Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beeld omgeving verpest door fietstocht? - Forum Wereldfietser

Beeld omgeving verpest door fietstocht?

Twee jaar geleden zijn mijn vrouw en ik voor het eerst wezen fietsen in de omgeving van Winterswijk en Aalten. Wij zijn gestart in het Duitse stadje Vreden(schuin onder Haaksbergen/Enschede). Het was kil en behalve het eerste stukje, vanaf de grens langs vennen ten oosten van Winterswijk, viel de route ons tegen vanwege de vele kruisingen met (auto)wegen. In het algemeen viel ons de route, alsmede de omgeving, wat tegen. Door zo'n tegenvallend beeld van een bepaalde omgeving is het niet uitnodigend een tweede keer naar zo'n regio te gaan. Toch heb ik twijfels: we hebben immers slechts een indruk gekregen van dat deel van de omgeving, waar wij gefietst hebben. Het is helemaal niet gezegd dat er ook routes zijn rondom Winterswijk die niet mooier zijn. Even voor de goede orde: we zijn van Vreden naar de grens met Nederland en vervolgens langs vennen aan de oostflank van Winterswijk, richting Aalten gegaan. We zijn als het ware met een boog van 10 km van Winterswijk om die plaats gereden. We zijn nagenoeg rondom gereden. We legden zo'n 75km af. Wat is uw opinie over zo'n eerste beeld dat blijft hangen en niet uitnodigt voor een tweede tocht?

Als je twijfelt en je wilt niet twijfelen: ga er dan nog eens kijken.
Als je twijfelt en je wilt blijven twijfelen: ga er nooit meer heen.

Ik weet eerlijk gezegd niet wat voor opinie ik hierover zou moeten hebben. Een ervaring is altijd gerelateerd aan persoon, tijd, plaats, omstandigheden, kennis, ervaring. Meer dan voldoende factoren dus die kunnen veranderen bij een volgend bezoek. Natuurlijk zullen er mensen gaan reageren die aangeven dat het hier wel/niet mooi is. Maar eerlijk gezegd is dat meer voor een deel relevant. Het gaat erom wat jij ervan vindt en daar kom je alleen maar achter door met een open blik op pad te gaan.

Laat weten wat je 2e ervaring is.....

Marco, je hebt vanzelfsprekend gelijk, maar ik probeerde duidelijk te maken dat je net de verkeerde route hebt kunnen kiezen om daardoor een negatief beeld van een regio te krijgen. Als er dan een combinatie van negatieve factoren aanwezig is, nodigt dat bepaalt niet uit tot een tweede bezoek. Mijn vraag is dan ook of anderen dit weleens is overkomen en dat je daardoor verzuimt nogmaals zo´n streek te bezoeken en daarmee de leukere routes in zo´n regio misloopt. Don´t misunderstand me, please.

Waarom nu meteen een negatief beeld? Was het echt zo dramatisch? Of is het vooral de angst om iets te hebben gemist? Het is mij zeer regelmatig gebeurd dat anderen tegen mij zeiden dat het daar en daar zóóó fantastisch was terwijl ik er met de ogen dicht langs was gereden. Ja inderdaad heel jammer, maar gelukkig stonden daar altijd weer de momenten tegenover waarop ik spontaan werd verrast, momenten waar niemand mij vooraf van in kennis had gesteld. En het mooie is, je weet nooit wanneer het je overkomt. Ik vind dat vele malen mooier dan de zekerheid vooraf proberen te zoeken. Voorwaarde is wel dat je, zoals Marco al zegt, met een open blik op de fiets zit. Maar ja wie ben ik....het is mijn manier van fietsen en ik probeer je het plezier dat je rond Winterswijk zoekt, zeker niet te ontnemen.

harry-fietsenaar schreef:Waarom nu meteen een negatief beeld? Was het echt zo dramatisch? Of is het vooral de angst om iets te hebben gemist? Het is mij zeer regelmatig gebeurd dat anderen tegen mij zeiden dat het daar en daar zóóó fantastisch was terwijl ik er met de ogen dicht langs was gereden. Ja inderdaad heel jammer, maar gelukkig stonden daar altijd weer de momenten tegenover waarop ik spontaan werd verrast, momenten waar niemand mij vooraf van in kennis had gesteld. En het mooie is, je weet nooit wanneer het je overkomt. Ik vind dat vele malen mooier dan de zekerheid vooraf proberen te zoeken. Voorwaarde is wel dat je, zoals Marco al zegt, met een open blik op de fiets zit. Maar ja wie ben ik....het is mijn manier van fietsen en ik probeer je het plezier dat je rond Winterswijk zoekt, zeker niet te ontnemen.
Harry, je hebt ongetwijfeld gelijk, doch het beeld bepaald vaak de lust om een route of omgeving nogeens te verkennen. Vergelijkend voorbeeld: eind jaren zestig lag ik voor mijn dienstplicht op de Veluwe. Als wij vrijdags met blijdschap op de trein gingen om het gebied te verlaten, kwamen vakantievierende mensen met blijde gezichten om het gebied te betreden. Ik begreep toen niet waarom de mensen de hei, waar wij overheen waren gekropen("tijgersluipgang heette dat, geloof ik"), zo mooi vonden. Ik was toen 19 jaar. Nu ben ik 40 jaar ouder en heb samen met m'n vrouw het gebied reeds vele malen weer befietst. Ik heb haar de plaatsen laten zien waar wij over de hei kropen. Ik vind het nu een prachtig gebied; de herinnering vervaagd. Het "negatieve" beeld van het gebied is er - terecht of onterecht - best wel lang geweest.

Om terug zin te krijgen om te fietsen, ga dan op een zwoele zomerdag eens met de trein naar Vlissingen en fiets vandaar naar Renesse. Volg gewoon de fietspadjes en blijf fietsen langs de kust. Het zal er veel sfeer zijn en andere medemensen zien fietsen zal de goesting zeker doen terugnemen. Stop onderweg voor een frietje, een ijsje. Je kan een dagje blijven in Renesse en terug fietsen of verder door naar Den Haag en Scheveningen. Ook een mooie route waarbij je oa een bootje moet nemen.

Kettler schreef:Om terug zin te krijgen om te fietsen, ga dan op een zwoele zomerdag eens met de trein naar Vlissingen en fiets vandaar naar Renesse. Volg gewoon de fietspadjes en blijf fietsen langs de kust.
Ik denk dat het ATB-parcours bij Burgh-Haamstede op zo'n dag een betere optie is om weer zin te krijgen in fietsen... :wink:

Kettler schreef:Om terug zin te krijgen om te fietsen, ga dan op een zwoele zomerdag eens met de trein naar Vlissingen en fiets vandaar naar Renesse. Volg gewoon de fietspadjes en blijf fietsen langs de kust. Het zal er veel sfeer zijn en andere medemensen zien fietsen zal de goesting zeker doen terugnemen. Stop onderweg voor een frietje, een ijsje. Je kan een dagje blijven in Renesse en terug fietsen of verder door naar Den Haag en Scheveningen. Ook een mooie route waarbij je oa een bootje moet nemen.
Vrienden, om vanaf Emmen in Vlissingen te komen, ben je 8 uren bezig. Heb je geen route in this neighbourhood.

Vanaf Emmen naar Vlissingen is wel heel ver, per trein 4,5 uur, maar dat is nog geen acht uur. Tenzijje op een dag heen en weer wilt . Maar vanuit Emmer hoef je echt niet zover:

Een mooie route vanaf Emmen is de saksenroute door de graafschap Bentheim, naar noordoost Twenthe LF 14 http://www.fietsplatform.nl/routes/?route=16 Je kunt doorrijden tot Oldenzaal of Enschede. Dan ga je met de trein terug.

Vanaf Vreden naar Winterswijk kan tegenvallen. Het eerste stuk vanaf Vreden tot de grens is ronduit saai. En als je met een boog om Winterswijk heenfietst, is het soms ook wat eentonig. Beter voorbereiden: Bekendelle, het Woold etc. is zeer bijzonder.

rower schreef:Vanaf Emmen naar Vlissingen is wel heel ver, per trein 4,5 uur, maar dat is nog geen acht uur. Tenzijje op een dag heen en weer wilt . Maar vanuit Emmer hoef je echt niet zover:

Een mooie route vanaf Emmen is de saksenroute door de graafschap Bentheim, naar noordoost Twenthe LF 14 http://www.fietsplatform.nl/routes/?route=16 Je kunt doorrijden tot Oldenzaal of Enschede. Dan ga je met de trein terug.

Vanaf Vreden naar Winterswijk kan tegenvallen. Het eerste stuk vanaf Vreden tot de grens is ronduit saai. En als je met een boog om Winterswijk heenfietst, is het soms ook wat eentonig. Beter voorbereiden: Bekendelle, het Woold etc. is zeer bijzonder.
LF14 ken ik; Wij zijn Winterswijk via de oostgrens gepasseerd en via Aalten retour Winterswijk-Vreden. Liggen Bekendelle en het Woold ten westen respectievelijk ten noorden van Winterswijk? Dan hebben we de mooisten gebieden kennelijk gemist.

Mischien de Kastelenroute een idee. Is in het oosten van het land en kom je ook in de buurt van Winterwijk.
Het aantal kastelen valt een beetje tegen, maar een route met veel mooie smalle paadjes, groet,

Marlous