Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vakantiefiets met SRAM iMotion-9 (Concurrent voor Rohloff?) - Forum Wereldfietser

Vakantiefiets met SRAM iMotion-9 (Concurrent voor Rohloff?)

Hoi,

Ik heb een paar vragen. Wat is uw mening hierover?

1. Is er al iets bekend over de duurzaamheid van de SRAM iMotion 9 versnellingsnaaf? De gewone Nexus naaf heb ik al eentje gesloopt, en als ik de berichten moet geloven is het in de markt bekend dat de Nexus naaf maar 3000-3500 km mee gaan. Wordt met SRAM iMotion 9 EINDELIJK het marktsegment tussen de goedkope(Nexus & Co) en dure (Rohloff) naven opgevuld qua kwaliteit, gearing ratio en efficiency? Als dit naar jouw mening niet het geval is: waarom wordt het marktsegment tussen de goedkope en zeer dure naven dan niet opgevuld? Is hier geen markt voor?

2. Kun je met een Nexus 8 Premium of SRAM iMotion 9 confortabel naar Zuid Frankrijk fietsen? Dus: beetje Ardennen en Vogezen, dat soort werk? De algemene opvatting is schijnbaar dat je hiervoor veel versnellingen nodig hebt maar is dit eigenlijk wel zo? De Nexus 8 heeft gearing ratio van 307%, iMotion-9 van 340% en Rohloff van 526%, waarbij die bij iMotion gelijkmatiger is verdeeld dan bij Nexus 8 Premium. Ja kijk: Rohloff is allemaal leuk, maar ik ga geen 2 fietsen er op na houden: eentje voor de boodschappen en eentje voor een vakantie van een paar weken per jaar en een paar weekende weg.

3. Hoe doen jullie dit? Als je een Rohloff fiets (zeg 2500 euro) alleen gebruikt voor fietsvakantie en een beetje toeren, dan schrijf je al gauw 25-50 euro per fietsdag af op die fiets. Hoe zie jij dit?

4. Wat denken jullie b.v. van de iMotion-9 of Nexus 8 Premium fietsen:

VSF N9UN:

http://www.fahrradmanufaktur.de/N9UN_Sr ... 9G_96.html

of:

Trek Soho 4.0:

http://www.trekbikes.com/nl/nl/bikes/20 ... ho/soho40/

?

5. Vooral Nederlandse fabrikanten zijn goed in het verkopen van fietsen met allerlei toeters en bellen. Ik wil graag een fiets met zo min mogelijk toeters en bellen want die dingen kunnen alleen maar kapot, en maken de fiets duurder. Mijn vraag is daarom: wat is het nut van de volgende items:
  • * Verende voorvork (wat is voordeel t.o.v. alleen verende zadelpen)
  • * Verende zadelpen (werkt het?)
  • * Verstelbaar stuur (zonder gereedschap)
  • * Naafdynamo (tegenwoordig rijden de meesten met LEDs rond?)
  • * Andere items waarvan jij ze nutteloos vindt, en meer marketingpraat is dan dat het nut heeft
PS: Derauilleur is geen optie, ik heb een hekel aan die dingen, met de Plus en Min boutje-ellende.

Alvast bedankt,

Rob
robv schreef: 3. Hoe doen jullie dit? Als je een Rohloff fiets (zeg 2500 euro) alleen gebruikt voor fietsvakantie en een beetje toeren, dan schrijf je al gauw 25-50 euro per fietsdag af op die fiets. Hoe zie jij dit?
Lijkt me wat overdreven. Fiets moet 15 jaar meegaan, minimaal 3 weken (21 dagen) vakantie per jaar = ruim 300 dagen. 3000 euro/300 dagen = 10 euro/dag.
En omdat ik 'm meestal meer dan 3 weken op vakantie ga en 'm thuis gebruik voor traingsrondjes waarschijnlijk de helft daarvan.
robv schreef:De Nexus 8 heeft gearing ratio van 307%, iMotion-9 van 340% en Rohloff van 526%
Even rekenen en vergelijken met mijn fiets:
Mijn fiets heeft een zwaarste verzet van 42 voor en 13 achter. Dat is vrij licht, maar met 28" kun je dan lekker karren tot 35 km/u.
Mijn kleinste blad voor is 22. Dat geeft een bereik van 1,91 vóór.
Die 307% komt dan overeen (rekenreken...) met een grootste kransje achter van 21, afgezet tegen mijn kransje 13, wat als een vrij groot kleinste kransje is.
340% komt overeen met een grootste kransje 23.
Ik heb achter een kransje 34 (het maximum)
De rohloffnaaf komt met 526% overeen met een kransje van bijna 36!
Ergo: met de 8- en 9-speednaven zit je maar krap op een verzet van 1:1, wat - tegenwoordig - niet meer geldt als comfortabel voor op een vakantiefiets, m.a.w. iedereen die lichtere verzetten heeft is daar blij mee, en zeker in de Ardennen!
Leon

Valt er niet wat te smokkelen met twee of drie voorbladen en een versnellingsnaaf?

.tsooJ

Alien schreef:Valt er niet wat te smokkelen met twee of drie voorbladen en een versnellingsnaaf?

.tsooJ
Het simpelste smokkel je met 9 achterkransjes en een drie versnellingsnaaf. Kun je zo kopen. Cynici merken dan op dat je alle nadelen van versnellingssystemen in een fiets gecombineerd hebt ;)

Nog niet in het bezit van Rohloff en ook nog niet gefrustreerd over de L- en H-schroefjes.

Voordeel van zo'n Rohloff is volgens mij, naast het gemak, dat het gruwelijk lang meegaat en dus ook meerdere fietsen kan overleven. Stel dat het ding 100.000 km meegaat, ik op een gemiddelde fietsdag 80 km fiets, en de Rohloff mij 1250 euro kost (exclusief fiets, exclusief rente op geïnvesteerd vermogen), dan kost mij dat 1 euro per fietsdag. Een fiets heb ik voor een andere versnellingsnaaf of derailleur ook nodig. Dus als derailleurs of andere versnellingsnaven gratis waren, zou het me 1 euro per fietsdag extra kosten om met een Rohloff te fietsen.

Verende voorvork: comfortabel op slecht wegdek (vb. wasbord). Nadeel: zwaarder en gevoeliger voor defecten dan een gewone voorvork, duur als je een goede wilt, overkomelijke complicatie bij bevestigen voortassen.

Verende zadelpen: ja, dat kan werken, mits je een goede koopt. Vb. Thudbuster LT of ST. Heeft minder voordelen, maar ook minder nadelen dan verende voorvork.

Verstelbaar stuur: handig als je nog niet weet wat je optimale zit is. Imbusje meenemen lijkt me niet zo'n punt. Daarna meten en vervangen door een lichtere en stijvere vaste stuurpen.

Naafdynamo: handig en veilig als je regelmatig langdurig (dan houden batterijen op) in het donker fietst. Wel duur in vergelijking met een gewone dynamo, maar minder weerstand en minder gevoelig voor defecten.

Overige: liever geen standaard dan een slechte standaard. Fantasiegespaakte wielen: gaan sneller stuk en zijn moeilijker te repareren. Lichte, peperdure maar minder sterke (draaiende) onderdelen (vaak met extra gaten waar extra viezigheid in kan): leuk voor wedstrijden, voor de meesten van ons geldt dat een paar boterhammen minder eten een stuk kostenefficiënter is qua gewichtsbesparing. Carbon onderdelen op een reisfiets: gaan stuk bij belasting in andere richting dan waar op gerekend was, bijvoorbeeld bij transport, zie verder licht & duur.[/u]

Van versnellingsnaven heb ik geen verstand, maar ik zou inderdaad wel altijd kiezen voor een fiets met weinig toeters en bellen. Een bel zit inderdaad niet op mijn fiets, maar dat is geen principe.
Verder ook geen verlichting. Ik vermijd fietsen in het donker. Geen slot, geen standaard, geen spatborden, geen verende zadelpen.
Wel voorvering, maar dat komt omdat mijn mtb die nu eenmaal heeft. Op de weg is het niet nodig, maar ik ga nogal eens van de weg af. De Headshok is overigens uit te schakelen en als hij kapot zou zijn zet je hem ook gewoon uit. Tenslotte ook geen rekjes aan de fiets omdat ik voldoende heb aan de BOB.

Er staat op dit forum al meer over de Nexus8-naaf. Ik ben er positief over, heb mijn fiets nu ruim een jaar en er ruim 5000 km mee gereden. Klopt dus niet dat de Nexus al na een paar duizend km kapot zou gaan. Je moet hem alleen niet smeren met vet of zo.

Karin

Veni vidi fietsie

cjmholthuis schreef:Er staat op dit forum al meer over de Nexus8-naaf. Je moet hem alleen niet smeren met vet of zo.
Denkt Shimano heel anders over :shock:

De combinatie stadsfiets en vakantiefiets komt steevast terug in vragen, en niet ten onrechte. De overeenkomst is immers groot genoeg om te overwegen alles met een fiets te doen. Dat kan geld schelen, maar vooral plek.
Wel zitten er een paar belangrijke verschillen. De Nederlandse stadsfiets heeft buiten zuid Limburg eigenlijk helemaal geen versnellingen nodig. De vakantiefiets heeft ze wel nodig, omdat het buitenland vaak niet zo vlak is, en omdat je ook nog eens bagage de heuvel op wilt slepen. Meer dan het aantal versnellingen gaat het dan vooral om een groot bereik.
Een stadfiets moet goed licht hebben, bij een vakantiefiets kun je daarover twisten (ik was de afgelopen vakantie in donkere bossen en bij slecht weer erg blij met het super goede lichte dat alle vakantiefietsen in het gezin nu hebben).
Een stadsfiets moet vanwege het diefstal risico liefst erg goedkoop zijn.
Bij een vakantiefiets zou ik zelf altijd een racebocht willen hebben, maar in de stad zit ik liever iets meer rechtop.

Je hebt dan diverse keuzemogelijheden. De eerste is om toch maar een aparte stadfiets te hebben. Ik heb daarvoor een nette tweedehands fiets met terugtraprem. Helaas zit er op het oude beestje nog een ouderwetse dynamo, maar als ik er zo nog eens een nieuwe koop/laat maken wordt het een singlespeed met terugtraprem maar wel een dure SON naafdynamo. Een tweedehands Gazelle met terugtraprem kost weinig, en is goed betand tegen vrijwel totale verwaarlozing. Bij diefstal ga je gewoon een andere halen bij de fietsenmaker.

Als je in de stad/naar je werk langere ritten moet maken, dan is dit geen aantrekkelijke mogelijheid: ook forensen moet leuk blijven.

Als je alles in een fiets wilt combineren dan zit je vast aan een vakantiefiets met goede naafdynamo. Die zijn er met derailleur in diverse smaken en in goede kwaliteit vanaf ongeveer 1000 euro. Wil je geen derailleur omdat dat toch wat duur en bewerkelijk in het onderhoud is, dan zit je vast aan een Rohloff naaf, of aan een beperkter bereik en een geringere levensduur. Een bereik van 350 % gold enkele decennia geleden nog als prima acceptabel voor een randonneur, maar je moet het wel heel goed kiezen (naafversnellingsfietsen uit het rek hebben meestal een veel te zwaar verzet). Cruciaal is het lichtste verzet. Probeer dat zo licht mogelijk te houden, en offer de mogelijkheid mee te trappen in de afdaling, of bij storm in de rug. Zelf zou ik het geloof ik nooit doen. Derailleurs werken tegenwoordig ook best goed. Als je minder bagage meeneemt is het geringe bereik van goedkope naafversnellingen een minder groot probleem.

Ik deel je voorkeur voor fietsen zonder toeters en bellen. Voor mij dus geen verende voorvorken (de dure zijn goed, maar als je zoveel geld wilt uitgeven zou ik eerst weer eens kijken naar een Rohloff naaf), of geveerde zadelpennen. Een geveerd Brooks zadel, in combinatie met bredere banden (26x 2.0?), en een slank stalen frame met traditionele dunne vorkpoten plus gegoten vorkkroon is ook heel comfortabel, maar wel lichter en betrouwbaarder.

Verstelbare stuurpennen zijn zwaarder, minder stijf, en geven toch vaak problemen. Je moet gewoon goed zitten, en dan hoeft er niets meer te veranderen.

Wim

Willem Jongman schreef:...............Een stadsfiets moet vanwege het diefstal risico liefst erg goedkoop zijn.............Wim
in onze stad kun je op veel plaatsen bewaakt stallen, soms gratis soms betaald.
voor de >>300 euro (aardig wat %-en van mijn nieuwwaarde...) die ik bespaard heb op de verzekering kan ik heel wat betaald stallen... Verder heb ik die ketting die niet meer te knippen is...
Dus mijn Diamant+Rohloff gebruik ik voor heel veel.... ook voor de stad..

Moderne auto’s hebben vandaag de dag een omvormer.
Moderne bedrijfsbusjes hebben vandaag de dag ook een omvormer.
Hiermee kun je de stroomvoorziening in je wagen mee omschakelen van 12 volt naar 230 volt. Hier kan dan weer een slijptol op aangesloten worden. Of een compressor en hier kan dan weer een hydrolyse knipschaar aan gekoppeld worden. Busje parkeren naast je mooie fiets. Schuifdeur open, knip, knip, inladen, schuifdeur dicht en rustig wegrijden.
Op deze manier worden regelmatig motoren en scooters gestolen. Dus een mooie fiets zal voor dergelijke gasten dan ook wel geen probleem zijn :cry: .