Ken je dit nog ? Lang geleden, zeg maar tussen 1965 en 1975, wilde je je fiets per trein meenemen. Op het station schreef de meneer achter het loket de bestemming in tweevoud op een bruin NS-fietslabel met een touwtje eraan. Die diende je aan het stuur op te hangen. Van de label werd er een strookje langs de perforatie afgescheurd als bewijs dat je de eigenaar van de fiets was, voor het afhalen van de fiets uit de trein. Ook werd er door de NS een geel blikken adresplaatje meegeleverd, waar je je naam en adres op kunt schrijven. Die buig je dan om het achterspatbord vast. Hij is op de foto een beetje vaag zichtbaar, net boven het achterlicht. Nu al nostalgische herinneringen.... www.mijnalbum.nl/Album=WT7MDKJY
Is net een tikje voor mijn tijd, al kan ik me wel herinneren dat je vroeger je fietskaartje aan de fiets bevestigd kreeg (meestal gewoon om de bagagedrager gevouwen en vastgeniet). Maar wat je beschrijft komt nog altijd terug in de NS pictogrammen voor fietsvervoer (bijvoorbeeld op de treinen zelf om aan te geven waar de fietsen kunnen worden geplaatst):Martin E. van Doornik schreef:[...] Op het station schreef de meneer achter het loket de bestemming in tweevoud op een bruin NS-fietslabel met een touwtje eraan. Die diende je aan het stuur op te hangen. Van de label werd er een strookje langs de perforatie afgescheurd als bewijs dat je de eigenaar van de fiets was, voor het afhalen van de fiets uit de trein.
Overigens krijg ik al nostalgische gevoelens bij dat prachtige oude fietsbord. Veeel mooier dan de nieuwere versie (geldt voor de meeste verkeersborden, trouwens).
.tsooJ