziek thuis (van de 30 graden hier in Jeruzalem kun je ook ziek worden), en verveelde me, dus ik had tijd genoeg. Veel fietsplezier met de kinders - het is een mooie tijd.
Wim

Hoi Robert Jan,

Kun jij nog even naar de spelling kijken van de aanhangfiets die jullie hebben, want ik krijg geen enkele relevante hit op google, en dat lijkt me toch sterk.....

Bedankt!

Eric